Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 2428 Година 2020, 31.12. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, VІІ състав
на 23.09.2020 година
в публичното заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
при
прокурора БОРИС МЕНДЕВ и при секретаря СЪБИНА СТОЙКОВА, като разгледа
докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 1239 по
описа за 2020 година и като обсъди :
Производство пред първа инстанция.
Постъпила е искова молба от П.Д.Н. *** срещу Областна дирекция по
безопасност на храните /ОДБХ/ -Пловдив с адрес гр.Пловдив, бул.“Марица“№86 за
заплащане на сумата от общо 5 739,94 лева, състояща се от 368,95 лева,
132,69 лева, 3 773,85 лева, 958,39 лева и 506,06 лева, представляващи
обезщетение за забавено плащане на дължими по общо 5 броя актове за
обезщетения: от 08.01.2018г., от 09.01. 2018г. и три акта от 01.03.2018г.,
издадени от Директор на ОДБХ – Пловдив, поради неоснователно бездействия на
длъжностни лица от състава на Дирекцията.Претендират се законна лихва върху
посочената обща главница от датата на входиране на исковата молба, както и
разноски.
Ответникът – ОДБХ – Пловдив оспорва исковите претенции. Счита процеса и
за недопустим. Претендира разноски.
Пловдивският
Административен Съд – Второ отделение, седми състав, след като прецени
поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено
следното.
По възраженията, касаещи допустимостта на процеса, то следва да се посочи,
че действително Н. първо е пристъпил към опит по реда на ГПК (чрез заповедно
производство по чл.410 и сл. ГПК) да се снабди със заповед за изпълнение, което е и
сторено видно от приложеното ч.гр.дело №18611/ 2019г. на РС – Пловдив, за което
е била издадена Заповед от 18.11.2019г. за същата обща сума, но поради
възражение от ответника на заявителя с разпореждане е указано, че в
едномесечен срок следва да предяви иск.. Т.е. заповедта не е приведена, а
предявеният в този срок иск е този, по
който се развива настоящото съдебно производство, изпратено по
подсъдност от общия съд.
При това положение и според този съд за ищеца не е налице друг ред за
защита на правото и такъв не е реализиран, въпреки опитите за развитие на
производство по ГПК(където издадената заповед за изпълнение не може вече да бъде приведена в
изпълнение, а отделно стои въпроса въобще приложим ли е бил този ред, след като
искът не е подсъден на РС съгласно изискването на чл.410 ал.1, т.1 ГПК).
С оглед на това съдебния процес с основание чл.1 ЗОДОВ е допустим.
По същество не е спорно между страните, че с 5 броя
актове за обезщетения: от 08.01.2018г., от 09.01.2018г. и три акта от
01.03.2018г., издадени от Директор на
ОДБХ – Пловдив с посочено основание в тях чл.147 от Закона за
ветеринарномедицинската дейност/ЗВМД/,в полза на ищеца са определени суми за
изплащане на обезщетения за умъртвени животни, собственост на Н..
Съгласно действалата редакция на чл.148 т.1 ЗВМД след съставяне на актовете
е следвало да се изплатят посочените в тях суми като обезщетение „…в срок до 30 дни от датата на смъртта или унищожаването“.
Не е
спорно между страните, че плащане на посочените дължими обезщетения не е
направено от ответника в указания от закона срок, нито дори след издаване на
акта по чл.148 ЗВМД от Директора на ОДБХ – Пловдив, а едва на дата 14.08.2018г. и по петте.
Видно е
пълното е неоспорено заключение на в.л. М., че за забавата за плащане на
определените пет обезщетения, съобразно посоченото в закона(в приложимата му редакция), се дължи обезвреда в размер точно на общата
искова претенция. Експертът установява, че излизането на сумите от бюджетната
сметка на ответника и постъпването по личната сметка на Н. е станало на дата
14.08.2018г., независимо че създаването на платежното нареждане по СЕБРА е с
дата 25.04.2018г.
За съда е
без значение кога е инициирано създаване на платежното нареждане по СЕБРА, тъй
като важното е кога реално е осъществено плащането. Каква е причината за
забавата(дали липсата на бюджетно
финансиране или необходимо разрешение от горестоящ орган в системата на
разпореждане с бюджетни кредити) е без
значение за възникване на специалната деликтна отговорност по ЗОДОВ.
Или в
случая ищецът и ответникът са надлежни страни в материалното правоотношение по
възникване на отговорността, като ответното държавно учреждение е и юридическо
лице съгласно чл.12 ал.5 от Устройствения Правилник на БАБХ.
Следва да
се посочи, че в настоящия казус се претендира не законна лихва, а обезщетение,
което се съизмерява със законната лихва(тъй като става въпрос за вреда от късно
плащане на парично вземане).
В случая
са налице актовете, от които произтичат вземанията на ищеца, издадени в
административни производства по ЗВМД, подписани от Директора на ОДБХ – Пловдив,
с които е следвало да последват и пет плащания в указания в чл.148 т.1.(в съответната редакция) ЗВМД срок на дължимите суми за умъртвените
животни на собственика Н..
Такива
плащания обаче са направени ефективно към ищеца едва на дата 14.08.2018г.,
като ответникът не дава никакво реално обяснение за забавата си, което е без
значение за възникване на отговорността при забава за плащане на парично
задължение, освен ако това не се дължи на липсата на съдействие от страна на
кредитора(каквато не се твърди да е налице).
В случая
е налице бездействие от страна на длъжностни лица на ответника, като е без
значение за отговорността кои се те и имат ли те субективна вина за настъпване
на обективния факт на липсата на плащане в указания срок. Без значение е дали
това е и резултат на действия или бездействия на висшестоящата организация,
респ. липсата на преведени суми на ОДБХ за плащане на дължимите обезщетения от
нея.
Ето защо
следва да се приеме, че в този случай и поради забавата за плащане на
дължимите суми за Налбантов е възникнало право на обезщетение, което се
съизмерява със законната лихва от съответната падежна дата по петте акта,
посочена в чл.148 т.1 ЗВМД(с
изтичането на визирания 30-дневен срок от датата на смъртта/унищожаването). Доколкото вземането е от хипотеза на деликт,
макар и специален по ЗОДОВ(поради
бездействие), то покана не е била необходима
за изпадане на длъжника в забава.
Неоснователно
е възражението на ответника във връзка с приложението на чл.519 ал.2 ГПК, тъй
като посоченото правило има предвид изпълнение срещу държавно учреждение, за
което е издаден изпълнителен лист, докато в казуса изпълнението е следствие на
пет стабилни индивидуални административни акта, издадени в полза на ищеца,
като самите те са изпълнително основание по чл.268 т.1 АПК, а чл.148 т.1 ЗВМД
има специална уредба за изплащане на дължимото обезщетение по тези
благоприятни за адресатите им индивидуални административни актове.
Или
съединените пет претенции следва да се уважат в посочените от тях и
претендирани с исковата молба размери, като се присъди и търсената законна
лихва от датата на входиране на исковата молба в съда(в случая се присъжда лихва върху
обезщетение, а не лихва върху лихва).
По разноските.
С оглед
изхода от спора на ищеца са дължат разноски, които се констатираха да са: 10
лева за дължимата ДТ в производството пред Административен съд(ищецът е заплатил 229,60 лева по сметка на РС
– Пловдив, но такава сума за ДТ на се дължи по делото, поради което и не може
да бъде присъдена) и 200
лева за приетата съдебна експертиза по делото.
По
отношение на претендираните разходи за адвокатска защита – сумата от 580 лева
по представения договор с исковата молба, то с оглед възражението на
ответника за прекомерност, следва да се посочи, че действалата правна уредба в
чл.8 ал.1,т.3 от Наредба №1 за минималните размери на адвокатските
възнаграждения към момента на сключване на договора(07.01.2020г.) и към датата на приключване на съдебното
дирене(23.09.2020г.) сочи при размер над 5 000 лева
минимално възнаграждение от 580 лева плюс 5% за горницата. Или всъщност тук
уговореният и заплатен размер е дори под минимума.
При това
положение общият размер на разноските, които следва да се присъдят на
Налбантов, е 790 лева.
Ето защо и поради
мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ІІ отд., VІІ състав :
Р
Е Ш И
ОСЪЖДА Областна Дирекция по безопасност на храните/ОДБХ/ – Пловдив с адрес
гр.Пловдив, бул.“Марица“№86 да заплати на П.Д. *** сумата от общо
5 739,94/пет хиляди седемстотин тридесет и девет лева и деветдесет и
четири стотинки/, състояща се от 368,95 лева, от 132,69 лева, от 3 773,85
лева, от 958,39 лева и от 506,06 лева, представляващи обезщетение за забавено
плащане на дължими по общо 5 броя актове за обезщетения: от 08.01.2018г., от
09.01.2018г. и три акта от 01.03.2018г., издадени от Директор на ОДБХ –
Пловдив, поради неоснователно бездействие на длъжностни лица от състава на
Дирекцията, ведно със законната лихва върху посочената обща сума начиная от
17.01.2020г. до окончателното и изплащане, а също така и на разноски за това
производство в размер на общо 790/седемстотин и деветдесет/лева.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :/п/