Решение по дело №60/2024 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 8474
Дата: 31 октомври 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247040700060
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 8474

Бургас, 31.10.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - VIII-ми състав, в съдебно заседание на шестнадесети октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА

При секретар ВЯРА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА административно дело № 20247040700060 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/, вр. с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.

Образувано е по жалба на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“/„УМБАЛ Дева Мария“/ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], представлявано от Х. К. Я., против заповед за налагане на санкции № РД-25-1863 от 22.12.2023 г. на директора на Районна здравноосигурителна такса/РЗОК/ Бургас, издадена на основание чл.76, ал.4 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/, вр.чл. 464, ал.3, чл. 473, ал.5 от Националния рамков договор за медицинските дейности за 2023 - 2025 г. /НРД МД 2023 - 2025 г./ и §9 ПЗР НРД МД 2023 - 2025 г., с която за две нарушения по чл.55, ал.2, т.2 и т.3 ЗЗО, чл.280, чл.283, ал.1 и чл. 316, ал.1 НРД МД 2020 - 2022 г. са наложени две санкции „финансова неустойка“, всяка по 200.00/двеста/ лева, в общ размер на 400.00/четиристотин/ лева, на основание чл.414, ал.3 НРД МД 2020-2022 г.

Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени оспорения административен акт. Ангажира доказателства. Претендира разноски.

Ответникът - директор на РЗОК Бургас, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Иска да се отхвърли. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Представя писмени бележки.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателства и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице с правен интерес, поради което е допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна, при следните съображения:

Между страните не е налице спор, че жалбоподателят „УМБАЛ Дева Мария“ ЕООД е изпълнител по договор за оказване на болнична медицинска помощ по клинични пътеки /КП/, амбулаторни процедури /АПр/ и клинични процедури /КПр/ ИД № 020903/20.02.2020 г., сключен с НЗОК, представлявана от директора РЗОК Бургас/л.56-85 от делото/.

На 28.08.2022 г. със заповед № РД-25-1187, директорът на РЗОК Бургас е наредил да се извърши тематична проверка на „УМБАЛ Дева Мария“ЕООД, със срок до 29.09.2023 г., със следните задачи: 1. Контрол на отчетените ЛС за лечение на злокачествени заболявания в условията на БМП, които НЗОК заплаща извън стойността на КП за дейности м.юли 2023 г.; 2. Контрол относно спазване на изискванията на НРД МД 2020-2022 г. и ЗЗО по отношение на дейности м.юли 2023 г. с вложените медицински изделия, заплащани от НЗОК извън цената на КП; 3. Внезапен контрол по време на предоставяне на болнична помощ в клиника по хирургия; 4. Контрол по приети пациенти, отчетени през отделение по кардиология през м.юли 2023 г.; 5. Контрол по писма от управителя на лечебното заведение; 6. Контрол по справки от РЗОК Бургас/л.6 от делото/ .

На 29.09.2023 г. за констатациите от извършената проверката е съставен протокол № 1072/л.7-9 от делото/, в който в т.3.1 и 3.2 са констатирани две нарушения на чл.55, ал.2, т.2 и т.3 ЗЗО, чл.280, чл.283, ал.1 и чл. 316, ал.1 НРД МД 2020-2022 г. при хоспитализирането в лечебното заведение на пациенти по клинична пътека /КП/ № 74.1 „Диагностика и лечение на заболявания на хепатобилиарната система, панкреаса и перитонеума за лица над 18 годишна възраст“, изразяващи се в неизпълнение алгоритъма на клинични процедури /КПр/ № 3 и 4, както следва:

По т. 3.1 от протокол № 1072/ 29.09.2023 г. - при проверка хоспитализацията на здравноосигуреното лице /ЗОЛ/ Г. А. М. по КП № 74.1 в периода 27.07.2023 г. - 01.08.2023 г., от 29.07.2023 г. до 31.07.2023 г. пациентът е преведен в отделение по анестезиология и интензивно лечение /ОАИЛ/ на УМБАЛ „Дева Мария“ ЕООД по КПр № 3. На 31.07.2023 г. от 11.50 ч. до 13.50 ч. му е проведена периодична хемофилтрация /13100-01/ по КПр №1 в „УМБАЛ Бургас“ АД.

Прието е, че не е спазен алгоритъмът на КПр № 3, тъй като терапевтична процедура периодична хемофилтрация следва да се проведе на място в обхвата на КПр № 3 и лечебното заведение да осигури възможност за провеждане на диализно лечение на място.

По т. 3.2 от протокол № 1072/ 29.09.2023 г. - при проверка хоспитализацията на ЗОЛ Г. А. М. по КП № 74.1 в периода 27.07.2023 г. - 01.08.2023 г., от 31.07.2023 г. до 01.08.2023 г. е била проведена КПр № 4 в ОАИЛ на УМБАЛ „Дева Мария“ ЕООД. На 01.08.2023 г. от 10.00 ч. до 12.00 ч. му е проведена периодична хемофилтрация /13100-01/ по КПр №1 в „УМБАЛ Бургас“ АД.

Прието е, че не е спазен алгоритъмът на КПр № 4, тъй като терапевтична процедура периодична хемофилтрация следва да се проведе на място в обхвата на КПр № 4 и лечебното заведение да осигури възможност за провеждане на диализно лечение на място

Протокол № 1072/29.09.2023 г. е връчен на управителя на „УМБАЛ Дева Мария“ ЕООД на 11.10.2023 г./л.10 и 11 от делото/ и срещу него на 18.10.2023 г. дружеството е подало възражение, вх.№ 29-02-1204, в срока по чл.74, ал.4 ЗЗО/л.18-19 от делото/.

На 25.10.2023 г. във връзка с постъпилото възражение от „УМБАЛ Дева Мария“ЕООД е изпратено писмо, изх.№ 62-01-63, до председателя на Българския лекарски съюз /БЛС/ Бургас с искане за определяне на членове за участие в арбитражна комисия/АК/-чл.75, ал.5 ЗЗО/л.20 от делото/. Писмото е получено в РК БЛС Бургас на 27.10.2023 г./л.21 от делото/. От страна на БЛС не са излъчени членове за съставяне на арбитражна комисия в срока по чл.75, ал.6 ЗЗО.

По повод констатираните нарушения е изготвен доклад до директора на РЗОК Бургас, вх.№ 02/РД-25-11877/15.11.2023 г./л.12-17 от делото/.

На 22.12.2023 г. въз основа на констатациите в протокол № 1072/29.09.2023 г. директорът на РЗОК Бургас е издал, на основание чл.76, ал.4 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/, вр.чл. 464, ал.3, чл. 473, ал.5 от Националния рамков договор за медицинските дейности за 2023 - 2025 г. /НРД МД 2023 - 2025 г./ и §9 ПЗР НРД МД 2023 - 2025 г., заповед за налагане на санкции № РД-25-1863, с която на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“/„УМБАЛ Дева Мария“/ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], представлявано от Х. К. Я., за две нарушения по чл.55, ал.2, т.2 и т.3 ЗЗО, чл.280, чл.283, ал.1 и чл. 316, ал.1 НРД МД 2020 - 2022 г. са наложени две санкции „финансова неустойка“, всяка по 200.00/двеста/ лева, в общ размер на 400.00/четиристотин/ лева, на основание чл.414, ал.3 НРД МД 2020-2022 г./л.26 и 27 от делото/.

Заповед № РД-25-1863 от 22.12.2023 г. на директора на РЗОК Бургас е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, заповед за налагане на санкции № РД-25-1863 от 22.12.2023 г. е издадена от компетентен орган - директора на РЗОК Бургас, съобразно правилото на чл. 76, ал.4 ЗЗО.

На второ място, същата е в предвидената от закона писмена форма и съдържа фактически и правни основания.

Заповедта за налагане на санкции е издадена на основание чл.76, ал.4 ЗЗО, въз основа на обективираните в протокол № 1072/ 29.09.2023 г. констатации след извършена проверка на „УМБАЛ Дева Мария“ЕООД.

На 18.10.2023 г. срещу описаните в протокол № 1072/ 29.09.2023 г. констатации от проверката, връчен на управителя на „УМБАЛ Дева Мария“ ЕООД на 11.10.2023 г. е подадено възражение/л.18 и 19 от делото/. Последното не е разгледано от арбитражна комисия, защото такава не е била сформирана, тъй като в срока по чл. 75, ал. 6 ЗЗО не са посочени представители на съсловните организации по чл. 75, ал. 2 ЗЗО. В тези случаи, при невъзможност да се сформира арбитражна комисия, нормата на чл.76, ал.4 ЗЗО /обн.ДВ, бр. 102/ 2018 г., в сила от 1.01.2019 г./, изрично сочи, че директорът на РЗОК, издава мотивирана заповед, с която може да наложи санкциите, без да е необходимо становище по чл. 74, ал. 4 ЗЗО да бъде разглеждано от такава комисия, какъвто е настоящият случай.

На трето място, обаче, заповедта е издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила и материалния закон, при следните съображения:

Нарушенията за които е санкционирано дружеството жалбоподател се изразяват в неизпълнение на изискванията за изпълнение на КПр № 3 „Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи с механична вентилация и/или парентерално хранене“ и КПр № 4 „Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи без механична вентилация и/или парентерално хранене“. В жалбата е направено възражение, че в алгоритъма на сочените клинични процедури няма изискване терапевтичната процедура 13000-01 периодична хемофилтрация, да се провежда на място в лечебното заведение.

В обжалваната заповед е прието, че не е спазен алгоритъмът на КПр № 3 и № 4, без да е конкретизирано, коя точно част от процедурата е нарушена, което представлява съществено процесуално нарушение и самостоятелно основание за отмяна на акта.

Отделно от това, съгласно Раздел I на КПр № 3 и на КПр № 4, озаглавен „Условия за сключване на договор и за изпълнение на клиничната процедура за интензивно лечение“, тези две клинични процедури включват дейности и услуги от обхвата на медицинска специалност „Анестезиология и интензивно лечение“, осъществявана на трето ниво на компетентност, съгласно медицински стандарт „Анестезия и интензивно лечение“. За изпълнението на двете клинични процедури са установени изисквания, в съответствие с посочения медицински стандарт, за наличие на задължителни звена, медицинска апаратура и оборудване, функциониращи на територията на лечебното заведение изпълнител на болнична помощ.

Цитираният медицински стандарт е бил приет с Наредба № 10 от 4 март 2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Анестезия и интензивно лечение“, издадена от Министерство на здравеопазването /обн. ДВ. бр.24 от 26 Март 2010 г., изм. ДВ. бр.64 от 17 Август 2010 г., изм. ДВ. бр.92 от 23 Ноември 2010 г., изм. ДВ. бр.32 от 8 Април 2014 г., изм. и доп. ДВ. бр.37 от 17 Май 2016 г., отм. ДВ. бр.40 от 19 Май 2017 г./, отменена с Решение № 13406 от 8 декември 2016 г. на ВАС по административно дело № 5339 от 2016 г. - ДВ, бр. 40 от 19 май 2017 г., в сила от 19.05.2017 г./. Към момента, нов стандарт не е приет. Съгласно чл.6, ал.1 Закон за лечебните заведения ЗЛЗ/, дейността на лечебните заведения и на медицинските и другите специалисти, които работят в тях, се осъществява при спазване на медицинските стандарти за качество на оказваната медицинска помощ и осигуряване защита на правата на пациента.

Медицинските стандарти представляват задължителни правила за поведение на лечебните заведения и техния персонал, „алгоритъм за съответните медицински дейности, при упражняване на медицинската професия” в различните специалности в общата хуманна и в денталната медицина. Липсата на разписан и утвърден медицински стандарт означава липса на задължителни правила, липса на алгоритъм и в крайна сметка, на ясна законова регламентация в областта на конкретна специалност.

В този смисъл, няма как, изискванията посочени в клиничните процедури № 3 и № 4, да бъдат поставени в съответствие с липсващ в правния мир медицински стандарт.

По изложените съображения заповедта следва да се отмени.

При този резултат и предвид своевременно направеното искане в полза на жалбоподателя се следват разноски в размер на 50.00/петдесет/ лева, представляващи платената за производството държавна такса.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ заповед за налагане на санкции № РД-25-1863 от 22.12.2023 г. на директора на Районна здравноосигурителна такса/РЗОК/ Бургас, издадена на основание чл.76, ал.4 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/, вр. чл. 464, ал.3, чл. 473, ал.5 от Националния рамков договор за медицинските дейности за 2023 - 2025 г. /НРД МД 2023 - 2025 г./ и §9 ПЗР НРД МД 2023 - 2025 г., с която на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“/„УМБАЛ Дева Мария“/ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], представлявано от Х. К. Я., за две нарушения по чл.55, ал.2, т.2 и т.3 ЗЗО, чл.280, чл.283, ал.1 и чл. 316, ал.1 НРД МД 2020 - 2022 г. са наложени две санкции „финансова неустойка“, всяка по 200.00/двеста/ лева, в общ размер на 400.00/четиристотин/ лева, на основание чл.414, ал.3 НРД МД 2020-2022 г.

ОСЪЖДА Районна здравноосигурителна такса/РЗОК/ Бургас, да плати на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“/„УМБАЛ Дева Мария“/ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], представлявано от Х. К. Я., разноски в размер на 50.00/петдесет/ лева.

Решението може да се обжалва в 14- дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

Съдия: