Р Е Ш Е
Н И Е
№198
21.06.2021 г., град Добрич
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Добричкият
административен съд, в открито заседание на двадесет и шести май през две
хиляди двадесет и първа година, ІІІ състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Нели Каменска
при участието на секретаря Стойка
Колева, разгледа
докладваното от председателя адм. дело № 315 по описа
за 2020 г. на Административен съд Добрич и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
е по чл.156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ във връзка
с чл. 9б и чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/ и чл. 145 и
сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във
връзка с § 2 от ДР на ДОПК. Образувано е по жалба на „Зирас“
ЕООД, ЕИК *********, със седалище гр.Варна,
ул.“Македония“ № 33 и съдебен адрес ***, представлявано от Н.Д.Й., срещу Акт за
установяване на задължения № АУЗ- 107/15/20-1/ от 29.01.2020г., издаден от
орган по приходите при Община Добричка, потвърден с Решение
№Ж-24#1/15.06.2020г. на началника на МДТ при община Добричка, в частта, с която
са определени задължения за такса „Битови отпадъци“ за периода 2013г.-2019г. в
общ размер на 4 159,81 лева и съответните лихви за забава.
Жалбоподателят не е доволен от връчения му акт за
установяване на задължения, с който са установени задължения за ТБО за 13 бр. нежилищни
имоти по 14 бр. подадени данъчни декларации. Счита, че не са налице условията
на плащане на такса смет. Твърди, че не се извършва сметосъбиране и сметоизвозване и
няма събран битов отпадък, който да бъде обезвреден в депо или друго
съоръжение. Счита, че не били ясни фактическите и правни основания за събиране
на такса смет на незастроени площи, намиращи се извън границите на населеното
място. Моли ревизионният акт в оспорената част да бъде отменен. В съдебно
заседание се представлява от адв.Ц. (редовно
упълномощен с пълномощно на л.110 от делото), който заявява изрично, че оспорва
акта само в частта му за определяне на задължения за ТБО и твърди, че всички
имоти са незастроени и всички са извън регулационните граници на селото,
разположени са из горите и полята по течението на река Батова, но са имоти, на
които е сменено предназначението за жилищно строителство. Моли акта за
установяване на задължения да бъде отменен в оспорваната част.
Ответникът,
началникът на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Добричка, Ж.Г., в
писмено становище (л.294) оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде
отхвърлена. В становището заявява, че ТБО е начислена за услугите за поддържане
и експлоатация на и за поддържането на чистота на териториите за обществено
ползване.
Жалбата е
допустима.
Оспорването
е направено от процесуално легитимирано лице - адресат на акта. Решението за
потвърждаване на акта е съобщено на 22.06.2020г. видно от известие за доставяне,
л.208, а жалбата е постъпила при ответника на 06.07.2020 г., т.е. в законоустановения 14 дневен срок за оспорване.
Разгледана
по същество, жалбата е частично основателна.
От
фактическа страна съдът приема за установено следното:
Оспореният Акт
за установяване на задължения № АУЗ 107-15/20-1/29.01.2020г. е издаден по реда
на чл.107, ал.3 от ДОПК от Н.К., на длъжност Главен експерт „Данъци и такси“, определена
по реда на чл.4, ал.4 от ЗМДТ със Заповед № 1253/25.11.2019 г. на кмета на
общината да изпълнява задълженията на орган по приходите.
С АУЗ са
определени задължения на „Зирас“ ЕООД за данък
„Недвижими имоти“(ДНИ) и такса „Битови
отпадъци“ (ТБО) за периода 2013-2019г. за 14 имота с партидни номера: 1/ М122_100610 9352; 2/ М123_ 100610 9352; 3/ М124_100610 9352; 4/ М125_100610 9352; 5/ М126_ 100610 9352; 6/ М154_ 070710 9352; 7/ М17_ 080130 9352; 8/ М18_ 080130 9352; 9/ М 37_070315 9352; 10/ М38_070315 9352; 11/М39_070315 9352; 12/ М40_ 070315 9352; 13/ М8038114_ 05115 9352; 14/ М 86_ 080710 9352, след като е
установено, че дължимите данъци и такси за горепосочените имоти не са внасяни.
Оспорените в настоящото производство задълженията за ТБО са определени за целия
период за горепосочените имоти в общ размер на 4159, 81 лева –главница и
1 261,12 лева лихви, изчислени към 29.01.2020г.
Актът е обжалван по административен ред с
жалба с вх. № Ж-14/14.04.2020г. и в производството по чл.155 от ДОПК е
постановено Решение № Ж-24#1 от 15.06.2020г., с което началникът на отдел „Местни
данъци и такси“, Ж.Г., е потвърдила изцяло акта.
Установява
се, че задълженията са определени въз основа на подадените от „Зирас“ ЕООД 14 бр. данъчни декларации по чл.14 от ЗМДТ, с
които дружеството е декларирало, че е собственик на следните недвижими имоти :
1. Нежилищен
имот, находящ се в с.Прилеп, община Добричка,
партиден № М37-070115 (л.70 и сл.), представляващ земя на площ от 7000 кв.м.,
съставляващ поземлен имот № 015038 в
местността Корията, с.Прилеп, придобит с нотариален акт за покупко-продажба №
125, том ХІХ, рег. № 23687, дело № 3494/2006г. на нотариус с рег. № 160 на НК.
С Решение № 7/12.09.2006г. на Комисия по чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ
предназначението на имота е променено от земеделска земя на имот за жилищно
строителство;
2. Нежилищен имот, находящ
се в с.Прилеп, община Добричка, партиден № М38-070315 (л.33 и сл.),
представляващ земя на площ от 7 498 кв.м., съставляващ поземлен имот № 015037, в местността Корията, с.Прилеп,
придобит с нотариален акт за покупко-продажба № 124, том ХІХ, рег. № 23866,
дело № 3493/2006г. на нотариус с рег. № 160 на НК. С Решение № 7/12.09.2006г.
на Комисия по чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ предназначението на имота е променено от
земеделска земя на имот за жилищно строителство;
3. Нежилищен
имот, находящ се в с.Прилеп, община Добричка,
партиден № М39-070315 (л.39 и сл.),, представляващ земя на площ от 3 131 кв.м.,
съставляващ поземлен имот № 022008, в
местността Чашката, с.Прилеп, придобит с нотариален акт за покупко-продажба №
126, том ХІХ, рег. № 23868, дело № 3495/2006г. на нотариус с рег. № 160 на НК.
С Решение № 7/12.09.2006г. на Комисия по чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ
предназначението на имота е променено от земеделска земя на имот за жилищно
строителство;
4. Нежилищен имот, находящ
се в с.Прилеп, община Добричка, партиден № М40-070315 (л.45 и сл.),
представляващ земя на площ от 28 262 кв.м., съставляващ поземлен имот № 022009, в местността Чашката, с.Прилеп, придобит с
нотариален акт за покупко-продажба № 73, том ХІІ, рег. № 18303, дело № 2085/2006г.
на нотариус с рег. № 160 на НК и нежилищен имот представляващ земя на
площ от 5031 кв.м., съставляващ поземлен имот № 022011, в местността
Чашката, с.Прилеп, придобит с нотариален акт за покупко-продажба № 21, том ХІV,
рег. № 20737, дело № 2414/2005г. на нотариус с рег. № 160 на НК. От двата имота
е образуван декларирания с парт. № М40-070315 нов
имот № 022018, чието предназначение
е променено от земеделска земя на имот за жилищно строителство с
Решение № 7/12.09.2006г. на Комисия по чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ.
5. Нежилищен
имот, находящ се в с.Прилеп, община Добричка,
партиден № М17-080130 (л.78 и сл.), представляващ земя на площ от 7619 кв.м.,
съставляващ поземлен имот № 022004, придобит
с нотариален акт за покупко-продажба № 132, том ХVІІ, рег. № 22357, дело № 3129/2006г.
на нотариус с рег. № 160 на НК, с променено предназначение на имот за жилищно
строителство с Решение № 6/19.09.2007г. на Комисия по чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ;
6. Нежилищен
имот, находящ се в с. Прилеп, община Добричка,
партиден № М154-070710 (л.84 и сл.), представляващ земя на площ от 7997 кв.м.,
съставляващ поземлен имот № 022020, придобит
с нотариален акт за покупко-продажба № 141, том VІІІ, рег. № 11469, дело № 1399/2007г.
на нотариус с рег. № 160 на НК, с променено предназначение на имот за жилищно
строителство с Решение № 7/12.09.2006г. на Комисия по чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ;
7. Нежилищен
имот - Рибарник, находящ се в с.Прилеп, община
Добричка, партиден № М8038114 – 051115 (л.220 и сл.), представляващ земя на
площ от 11 529 кв.м. и застроена площ от 2733 кв.м.(рибарник-басейн от 2690
кв.м. и сграда от 43 кв.м.), съставляващ поземлен имот № 022014, придобит с нотариален акт за покупко-продажба № 73, том
ХІІ, рег. № 18303, дело № 2085/2006г. на нотариус с рег. № 160 на НК;
8. Нежилищен
имот, находящ се в с.Прилеп, община Добричка,
партиден № М123-100610 (л.52 и сл.), представляващ земя на площ от 8000 кв.м.,
съставляващ поземлен имот № 022019,
придобит с нотариален акт за покупко-продажба № 124, том ХІХ, рег. № 23866,
дело № 3493/2006г. на нотариус с рег. № 160 на НК, с променено предназначение
за жилищно строителство с Решение № 7/12.09.2006г. на Комисия по чл.17, ал.1,
т.1 от ЗОЗЗ;
9. Нежилищен
имот, находящ се в с.Прилеп, община Добричка,
партиден номер М124-100610 (л.64 и сл.), представляващ земя на площ от 5 500
кв.м., съставляващ поземлен имот № 022021,
придобит с нотариален акт за покупко-продажба № 124, том ХІХ, рег. № 23866,
дело № 3493/2006г. на нотариус с рег. № 160 на НК, с променено предназначение
за жилищно строителство с Решение № 7/12.09.2006г. на Комисия по чл.17, ал.1,
т.1 от ЗОЗЗ;
10. Нежилищен
имот, находящ се в с.Прилеп, община Добричка,
партиден № М125-100610 (л.58 и сл.), представляващ земя на площ от 7000 кв.м.,
съставляващ поземлен имот № 015039, придобит
с нотариален акт за покупко-продажба № 126, том ХІХ, рег. № 23868, дело № 3495/2006г.
на нотариус с рег. № 160 на НК - ??????
11.
Нежилищен имот, находящ се в с.Прилеп, община
Добричка, партиден № М122_100610 (л.22 и сл.), представляващ земя на площ от 5500
кв.м., съставляващ поземлен имот №
022022, придобит с нотариален акт за покупко-продажба № 125, том ХІХ, рег.
№ 23867, дело № 3494/2006г. на нотариус с рег. № 160 на НК, с променено
предназначение за жилищно строителство с Решение № 7/12.09.2006г. на Комисия по
чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ;
12. Нежилищен имот, находящ
се в с.Прилеп, община Добричка, партиден № М 86_ 080710 9352 (л.90 и
сл.) представляващ земя на площ от 9800 кв.м., съставляващ
поземлен имот № 015040, придобит с
нотариален акт за покупко-продажба № 132, том ХVІІ, рег. № 22357, дело №
3129/2006г. на нотариус с рег. № 160 на НК, с променено предназначение на имот
за жилищно строителство-вилно селище с Решение № 01/28.02.2008г. на Комисия по
чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ;
13. Нежилищен
имот, находящ се в с.Прилеп, община Добричка,
партиден № М126_ 100610 (л.96 и сл.) представляващ земя на площ от 3046 кв.м.,
съставляващ поземлен имот № 015041,
придобит с нотариален акт за покупко-продажба № 22, том ХІV, рег. № 18066, дело
№ 2414/2007г. на нотариус с рег. № 160 на НК, с променено предназначение на
имот за жилищно строителство-вилно селище с Решение № 05/21.08.2008г. на
Комисия по чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ;
От
описаните по горе данни в представените данъчни декларации с приложените към
тях документи за собственост и решения на комисията по чл.17, ал.1, т.1 от
ЗОЗЗ, се установява, че всички имоти са с променено предназначение – за жилищно
строителство, с начин на трайно ползване – жилищна територия, с изключение на имоти
№№ 022009 и 022014 - с начин на трайно
ползване – рибарник, като съгласно нотариален акт за продажба на недвижим имот
№ 73, т.ХІІ, рег.№ 18303, дело № 2085/14.10.2005г. на нотариус с рег.№ 160 от
регистъра на НК, поземлен имот № 022014 представлява урегулиран поземлен имот с
площ от 11, 529 дка, върху който са изградени рибарник – басейн на площ от 2
690 кв.м., сграда със застроена площ от 43 кв.м., бетонови площи от 523 кв.м. и
обслужващ път около рибарника с площ от 1700 кв.м.
От
писменото становище на ответника с вх. № 2968 от 24.11.2020г., се установява,
че задълженията за ТБО са начислени са описаните имоти, съобразно приложената
справка в табличен вид (на л.324 и 325) за две услуги- поддържане и
експлоатация на депо за битови отпадъци и почистване на териториите за
обществено ползване.
Установява
се, че в оспорения акт, в който са описани подробно в табличен вид задълженията
на дружеството по вид, период и размер за всеки един имот поотделно, размерът
на задълженията за процесния период е изчислен върху данъчната оценка на имотите
като по-високата от двете стойности по чл.21 от ЗМДТ .
Посочено е,
че таксата за битови отпадъци е определена съобразно решенията на Добрички
общински съвет, с които е определена таксата в годишен размер за съответните
години.
За доказване извършването на услугите
ответникът представя Акт за публична общинска собственост № 5270/18.08.2016г.,
от който е видно, че на територията на Община Добричка функционира Регионално
депо за отпадъци с.Стожер.
Видно от
представените по делото заповеди № 972/30.10.2012г., № 1049/31.10.2013г. №
1306/30.10.2014г., № 1328/27.10.2015г., № 1515/27.10.2016г., №
1102/31.10.2017Г., № 1444/30.10.2018г., (л.184-194), издадени на основание
чл.63, ал.2 от ЗМДТ, кметът на Община Добричка е определил землищните граници
на населените места в общината, в т.ч. и с.Прилеп, като територии, в които
общината организира за 2013-2019г. Във всички заповеди е посочено, че за
незастроените имоти с неземеделско предназначение, намиращи се в землищата на
горепосочените населени места, се предоставят услугите по обезвреждане на битови отпадъци в дело и
поддържане чистота на териториите за обществено ползване.
Със заповеди:
№ 141/04.03.2013г., № 158/17.03.2014г., № 169/10.03.2015г., № 232/14.03.2016г.,
№ 138/24.02.2017г. № 134/22.02.2018г., № 219/06.03.2019г. (л. 119-130 от
делото), кметът на Община Добричка е обявил част дни през процесния
период - 2013-2019г. за пролетно почистване, хигиенизиране, озеленяване и
благоустрояване на населените места, като е определил какви мерки и мероприятия
следва да се предприемат във връзка с това.
Към тези
заповеди не са представени доказателства, че разпоредените
дейности са извършени, от кого, в какъв обем, за кои населени места.
Представени
са решенията на Добрички общински съвет за процесния
период за одобряване на план – сметка за
разходите за дейност “Чистота” .
От данните
по делото е видно, че ответникът не извършва услугите по сметосъбиране и сметоизвозване по отношение на този имот, затова с оспорения
АУЗ са начислени задължения за ТБО за услугите за поддържане чистота на
територии за обществено ползване в размер на: 0,40 промила за 2013г., за
2014г., 0,91 за 2015г. и 2016г.( 1,28 промила за 2017г. и 1,70 промила за 2018
и 2019г.
За услугата
за поддържане и експлоатация на депо за битови отпадъци задълженията са
определени в размер на 1,20 промила за 2013 и 2014 г., 2,48 промила за 2015г. и
2016г., 1,89 промила за 2017г. и 2,20 промила за 2018г. и 2019г.
Според
заключението на вещото лице по допуснатата по делото съдебно счетоводна експертиза,
се установява, че Община Добричка извършвала разходи разходи
за осъществяване на услугите ТБО като за услугата - поддържане и експлоатация
на депа за битови отпадъци,извършените разходи са в следните размери: за 2013
г. - 210, 47 лв., за 2014 г. – 203,20
лева, за 2015 г. – 419,95 лв., за 2016г. – 419,95 лв., за 2016г. – 320,04 лева,
за 2018г. – 372, 54 лв. и за 2019г. – 372,54 лв. Според заключението, създадената
организация за отчитане на разходите за дейността „Чистота“ при Община
Добричка, не позволява да се даде конкретен отговор за фактически извършени
разходи за всяко населено място поотделно.
Заключението
не бе оспорено от страните и съдът го намира за компетентно и обосновано.
При така
установената фактическа обстановка, съдът намира издадения акт за установяване
на задължения в оспореното му част за правилен и законосъобразен в частта, с
която са определени задължения за ТБО единствено за услугата поддържане и
експлоатация на депо за битови отпадъци.
Оспореният АУЗ
е издаден от компетентен орган по приходите, определен със съответната заповед
на кмета на Община Добричка, поради което не страда от пороци, водещи до нищожност.
С акта в
оспорената му част са установени
задължения за ТБО в хипотезата на служебно издаване на акт по чл. 107, ал. 3 от ДОПК - неплащане на задължението в срок.
Жалбата е
неоснователна в частта й, с която се оспорва материалната законосъобразност на
АУЗ по отношение на задълженията за ТБО за услугата поддържане и експлоатация
на депо за битови отпадъци.
Таксата за
битови отпадъци е дължима за имотите по чл.10, ал.1 от ЗМДТ, който във всичките
си приложими редакции определя, че с данък върху недвижимите имоти се облагат
разположените на територията на страната поземлени имоти, сгради и
самостоятелни обекти в сгради в строителните граници на населените места и
селищните образувания, както и поземлените имоти извън тях, които според
подробен устройствен план имат предназначението по
чл. 8, т. 1 от Закона за устройство на територията и след промяна на предназначението
на земята, когато това се изисква по реда на специален закон.
Публичните
задължения за ДНИ и ТБО се определят съобразно декларираното от собственика при
подаване на декларация по чл. 14 от ЗМДТ. По своята правна същност
декларацията по чл. 14 от ЗМДТ представлява писмено извънсъдебно признание
относно съдържащите се в нея обстоятелства и факти с характер на частен
свидетелстващ документ. Декларацията по чл.14 от ЗМДТ, подадена по силата на
закона от данъчно задълженото лице по чл. 11 от ЗМДТ, има обвързваща сила по
отношение на административния орган, който се явява компетентен съобразно чл. 4
от ЗМДТ относно правнорелевантните факти за
облагането с данък върху недвижимите имоти.
Видно от
подадените декларации за придобитите с нотариални актове имоти с предназначение
за жилищно строителство, дружеството жалбоподател е декларирало описаните в АУЗ
имоти и съобразно декларираните данни органите по приходите са определили размера
на публичните задължения за ТБО. В преписката няма данни да са подавани коригиращи
декларации.
По делото
не се спори, че декларираните имоти не попадат в район с организирано сметоизвозване, затова и ответникът не е начислил такса за
сметосъбиране и сметоизвозване.
Нормата на
чл. 62 от ЗМДТ, в приложимата редакция разпорежда, че такса за битови отпадъци
се заплаща освен за услугите по сметосъбиране, така и за експлоатация на депа
или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата
на териториите за обществено ползване в населените места. В чл. 71 от ЗМДТ са
регламентираните случаите, при които не се заплащат отделните елементи на ТБО.
Възраженията
на задълженото лице за недължимост на ТБО, поради
неизвършване на услугата за почистване на територии за обществено ползване,
съдът намира за основателни. Въпреки множеството давани указания, ответникът не
представя доказателства, установяващи какви именно дейности за почистване на
общите територии на населено място с.Прилеп са извършвани през процесния период. Затова съдът приема за недоказано
извършването на тази услуга по отношение имотите на жалбоподателя.
От
заключението на вещото лице се установява, че Община Добричка реално е
извършвала извършва разходи за поддържане и експлоатация на депата за битови
отпадъци, разположени на нейната територия - депото в с.Богдан, а в впоследствие за новото регионално
депо в с.Стожер, като вещото лице е посочило и конкретните суми.
Услугата се
предоставя винаги, когато общината ползва депо за обезвреждане на битови
отпадъци и не е налице изключението по чл. 71, ал. 3 ЗМДТ. Таксата за услугата
"обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци
и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци" съгласно приложимия
закон е обусловена не от ползването на имота, от предоставянето на конкретната
услуга или от принадлежността на имота към съответното населено място, а
единствено от наличието на депо за битови отпадъци и други съоръжения за
обезвреждане на битови отпадъци, които се ползват от общината.
Тази такса,
според чл. 71, т. 2 от ЗМДТ не се дължи, само когато услугата не се предоставя
от общината. В случая услугата се предоставя, поради което таксата за
поддържане и експлоатация на депо за битови отпадъци е правилно определена.
Обстоятелството
дали извършените от общината разходи за осъществяване на услугите са съответни
на начислените такси е извън предмета на настоящото, което е за
законосъобразност на оспорения АУЗ. В случая с АУЗ са определени задължения за
ТБО съобразно размера на таксата за всяка услуга, приет от Добрички общински
съвет с представените по делото решения- общи неоспорени административни
актове, ползващи се със стабилитет.
Видно от
АУЗ и представената по делото Справка за ТБО по отделни компоненти (л.324-325) за
услугата - поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци са начислени
задължения в общ размер за целия период 2 920, 59 лева, които са правилно
определени, поради реално извършени доказани разходи на общината за
експлоатация на депо за битови отпадъци и в тази жалбата следва да се отхвърли
като неоснователна.
За услугата
поддържане чистота на териториите за обществено ползване, чието извършване не е
доказано, е начислена незаконосъобразно такса от 1 239,22 лева, като в
тази част АУЗ следва да бъде отменен.
Страните не
претендират присъждане на разноски.
Водим от горното
и на основание чл. 160 от ДОПК, § 2 от ДР на ДОПК вр.
чл. 172, ал.2 от АПК, Административен съд –Добрич, трети състав
Р Е Ш И
:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на „Зирас“ ЕООД, срещу Акт за установяване на
задължения №АУЗ- 107/15/20-1/ от 29.01.2020г., издаден от органа по приходите
при община Добричка, потвърден с Решение №Ж-24#1/15.06.2020г. на началника на
МДТ при община Добричка, в частта, с която са определени задължения за периода
2013-2019г. в размер на 2 920,59 лева и съответните лихви за такса „Битови
отпадъци“ за услугата за поддържане и експлоатация на депо за битови отпадъци.
ОТМЕНЯ Акт
за установяване на задължения №АУЗ- 107/15/20-1/ от 29.01.2020г., издаден от
органа по приходите при община Добричка, потвърден с Решение
№Ж-24#1/15.06.2020г. на началника на МДТ при община Добричка, в частта, с която
са определени задължения на „Зирас“ ЕООД за периода
2013-2019г. в размер на 1 239,22 лева - главница и съответните лихви за
такса „Битови отпадъци“ за услугата за поддържането на чистотата на териториите
за обществено ползване в населените места.
РЕШЕНИЕТО
може да се обжалва с касационна жалба в 14 дневен срок от съобщаването му на
страните пред Върховен административен съд на РБ.
Решението
да се съобщи на страните по реда на чл.138, ал.3 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: