О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 943
гр. Габрово, 06.10.2021 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ГАБРОВО в закрито съдебно заседание на шести октомври две хиляди двадесет
и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА
при секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело № 225 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 197 и сл. във връзка с чл. 103, ал. 3 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Производството е образувано по жалба на Л.Р.Я. *** против Решение № МДТ-01-366#1 от 21.07.2021 година на Кмета на Община Габрово, постановено по искане с вх. № 01-366 от 08.07.2021 година на Л.Я. за отмяна на Акт за прихващане или възстановяване № 14 от 11.03.2021 година на Главен експерт в Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Габрово. С оспореното Решение Кметът на Община Габрово е отказал да възобнови административното производство по Акт за прихващане или възстановяване № 14 от 11.03.2021 година на Главен експерт в Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Габрово.
В жалбата се развива фактология относно предприето от жалбоподателя Я. оспорване на Решение № МДТ-02-4#2 от 13.04.2021 година на Кмета на Община Габрово, прието от съда за недопустимо /адм. дело № 98/2021 година по описа на Административен съд – Габрово/, като жалбоподателят Я. твърди, че бил подведен от указанията, дадени му от решаващия орган относно възможността за оспорване на решението. На 09.06.2021 година Я. получил указание с изх. № 751 от Регионална дирекция ОДОП – Велико Търново относно законовата възможност за отмяна на влезли в сила индивидуални административни актове, поради което отправил искане МДТ-01-366 от 08.07.2021 година за отмяна на АПВ към по-горестоящия административен орган, по което било постановено обжалваното в настоящото производство Решение № МДТ-01-366#1 от 21.07.2021 година. Жалбоподателят счита, че обстоятелството, че на обжалване подлежи АПВ, а не решението на решаващия орган, е ново за него по смисъла на чл. 99, т. 2 от АПК, тъй като няма задължение да познава нормативната уредба, като новото обстоятелство му станало известно чрез определението на съда, т.е. в момента на влизане в сила на АПВ № 14 от 11.03.2021 година. Жалбоподателят намира, че чрез указанията в Решение № МДТ-02-4#2 от 13.04.2021 година, че именно то подлежи на обжалване, са нарушени административно-производствените правила и той като страна е подведен и лишен чрез незаконосъобразното указание на данъчния орган от възможността да участва в решаващата фаза на съдебно обжалване при административното производство. Жалбоподателят сочи, че желае административното производство да бъде възобновено, за да реализира правото си на обжалване в пълен обем, вкл. и в съдебна фаза, като сочи, че АПВ № 14 от 11.03.2021 година е влязъл в сила в резултат на груба грешка на данъчния орган; администрацията печели спора чрез опорочаването му, като жалбоподателят е лишен от достъп до правосъдие.
В писмено становище Кметът на Община Габрово излага доводи по същество на спора, като оспорва твърдението за наличие на нови обстоятелства и нови писмени доказателства, заявява становище за неоснователност на жалбата, поради което намира, че същата следва да бъде отхвърлена /л. 40-41/.
Установените факти са следните:
С Решение № МДТ-02-4#2 от 13.04.2021 година на Кмета на Община Габрово е отхвърлена жалбата на Л.Р.Я. против Акт за прихващане или възстановяване № 14 от 11.03.2021 година на Главен експерт в Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Габрово /л. 10-12/.
С Определение № 379 от 07.05.2021 година по адм. дело № 98/2021 година на Административен съд – Габрово е оставена без разглеждане като процесуално недопустима жалбата на Л.Р.Я. *** против Решение № МДТ-02-4#2 от 13.04.2021 година на Кмета на Община Габрово и производството по делото е прекратено /л. 15-16/.
Не е спорно между страните, а на съда е служебно известно, че посоченото по-горе определение не е било обжалвано и е влязло в сила.
Л.Я. ***.07.2021 година за отмяна на Акт за прихващане или възстановяване № 14 от 11.03.2021 година на Главен експерт в Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Габрово /л. 20-23/, в което се е позовал на получено на 09.06.2021 година указание /отговор на писмено запитване/ с изх. № 751 от 09.06.2021 година, подписано от Директор на Дирекция „ОДОП“ – Велико Търново към ЦУ на НАП /л. 17-19/, като Я. сочи, че ново за него по смисъла на чл. 99, т. 2 от АПК е обстоятелството, че на обжалване подлежи АПВ, а не решението на решаващия орган, което обстоятелство му станало известно чрез определението на съда /Определение № 379 от 07.05.2021 година по адм. дело № 98/2021 година на Административен съд – Габрово/. В искането се сочи и че съгласно чл. 99, т. 6 от АПК с указанието, че на обжалване подлежи Решение № МДТ-02-4#2 от 13.04.2021 година на Кмета на Община Габрово, са нарушени административнопроизводствените правила и Я. е бил лишен от възможността да участва в съдебното обжалване.
С Решение № МДТ-01-366#1 от 21.07.2021 година на Кмета на Община Габрово е отказано възобновяване на административното производство, като е прието, че в случая не е налице ново обстоятелство или ново писмено доказателство /л. 24/. Решението е съобщено на Я. на 23.07.2021 година /л. 25/ и по предприето в срок оспорване е образувано настоящото производство.
При така установените факти настоящият съдебен състав намира жалбата за неоснователна предвид следните съображения:
Уредбата относно възобновяването на производства по издаване на административни актове се съдържа в Глава седма на АПК, чл. 99-106.
Съгласно чл. 103, ал. 2 от АПК административният орган разглежда искането за възобновяване по реда на глава шеста АПК, като се произнася с мотивирано решение по аргумент от чл. 97, ал. 1 от АПК, приложим на основание чл. 103, ал. 2 от АПК.
Основанията за възобновяване на производство по издаване на административен акт са лимитативно посочени в чл. 99 от АПК, като съгласно т. 2, на която се е позовал Я. в искането си, влязъл в сила индивидуален или общ административен акт, който не е бил оспорен пред съда, може да бъде отменен или изменен от непосредствено по-горестоящия административен орган, а ако актът не е подлежал на оспорване по административен ред - от органа, който го е издал, когато се открият нови обстоятелства или нови писмени доказателства от съществено значение за издаването на акта, които при решаването на въпроса от административния орган не са могли да бъдат известни на страната в административното производство.
В случая Акт за прихващане или възстановяване № 14 от 11.03.2021 година на Главен експерт в Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Габрово не е бил предмет на съдебен контрол и е влязъл в сила; искането за възобновяване на производството е направено в 3-месечния срок по чл. 102, ал. 2 от АПК от възникване на основанието, на което се позовава Я.; искането е разгледано от компетентен орган в лицето на Кмета на Община Габрово съгласно чл. 152, ал. 2 вр. чл. 129, ал. 7 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ.
Правилна е преценката на административния орган, че в случая не е налице хипотезата на чл. 99, т. 2 от АПК и искането за възобновяване на производството следва да бъде отхвърлено. Определение № 379 от 07.05.2021 година по адм. дело № 98/2021 година на Административен съд – Габрово е постановено, а указание /отговор на писмено запитване/ с изх. № 751 от 09.06.2021 година, подписано от Директор на Дирекция „ОДОП“ – Велико Търново към ЦУ на НАП, е изготвено след издаване на Акт за прихващане или възстановяване № 14 от 11.03.2021 година на Главен експерт в Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Габрово, но те нямат характер на нови обстоятелства и/или нови писмени доказателства, които да са от съществено значение за издаване на горепосочения АПВ. Информацията, съдържаща се в тях, няма никакво отношение към предмета на АПВ и въпроса за законосъобразността на акта. Чрез съдебното определение и отговора от данъчната администрация на Я. е бил разяснен въпросът кой акт е подлежал на обжалване по повод на предприетото от него оспорване на Решение № МДТ-02-4#2 от 13.04.2021 година на Кмета на Община Габрово и образуваното адм. дело № 98/2021 година на Административен съд – Габрово, но възобновяването на производство по издаване на административен акт не е средство за поправяне на процесуални пропуски или грешки, допуснати от страни по едно вече приключило съдебно производство.
С оглед изчерпателност на изложението, предвид факта, че в жалбата до съда Я. сочи и разпоредбата на чл. 99, т. 6 от АПК, съдът намира, че и да се съдържаше в искането за възобновяване на производството, основание по чл. 99, т. 6 от АПК също не е налице, тъй като не се установява Я. вследствие на нарушаването на административнопроизводствените правила да е бил лишен от възможността да участва в административното производство или да не е бил надлежно представляван, или да не е могъл да участва лично или чрез пълномощник по причина на препятствие, което не е могъл да отстрани. Я. не е успял да реализира правото си да оспори по съдебен ред административен акт, но дори и това да се дължи на неправилно указание на административен орган кой е подлежащият на обжалване акт, то не е налице основание по чл. 99, т. 6 от АПК, касаещо участието на лицето в административното производство по издаване на акт – в случая АПВ.
По изложените съображения настоящият съдебен състав намира жалбата за неоснователна, а оспореното решение за издадено от компетентен орган, в изискуемата писмена форма, при спазване на административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби, както и в съответствие с целта на закона, което обуславя извод за неговата законосъобразност.
Водим от горното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Л.Р.Я. *** против Решение № МДТ-01-366#1 от 21.07.2021
година на Кмета на Община Габрово, постановено по искане с вх. № 01-366 от
08.07.2021 година на Л.Я. за отмяна на Акт за прихващане или възстановяване №
14 от 11.03.2021 година на Главен експерт в Дирекция „Местни данъци и такси“ в
Община Габрово.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България от страните, участващи в административното производство, в седемдневен срок от съобщаването му.
Препис от настоящото определение да се изпрати на жалбоподателя и на Кмета на Община Габрово.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: