Решение по дело №177/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 262
Дата: 12 юни 2023 г. (в сила от 12 юни 2023 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20237100700177
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 262   / 12.06.2023 г., град Добрич

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

Административен съд – Добрич, в открито съдебно заседание на двадесет и трети май, две хиляди двадесет и трета година, в касационен състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:       

КР. ИВАНОВА

ЧЛЕНОВЕ:

Н. КАМЕНСКА

 

ИВ. ВЕЛЧЕВА

 

при участието на прокурора ДИМИТЪР ДИМИТРОВ и секретаря М. МИХАЛЕВА изслуша докладваното от председателя касационно административно наказателно дело № 177 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).  

Образувано е по касационна жалба на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ – София, представлявана от В.Т.И., подадена чрез М.С.Н. – гл. експерт в Дирекция „Морска администрация“ – Бургас, срещу Решение № 3/ 09.01.2023 г., постановено по НАХД № 20223240200111/ 2022 г. по описа на Районен съд – Каварна, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 35/ 16.05.2022 г., издадено от Директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“, с което на  Изпълнителна агенция „Морска администрация“ е наложена „имуществена санкция” в размер на 5000 лева на основание чл. 200, ал. 1, т. 3 от Закона за водите (ЗВ) за нарушение по чл. 131, ал. 1 от Закона за водите.

Според касатора решението на РС – Каварна е неправилно и незаконосъобразно, тъй като е постановено при нарушаване на материалния закон и съществено нарушаване на съдопроизводствените правила. Настоява, че въззивният съд неправилно е възприел, че субект на административнонаказателната отговорност по издаденото Наказателно постановление е Изпълнителна агенция „Морска администрация“ (ИАМА). Изтъква, че за да бъде субект на отговорност по конкретната разпоредба, следва нарушителят да е собственик или лице, експлоатиращо обекта – източник на замърсяване, включително хвостохранилища, шламохранилища и насипища. В тази връзка сочи, че ИАМА не е нито корабособственик, нито лице, експлоатиращо обекта – източник на замърсяване. Добавя, че необоснован и бланкетен е изводът на въззивната инстанция, че както в АУАН, така и в обжалваното НП, е налице описание на релевантни обстоятелства, които са достатъчни да квалифицират извършеното като нарушение по чл. 131, ал. 1 от ЗВ. Оспорва същевременно, че е извършено замърсяване на морските води с втечнена урея, като твърди, че товарът на процесната дата е бил в сухо, насипно състояние. Иска се отмяната на Решение № 3/ 09.01.2023 г. по НАХД № 111/ 2022 г. по описа на Районен съд – Каварна, както и отмяна на незаконосъобразното НП. Към касационната жалба е приложена Заповед № РД – 895/ 28.09.2021 г. на Министъра на околната среда и водите, с която е спряно, считано от връчване на Заповедта, претоварването на наличния на кораба товар.

Ответникът Басейнова дирекция „Черноморски район“ – Варна към Министерство на околната среда и водите не изразява становище, не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура – Добрич счита касационната жалба за неоснователна.

Съдът, като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, намира следното от фактическа и правна страна:

Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, касационната жалба е основателна.

С оспореното пред Районен съд – Каварна Наказателно постановление № 35/ 16.05.2022 г., Директорът на Басейнова дирекция „Черноморски район“ е наложил „имуществена санкция” в размер на 5000.00 лв. (пет хиляди лева) на Изпълнителна агенция „Морска администрация“, на основание чл. 200, ал. 1, т. 3 от Закона за водите за нарушение по чл. 131, ал. 1 от ЗВ.

В производството по оспорване на НП въззивният съд е приел, че административнонаказателното производство е проведено при спазване на процесуалните правила и че ИА „Морска администрация“ е санкционирана правилно и законосъобразно по реда на чл. 200, ал. 1, т. 3 от ЗВ за нарушението по чл. 131, ал. 1 от с.з.

Настоящата инстанция, като анализира събраните пред първоинстанционния съд доказателства и приложеното такова пред касационната инстанция, приема, че решението е незаконосъобразно, постановено при неправилно приложение на материалния закон и в противоречие със събраните писмени доказателства.

Районен съд – Каварна е приел за установено, че на 28.09.2021 г. служители на Басейнова дирекция „Черноморски район“ (БДЧР) извършили проверка в района на заседналия в скалите в близост до бреговата линия, успоредно на сушата, плавателен съд – морски кораб „Вера Су“, край местност „Яйлата“, с. Камен бряг, общ. Каварна, обл. Добрич, на място с посочени географски координати. Проверката била извършена от ст. експерт инж. Ферди Идриз при БДЧР в присъствието на Нели Иванова – ст. експерт в РЛ - Варна, за което бил съставен Констативен протокол № 504в с бланков  № 009954 от 28.09.2021 г. При проверката е установено, че е извършено разтоварване на част от товара на м/к “Vera Su”, чрез кран „Антей“ в баржа на „Хидроремонт – ИГ“ в ранните часове на деня. Разтоварването е извършено чрез загребване на товар с грайфер, пренасянето му над водната повърхност и разтоварване в баржа. Установено е, че по време на операцията по разтоварване от грайфера изтича урея във водата.  Описано е в Констативния протокол, че по данни на Морска администрация – Варна по време на операцията са разтоварени 150 тона урея. Посочено е също, че въпреки одобрената схема на разтоварване няма положени платнища между кораба и баржата. Отразено е, че са взети проби от водите на Черно море с посочено място със съответни географски ширини. Видно от Протокола за пробовземане, същото е извършено в 16.15 часа на 28.09.21 г.

На 06.12.2021 г. в присъствие на двама свидетели, но без присъствие на нарушителя или негов представител, е съставен АУАН № 190 (по бланка 000903) от инж. Ферди Февзи Идриз – ст. експерт в дирекция „Контрол“ в БДЧР Варна, с който е повдигнато обвинение, че ИА „Морска администрация“ е нарушила чл. 131, ал. 1 от Закона за водите.

Въз основа на АУАН е издадено оспореното пред Районен съд -Каварна НП № 35/ 16.05.2022 г., с което Изпълнителната агенция е санкционирана по реда на чл. 200, ал. 1, т. 3 от ЗВ за това, че е допуснала замърсяване на морските води на Черно море на посоченото място при разтоварване на урея (карбамид) от заседналия плавателен съд „Вера Су“ и не е взела мерки за предотвратяване на замърсяването. Деянието било констатирано при проверката на 28.09.2021 г.

Потвърждавайки като законосъобразно наказателното постановление, Районният съд е приложил неправилно материалния закон.

Касационният състав не споделя изводите на въззивния съд, че фактическият състав на сочената за нарушена норма на чл. 131, ал. 1 от ЗВ и хипотезата на санкционната разпоредба на чл. 200, ал. 1, т. 3 от ЗВ съответстват на описаното в АУАН и в НП изпълнително деяние.

Сочената за нарушена норма на чл. 131, ал. 1 от ЗВ определя, че при аварийни случаи, създаващи предпоставки за замърсяване на водите, собственикът или лицето, експлоатиращо обекта - източник на замърсяване, включително хвостохранилища, шламохранилища и насипища, е длъжно да вземе необходимите мерки за ограничаване или ликвидиране на последиците от замърсяването съгласно предварително изготвен авариен план и незабавно да уведоми басейновите дирекции и органите на Министерството на вътрешните работи.

Основателно е възражението на процесуалния представител на санкционираното лице, че ИА “Морска администрация“ не е субект на задължението по цитираната разпоредба, тъй като не е нито собственик, нито лице, експлоатиращо обекта - източник на замърсяване, който е заседналият плавателен съд „Вера Су“.

Вярно е, че с т. 2 от Заповед № РД-08-377/ 26.09.2021 г., издадена от Министъра на транспорта, на ИА „Морска администрация“ е възложено  да предприеме необходимите действия за задържане на плавателния съд „Вера Су“ и товара му с оглед обезпечаване събирането на вземането на държавата по чл. 332, ал. 2, във връзка с ал. 1 от Кодекса на търговското корабоплаване. В изпълнение на Заповедта с Разпореждане № 134/ 26.09.2021 г. Изпълнителният директор на ИАМА е наредил предприемането на действия, свързани с възложеното му от Министъра на транспорта задържане на плавателния съд и товара му, но това разпореждане не превръща Изпълнителната агенция, която действа от името на държавата в този случай, в субект на задължението по чл. 131, ал. 1 от Закона за водите. В цитираната по – горе Заповед липсват задължения за ИАМА, свързани с опазването на морските води, респ. с разтоварването на кораба. С Разпореждането, в т. III, Изпълнителният директор на ИАМА е наредил пристъпване към разтоварване на кораба. Кои са били конкретните лица, които са извършвали разтоварването, както и каква е връзката им с ИАМА, не може да се установи от административнонаказателната преписка.

Освен това, видно от приложената пред касационната инстанция ЗНПАМ, действия по изгребване и претоварване са извършени на 27.09.21 г. (л. 12), като липсва отразяване в тази Заповед за установено разтоварване и замърсяване на 28.09.21 г. На 28.09.21 г. са взети проби в 16.15 часа, от които не става ясно в резултат на действия на коя дата са конкретните показатели.

С оглед горното, ако се счете, че има замърсяване, то не е доказано категорично, че е в резултат на действия на 28.09.21 г., т.е. нарушение на съответната дата не е доказано.

На следващо място, е налице и втори съществен порок при налагането на административнонаказателната санкция на ИА “Морска администрация“, а именно, че НП е издадено в нарушение на чл. 10 от ЗАНН, приложима и по отношение на ЮЛ на основание чл. 83, ал. 2 от ЗАНН.

С текста на чл. 10 от ЗАНН е разписано, че при административните нарушения подбудителите, помагачите и укривателите както и допустителите се наказват само в случаите, предвидени в съответния закон или указ. В противоречие с чл. 10 от ЗАНН наказващият орган е санкционирал касатора за допустителство при липса на предвидена в санкционната разпоредба на чл. 200, ал. 1, т. 3 от ЗВ административно-наказателна отговорност за допустителство.

Нормата на чл. 200, ал. 1, т. 3  от ЗВ определя, че се наказва с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което замърси водите, разруши леглата или бреговете на реките в нарушение на забраните, съдържащи се в чл. 132, 134, 143 и 144 - от 5000 лв. до 15 000 лв. Начинът, по който е предвидена санкцията, налага пряко извършване на нарушението и е неотносима към допустителство, т.е. от хипотезата на цитираната санкционна разпоредба е видно, че субект на деянието, обявено за наказуемо, е именно само прекият извършител - физическото или юридическото лице, което замърси водите, но не и лицето, което е допуснало извършване на деянието. Изпълнителна агенция „Морска администрация“ е санкционирана за това, че е „допуснала замърсяване и не е взела необходимите мерки за предотвратяването му“, но в признаците на състава на чл. 200, ал. 1, т. 3 от ЗВ не е налице текст за допускане. В този смисъл за констатираното нарушение не е предвидена административнонаказателна отговорност за допустителство.

За пълнота следва да се отбележи, че, за да се наложи санкция по реда на чл. 200, ал. 1, т. 3 от ЗВ, разпоредбата изисква да е нарушена някоя от предвидените забрани по чл. 132, 134, 143 и 144, а в НП не е посочено коя от хипотезите се има предвид.

Установените пороци на НП, които не са констатирани от РС, са довели до неправилно решение, което следва да бъде отменено, а като резултат да бъде отменено и НП. С оглед на това касационната жалба се явява основателна и следва да бъде уважена изцяло.

Предвид изложеното и своевременно стореното от касатора чрез процесуалния му представител в съдебно заседание искане за присъждане на разноски, на основание 63д, ал. 1, ал. 3 и ал. 5 от ЗАНН в полза на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в минималния размер от по 80 лева за двете инстанции.

Водим от горното и на  основание чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд –Добрич, в касационен състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 3/ 09.01.2023 г., постановено по НАХД № 20223240200111/ 2022 г. по описа на Районен съд – Каварна, като вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 35/ 16.05.2022 г., издадено от Директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“, с което на  Изпълнителна агенция „Морска администрация“ е наложена „имуществена санкция” в размер на 5000.00 лв. (пет хиляди лева) на основание чл. 200, ал. 1, т. 3 от Закона за водите за нарушаване на чл. 131, ал. 1 от Закона за водите.

ОСЪЖДА Басейнова дирекция „Черноморски район“ да заплати на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ сумата от 160.00 лв.   (сто и шестдесет лева), представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение за двете инстанции.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ: