Решение по дело №453/2020 на Районен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 септември 2020 г. (в сила от 13 октомври 2020 г.)
Съдия: Светлана Кънчева Чолакова
Дело: 20203330100453
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 10 март 2020 г.

Съдържание на акта

                                                         Р Е Ш Е Н И Е

            Номер 322                                           14.09.2020 г.                              гр.Разград

В   И М Е Т О    Н А   Н А Р О Д А

 

Разградският районен съд

На осми септември                                    две хиляди и двадесета  година

В открито съдебно заседание, в състав:

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Светлана Чолакова

Секретар Сребрена Русева   

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдията

Гр.д.453/2020 г.

 

          Производството е с правно основание чл. 422 от ГПК вр. с чл.7 ЗЗД чл.86 от ЗЗД.

Депозирана е искова молба от Дани транс-13“ ЕООД против „Дениса Експрес“ ООД, с която при условията на субективно съединяване на исковете са предявени такива за установяване дължимостта на сумите 1193,70 лв. представляваща неизплатена главница по фактура №1844/03.08.2018г. за платена такса за ферибот за извършен транспорт от 02.06.18г., както и сумата 173,09лв. лихва от 03.08.18г. до 06.01.2010г., ведно със законната лихва от датата на подаване на заявлението в заповедното производство. Претендира и за заплащане на направените разноски. Сочи, че по ч.гр.д.№8/2020г. на РРС е издадена заповед за изпълнение за процесните суми, срещу която длъжникът е възразил. С ответното дружество имали търговски отношения. На 25.05.18г. сключил договор с Ди Ейч Ел Лоджистик България ЕООД за международен автомобилен превоз на стоки от гр.Варна до гр.Раума/Финландия/, като възложил на ответника да осъществи фактическия превоз като подизпълнител. По силата на договора ответното дружество се задължило да извърши транспортна услуга срещу заплащане и  в двете посоки-02.06.18г. до 05.06.18г. ползвало ферибот между Естония и Финландия. От името и за сметка на ответника чрез Логис Транс ЕООД резервирал ферибота за товарния автомобил Ивеко с рег. №РР2446ВК. За извършената букировка/резервация/ Логис Транс ЕООД издало две фактури №15202 за 550,91лв. и №15203 за 522,79лв. Транспортът бил изпълнен, като отделно от договореното заплатил транспортна услуга вместо  ответника, превел на Логис Транс ЕООД и такса ферибот Естония-Финландия във връзка с извършения транспорт от  ответника. Дължимата такса-1193,70лв. префактурирал с фактура №1844/03.08.18г. Фактурата видно от протокол за прихващане от 01.10.18г. са били получени от управителя на ответника на 05.12.18г. До настоящия момент сумата не била заплатена.

Ответникът депозира отговор в срок. Твърди, че спора е решен по гр.д.№7/19г. на РРС. Иска прилагане на гр.дело, възразява срещу приложения протокол за прихващане.

Предявените искове са допустими – предявени от активно легитимирано лице срещу другата страна в твърдяното материалноправно отношение. Не е налице идентитет с гр.д.№7/2019г. на РРС, тъй като установителната претенция на ищецът/настоящ ответник/ по същото е за заплащане на сумата 2640лв. за извършен превоз обективирана във фактура №98/05.06.2018г., който е различен от предмета на настоящото производство-установяване дължимост на сумата 1193,70лв. за платена такса ферибот обективиран във фактура №1844/03.08.2018г.

          Съдът, след като взе предвид становищата на страните, като прецени събраните по делото доказателства по вътрешно убеждение и съобрази приложимия закон, прие за установено от фактическа страна следното:

На 25.05.18г. ищецът сключил заявка-договор с Ди Ейч Ел Лоджистик България ЕООД за международен автомобилен превоз на стоки от гр.Варна до гр.Раума/Финландия/. Ищцовото дружество възложило на ответното да осъществи фактическия превоз като подизпълнител. По силата на договора ответното дружество се задължило да извърши транспортна услуга срещу заплащане и  в двете посоки-02.06.18г. до 05.06.18г. Транспортът бил изпълнен, като отделно от договореното ищецът заплатил транспортна услуга на Логис Транс ЕООД за транспорт ферибот Естония-Финландия във връзка с извършения превоз, Логис Транс ЕООД издало две фактури №15202 за 550,91лв. и №15203 за 522,79лв. на ищеца, които заплатил. От своя страна ищецът префактурирал такса ферибот с фактура №1844/03.08.18г. на стойност 1193,70лв. с получател ответното дружество. Съставил и протокол за прихващане от 02.10.18г. за сумата, които не са били приети от ответника.

          Според заключението на вещото лице по изготвената съдебно-счетоводна експертиза, фактура №98/05.06.18г. и №1844/03.08.18г. са осчетоводени при ищеца, съответно отразени в Дневниците за покупки и продажби в Справка декларация по ЗДДС за съответния месец. Фактура №98/05.06.18г. е осчетоводена и при ответника, като сумата 2640лв. е платена по банков път. Фактура №1844/03.08.18г. не е осчетоводена при ответника и няма плащания. Няма реализирана и осчетоводена печалба от ищцовото дружество по Договор от 25.05.2018г. сключен между Дани Транс 13 ЕООД и Ди Ейч Ел Лоджистик България ЕООД за международен превоз на стоки от гр.Варна до гр.Раума Финландия. И в обясненията дадени в с.з. вещото лице сочи, че Дани Транс изплаща на Логис Транс суми за направената резервация за ферибот по две фактури: №15202/06.06.18г. за 550,91лв. и №15203/08.06.18г. за 522,79лв./л.14-л.15/ в общ размер на 1073,70лв., които са платени. Фактура №1844/03.08.18г. и изготвен протокол за прихващане, в който описано задължение по фактура №98/05.06.18г. с предложение за прихващане и да бъде заплатена разликата, изпратен на Дениса Експрес ЕООД. Последният не се съгласил с фактура №1844/03.08.18г. за префактурираните такси за ферибот и с приложение протокол за прихващане на задълженията по двете фактури. Услугите  резервация за ферибот са във връзка с договора между Дани Транс и Ди Ейч Ел, в който обаче освен договорена сума 2200лв. за ферибот пеше-не. Поради което не е префактурирана такса ферибот към Ди Ейч Ел, а на подизпълнителя.

Анализът на установената фактическа обстановка, налага следните правни изводи:

 В тежест на ищеца е да докаже валидно облигационно отношение с ответника, във връзка с извършена услуга, конкретно в слечая – такса за резервация ферибот обективирана във фактура №1844/03.08.18г. Приложената фактура е частен свидетелстващ документ подписан единствено от ищеца, като в негова тежест в този случай е да установи достоверността на съдържанието на документа, който носи изгодни за него последици. От заключението на вещото лице се установява, че фактурата е осчетоводена при ищеца, но не е осчетоводена при ответника. Съгласно и константната практика на ВКС вписването на фактурата в дневниците за продажби и покупки на търговците, както и отразяването на стойността и в справка декларация по ЗДДС са обстоятелства, релевантни за установяване възникването на правоотношението, по повод на което е била съставена, след като съдържа всички необходими елементи от съдържанието на сделката. В случая това не бе доказано, тъй фактурата не е осчетоводена при ответната страна, както сочи за липса на валидно облигационно отношение между страните по отношение на предмета на процесната фактура, а именно такса ферибот. Установено е, че ищецът е сключил договор от 25.05.18г. с Ди Ейч Ел Лоджистик България ЕООД за международен превоз на стоки от гр.Варна до гр.Раума Финландия, с крайна дата на доставка 05.06.18г. дължима сума/навло/ 2200лв. Както, че във връзка с договора, ответникът е осъществил като подизпълнител транспорта възложен от ищеца, за което не е налице писмено споразумение. Параметрите на същото не са установени по отношение на обстоятелството, дали е включена в договорената сума 2200лв./без ДДС/ и такса за резервация на ферибот. Видно от договора между ищеца и Ди Ейч Ел Лоджистик България ЕООД, освен посочената сума договорено навло от 2200лв., не е включена такава такса, като изрично е подчертано - “не“ по отношение на ферибот. Тълкувайки волята на страните намира, че такава такса след като не е уговорена, не следва да се заплаща.  Съгласно чл.6 „и“ от конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки, в договора се посочват всички разноски свързани с превоза и доставянето. След като не са уговорени разноски за ферибот, няма как да се претендират, а ако има извършени такава явно остава за превозвача. В отношенията между ищеца и ответника освен заплащане на сумата 2200лв. без ДДС, съответно 2640лв. с ДДС, не бе доказано безспорно, да има и договорка за заплащане и на такса ферибот. Така и в решение по гр.д.№7/19г. на РРС е прието за неоснователно, съответно е отхвърлено възражението за прихващане от Дани Транс 13 ЕООД срещу Даниса Експрес ООД, за дължимост на такса ферибот. Поради което претенцията за главница, както и акцесорната претенция за лихва е недоказана и следва да се отхвърлят.

          На основание чл.78 ал.3 от ГПК ответникът има право на направените по делото разноски, които са в размер на 200лв. адвокатско възнаграждение

По гореизложените съображения, съдът:

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ исковете предявени от „Дани транс-13“ ЕООД, ЕИК202661365, адрес гр.** против „Дениса Експрес“ ООД, ЕИК204699396 адрес с.** за установяване дължимостта на сумите 1193,70 лв. представляваща неизплатена главница по фактура №1844/03.08.2018г. за платена такса за ферибот за извършен транспорт от 02.06.2018г., както и сумата 173,09лв. лихва от 03.08.18г. до 06.01.2010г., като неоснователни.

ОСЪЖДА „Дани транс-13“ ЕООД, ЕИК202661365, адрес гр.Разград, ул.Бели лом №51 вх.Б ет.2 ап.31, ДА ЗАПЛАТИ на „Дениса Експрес“ ООД, ЕИК204699396 адрес с.Гороцвет, общ.Лозница ул. Гоце Делчев №5 сумата 200 лв. /двеста лева/ за разноски по настоящото производство

  Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок от връчването на страните пред Разградския окръжен съд.

 

                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: