Решение по дело №402/2018 на Районен съд - Балчик

Номер на акта: 91
Дата: 2 юли 2019 г. (в сила от 4 декември 2019 г.)
Съдия: Даниела Йорданова Игнатова
Дело: 20183210200402
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 декември 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                       ГР.БАЛЧИК                              02.07.2019  г.

 

 

В   ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

БАЛЧИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателен състав,

публично съдебно заседание на  пети юни, през две хиляди и деветнадесета година,  в състав:

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ  :ДАНИЕЛА ИГНАТОВА

                                            СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :1.

                                                                                    2.

при секретаря:СНЕЖАНКА ДЖАМБАЗОВА

и в присъствието на прокурора:.БЕЗ

като разгледа докладваното от  Даниела Игнатова  НАХД402  по описа за 2018 год.на БРС,  за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по повод подадена жалба от  „Л***”ЕООД с ЕИК***,със седалище и адрес на управление в гр.В***,представлявано от Н.Й.К.,срещу Наказателно Постановление №49/27.07.2018г.на Директора на Регионална Здравна Инспекция-Добрич,с правно основание в разпоредбите на чл.59 и сл. от ЗАНН.

В жалбата си,дружеството-жалбоподател твърди,че наказателното постановление е незаконосъобразно.Твърди,че са допуснати съществени процесуални нарушения. Твърди,че са налице условията на чл.28 от ЗАНН.Моли съда да отмени изцяло наказателното постановление,в условията на евентуалност да приложи чл.28,б.”а”от ЗАНН ,а ако прецени че не  е налице маловажност на случая  ,да намали размера на санкцията .

В с.з. дружеството се представлява от адв.Б. *** ,който поддържа жалбата ведно с наведените в нея доводи.В хода по прения на делото не изразява становище поради неявяване.

Въззиваемата страна,редовно призована в с.з. се представлява от юр.к.В***,която пледира за потвърждаване на НП ,като правилно и законосъобразно.

По делото,като свидетели са разпитани актосъставителя Б..

Съдът след преценка на събраните доказателства,прие за установена следната фактическа обстановка :

Дружеството-жалбоподател извършва туристическа дейност хотелиерство,в обект за настаняване-вила и апартаменти/стаи/за гости,находящи се гр.Балчик,местност „Т***” ,Голф Комплекс ”Л.***”.

В обекта е извършена съвместна проверка от контролните органи на Регионалната Здравна инспекция –Добрич,с представители на Община-Балчик,ТД на НАП-Варна и ДИТ-Добрич,както и КЗП-Варна,на 28.06.2018год.

В момента на проверката обекта е работил и били настанявани туристи.

Видно от протокол №20000000134/28.06.2018г. за сумата от 251,72 лева за туристи настанени в двойна стая-вила и №30000000139/28.06.2019г.за сумата от 205,95 лева за туристи настанен в апартамент-с две стаи .

На Посочените по-горе два броя протоколи са посочени  данни за търговеца,на настанените туристи,предоставената услуга,периода и заплатена сума,както и подпис и печат на фирмата.

Св.Б. ,за извършената проверка съставила Протокол №009221/28.06.2018г. ,в който посочила,че фирма Л*** ЕООД със седалище гр.Варна не е регистрирана в регистъра на обектите с обществено предназначение.

По време на Проверката присъствало лице М.К..В протокола е посочено че той е служител на Л.*** ЕООД гр.Варна.

Св.Б.  оставила покана за явяването на управителя на дружеството Л*** ЕООД в РЗИ –Добрич.

Поканата е връчена на Светлана И. –ръководител контрол приходи в обект Л.***, фирма Л.*** ЕООД,също представлявано от Н.К..

На 05.07.2018г. св.Б.,в присъствието на двама свидетели съставила на дружеството Л*** ЕООД със седалище гр.Варна,АУАН №Ю 000012/05.07.2018г.

АУАН съставила в присъствието на упълномощено лице-Р.***,съгл.пълномощно,приложено към делото,като посочила,че дружеството е нарушило разпоредбите на чл.2,ал.1 от Наредба №9/2005г. за условията и реда за създаване и поддържане на публичен регистър на обектите с обществено предназначение,контролирани от РЗИ,във вр.с чл.36,ал.1 от ЗЗ.

АУАН е връчен на упълномощеното лице Р.*** без възражения.

Възражение не са депозирани и в срока по чл.44,ал.1 от ЗАНН.

Въз основа на АУАН и доказателствата към него,наказващият орган,в лицето на директора на РЗИ-Добрич издал атакуваното НП.

При така установената фактическа обстановка,въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление,по отношение на законосъобразността,обосноваността и правилността му,съдът прави следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата :

Наказателното постановление е връчено на 29.11.2018г.посредством  известие за доставяне и е връчено на пълномощник.

Жалбата е подадена в деловодството на въззиваемата страна,това е станало на 07.12.2018год.Жалбата е подадена по куриер и видно от приложеният,като доказателство транспортен етикет на фирма СПИДИ,това е станало на 05.12.2018год..Спазен е седемдневния срок от съобщението.Жалбата е подадена в законоустановения срок,и е допустима за разглеждане.

Относно компетентността на административно-наказващия орган:

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- Директора на Регионална Здравна инспекция-Добрич,съгл.чл.231,ал.1 от ЗЗ.

Относно материално-правната и процесуална законосъобразност и обоснованост на обжалваното наказателно постановление.

В предвид пълнотата на мотивите следва да се отбележи,че в началото на проверката и при съставяне на АУАН и издавена на НП ,дружеството-жалбоподател е носело името Л*** ЕООД,като в последствие се е преименувало и към момента на образуване на настоящото производство по НАХД носи ново име ,а именно Л.*** ЕООД.

Касае се едно и също дружеството,което е променило наименованието си в хода на висящото административно производство.

При анализа на събраните доказателства,съдът счита,че действително дружеството-жалбоподателят е допуснало,визираното в АУАН и Наказателното постановление,административно нарушение.

Съдът кредитира като основателен и законосъобразен извода на административно наказващия орган,че е осъществен състава на административното нарушение,така както е описано в АУАН и наказателното постановление.

От събраните писмени доказателства,както от показанията а разпитаните свидетели,по категоричен и безспорен начин се установява,че търговския обект към момента на проверката е работел и са се обслужвали клиенти,но за това не е подало уведомление пред съответната РЗИ,не по-късно от деня на започване на дейността,а така също достоверността на описаната в АУАН и наказателното постановление фактическа обстановка.

При анализа на издадения АУАН и Наказателно постановление,съдът достига до извода,че не са допуснати съществени процесуални нарушения,които да водят до тяхното опорочаване до степен на незаконосъобразност.

Дружеството е санкционирано за това,че  не  е депозирало писмено уведомление ,подадено пред РЗИ-Добрич или не е подадено уведомление за регистрация на обекта като обект  с обществено предназначение,съгл.чл.36,ал.1 от ЗЗ.Този извод на наказващият орган се споделя и от настоящият състав на съда.

По делото безспорно е установено,че обекта работи от 2014г.като за целта има издадено Удостоверение за категоризация №КХ-8 И №КХ-9,КХ-12 за утвърдена категоризация две звезди,издадени от Община-Балчик и Заповеди №КХ-8/648/11.06.2014Г. и №КХ-9/679/11.06.2014г. на Кмета на Община-Балчик,считано от 11.06.2014г. до 10.06.2019г.

Съгласно цитираната от проверяващите  разпоредба на чл.36,ал.1 от ЗЗ,всеки който открие обект,с обществено предназначение е длъжен да уведоми съответната РЗИ по местонахождение на обекта ,не по-късно от деня на започване на дейността ,като посочва адреса на обекта,видовете дейности,които се извършват в него,както и името и постоянния адрес на лицето което упражнява дейността ,а ако е търговец –посочва ЕИК.

Уведомлението може да се извърши и по електронен път,при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис и Закона за електронното управление.

Прави впечатление,че още с описанието на нарушението е посочена и правната норма,която изисква представянето на изисканите документи при проверката.Безспорно е че такива не са представени.Едва на 18.07.2018г. са подадени уведомления до РЗИ-Добрич за откриване на обект с обществено предназначение.

В НП като нарушена е посочена и разпоредбата на чл.2,ал.1 от Наредба №9/2005г.за условията и реда за създаване и поддържане на публичен регистър на обектите с обществено предназначение,контролирани от регионалните здравни инспекции ,според която разпоредба всеки,който открие обект с обществено предназначение е длъжен да уведоми за това съответната РЗИ по местонахождение на обект  не по-късно от деня на започване на дейността с уведомление по образец съгласно Приложение №2.

В този смисъл като посочено в НП нарушена разпоредбата на чл.36,ал.1, от ЗЗ във вр.с чл.2,ал.1 от Наредба№9/2005г. ,съдът намира ,че нарушението е точно и ясно описано,в АУАН са посочени конкретните законови разпоредби,които са нарушени.В този смисъл между двата акта има единство относно констатираното и вмененото нарушение.

Безспорно е че дружеството е следвало да подаде уведомление за откриване на обект с обществено предназначение не – по-късно от деня на започване на дейността си, а такова не е е било подадено пред съответната РЗИ.Установено е че то развива дейност от 2014г.,извод за което съдът прави от издадените от Община-Балчик удостоверения за категоризация

Нарушението е установено по категоричен начин ,установен е и нарушителят.

Съгласно &1,т.9,б.”в” от ДР на ЗЗ ,обекти с обществено предназначение са хотели,мотели ,апартаментни туристически комплекси,вилни селища,туристически комплекси,вили,семейни хотели,хостели,пансиони,почивни станции,стаи за гости,апартаменти за гости,къщи за гости,бунгала,къмпинги,както и туристически хижи,туристически учебни центрове и туристически спални.

Съдът не споделя доводите на адв.Б. за приложение на разпоредбата на чл.28,б.”а” от ЗАН относно маловажен случай на нарушението.Според съда такъв ще е налице само ако съвкупната преценка на посочените по-горе обстоятелства обуславя по-ниска степен на обществена опасност на конкретното нарушение в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид.Фактическите обстоятелства свързани с процесния казус не указват на маловажност по смисъла на чл.28,б.4а” от ЗАНН,като по делото не са установени данни за обстоятелства,които да обуславят по-ниска степен на обществена опасност.Нарушението по чл.2,ал.1 от Наредба№9/0025г. е формално и признаците на състава му не включват настъпването на определен вредоносен резултат.Налице е деяние на т.н.просто извършване,при което с факта на установяването му законодателят презюмира настъпването на неблагоприятни за установения обществен ред правни последици,достатъчно значими по презумпция на закона,за да подлежат на санкциониране с предвидената в правната норма административно наказателна санкция.

В протокола от извършената на 28.06.2018г. проверка е установено,че във вила №67,избрана на случаен принцип,наличните в нея стаи и санитарни възли са оборудвани ,както със санитарни принадлежности ,така и с кухненски инвентар,легла,спално бельо, а за изпирането на последното дори има сключен договор с фирма –пералня в гр.Варна –фирма „Б.***”ООД.

Съдът счита,че правилно наказващият орган е ангажирал отговорност на юридическото лице,т.к.именно то има задължението за уведомление и извършване на туристическа дейност в обект с обществено предназначение.В този смисъл и правилно наказващият орган е санкционирал дружеството с имуществена санкция.

Съдът обаче не споделя изводите на наказващият орган относно размера на наложеното наказание,който счита,за завишен и определен без да са взети отегчаващите и смекчаващите вината обстоятелства,съгл.чл.27 от ЗАНН,макар и в случая да не можем да говорим за вина,т.к.отговорността на дружеството е обективна и безвиновна.

В разпоредбата на чл.211,ал.3 от Закона за Здравето е посочено,че когато нарушението по ал. 1- Който осъществява дейност в обект с обществено предназначение, без да е изпълнил задължението си за уведомяване на регионалната здравна инспекция ,е извършено от юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 2000 до 15 000 лв.

В случая по делото безспорно е установено,че нарушението е за първи път,други нарушения не са били констатирани по време на проверката за които да е било образувано производство от административно наказателен характер за нарушения за Закона за Здравето и Наредба №9/2005г.това дава основание на съда да намали размера на санкцията към предвиденият законов минимум от 2000лева който размер счита за справедлив и би постигнал целите както на наказанието така и на Закона да превъзпита и възпре от извършване на по-нататъшни нарушения ,както санкционираното дружество така и другите .

По изложените мотиви,съдът ще намали размера на санкцията,а относно правната аргументация и изводите на наказващият орган относно нарушението приема за правилни .

Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът

 

                   Р     Е     Ш     И     :

 

ИЗМЕНЯ Наказателно Постановление №49/27.07.2018г.на Директора на Регионална Здравна Инспекция-Добрич,в ЧАСТТА с което на„Л***”ЕООД,ЕИК***,със седалище и адрес на управление в гр.В***,представлявано от Н.Й.К. ,на осн.чл.211,ал.3 от Закона за Здравето е наложена имуществена санкция в размер на 5000,00/пет хиляди/лева,за нарушение по чл.36,ал.1 от Закона за Здравето във вр.с чл.2,ал1. от Наредба №9/2005г. за условията и реда за създаване и поддържане на публичен регистър на обектите с обществено предназначение, контролирани от регионалните здравни инспекции,като ПОСТАНОВЯВА Имуществена санкция в размер на 2000,00/две хиляди/лева!

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно пред Административен съд-Добрич в четиринадесет дневен срок от съобщението му до страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ :