Решение по дело №2219/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260300
Дата: 25 февруари 2021 г. (в сила от 24 март 2021 г.)
Съдия: Димитър Василев Кацарев
Дело: 20205330202219
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

260300

 

гр.Пловдив, 25.02.2021г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД, Втори наказателен състав в публично заседание на дванадесети февруари, през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР КАЦАРЕВ

 

и секретар: ВЕЛИЧКА ИЛИЕВА,

като разгледа докладваното от съдията АНД № 2219 описа за 2020 година на ПРС и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и следващи от ЗАНН.

 

          Обжалвано е наказателно постановление № 495631-F522793 от 18.02.2020г. на И.В.В., на длъжност Заместник директор на ТД на НАП Пловдив, с което на основание чл.53, във вр. с чл.27/чл.83/ и чл.3, ал.2  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ и чл.74, ал.1, предл.първо от Закона за счетоводството /ЗСч/  на М.А.С. ***, с ЕГН ********** в качеството на управител на „МОНЕСНО 2018“ ООД с ЕИК ********* е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева за нарушение по чл.38, ал.1, т.1, вр. чл.16, ал.1, т.4  от ЗСч. 

          С жалбата се прави искане зап отмяна на НП тъй като се дължи на пропуск, както и че конкретният случай е  маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН.

Жалбоподателят, редовно призован, в съдебно заседеание не се представлява.

          Въззиваемата страна – ТД на НАП гр.Пловдив, редовно и своевременно призована, в съдебно заседание изпраща  представител – юриск.С.П.който излага становище за неоснователност на жалбата. В пледоарията си по същество същата поиска от съда да потвърди издаденото НП като правилно и законосъобразно. Направи се искане за присъждане на юристконсулско възнагражедение.

 

          Съдът като съобрази и прецени доказателствата по делото по отделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното:

 

           Атакуваното НП е издадено въз основа констатациите на съставен на 07.11.2019г. акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ серия АN F522793 срещу М.С. - **** на „МОНЕСНО 2018“ ООД с ЕИК *********  за нарушение на разпоредбите на чл.38, ал.1, т.1 от ЗСч за това, че  м.С. в качеството си на *** на МОНЕСНО 2018“ ООД с ЕИК ********* -  предприятие по смисъла на Закона за счетоводството и търговец по смисъла на Търговския закон, като е бил задължен, не е  публикувал годишния финансов отчет /ГФО/ на дружеството за 2018 година в Търговския регистър при Агенцията по вписванията, като не го е заявило за вписване и представило за обявяване в Търговския регистър при Агенцията по вписванията  в законоустановения срок - до 30 юни на следващата година, т.е до 01.07.2019г. /30.06.2019г. е неприсъствен ден/.

             В акта е посочено и, че търговското предприятие е извършвало дейност през отчетния период 2018г. видно от подадена в ТД на НАП Пловдив годишна данъчна декларация по чл.92 от ЗКПО с вх. № 1600И0711640/04.03.2019г. и от приложения към нея годишен отчет за дейността. ГФО на дружеството за 2018г. е заявен за вписване и представен за обявяване в Търговския регистър при Агенцията по вписванията на 03.10.2019г. Нарушението е извършено на 02.07.2019г.  и установено на 21.08.2019г. – датата, на която НАП е уведомена от Агенцията по вписванията, във връзка с писмо вх. № 12-00-316/21.08.2019г. на ЦУ на НАП, получено в ТД на НАП Пловдив с вх. № 04-01-1768/05.09.2019г.

              Актът е съставен в присъствието на М.С. и на един свидетел. На датата на съставянето на акта е връчен препис от него на  жалбоподателя С., удостоверено по надлежния ред с разписка, подписана от упълномощеното лице. В законоустановения срок пред контролните органи са били представени писмени обяснения или възражения от страна на жалбоподателя, относно съставения АУАН, ксоито са били приети като неоснователни.

            На основание констатациите в АУАН е издадено и атакуваното НП, в което по идентичен с АУАН начин е дадено описание на нарушението, както и нарушената правна норма. С издаденото НП е ангажираната административната отговорност на жалбоподателя за извършено нарушение на чл.38, ал.1, т.1 от ЗСч с налагането на административно наказание Глоба в размер на 200 лева. Издаденото НП е връчено лично на жалбоподателят на 11.03.2020г. Поради несъгласие с наложеното наказание в срок пред РС Пловдив е обжалвано издаденото НП.

           От приетите по делото доказателства се установи, че ГФО е обявен за вписване  в Търговския регистър на Агенцията по вписванията на 08.11.2019г. с вх.№ 20191108210302

            Разпитан като свидетел в съдебно заседание актосъставителката С.А.  изложи факти идентични с посочените в АУАН. Свидетелят посочи, че нарушението е установено след изпращане на писмо от Агенцията по вписванията до ЦУ на НАП, във връзка с получен списък на фирми, които не са подали в срок ГФО.  Свидетелят потвърждава и начина на съставяне на АУАН. Съдът кредитира показанията на свидетеля като обективни, логични, последователни и съответстващи на писмените доказателства по делото.    

            Изложената фактическа обстановка съдът приема за установена от  показанията на актосъставителя, както и от приобщените по делото писмени доказателства – АУАН, копие на Заповед № ЗМФ – 610 от 03.07.2018г. на министъра на финансите, справка от Търговски регистър за дружеството.

            При така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

           Жалбата е подадена в срок от легитимирано лице, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

            Разгледана по същество, жалбата се преценя като НЕОСНОВАТЕЛНА.       

          За да се произнесе по съществото на правния спор /по основателността на жалбата/, съдът съобрази, че настоящото производство е от административнонаказателен характер и същественото при него е да се установи има ли извършено административно нарушение от лицето посочено в АУАН и НП. Тук следва да се отбележи, че актовете за установяване на административно нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не се счита за доказано. Това означава, че в тежест на административно - наказващия орган, тъй като именно той е субектът на административно - наказателното обвинение, е да докаже по безспорен начин пред съда, с всички допустими доказателства, че има административно нарушение и че то е извършено виновно от лицето, посочено като нарушител. Разбира се при налагане на имуществена санкция  на  Еднолични търговци или  Юридически лица се касае за обективна  невиновна отговорност  и съответно, както в настоящия случай, предвид че дружеството - жалбоподател е ЮЛ, е достатъчно  доказването  на извършване на нарушението от обективна страна, като не се изследва въпроса за вина. Същата се определя като психично отношение на дееца към деянието и резултата от него и по тази причина подобно психично   отношение не може да бъде формирано от ЕТ или ЮЛ. Следва да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на Наказателното постановление, както и сроковете за реализиране на административно-наказателното преследване. В тази насока е налице различие в понятията „неправилно” и „незаконосъобразно” наказателно постановление.  Когато АУАН или НП не са издадени от надлежен орган или не са издадени в установените законови срокове или не съдържат изискуемите от закона реквизити или са нарушени съществени процесуални правила при съставянето на акта и издаването на НП, то последното ще следва да бъде отменено като незаконосъобразно. Тук следва да се посочи, че критерият за определяне на съществените нарушения на процесуалните правила е този, че нарушението е съществено, когато ако не е било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение по въпроса, или когато е довело до ограничаване на правата на страните в която и да е фаза на процеса. Когато, обаче, са спазени всички процесуални правила и срокове, то НП е законосъобразно издадено и именно тогава съдът следва да провери дали то е правилно, т. е. дали има извършено  административно нарушение. Именно административно - наказващият орган е този, който следва да установи пред съда, че има извършено административно нарушение /такова, каквото е описано в акта /и че същото е извършено от лицето, посочено като нарушител. Ако това не бъде доказано пред съда, то НП следва да бъде отменено като неправилно, тъй като не е доказано извършването на нарушението. Едва когато НП е законосъобразно и  се докаже извършването на съответното нарушение може да бъде разгледан и въпроса за съответствието на наложената санкция с тежестта на нарушението/ само, когато размерът на административното наказание или имуществената санкция  може да бъде определен в някакви граници, а не е фиксиран в закона/.

          Като прецени изложената фактическа обстановка с оглед нормативните актове, регламентиращи процесните отношения и при цялостната служебна проверка на акта, на основание чл.313 и чл.314 от НПК, вр. чл.84 от ЗАНН  настоящият състав на Пловдивския районен съд  достигна до следните правни изводи:

По приложението на процесуалния закон:  Видно от приложеното по административната преписка копие на оправомощителна заповед № ЗМФ – 610 от 03.07.2018г. на министъра на финансите, АУАН и НП са съставени, съответно издадени от компетентни орган, с оглед длъжностите, които заемат. При съставяне на АУАН и издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Актът е съставен изцяло в съответствие с разпоредбата на чл.42 от ЗАНН, като нарушението е изчерпателно описано и подробно са посочени обстоятелствата, при които е извършено. Както актът, така и постановлението съдържат датата на извършване на нарушението, както и е налице описание на нарушението и са правилно посочени нарушените правни норми.

По приложението на материалния закон: На базата на събраните по делото гласни и писмени доказателства съдът приема за установено по несъмнен начин, че на посочената в АУАН и наказателното постановление дата 02.07.2019г. дружеството –„МОНЕСНО 2018“ ООД с ЕИК *********, в качеството на предприятие по смисъла на Закона за счетоводството и търговец по смисъла на Търговския закон, като е било задължено, не е  публикувало годишния финансов отчет /ГФО/ на дружеството за 2018 година в Търговския регистър при Агенцията по вписванията, като не го е заявило за вписване и представило за обявяване в Търговския регистър при Агенцията по вписванията  в законоустановения срок - до 30 юни на следващата година, т.е до 01.07.2019г. /30.06.2019г. е неприсъствен ден/, с което е нарушило разпоредбите на чл.38, ал.1, т.1 от ЗСч. Според цитираната разпоредба  предприятията публикуват годишния финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма, приети от общото събрание на съдружниците или акционерите или от съответния орган, както следва: всички търговци по смисъла на Търговския закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в търговския регистър, в срок до 30 юни на следващата година. Всъщност по същество не се оспорва нарушението.

Въз основа на приетите по делото писмени и гласни доказателства съдът счита, че правилно АНО при установяване на посоченото нарушение е била ангажирана отговорността на М.С.. Тъй като дружеството е ЮЛ то всички дължи действия се осъществяват от представляващия го Правилно от страна на АНО е определена и санкционната норма, доколкото именно разпоредбата на чл.74, ал.1, предл. първо от ЗСч е предвидено налагане на наказание за този, който е задължен и не публикува годишен финансов отчет в сроковете по  чл.38, се наказва с глоба в размер от 200 до 3000 лв. При определяне на размера на наложеното административно наказание имуществена санкция, АНО наложил същата в  минималния определен от законодателя размер, поради което съдът не е в правомощия за нейното изменяне в насока намаляване.

Според съда не може да се приеме възражението на жалбоподателя, че случаят е маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН,  Съображенията в тази насока са следните: На първо място така установеното нарушение                           не разкрива по-ниска степен на обществена опасност от типичната такава за нарушенията от същия вид. На следващо място прави впечатление, че закъснението за публикуването на годишния финансов отчет на дружеството не е в рамките на няколко дни, а е четири месеца след предвидения в закона срок. Отчетът е заявен за вписване в ТР едва на 08.11.2019г. Настоящият съдебен състав счита, че законодателят е предоставил достатъчно дълъг срок за изпълнение на задължението в чл.38, ал.1, т.1 в ЗСч. От друга страна задължението за своевременно публикуване на ГФО е вменено от законодателя с оглед гарантиране интересите на останалите лица и търговци, доколкото публикуването на отчетите дава възможност за информиране за финансовото състояние на търговеца, поради което и съдът застъпва категорична позиция, че в случая е неприложима разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. По отношение на обстоятелството,че нарушението е първо, то това е взето предвид от наказващият орган при определяне на санкцията в минимален размер. Процесното нарушение е такова на просто извършване и законодателят не е предвидил в състава причиняване на  вредни последици за осъществяването му, така че отсъствието на последните не може да обоснове освобождаване от отговорност.  Не се споделят и оплакванията на жалбоподателя,че вината за неизпълнение в случая следа да се носи от друго лице, поради бездействието на последното, доколкото от една страна в закона е предвидено и предприятието да носи обективна отговорност за неизпълнение на това си задължение, по чиято  преценка е и организацията на дружествените работи да бъдат своевременни, а от друга - не бива да се пренебрегва и фактът, че са налице разнообразни възможности за изпълнение на посоченото задължение, включително чрез пълномощник или по електронен път. Ето защо неоснователни са наведените от страна на жалбоподателя и процесуалния представител възражения за определяне на случая като маловажен.

           При така изложеното съдът намира, че като законосъобразно и правилно издадено, НП следва да бъде потвърдено.

          При този изход на спора и съобразно с чл.63, ал.3 и ал. 5 от ЗАНН, основателно е единствено искането на въззиваемата страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. С оглед на това, че конкретният размер на възнаграждението за юрисконсулт законът предоставя да се определи от съда, то съобразно с разпоредбата на чл.37 от Закона за правната помощ, който предвижда съобразяване на възнаграждението с вида и количеството на извършената дейност, както и на основание чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, съдът намери, че следва да определи възнаграждение за ползваната юрисконсултска защита в минималния размер от 80 лева.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

         ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 495631-F522793 от 18.02.2020г. на И.В.В., на длъжност Заместник директор на ТД на НАП Пловдив, с което на основание чл.53, във вр. с чл.27/чл.83/ и чл.3, ал.2  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ и чл.74, ал.1, предл.първо от Закона за счетоводството /ЗСч/  на М.А.С. ***, с ЕГН ********** в качеството на управител на „МОНЕСНО 2018“ ООД с ЕИК ********* е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева за нарушение по чл.38, ал.1, т.1, вр. чл.16, ал.1, т.4  от ЗСч. 

          ОСЪЖДА М.А.С. ***, с ЕГН **********, да заплати на Национална агенция за приходите сумата от 80 (осемдесет) лева представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

           Решението  не е окончателно и подлежи на обжалва пред Административен съд Пловдив от страните в 14-дневен срок  от получаване на съобщението по реда на Глава ХІІ от АПК.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

 

Вярно с оригинала!

В.И.