Р Е Ш Е Н И
Е
№ 122
гр. Разград, 10.10.2022
г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание
на тринадесети
септември две хиляди двадесет и втора година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ИВА КОВАЛАКОВА – СТОЕВА
МАРИН МАРИНОВ
с участието на секретаря Пламена
Михайлова и прокурора МАРИН ТОДОРОВ, като разгледа докладваното от съдия Робева
адм. дело № 5 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 179 и сл. АПК във вр. с чл. 45, ал. 3 ЗМСМА.
Постъпила е жалба от Г. М. Д. от гр. Р.,
който като собственик на жилище в с. Стражец, Община Разград и на търговски
обект - магазин в гр. Разград оспорва Решение № 394 от 23.12.2021 г. по
Протокол № 28 на Общински съвет – Разград в следните части: по т. 2.1 и т. 2.2 – за определяне на годишната такса за битови
отпадъци /ТБО/ за 2022 г. за жилищни и нежилищни имоти в град Разград; по т.
2.8 – за определяне на годишната ТБО за жилищни и нежилищни имоти в с. Стражец;
по т. 20 – за жилищни имоти в с. Стражец и по т. 25 - за нежилищните имоти във
всички населени места на територията на Община Разград. В жалбата се сочи, че
решението е незаконосъобразно като постановено при допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с
материалния закон. Сочи се, че при приемане на решението са нарушени
разпоредбите на чл. 60 от Конституцията на РБългария, чл. 66, ал. 1 и ал. 2 и чл.
69, ал. 2 АПК, чл. 7, чл. 8, чл. 62 и чл. 67, ал. 1 и ал. 4 ЗМДТ, Директива
99/31/ЕО
относно депонирането на отпадъците и Ръководство за определяне броя и вида на
необходимите съдове и техника за събиране и транспортиране на отпадъци. Иска се
решението да бъде отменено в оспорените части.
По реда на чл. 182, ал. 3 АПК към
оспорването са присъединени С. Й. Й. -
собственик на жилищен имот в гр. Разград, Р. Н. Я. - собственик на нежилищен
имот в с. Побит камък и на жилищен имот в гр. Разград, и Й. П. Й. - собственик
на жилищен имот в гр. Разград.
Оспорващите страни претендират разноски
по делото.
Ответникът счита, че решението е прието
от компетентен орган, при спазване на административнопроизводствените правила и
в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби. Моли жалбата да бъде
отхвърлена с присъждане на направените разноски.
Представителят на Окръжна прокуратура –
Разград дава заключение, че жалбата е основателна.
Разградският административен съд, като
прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа
страна следното:
На 18.11.2021 г. на интернет страницата на Община
Разград е публикувано Уведомление за откриване на производство по издаване на
общ административен акт за одобряване на план-сметки за разходите по третиране
на битовите отпадъци и поддържане чистотата на териториите за обществено
ползване в населените места на Община Разград и определяне на такса за битови
отпадъци за 2022 г. Публикуван е проектът на докладната записка на кмета на
Община Разград до Общински съвет - Разград относно одобряване на план-сметките и
определяне на ТБО за 2022 г., и приложенията към нея – план-сметки и калкулации,
като е посочено, че ще бъдат внесени за разглеждане и одобряване в заседание на
Общинския съвет Разград до края на годината. Указано е, че заинтересованите
лица могат да участват в производството чрез предложения и възражения, подавани
в срок от 30 дни, на посочен електронен адрес и в деловодството на Община Разград, стая 06.
В предоставения срок е постъпило едно възражение от
кмета на с. Благоево, което е било обсъдено по реда на чл. 71 АПК и не е било прието.
С Докладна записка вх. № 449 от
07.12.2021 г. кметът на Община Разград е предложил на Общински съвет - Разград
да вземе решение, с което да одобри план-сметки на разходите по третиране на
битовите отпадъци и поддържане чистотата на териториите на населените места в
Община – Разград за 2022 г., както и да определи размера на годишната такса за битови
отпадъци за 2022 г. Към докладната записка е приложен отчет за планираните
разходи и постъпилите приходи от ТБО за 2021 г. и план за 2022 г.
Докладната записка е била обсъдена от
постоянните комисии на общинския съвет, видно от Протокол № 24/13.12.2021 г. от
съвместно заседание на ПК по бюджет, финанси и икономическа политика, ПК по
подготовка на общински програми, проекти и контрол върху изпълнението им и ПК
по социална политика, трудова заетост и здравеопазване; Протокол №
27/13.12.2021 г. от съвместно заседание на ПК по законност, превенция на
корупцията, контрол на решенията, предложения на граждани и връзка с
неправителствени организации и ПК по управление на общинската собственост и
стопанство; Протокол № 23/13.12.2021 г. от съвместно заседание на ПК по околна
среда, селско, горско, водно и ловно стопанство и ПК по устройство и развитие
на територията и транспорт.
На 23.12.2021 г. е проведено заседание
на Общински съвет – Разград, на което е разгледана докладна записка вх. №
449/07.12.2021 г. на кмета на Община
Разград. На заседанието са присъствали 29 от общо 33 общински съветници. След
проведена дискусия предложенията по докладната записка са гласувани поименно
при резултат 18 гласа „За“, 10 гласа „Против“ и 1 глас „Въздържал се“.
Прието е Решение № 394 от 23.12.2021 г.
по Протокол № 28 на Общински съвет – Разград, с което на основание чл. 22, ал.
1 във вр. с чл. 21, ал. 1, т. 7 и т. 23 ЗМСМА, чл. 8, ал. 1, чл. 62, чл. 66, ал. 1 и чл. 67 ЗМДТ, чл. 57 ЗУО и чл.
14, ал. 1, чл. 16, чл. 16а и чл. 16б от Наредба № 14 на Общински съвет -
Разград за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги
на територията на Община Разград Общинският съвет - Разград е одобрил
план-сметките на разходите по третиране на битовите отпадъци и поддържане на
чистотата на територията на населените места в Община – Разград за 2022 г., и е
определил годишната такса за битови отпадъци за 2022 г. по населени места /л.
188 и сл. от делото/.
Административният орган е актуализирал
ТБО за 2022 г., за което е изложил подробни съображения. В решението е посочено
е, че през 2020 г. не са били одобрени план-сметки за разходите през 2021 г. и
не са определени нови размери на ТБО, че за всяко населено място отчетените
приходи от ТБО за 2021 г. са значително по-малки от разходите за дейностите с битови
отпадъци, което води до натрупване на значителен размер неразплатени разходи. Съобразено
е изискването по чл. 57 ЗУО разходите да
са не по-малки от планираните приходи от местни такси. Обсъдено е приложението
на принципа „замърсителят плаща“ и е обоснована невъзможността за точно
изчисление на обема на отпадъците на всяко домакинство. Прието е, че големината
на използваните площи и начинът на използването им позволяват да се направи
надеждна преценка за вероятния обем на отпадъците, което съответства на
принципа на пропорционалност. Използвана е възможността по Наредба № 14 за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Разград плащането на ТБО да бъде според количеството
отпадък, измерено с вместимостта и броя на заявените за ползване съдове за
битови отпадъци. Преценено е, че в останалите случаи ТБО следва да се определя
пропорционално на предполагаемия обем на отпадъците на основа, свързана с площта на имота, собственост на причинителя
на отпадъците, а именно данъчната оценка.
В оспорените му части Решение № 394 от
23.12.2021 г. на ОбС – Разград има следното съдържание:
„т. 2 Определя годишна такса за битови
отпадъци /ТБО/ според количеството отпадък, измерен с вместимостта и броя на
заявените за ползване съдове за битови отпадъци по реда на чл. 62 във вр. с чл.
66, ал. 1 и чл. 67, ал. 1, ал. 3 и ал. 4 ЗМДТ, за 2022 г., за всички населени
места на територията на Община - Разград, за жилищни и нежилищни имоти на
физически и юридически лица, заявили за ползване съдове за смет – контейнер тип
„Бобър“ от 1,1 куб.м. на деклариран имот, както следва:
т. 2.1 За гр. Разград при ежедневна
честота на сметосъбиране и сметоизвозване:
т. 2.1.1 Такси за „Събиране и
транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното
третиране“ и „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации“ за 1
бр. контейнер тип „Бобър“ от 1,1 куб.м. в размер на 6 332,55 лв.;
т. 2.1.2 Такса за „Поддържане на чистотата на
териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в
общината“ - за жилищни имоти в размер на 1,08 промила пропорционално върху
основа, която е данъчната оценка, и за нежилищни имоти в размер на 2,70 промила
пропорционално върху основа, която е по-високата от данъчната оценка или
отчетната стойност на активите /чл. 21 ЗМДТ/;
т. 2.2 За гр. Разград при честота на
сметосъбиране и сметоизвозване 182 пъти годишно - през ден:
т. 2.2.1 Такси за „Събиране и
транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното
третиране“ и „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации“ за 1
бр. контейнер тип „Бобър“ от 1,1 куб.м. в размер на 3 260,02 лв.;
т. 2.2.2 Такса за „Поддържане на
чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните
образувания в общината“ - за жилищни имоти в размер на 1,08 промила
пропорционално върху основа, която е данъчната оценка и за нежилищни имоти в
размер на 2,70 промила пропорционално върху основа, която е по-високата от
данъчната оценка или отчетната стойност на активите /чл. 21 ЗМДТ/;
т. 2.8 За селата Гецово, Дянково,
Киченица, Липник, Мортогоново, Побит камък, Пороище, Радинград, Стражец, Ушинци
и Ясеновец при честота на сметосъбиране и сметоизвозване 36 пъти годишно:
т. 2.8.1 Такси за „Събиране и
транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното
третиране“ и „Третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации“ за 1
бр. контейнер тип „Бобър“ от 1,1 куб.м. в размер на 1 142,62 лв.;
т. 2.8.2 - Такса за „Поддържане на
чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните
образувания в общината“ - за жилищни имоти в промили пропорционално върху
основа, която е данъчната оценка, както следва: с. Гецово в размер на 1,61
промила, с. Дянково в размер на 1,43 промила, с. Киченица в размер на 2,32
промила, с. Липник в размер на 3,74 промила, с. Мортагоново в размер на 1,96
промила, с. Побит камък в размер на 2,39 промила, с. Пороище в размер на 2,91
промила, с. Радинград в размер на 6,39 промила, с. Стражец – 1,71 промила, с.
Ушинци в размер на 2,7 промила, с. Ясеновец в размер на 6,51 промила и за нежилищни
имоти в размер на 2,70 промила пропорционално върху основа, която е по-високата
от данъчната оценка или отчетната стойност на активите /чл. 21 ЗМДТ/;
т. 20 Определя годишна такса за битови
отпадъци за 2022 г. на лицата от с. Стражец, незаявили ползване на съдове за
смет, което създава обективна невъзможност за определянето й според
количеството отпадък – пропорционално върху основа, която е данъчната оценка по
реда на чл. 62 във вр. с чл. 66, ал. 1 и чл. 67, ал. 2 и ал. 4 ЗМДТ за жилищни
имоти на физически и юридически лица в размер на 20 промила и включва:
т. 20.1 Такса за „Събиране и
транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното
третиране“ – 6,15 промила;
т. 20.2 Такса за „Третиране на битовите
отпадъци в съоръжения и инсталации“ – 12,14 промила;
т. 20.3 Такса за „Поддържане на
чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните
образувания в общината“ – 1,71 промила;
т. 25 Определя годишна такса за битови
отпадъци за 2022 г. на лицата от всички населени места на територията на Община
– Разград /гр. Разград и селата Гецово, Стражец, Пороище, Балкански, Благоево,
Дряновец, Дянково, Киченица, Липник, Мортагоново, Недоклан, Осенец, Островче,
Побит камък, Просторно, Радинград, Раковски, Топчии, Ушинци, Черковна и
Ясеновец/, незаявили ползване на съдове за смет, което създава обективна
невъзможност за определянето й според количеството отпадък – пропорционално
върху основа по реда на чл. 62 във вр. с чл. 66, ал. 1 и чл. 67, ал. 2 и ал. 4 ЗМДТ за нежилищни имоти на физически и юридически лица, която основа е
по-високата от данъчната оценка или отчетната стойност на активите /чл. 21 ЗМДТ/ в размер на 6,5 промила и включва:
т. 25.1. Такса за „Събиране и транспортиране
на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране“ – 2,00
промила;
т. 25.2 Такса за „Третиране на битовите
отпадъци в съоръжения и инсталации“ – 1,8 промила;
т. 25.3 Такса за „Поддържане на
чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните
образувания в общината“ – 2,70 промила“.
По делото е назначена комплексна екологична
и икономическа експертиза, която дава заключение, че за Община Разград може да
се определи средно количество генериран отпадък и норма на натрупване на един
жител (тон) годишно. Вещите лица сочат, че ТБО не изпълнява ролята си на
икономически инструмент, който трябва да материализира прилагането на принципа
„замърсителят плаща“ по отношение на домакинствата и фирмите, генериращи битови
отпадъци. Понастоящем, до настъпване на обстоятелствата, определени в ЗМДТ,
този принцип не се прилага. За 2022 г. таксата се определя като промил върху
данъчната/отчетната стойност на имотите и не е обвързана с количеството на
генерираните от лицата отпадъци. Нормата на натрупване на битовите отпадъци
представлява количеството образувани битови отпадъци на национално ниво,
разделено на средно годишно население на съответната година.
Експертизата изяснява, че на територията
на община Разград организираното сметосъбиране се осъществява в общи за
населението контейнери тип „бобър“ с вместимост 1,1 куб.м., като няма
персонални кофи за отделните домакинства. Във връзка с това практически е
невъзможно определянето на количеството битови отпадъци, генерирано от едно
домакинство. Предвид данните в РИОСВ - Русе за количеството на депониран битов
отпадък на Регионално депо - Разград за Община Разград, включваща 22 населени
места заедно с гр. Разград, и взети данни от Националния статистически институт
за числеността (брой жители) на общината, средното количество депониран битов
отпадък с код 20 03 01 - смесени битови отпадъци и код 20 03 03 отпадъци от
почистване на улици, класифицирани по Наредба № 2 за класификация на отпадъците
(ДВ, бр. 66/2014 г.), е, както следва: за 2020 г. - 28 145,950 т, или 0,627
един жител/т/г, а за 2021 г. - 28 703,270 т, или 0,634 един жител/т/г.
Вещите лица са установили, че съгласно
одобрената план-сметка сумата на разходите за трите вида услуги за 2022 г. е 6
109 746,16 лв. Сумата е разпръсната по план-сметките в приложенията, подробно
за всяко населено място, по вид услуга по чл. 62 от ЗМДТ, Годишни разходи по
сключени договори (ЗОП) и Годишни разходи на Общината на база 2021 г. В общите
прогнозни и количествени отпадъци по план-сметката са включени видове отпадъци
от хартия, картон, стъкло, пластмаса и метали, генерирани от ползватели на
търговски обекти, производствени, стопански и административни сгради, както и
биоотпадъци от поддържане на обществени площи, паркове и градини, но не по вид,
а като общо битови отпадъци, а субектите са обединени в общ елемент - брой
обслужвани. В одобрената план-сметка няма разделение по видове отпадъци от
хартия, картон, стъкло, пластмаса и метали, генерирани от ползватели на
търговски обекти, производствени, стопански и административни сгради, както и
отделени биоотпадъци от обществените площи. Но и няма законово изискване да
съществува такова разделение.
Експертите изясняват, че в Община –
Разград и в цялата страна за определяне и изчисляване размера на ТБО се
използва програмният продукт „Матеус“, разработен от Министерство на финансите
и обслужван от „Информационно обслужване“ АД. Размерът на промила се определя
пропорционално на данъчната оценка на жилищните и нежилищни имоти, като размерът
на облога на таксите да е равен на размера на разходите за съответното населено
място. Облог е годишното задължение за такса битови отпадъци, формираща се на
база облагаемата основа (за физически лица - данъчната основа, а за юридически
по-високото - данъчната основа или отчетната стойност), умножени със съответния
промил, за съответното населено място. Облогът не е константна величина, като
същият променя размера си постоянно. Задължените лица също не са постоянна, а
динамична величина. В ПП „Матеус“ може да се проследи размера на ТБО и как тя
се променя в зависимост от населеното място или промяната в декларирана данъчна
основа. ТБО се изчислява автоматично. Автоматично чрез ПП „Матеус“ се издават
индивидуално и съобщенията по чл. 69 ЗМДТ за ТБО.
В съдебно заседание вещото лице-еколог допълва,
че на цялата територия, обслужвана от РИОСВ – Русе, не му е известно да има
община, която да е въвела друг механизъм за определяне на ТБО, различен от този
в Община – Разград.
Според експертизата от 2011 г. Община
Разград не е променяла сумата по чл. 60 от ЗУО, като същата за тон депониран
отпадък е 3,86 лв. Размерът на отчисленията по чл. 64 от ЗУО са определени в
чл. 20 от Наредба № 7/2013 г., като за всяка година до 2022 г. са с нарастваща
стойност в левове за тон депониран отпадък. От 01.01.2020 г. до 21.03.2020 г.
за депонирания отпадък в количество 5 728,430 т х 95 лв. са внесени в банкова
сметка *** - Русе от 544 200,85 лв. и за периода от 22.03.2020 г. до 31.12.2020
г. 23 569,660 т х 69 лв. са внесени 1 626 306,54 лв., или общо 2 170 507,39 лв.
Съдът намира заключението на вещите лица
по комплексната експертиза за обективно, пълно и обосновано, поради което го
възприема изцяло. Не споделя възраженията на жалбоподателя за липса на
квалификация на вещото лице инж. К., която по образование е машинен инженер.
Установено е, че от 20 години инж. К. работи в областта на екологията –
първоначално като еколог в търговско предприятие, а от 16 години като експерт
по отпадъци в РИОСВ – Русе. Предвид това тя има специалните знания и е
квалифицирана да изпълни поставените от съда задачи. Необосновано е изразеното
съмнение за конфликт на интереси, тъй като вещото лице К. е служител в РИОСВ –
Русе и имала отношения с Община – Разград, включително финансови. Не са
установени обстоятелства, които да влияят върху добросъвестността на вещото
лице и верността на заключението по експертизата, а служебните отношения с
Община – Разград, която не е страна по делото, са без процесуално значение.
В съдебно заседание е представено
Решение за предоставяне на достъп до обществена информация № ЗДОИ-10 от
16.02.2022 г., издадено от кмета на Община – Разград, ведно със справка за
количеството депонирани отпадъци в Регионалното депо за отпадъци в с. Ясеновец.
В справката е посочено общото количество депонирани отпадъци, което за 2020 г. е
49 042,210 т, а за 2021 г. - 49 974,530 т, а само от Община – Разград
то е: за 2020 г. - 30 056,010 т, а за 2021 г. - 29 539,350 т. Данните
съответстват на информацията, предоставена от РИОСВ-Русе с писмо изх. № И-2540
от 23.06.2022 г. /л. 324 от делото/. Съдът отбелязва, че не е налице
противоречие с посочените от експертизата данни - 28 145,950 т за 2020 г. и 28
703,270 т за 2021 г. Последните са депонираните битови отпадъци, докато общото
количество приети в Регионалното депо отпадъци включва и различни от битовите -
производствени неопасни отпадъци, опасни строителни отпадъци и строителни
отпадъци /вж. таблиците на л. 325 и л. 326/.
Въз основа на изложеното от фактическа
страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:
Оспорването е допустимо. Относно допустимостта на
жалбата на Г. М. съдът се е произнесъл с Определение от 07.02.2022 г., което е
оставено в сила с Определение № 3218 от 05.04.2022 г., постановено по адм. дело
№ 2822/2022 г. по описа на ВАС. Правен
интерес имат и присъединените лица, които са собственици на недвижими имоти,
засегнати от решението в оспорените му части.
Разгледано по същество, оспорването е неоснователно.
В съответствие с чл. 168 във вр. с чл. 184 АПК съдът
провери законосъобразността на оспорения общ административен акт на всички
основания по чл. 146 АПК.
Решението е издадено от компетентен орган – общински
съвет, който съгласно чл. 21, ал. 1, т. 7 ЗМСМА има правомощието да определя
размера на местните такси.
Оспореният акт е в необходимата писмена форма и е
приет при спазване на процедурата по чл. 27, ал. 4 и ал. 5 ЗМСМА – с мнозинство
повече от половината от общия брой на съветниците и след поименно гласуване.
При постановяване на решението не са допуснати
нарушения на административнопроизводствените правила. Противно на становището на
оспорващите, съдът намира, че са били спазени изискванията по чл. 66, ал. 1 и
ал. 2 АПК. Съгласно чл. 66, ал. 1 АПК откриването
на производството по издаване на общия административен акт се оповестява
публично чрез средствата за масово осведомяване, чрез изпращането на проекта до
организации на заинтересованите лица или по друг подходящ начин, а съгласно ал.
2 уведомяването по ал. 1 включва и основните съображения за издаването на акта,
както и формите на участие на заинтересованите лица в производството. Откриването
на административното производство е било оповестено публично - на интернет
страницата на Община Разград на 18.11.2021 г. и до провеждане на заседанието на
Общинския съвет на 23.12.2021 г. заинтересованите лица са имали възможност да
осъществят правото си на участие в срока, установен в чл. 69, ал. 2 АПК – не по-кратък
от един месец от деня на уведомяването по чл. 66 АПК. Публикуван е и проектът
на докладната записка на кмета на Община – Разград, която съдържа съображенията
за определяне на ТБО за всяко населено място на територията на общината, както
и формите на участие на заинтересованите лица, предвид което условията по чл.
66, ал. 2 АПК са изпълнени.
Не е налице соченият от жалбоподателя процесуален
порок при оповестяване на уведомлението по чл. 66 АПК. На интернет страницата
на Община Разград е било публикувано съобщение със заглавие „Уведомление за
откриване на производство по издаване на общ административен акт за одобряване
на план-сметки за разходите по третиране на битовите отпадъци и поддържане
чистотата на териториите за обществено ползване в населените места на Община
Разград и определяне на такса за битови отпадъци за 2022 г.“. В списъка на публикуваните
съобщения горното уведомление е било посочено без думите „на Община Разград и
определяне на такса за битови отпадъци за 2022 г.“, което според жалбоподателя създавало
условия за двусмислие и обърканост. Съдът счита, че уведомлението има ясно,
пълно и общодостъпно съдържание, при което заинтересованите лица не са били
въведени в заблуждение относно предмета на производството. Именно съдържанието
на самото обявление е от правно значение, а не посочването му в списъка на
съобщенията.
Доводът за липса на мотиви е неоснователен. В оспореното
решение са изложени подробни фактически и правни съображения за приемането му. Административният
орган е обосновал необходимостта от актуализиране на ТБО, като е посочил причините
за това, необходимите разходи за извършване на съответните услуги, механизма за
определяне на ТБО и нейния размер.
Решението в оспорените части не
противоречи на материалноправните разпоредби. Съгласно чл. 142, ал. 1 АПК съответствието
на административния акт с материалния закон се преценява към момента на
издаването му.
Безспорно е, че Община – Разград
предоставя услугите по чл. 62 ЗМДТ: 1. събиране и транспортиране на битови
отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; 2. третиране на
битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; 3. поддържане на чистотата на
териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в
общината. По силата на горната разпоредба за извършването на тези услуги се
заплаща ТБО.
Съгласно чл. 66, ал. 1 ЗМДТ в
редакцията, действаща към момента на приемане на оспорения акт - ДВ, бр. 53 от
2012 г. таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение
на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност,
включваща необходимите разходи за: 1. осигуряване на съдове за съхраняване на
битовите отпадъци - контейнери, кофи и други; 2. събиране, включително разделно
на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и
съоръжения за третирането им; 3. проучване, проектиране, изграждане,
поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци
или други инсталации или съоръжения за обезвреждане, рециклиране и
оползотворяване на битови отпадъци, включително отчисленията по чл. 60 и 64 от
Закона за управление на отпадъците; 4. почистване на уличните платна,
площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места,
предназначени за обществено ползване.
Аналогични са разпоредбите и на чл. 16,
ал. 2 от Наредба № 14 на ОбС – Разград за определянето и администрирането на
местните такси и цени на услуги на територията на Община Разград.
Съгласно чл. 67, ал. 1 ЗМДТ в относимата редакция размерът
на таксата се определя в левове според количеството на битовите отпадъци.
Съгласно ал. 2 когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци
по ал. 1, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално
върху основа, определена от общинския съвет. Съгласно ал. 3 при определяне
размера на таксата в зависимост от количеството на битовите отпадъци се
включват разходите по чл. 66, ал. 1, т. 1, 2 и 3. В ал. 4 е указано, че таксата
за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в населените
места се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа,
определена от общинския съвет.
В чл. 16а, ал. 1 от Наредба № 14 на ОбС – Разград е
предвидено, че размерът на таксите за „Сметосъбиране и сметоизвозване“ и
„Обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения“ се определят в
левове според количеството на отпадъците. Съгласно ал. 2 размерът на таксата за
„Чистота на териториите за обществено ползване“ се определя в промили,
пропорционално върху основа, която за ползване на: 1. жилищни имоти на
физически и юридически лица е данъчната оценка на имота; 2. нежилищни имоти на
юридически лица и еднолични търговци е по-високата от данъчната оценка на имота
или отчетната стойност на активите; 3. нежилищни имоти на физически лица е
данъчната оценка на имота. А съгласно ал. 3 когато не може да се установи
количеството на битовите отпадъци по ал. 1, размерът на таксата се определя в
промили пропорционално върху основа, която за ползване на: 1. жилищни имоти на
физически и юридически лица е данъчната оценка на имота; 2. нежилищни имоти на
юридически лица и еднолични търговци е по-високата от данъчната оценка на имота
или отчетната стойност на активите; 3. нежилищни имоти на физически лица е
данъчната оценка на имота.
Съгласно чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 14 на ОбС –
Разград размерът на таксите по чл. 14, т.
1 и т. 2, определени по реда на чл.16а, ал.1, се изчисляват на база
вместимостта и броя на използваните съдове за смет за всяко лице по чл. 15, ал.
1 в съответствие с приетите от общинския съвет цени на таксите според обема на
съдовете за съхранение на битови отпадъци по населени места. Таксите се
определят в лева за брой съд, в зависимост от вида и броя на декларираните
съдове за битови отпадъци, които се обслужват по обявената честота на извозване,
посочена в заповедта на кмета на Общината по чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ. Таксите
покриват годишните разходи по чл. 16, ал. 2, т. 1, т. 2 и т. 3.
С оглед на горното съдът намира, че Общинският съвет –
Разград правилно е приложил относимата правна уредба.
Неоснователни са доводите на оспорващите за нарушаване
на принципа „замърсителят плаща“ и
противоречие с разпоредбата на чл. 67,
ал. 4 ЗМДТ. При последната редакция на чл. 67, ал. 1 ЗМДТ разпоредбата
предвижда, че размерът на ТБО за всяко задължено лице се определя за календарна
година при спазване на принципа за понасяне на разходите от причинителя или
притежателя на отпадъците, като според ал. 4 количеството битови отпадъци е водеща основа
за определяне на таксата. Съгласно § 21 от ПЗР на ЗИДЗМДТ /Обн., ДВ, бр. 88 от 3.11.2017 г./ тези разпоредби
влизат в сила от 1 януари на втората година, следваща публикуването на
резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република
България през 2021 г. Резултатите от преброяването са публикувани на 03.10.2022
г., при което посочените разпоредби ще влязат в сила от 01.01.2024 г. По
аналогичен начин е отложено и действието и чл. 67, ал. 2 ЗМДТ, в текста на
който са добавени думите „която не може да бъде данъчната оценка на недвижимите
имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена“ – вж. § 6 и § 13 от ЗР
на ЗИДЗМДТ /Обн., ДВ, бр. 101 от 22.11.2013 г./.
Независимо от горното, разпоредбата на чл. 67, ал. 5 ЗМДТ дава възможност на Общинския съвет да приеме основа или основи, различни от посочената в ал. 4, при условие че съществуват обективни обстоятелства, възпрепятстващи прилагането й. Когато сметосъбирането се осъществява в общи контейнери и липсват персонални кофи обективно е невъзможно да се определи обема на битовите отпадъци – факт, потвърден от заключението на вещите лица. Поради това допустимо е определянето на ТБО да е пропорционално върху съответни основи, определени в Наредба № 14. Наредбата е валиден и действащ нормативен акт, чиито разпоредби не подлежат на косвен контрол за законосъобразност.
Претенцията за определяне на ТБО по показател норма на
натрупване на битови отпадъци за един
човек в денонощие е правнонеаргументирана, поради което е неоснователна.
Неоснователно
е и оплакването за нарушение на чл. 63, ал. 2 ЗМДТ, съгласно който видът на
предлаганите услуги по чл. 62 на територията на общината, както и честотата на
събиране и транспортиране на битовите отпадъци се определят със заповед на
кмета на общината и се обявяват публично до 31 октомври на предходната година.
По делото е представена Заповед № 1548 от 22.10.2021 г. на кмета на Община
Разград /л. 276/, с която са определени видовете услуги по чл. 62 ЗМДТ и
честотата на сметоизвозване по населени места. Правната сила на тази заповед не
е оспорена.
Съдът не констатира нарушаване на
разпоредбите на чл. 7 и чл. 8 ЗМДТ. Съгласно чл. 7, ал. 1 ЗМДТ местните такси
се определят въз основа на необходимите материално-технически и административни
разходи по предоставяне на услугата. А разпоредбата на чл. 8, ал. 1 ЗМДТ
изисква общинският съвет да определя размера на таксите при спазване на следните
принципи: 1. възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на
услугата; 2. създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и
повишаване на тяхното качество; 3. постигане на по-голяма справедливост при
определяне и заплащане на местните такси. За
всяко населено място на територията на Община Разград е представена
анализ-обосновка за ценообразуване на услугите по чл. 62 ЗМДТ и включените
разходи са пряко относими към осъществяването на съответните дейности. Съдът не
установява в план-сметките да са включени несъществуващи и недопустими разходи,
или непогасени задължения за минало време, както се твърди от оспорващите. Що се касае до оплакването, че са начислени
разходи, които още не са извършени, следва да се отговори, че всички разходи по
план-сметките са насочени към бъдещ период.
Съдът не споделя възражението, че с едно
и също решение са приети план-сметките на разходите и размера на ТБО. Одобряването
на план-сметките е необходима предпоставка за определяне размера на ТБО и е
елемент от процедурата по определяне на размера на таксата. Няма пречка тези
въпроси да бъдат обсъдени в рамките на едно административно производство и да
бъдат разрешени с един акт.
Оспорена е компетентността на общинския съвет да установява
ТБО с решение, като
се твърди нарушение на чл. 60, ал. 1 от Конституцията на Република България, съгласно който гражданите са длъжни да
плащат данъци и такси, установени със закон. Таксата за битови отпадъци е
установена в закона - Глава трета,
Раздел I от ЗМДТ, а определянето й е предоставено на общинските съвети по
силата на чл.
141, ал. 4 от Конституцията, чл. 21, ал. 1, т. 7 ЗМСМА и чл. 66 – чл. 67 ЗМДТ.
В жалбата се твърди, че взетото решение на ОбС –
Разград не е съобразено с Директива 99/31/ЕО относно депонирането на отпадъците
и с Ръководство за определяне броя и вида на необходимите съдове и техника за
събиране и транспортиране на отпадъци, МОСВ, 2004. Въпреки дадените от съда указания, жалбоподателят
не е конкретизирал нарушените разпоредби от Директивата. Посоченото ръководството
не е нормативен акт, не съдържа материалноправни разпоредби и не следва да се проверява
дали оспореното решение му противоречи.
Като нарушена се сочи и разпоредбата на чл. 26, ал. 2
ЗНА, която предвижда в процеса по изработване на проект на нормативен акт да се
провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица. Оспореното
решение е общ административен акт по смисъла на чл. 65 АПК и горното изискване
е неотносимо към неговата законосъобразност.
Не е допусната материална незаконосъобразност на
решението, изразяваща се в нарушаване на принципа на съразмерност. При
одобряване на план-сметките и определяне на ТБО административният орган е
спазил точно законовите разпоредби, което изключва противоречието с правилата
по чл. 6 АПК. След като ТБО отразява действителните разходи на общината и е
пропорционална на тях, тя се явява и справедлива.
Неотносимо е позоваването на Решение № 30 от 19.06.2013 г. по адм. дело № 27/2013 г. по описа
на АдмС – Разград, което е постановено при други факти и при друг приложим
материален закон.
Съдът намира, че оспореното решение изпълнява и
предвидената в закона цел – да се защити обществения интерес, като се обезпечи финансирането
на дейностите по чл. 62 ЗМДТ.
Предвид горното съдът намира, че не са налице
отменителните основания по чл. 146 във вр. с чл. 184 АПК и оспорването следва
да бъде отхвърлено.
С оглед изхода на делото и на основание чл. 184 във
вр. с чл. 143, ал. 3 АПК в тежест на оспорващите следва да бъдат присъдени
направените от ответника разноски по делото за платеното адвокатско
възнаграждение в размер на 2400 лв. Възражението за прекомерност е
неоснователно. Делото се отличава с фактическа и правна сложност, поради което
не следва да се намаляват разноските. Сумата е дължима в полза на Община –
Разград, която е юридическото лице със самостоятелен бюджет и платец на разхода.
По изложените
съображения и на основание чл. 184, ал. 1 във вр. с чл. 172, ал. 2 АПК
Разградският административен съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ оспорването на Решение № 394 от 23.12.2021 г.
по Протокол № 28 на Общински съвет – Разград в следните части: по т. 2.1 и т. 2.2 – за определяне на
годишната такса за битови отпадъци /ТБО/ за 2022 г. за жилищни и нежилищни
имоти в град Разград; по т. 2.8 – за определяне на годишната ТБО за жилищни и
нежилищни имоти в с. Стражец; по т. 20 – за жилищни имоти в с. Стражец и по т.
25 - за нежилищните имоти във всички населени места на територията на Община
Разград.
ОСЪЖДА Г. М. Д.,
С. Й. Й., Р. Н. Я. и Й. П. Й. да заплатят на Община – Разград за разноски по делото сумата 2400 лв.
Решението подлежи на
обжалване пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването
му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/
ЧЛЕНОВЕ:1./п/
2./п/