Решение по дело №76/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 317
Дата: 15 юни 2020 г. (в сила от 15 юни 2020 г.)
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20207170700076
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 януари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 317

гр. Плевен, 15.06.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, шести състав, в публично съдебно заседание на четвърти юни две хиляди и двадесета година в състав:

Съдия: Снежина Иванова

при секретар Десислава Добрева изслуша докладваното от съдията Снежина Иванова по адм. дело № 76 по описа за 2020 година на Административен съд – Плевен.

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно -процесуалния кодекс (АПК) във вр.  чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).

Административното дело е образувано по жалба на Д.  П.Н.,*** срещу решение № 2153-14-71/23.12.2019 година на директора на ТП на НОИ Плевен.

 В жалбата се посочва, че неправилно не се изплаща обезщетение за временна неработоспособност, тъй като още през 2015 година е подадена  декларация за избор на осигуряване, не е налице прекъсване на осигуряването и е налице такова за всички осигурени социални рискове.  посочва се, че от 01.01.2015 година се осигурява като земеделски производител и следва да бъде изплатено обезщетение и да бъде отменено решението и разпореждането.

В съдебно заседание оспорващата – Д.  П.Н.,*** се явява лично и се представлява от сина си Д.Д.Н., който намира, че тъй като е осигурена за всички рискове, внесени са дължимите осигурителни вноски, то следва да бъде изплатено обезщетение за временна неработоспособност по представения болничен лист.

В съдебно заседание ответникът – директорът на ТП на НОИ Плевен, се представлява  от юрк Р., която намира решението за законосъобразно и посочва, че лицето се осигурява като земеделски производител, но след отпускане на пенсия за инвалидност не е подала изискуемата декларация относно желанието си за осигуряване и не попада в кръга на осигурените лица за всички осигурени социални искове. Моли за отхвърляне на жалбата.

Административен съд-Плевен, шести състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и  извърши проверка на оспорения акт във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за установено от фактическа страна следното:

С разпореждане № О-14-000-00-01349030/13/11/2019 г. на ръководител по изплащането на обезщетенията и помощите (лист 8 по делото), на основание чл. 40, ал. 3 от КСО е отказано отпускането на парично обезщетение за временна неработоспособност поради общо заболяване на Д.П.Н., тъй като лицето след отпускане на пенсия за инвалидност не е подало декларация относно избор на осигуряване.

В жалбата си (лист 7 по делото) срещу разпореждането оспорващата твърди, че Декларация по чл. 1, ал.2 от НООСЛБГРЧМЛ е подадена в НАП с входящ номер **********/02.02.2015 г., която съдържа изричното й  волеизявление за осигуряване за всички осигурени социални рискове без трудова злополука и професионална болест и безработица. Посочва и, че от 01.01.2015 г. до настоящият момент, се осигурява като земеделски производител за всички осигурени социални рискове без трудова злополука и професионална болест и безработица и редовно плаща дължимите вноски.

С разпореждане №11/прот. № 01153 от 25.04.2017 г. ТП на НОИ – Плевен (лист 21 по делото) е отпуска лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване на Д.П.Н. в размер на 137.17 лв.  за срок от 01.02.2017 г. до 01.03.2019 г. по чл. 74, ал. 1 от КСО.

Видно е от приложеното на л. 5 от делото решение № 2153-14-71/23.12.2019 година на директора на ТП на НОИ Плевен, че е отхвърлена жалба с вх. № 1012-14-101/26.11.2019 г. (лист 7 по делото) срещу разпореждане № О-14-000- 00-01349030/13/11/2019г., с което й е отказано отпускане на парично обезщетение за временна неработоспособност поради общо заболяване, с мотиви че не е подадена Декларация но чл. 1, ал. 2 от НООСЛБГРЧМЛ.

В решение № 2153-14-71/23.12.2019 година на директора на ТП на НОИ Плевен е посочено, че с разпореждане № 0-14-000-00-01349030/13.11.2019 г. на ръководител по изплащането на обезщетенията и помощите при ТП на НОИ - Плевен на основание чл. 40. ал. 3 от КСО и чл. 47. ал. 1 от Наредбата за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване (НПОПДОО) е отказано отпускане на парично обезщетение за временна неработоспособност поради общо заболяване на Д.П.Н. по болничен лист № Е20198757391. Като мотив в разпореждането е посочено, че по данни от информационната система на НОИ лицето е с отпусната пенсия за инвалидност поради общо заболяване. Излагат се доводи, че съгласно чл. 1. ал. 6 от Наредбата за общественото осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица (НООСЛБГРЧМЛ) самоосигуряващите се лица по чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО, на които е отпусната пенсия, се осигуряват по свое желание по предвидения в наредбата ред след подаване на декларация по утвърден от НАП образец. За лицата по чл. 4. ал. 3. т. 1, 2 и 4 от КСО, на които е отпусната пенсия, осигуряването възниква от датата, на която е подадена съответната декларация по чл. 1. ал. 2 от НООСЛБГРЧМЛ. Твърди се, че в информационната система на НОИ липсва такава декларация, съдържаща изрично волеизявление на лицето за осигуряване за всички осигурени социални рискове без трудова злополука и професионална болест и безработица в качеството му на пенсионер. Прави се извод, че за лицето не е възникнало задължение за осигуряване за риска общо заболяване и майчинство към момента на настъпване на временната неработоспособност 28.10.2019г. и не отговаря на условията на чл. 40, ал. 1 от КСО да е осигурено за съответния риск. Посочва се, че разпореждане № 0-14-000-00-01349030/13.11.2019 г. на ръководител по изплащането на обезщетенията и помощите при ТП на НОИ - Плевен е изпратено по пощата на лицето и е получено на 22.11.2019 г. видно от извършеното отбелязване върху известието за доставяне. Жалбата срещу акта е подадена на 26.11.2019 г., т. е в законния срок, което я прави допустима за разглеждане. Твърди се, че в ТП на НОИ - Плевен по надлежния ред е подадена информация за издаден болничен лист № Е20198757391 на лицето Д.П.Н., като същият е представен ведно с удостоверение приложение № 9 към чл. 8. ал. 1 и чл. 11 от Наредба за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване, като в т. 1 в удостоверението е посочено, че към деня на настъпване на временната неработоспособност лицето е осигурено за съответния риск. Сочи се, че при извършена проверка в регистрите е установено, че г-жа Н. е самоосигуряващо се лице - земеделски производител, както и че от справка 22А - деклариран вид осигуряване от самоосигуряващи се лица е видно, че лицето е започнало да упражнява дейност от 28.02.2005 г., като считано от същата дата е заявен вид осигуряване само за фонд „Пенсии“. Посочва се, че съгласно чл. 1. ал. 4 от НООСЛБГРЧМЛ видът на осигуряването може да се променя за всяка календарна година, ако е подадена декларация по утвърден образец от изпълнителния директор на НАП от 1 до 31 януари на съответната календарна година. Приема, че считано от 01.01.2015 г. е извършена промяна в осигуряването, като лицето е заявило вид осигуряване - за фонд „Пенсии" и фонд „Общо заболяване и майчинство”като със заявление вх. № 2112-14-375/12.04.2017 г. г-жа Н. е поискала отпускане на лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване и считано от 01.02.2017 г на лицето е отпусната лични пенсия за инвалидност поради общо заболяване . Посочва се, че считано от датата на отпускане на пенсията лицето е следвало да подаде декларация относно избрания от него вид осигуряване, тъй като , съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 6 от НООСЛБГРЧМЛ лицата по чл. 4, ал. 3, т. 1,2 и 4 - 6 от Кодекса за социално осигуряване, на които е отпусната пенсия, се осигуряват по свое желание по предвидения с наредбата ред и осигуряването възниква от датата, на която е подадена декларацията и за да възникне осигуряване за лицето следва да има подадена декларация до компетентната териториална дирекция на НАП съобразно разпоредбата на ал. 2 на чл.  1от наредбата, с която лицето изрично да посочи че е пенсионер и да заяви вида на осигуряването си. В случая след извършена проверка в регистрите е установено, че такава декларация от лицето не е подадена и за лицето не е възникнало задължение за осигуряване за риска общо заболяване и майчинство към момента на настъпване на временната неработоспособност и  не отговаря на условията на чл. 40, ал. 1 от КСО да е осигурено за съответния риск и независимо, че са внесени осигурителни вноски, то лицето не може да получи обезщетение за временна неработоспособност.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата, предмет на това производство, е подадена в срока по чл.  118, ал. 1 от КСО, от надлежна страна и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган по см. на чл.  117, ал. 3 от КСО – директорът на РУСО –Плевен.

Съдът намира, че решението е постановено в установената писмена форма, при спазване на административно-производствените правила, мотивирано е и съответства на материалния закон.

В случая не се оспорва, че лицето е осигурено като самоосигуряващо се за всички осигурени социални рискове, но органът приема, че с оглед разпоредби на Наредбата след отпускане на пенсия, независимо че са внасяни осигурителни вноски , то лицето не е осигурено за риск „общо заболяване“, защото е следвало да подаде декларация по образец, а такава не е подадена.

Оспорващата е самоосигуряващо се лице, земеделски производител / стопани и и попада в обхвата на чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО. На основание чл. 4, ал. 6 от КСО лицата по ал. 3, т. 1, 2, 4 - 6 от КСО, на които е отпусната пенсия се осигуряват по свое желание. Правото им да не се осигуряват за ДОО възниква по силата на закона, с настъпването на факта на пенсиониране, без да са необходими някакви допълнителни действия от тяхна страна.  Когато през м. февруари 2017 година на Н. е отпусната лична пенсия за инвалидност и общо заболяване, това е довело до отпадане на основанието за осигуряването й и за да се осигурява след този момент следва да подаде декларация ОКд-5 през месец февруари 2017 г., с която да изрази по определената форма и ред желанието си за осигуряване, началото и вида му, тъй като след 01.01.2013 г. вече не е  възможно конклудентно/с действия по подаване на декларации обр. 1 и обр. 6 и заплащане на осигурителни вноски/ да се изрази такова желание за осигуряване и то да има правна стойност. В случая  лицето не е подало декларация ОКд-5 през месец февруари 2017 г., че желае да се осигурява, а по силата на закона пенсионирането му е прекъснало осигуряването му, то той не е "осигурено лице" по смисъла на КСО.  При положение, че самоосигуряващо се лице, на което е отпусната пенсия, желае да се осигурява, то следва да подаде декларация в компетентната ТД на НАП по утвърден образец  т.е. лицето е разполагало с възможността, предвидена в чл. 4, ал. 6 от КСО да се осигурява по свое желание по предвидения в Наредбата за общественото осигуряване на самоосигуряващите се лица, български граждани на работа в чужбина и на морските лица ред, който включва подаването на декларация образец ОКд-5, която лицата-пенсионери, желаещи да се осигуряват, попълват. Съгласно чл. 1, ал. 6, изр. второ от НООСЛБГРЧМЛ за лицата-пенсионери, желаещи да се осигуряват, осигуряването възниква от датата, на която е подадена декларацията. След като не е спазен установения от закона ред за деклариране желанието да се осигурява, то не може заплатените осигурителни вноски да заместят това деклариране/ в този смисъл Решение № 8452 от 05.06.2019 г. на ВАС по адм. дело № 995/2019 г., VI отд. /. По делото е безспорно установено, че такава декларация не е била подавана, а и лицето не оспорва, че е подало декларация през 2015 година, а не и след отпускане на пенсия, и доколкото липсва изрично волеизявление за осигуряване, следва да се приеме, че лицето не е желаело да се осигурява за ДОО. Липсата на такава декларация не позволява да се приеме, че видът на осигуряването е бил променен с внасянето на осигурителни вноски за всички осигурени социални рискове.

Съдът намира, че видът на осигуряването се определя единствено от заявеното от самоосигуряващото се лице с декларация по чл. 1, ал. 3 или по чл. 1, ал. 4 от НООСЛБГРЧМЛ и когато не е била подадена декларация по посочената наредба след отпускане на пенсия за инвалидност през 2017 година и след изтичане срока на отпуснатата пенсия  - 1.03.2019 г.,  размерът на реално внесените в ДОО осигурителни вноски няма за последица промяна във вида на осигуряването, а платените осигурителни вноски над размера, определен за осигурителните рискове по чл. 4, ал. 3 КСО, са недължимо платени и самоосигуряващото се лице може да поиска възстановяването на тази разлика/ в този смисъл е Решение № 13952 от 7.11.2012 г. на ВАС по адм. дело № 6498/2012 г., VI отд. /. Внесените след датата на пенсионното разпореждане вноски от страна на лицето, при липса на такава декларация, подлежат на прихващане и/или възстановяване по реда на чл. 128 и чл. 129 от ДОПК.

Предвид горепосоченото съдът намира, че  правилно е прието, че лицето не отговаря на изискването на чл. 40, ал. 1 от КСО, съгласно който осигурените лица за общо заболяване и майчинство имат право на парично обезщетение вместо възнаграждение за времето на отпуск поради временна неработоспособност и при трудоустрояване, ако имат най-малко 6 месеца осигурителен стаж като осигурени за този риск.

С оглед горепосоченото съдът намира, че решението е законосъобразно и следва да бъде отхвърлено оспорването на лицето.

Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд-Плевен, шести състав

РЕШИ:

Отхвърля жалба на Д.  П.Н.,*** срещу решение № 2153-14-71/23.12.2019 година на директора на ТП на НОИ Плевен.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

Решението е окончателно на основание чл. 119, във вр. с  чл. 117, ал. 1, т. 1 от КСО.

 

                                                                          

 

                                      СЪДИЯ: /п/