Р
А З П
О Р Е
Ж Д А
Н Е
№ 930
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито заседание на 08
февруари 2022г.
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЯВОР КОЛЕВ
като разгледа докладваното частно административно дело
№91/2022г. и като обсъди:
Производството е по реда на чл.306 във
връзка с чл.304 АПК.
Образувано е по молба на
„БУРНАРСКИ“ЕООД със седалище в гр.Пловдив, чрез адвокат А.С., с която се търси
ангажиране на административнонаказателна отговорност на длъжностното лице –
Кмет на Община Пловдив за неизпълнение на влязло в сила съдебно определение
№1847 от 30.11.2021г., постановено по ч. адм. дело №3035/2021г. по описа на
Административен съд – Пловдив, VII състав.
В молбата се твърди, че в
определения от чл.57 ал.1 АПК срок, Кметът на Община Пловдив не се е произнесъл
по подаденото заявление. Алтернативно, в случай, че се приеме, че не е налице
хипотезата на чл.304 АПК и молбата е недопустима, се иска същата да се счита за
жалба против мълчалив отказ на Кмета на Община Пловдив да се произнесе по
подадено заявление на „БУРНАРСКИ“ЕООД с вх.№20Ф-712-/4/ от 20.10.2021г.
В съответствие с изискването на
разпоредбата на чл.306 ал.3 АПК е предоставена възможност на Кмета на Община
Пловдив – З.Д.Д.да даде писмени обяснения и представи доказателства в 14-дневен
срок от получаване на препис от молбата по чл.304 АПК за изпълнение на съдебния
акт.
В указания срок по делото са
представени писмени обяснения, в които се изразява становище, че
административният орган е предприел незабавни действия за изпълнение на
съдебното определение, с което е отменено писмо с изх.№20Ф-712/4 от
03.11.2021г., с което е обективиран акт за спиране административното
производство по разглеждане на заявление на „БУРНАРСКИ“ ЕООД с вх.№20Ф-712-/4/
на основание чл.54 ал.1 т.5 АПК и е разгледал по същество постъпило заявление с
вх.№Към 20Ф-712-/4/ от 20.10.2021г., което е за ползване на място общинска
собственост за поставяне на преместваеми обекти по смисъла на чл.72 ЗМДТ, респ.
чл.6 във връзка с чл.4 ал.1 от Наредба за реда и условията за издаване на
разрешение за ползване на място общинска собственост на територията на Община
Пловдив относно мобилно съоръжение за продажба на храни и напитки за обект
№4, намиращо се в СК „Отдих и култура“, зона 4, до пешеходния мост и е с
конкретен период 01.11. 2021г. – 31.01.2022г.
Твърди се, че административният
орган е констатирал, че следва да не издава исканото по така подаденото
заявление разрешение, тъй като по своята същност то представлява разрешение
за ползване на място – общинска собственост, съгласно раздел II от ЗМДТ. Като
такова и съгласно ЗМДТ и Наредбата за определяне и администриране на местните
такси и цени на услуги на територията на община Пловдив, приета с Решение №80,
взето с Протокол №6 от 04.03.2003г., последно изм. и доп. с Решение №299, взето
с Протокол №16 от 27.10.2021г. на Общински съвет – Пловдив, таксите се плащат
при издаване на разрешението за посочения в него период. При ползване на
мястото повече от месец, таксите се плащат месечно, между 1-20 число на текущия
месец/чл.20/. Съответно е прието, че не е възможно административният орган да
издаде разрешение и да начисли такса на ЕООД-то за практически изтекъл период
назад, тъй като същото би представлявало погазване на законовия принцип и на
местната нормативна уредба, уреждаща реда да издаване на разрешения на място
общинска собственост и плащането на съответната такса.
На следващо място се посочва, че
в Община Пловдив е постъпило Заявление с вх.№22Ф-196 от 11.01.2022г.,
конкретизиращо нов период 01.02. 2022г. – 30.04.2022г., по което
административният орган е предприел в срок действия по издаване на валидно
Разрешение №ОБ-001216-11 от 19.01.2022г. за ползване на място общинска
собственост на територията на Община Пловдив относно мобилно съоръжение за
продажба на храни и напитки, който обект се явява отново обект №4, намиращ се в
СК „Отдих и култура“, зона 4, до пешеходен мост, който обект е безспорно същият
обект на двете заявления, подадени до административния орган. Разрешението се
твърди, че е издадено с искания срок на действие, подчертаващо ефективността на
обвързващото съдебно определение. Същото е получено на 31.01.2022г. от
управителя на дружеството – Мартин Бурнарски, поради което е действащо към
момента. С оглед на това се твърди, че с незабавните си действия
административният орган е възстановил положението, съществувало до спиране на
административното производство по разглеждане на Заявление с вх.№Към
20Ф-712-/4/ от 20.10.2021г. За горното административният орган е информирал
„БУРНАРСКИ“ ЕООД с уведомително писмо с изх.№Към 20Ф-712-/6/ от 03.02.2022г.,
включително и за посочване на актуална банкова сметка, ***, за която Община
Пловдив е осъдена да заплати.
При това положение се иска от
съда да приеме, че не е налице основание за налагане на глоба, тъй като
административният орган не е отказвал или пренебрегнал прилагането на съдебното
определение, тъй като своевременно и в цялост е изпълнено влязлото в сила
съдебно определение, като е разгледано по същество заявлението на
„БУРНАРСКИ“ЕООД и е налице произнасяне с акт в разумен срок. Предприетите
действия по издаването на действащото към момента Разрешение
№ОБ-001216-11/19.01.2022г. за ползване на място общинска собственост на територията
на Община Пловдив относно мобилно съоръжение за продажба на храни и напитки,
обект №4, намиращо се в СК „Отдих и култура“, зона 4, до пешеходен мост, са
извършени бързо и ефективно, незасягащи правата и интересите на
заинтересованите от изпълнението лица.
Към преписката са приложени: ч.
адм. дело №3035/2021г. по описа на Административен съд – Пловдив, VII състав, изискано служебно от
съда; копие на Определение №1847/30.11.2021г., постановено по ч. адм. дело
№3035/2021г. по описа на Административен съд – Пловдив, VII състав, представено със сезиращата
молба; копия на Заявление вх.№22Ф-196 от 11.01.2022г. от „БУРНАРСКИ“ЕООД до
Кмета на Община Пловдив, Разрешение №ОБ-001216-11/19.01. 2022г., издадено от
Кмета на Община Пловдив и Писмо изх.№Към 20Ф-712-/6/ от 03.02.2022г. на Кмета
на Община Пловдив до „БУРНАРСКИ“ЕООД, приложени към дадените писмени
обяснения.
След извършена служебна справка
по ч. адм. дело №3035/2021г. по описа на Административен съд – Пловдив, VII състав, установих следното.
Производството по горепосоченото
дело е образувано по жалба на „БУРНАРСКИ“ЕООД със седалище в гр.Пловдив
срещу писмо изх.№20Ф-712/4 от
03.11.2021г. на Кмета на Община – Пловдив, с което е обективиран акт за спиране
административното производство по разглеждане на негово заявление
вх.№20Ф-712-(4) от 20.10.2021г. на основание чл.54 ал.1, т.5 от АПК.
С Определение №1847/30.11.2021г.,
постановено по ч. адм. дело №3035/ 2021г., Административен съд – Пловдив, VII
състав е отменил писмо изх. № 20Ф-712/4 от 03.11.2021г. на Кмета на Община –
Пловдив, с което е обективиран акт за спиране административното производство
по разглеждане на заявление на „БУРНАРСКИ“ЕООД със седалище в гр.Пловдив с
вх.№20 Ф-712-(4) от 20.10.2021г. на основание чл.54 ал.1,т.5 от АПК. Със същото
определение е осъдена Община Пловдив да заплати на жалбоподателя сторените
разноски. Така постановеното определение е влязло в законна сила на
15.12.2021г.
При така установеното от
фактическа страна, след преценка на изложеното в молбата, в представеното писмено
становище от Кмета на Община Пловдив, представените писмени доказателства и
след служебна проверка по ч. адм. дело №3035/2021г., Административен съд –
Пловдив, VII състав, се формират следните правни изводи.
Съгласно разпоредбата на чл.304
ал.1 АПК, длъжностно лице, което не изпълни задължение, произтичащо от влязъл в
сила съдебен акт, извън случаите по дял пети, се наказва с глоба от 200 до 2
000 лева. За да се приложи цитираната разпоредба, следва да е налице задължение
за административен орган, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, което да не
е изпълнено. Следователно, необходимо е, неизпълнението да е в резултат на
виновно поведение на длъжностното лице и да е налице влязъл в сила съдебен
акт. За да бъде сторено това, следва да са налице трите кумулативни
предпоставки на чл.304 ал.1 АПК, а именно: 1) влязъл в сила съдебен акт, който
предписва определено поведение за административния орган; 2) изпращане на
препис от влезлия в сила съдебен акт и/или преписка на задължения
административен орган, с оглед узнаване на задължението, което следва да
изпълни и 3) неизпълнение на този съдебен акт от страна на административния
орган – адресат на дължимото поведение.
В конкретния случай не са
изпълнени кумулативните предпоставки на цитирания текст от АПК спрямо
длъжностното лице – Кмет на Община Пловдив, поради следното.
С постановеното Определение
№1847/30.11.2021г. по ч. адм. дело №3035/2021г., Административен съд – Пловдив,
VII състав е отменил писмо изх. №20Ф-712/4 от 03.11.2021г. на Кмета на Община –
Пловдив, с което е обективиран акт за спиране административното производство по
разглеждане на заявление на „БУРНАРСКИ“ЕООД със седалище в гр.Пловдив с вх.№20
Ф-712-(4) от 20.10.2021г. на основание чл.54 ал.1,т.5 от АПК, т.е. съдът не е
разгледал спора по същество, нито е задължил органа да издаде акт и/или
документ с определено съдържание. В тази връзка следва да бъде съобразено, че в
случаи от категорията на процесния, за органа срокът за произнасяне тече от
момента на постъпване на преписката при него.
Констатира се обаче, че няма
данни кога Кметът на Община Пловдив е узнал за постановеното от съда
определение, доколкото препис от същото не му е бил изпратен, тъй като същият
не е от кръга на лицата, имащи правен интерес да го обжалват/така ТР №2 от 24.03.2021г.
на ОСС на съдиите от I-ва и II-ра
колегии на ВАС на РБ по т.дело №10/2019г./. Няма данни и след влизането на
съдебния акт в сила на Кмета на Община Пловдив да е бил изпратен заверен препис
за сведение и изпълнение. Казано по друг начин, от събраните по делото
доказателства не може да бъде установено по безспорен начин кога влязлото в
сила съдебно определение е стигнало до знанието на Кмета на Община Пловдив. Но
началният момент е лесно установим от заявителя чрез искане на информация за
постъпването на определението в кметството.
Независимо от гореизложеното,
видно от писмо изх.№Към 20Ф-712-/6/ от 03.02.2022г. на Кмета на Община Пловдив,
адресирано до „БУРНАРСКИ“ЕООД, административният орган е предприел действия по
изпълнение на влязлото в сила съдебно определение, като е констатирал, че не
следва да се издава исканото разрешение, като е посочил и изчерпателни мотиви
за това свое решение, поради което и следва да се приеме, че е налице
формиран отказ по същество, който подлежи на обжалване на самостоятелно правно
основание. А дали този отказ е законосъобразен или незаконосъобразен, може и
следва да се разреши по установения за това ред, т.е. с обжалването му пред
съда, ако заявителят е бил недоволен.
С други думи казано, доколкото в
съответствие с разпоредбите на ЗМДТ и Наредбата за реда и условията за издаване
на разрешение за ползване на място общинска собственост на територията на
Община Пловдив, е въпрос на оперативна самостоятелност на кмета да реши дали да
издаде или не исканото разрешение, няма как да се приеме, че постановявайки
отказ, не е изпълнил съдебното определение, доколкото по този начин същият се е
произнесъл по същество. Или, с влизането си в сила, определението на съда е
породило своето действие.
За пълнота на изложеното, съдът намира
за необходимо да посочи, че действията на Кмета на Община Пловдив и
постановените последващи актове, представляват отделна административна дейност,
която на самостоятелно основание подлежи на съдебен контрол, а не се явява
вече последица от изпълнението или неизпълнението на съдебното определение на
съда, за да се преценя тяхното поведение за евентуалното им неизпълнение.
Поради горното, намирам, че към
датата на постановяване на настоящото разпореждане, не е налице влязъл в сила
съдебен акт, който виновно да не е изпълнен от Кмета на Община Пловдив, което
неизпълнение да е основание за реализиране на административнонаказателната му
отговорност по реда на чл.304 във връзка с чл.306 АПК.
Изложените до тук съображения
налагат молбата, по повод на която е образувано настоящото производство, да
бъде оставена без уважение. Тъй като молбата не се уважава, то сезиралото
председателя на съда лице, няма право на жалба/така Определение №10468 от
9.08.2018г. на ВАС по адм. д. №4454/2018г., II о.; Определение №7043 от
29.05.2018г. на ВАС по адм. д. №6405/2018г., III о.; Определение №2514 от
27.02.2018г. на ВАС по адм. д. №2272/2018г., VII о. и Определение №137 от
4.01.2018г. на ВАС по адм. д. № 14548/2017г., VIII о. и много други/, а с оглед
резултата, такова право няма и соченият за нарушител – Кмет на Община Пловдив
– Здравко Димитров.
Предвид очерталия се изход на
спора и направеното алтернативно искане от „БУРНАРСКИ“ЕООД, следва молбата му в
частта с характер на жалба против мълчалив отказ на Кмета на Община Пловдив по
подадено заявление вх.№20Ф-712-/4/ от 20.10.2021г., да се докладва на
Председателя на съда за образуване на отделно производство.
Ето защо и на основание чл.306 ал.2 във връзка
с чл.304 ал.1 АПК,
Р А З П О Р Е Ж
Д А М :
ОСТАВЯМ БЕЗ УВАЖЕНИЕ молбата на „БУРНАРСКИ“ЕООД със седалище в
гр.Пловдив, с която се търси ангажиране на административнонаказателна
отговорност на длъжностното лице – Кмет на Община Пловдив – З.Д.Д.за
неизпълнение на влязло в сила съдебно определение №1847 от 30.11.2021г.,
постановено по ч. адм. дело №3035/2021г. по описа на Административен съд –
Пловдив, VII състав, като
НЕОСНОВАТЕЛНА.
ДА СЕ ДОКЛАДВА молбата на „БУРНАРСКИ“ЕООД в частта с характер на жалба против мълчалив
отказ на Кмета на Община Пловдив по подадено заявление вх.№20Ф-712-/4/ от
20.10.2021г., на Председателя на съда за образуване на отделно производство.
ПРЕПИС от настоящото разпореждане да се връчи на „БУРНАРСКИ“ ЕООД чрез
адв.Славчев и на Кмета на Община Пловдив – З. Д. Д..
РАЗПОРЕЖДАНЕТО НЕ подлежи на
обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: