Протокол по дело №30243/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 17306
Дата: 19 юни 2024 г. (в сила от 19 юни 2024 г.)
Съдия: Диана Кирилова Ангелова
Дело: 20241110130243
Тип на делото: Частно гражданско дело
Дата на образуване: 28 май 2024 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 17306
гр. София, 14.06.2024 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 143 СЪСТАВ, в публично заседание на
четиринадесети юни през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:ДА К. АНГЕЛОВА
при участието на секретаря ГЕРГАНА Н. ВЛАДИМИРОВА
Сложи за разглеждане докладваното от ДА К. АНГЕЛОВА Частно
гражданско дело № 20241110130243 по описа за 2024 година.
На именното повикване в 14:00 часа се явиха:
Ищецът – Д. И. С., редовно призован – не се явява, представлява се от
адв. Г.

Ответникът – Г. Д. К., редовно призован –не се явява, не се
представлява.

Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Хасково, Отдел „Закрила на
детето“, редовно призовани, не изпращат представител.

Дирекция „Социално подпомагане“ гр. София-Лозенец, Отдел „Закрила
на детето“, редовно призовани, не изпращат представител.

Свидетелят – Д. Г. К., редовно призован, явява се лично.

Адв. Г: Да се даде ход на делото.

СЪДЪТ, като съобрази разпоредбата на чл.142, ал.1 и ал.2 от ГПК,
счита, че не са налице процесуални пречки за разглеждане на делото в
днешно съдебно заседание, поради което

ОПРЕДЕЛИ:

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
1

Днешното съдебно заседание е насрочено с искане за разпит по
делегация от РС Хасково.

СЪДЪТ ПРИСТЪПВА към изслушване на свидетеля.
СНЕМА САМОЛИЧНОСТТА НА СВИДЕТЕЛЯ:

Доц. д-р Д. Г. К., 58 г., българин, български гражданин, с адрес: гр.
София, висше образование, висше образование, доцент – доктор по
специалност „Неврология“, неосъждан, без дела и родство със страните.

СЪДЪТ предупреди свидетеля за наказателната отговорност по чл.290
от НК и той обеща да каже истината.

На следните въпроси на ответника св. К. отговори:

1. Познавате ли Д Г. К.?
2. Запознат ли сте с неговото състояние?
3. Лекувате ли деца от аутистичния спектър?
4. Познавайки състоянието на Д, как би му се отразило лечение с добавки?
5. Запознати ли сте с лекарствата GsMAf, Liposom Forte, Thymosin Alpha?
Опасни ли са те за здравето на Д? Могат ли да имат странични ефекти за
неговото здраве? Има ли медицински доказателства за ползата или вредата от
тях? Има ли забрана за ползване на лекарството GsMAf?
6. Приложимо ли е лечението със стволови клетки на деца със състоянието
на Д? Има ли странични ефекти?
7. Какви са методите за подобряване на състоянието Д?

Св. К.: Става въпрос за детето, което съм изследвал, аз се занимавам с
дечица от аутистичния спектър, родителите са ме призовали като свидетел
като експерт в областта, с която се занимавам, това дете очевидно е минало и
е било на преглед при мен и в качеството си на невролог и диагностик го
познавам.
Те са идвали при мен в центъра, където правя тези изселвания на
невронните мрежи на тези деца, но това е било преди повече от година, но не
следя перманентно състоянието на детето, лекувам деца от аутистичния
спектър. Всяко 30-то дете е от а спектър.
Относно въпроса за добавките и на следващия въпрос, това са много
специфични въпроси, по тях върви полемика, официално тези лекарства не са
признати като лечение, като експериментално лечение се използват в някои
2
страни, в ЕС не са признати, повечето от тези неща не са назначавани от
специалисти, повечето от тези лечения са самолечения по инициатива на
родителите на такива дечица на територията на ЕС, признати са в мисля в
Русия, Япония, и не всички специалисти, в смисъл такъв това са
експериментални лечения на определени центрове и на определени
специалисти, в този смисъл аз съм изключително подозрителен по отношение
на тяхното прилагане.
Това не са точно добавки, това са си лекарства, които си имат своите
въздействия върху физиологични процеси, те се намесват в имунологични
механизми, това си е една сериозна терапия, аз се учудвам на смелостта на
родителите, които я прилагат.
Относно въпроса за стволовите клетки, това също е много труден
въпрос, приложимо или не, родителите прилагат това лечение на своя глава,
аз това, което правя е диагностицирам как се отразява дадено лечение върху
мозъка и невронните му мрежи с апаратурата, с която поставям тази
диагностика, това е невроизобразяващо изследване, което дава възможност да
се види как работят всичките 108 центъра в мозъка и около 18 невронни
мрежи, това е много подробна, добра информация и не случайно при мен
списъка с чакащи деца е една година за това изследване, родителите знаят
неговите ползи и интересът към това изследване е много голям, на този етап в
България го прилагам само аз, но от м. Септември започвам обучение на
други специалисти, защото това е единствената обективна диагностика.
Приложимо е лечението със стволови клетки и се прави, но от
практиката аз виждам в аспект цена - полза мисля, че в голяма степен е
неоправдано, защото то струва от порядъка на 10 000 – 15 000 в зависимост
от различните страни и центрове, където родителите ходят да го прилагат, а
аз не виждам някакви големи, резки скокове в кулмитивното им състоянието
и по отношение на поведението им, също, възлагат много големи надежди, но
мисля, че това лечение не оправдава очакванията както на родителите, така и
на специалистите, при някои деца се наблюдават странични ефекти, това е
едно временно влошаване на състоянието в смисъл, неспокойни, възбудени, с
психомоторна възбуда, не при всички, които отшумяват в рамките на месец.
Относно методите за подобряване на състоянието на Д, моето лично
убеждение, че това е едно автоимунно заболяване, лечението трябва да се
води от невроимунолози, не случайно един от най – големите
невроимунолози в света бях поканил на една международна конференция
миналата година, моята професионална лична битка в медицинската
общественост да се създадат тези нагласи, това заболяване да се третира като
автоимунно, такова каквото е и каквото показват последните изследвания в
тази област, за съжаление на тези деца се гледа по друг начин, изпращат се на
логопеди, на ерготерапевти и не се мисли за неговия автоимунен механизъм,
тоест на кратко казвам, смятам, че то трябва да се лекува с невромодулираща
терапия, на този етап такава в България не се прави.
3
Аз съм в процес на лични разговори с доц. Конова, която е изтъкнат
имунолог, тя се ангажира в създаването на имунологичен панел, който ще
открива децата, които имат нужда от такава имуномодулираща терапия,
надявам се, че в най - скоро време ще започнем да я прилагаме в България, на
която аз действително възлагам големи надежди.

На следните въпроси на ищеца св. К. отговори:

1. Какви придобити специалности и специализации има? Къде работи и
извършва ли прегледи на деца с аутизъм?
2. Извършвал ли е преглед на детето Д Г. К.. Ако е извършвал - колко пъти,
кога, кой е водил детето на преглед и какви терапии са били прилагани на
детето? Какво е установено във връзка със здравословното състояние на
детето и какви са основните му проблеми? Назначавал ли е терапия - ако е
назначавана, какво обхваща. Проследявано ли е състоянието на детето на
контролни прегледи и променяна ли е терапията? Кога последно е извършвал
преглед на детето и какви са впечатленията му от състоянието на детето при
различните по време прегледи, ако има такива наблюдения?
3. Има ли медицинска практика с деца с аутизъм? Ако има - да обясни
известни ли са причините за проявата на аутизъм и състоянието свързано ли е
с психичното здраве или е свързано с други заболявалия и проблеми в
организма - имунни и ензимни нарушения, микробен дисбаланс в червата,
нарушения в биохимията и др.
4. Има ли утвърдени (в България и в световен мащаб) терапии за „лечение“
на деца с аутизъм? Ако има какви са или какви са били, те?
5. Какви са иновативните методи за „лечение“ на аутизъм при деца?
Терапията със стволови клетки, биомедицинската терапия, вкл. и хелация,
терапията с барокамера, сред тях ли са? Да обясни каква е същността на всяка
една иновативна терапия и как влияе върху децата с аутизъм? Какво е
професионалното становище на свидетеля по отношение на посочените
иновативни методи за „лечение“ на аутизъм? Свидетеля прилага ли някоя от
тези терапии на деца с аутизъм и ако прилага - коя и какви са наблюдаваните
резултати от терапията?
6. Кои от иновативните методи за „лечение“ на аутизъм е прилагат в
България и ако има такива в кои клиники? Използва ли се терапията със
стволови клетки при аутизъм в Медицински център Ф в гр. Пловдив и откога?
7. На 9-10 юни 2023 г. бил ли е научен и медицински консултант на
първата по рода си международна конференция, посветена на децата с
аутизъм, на тема „Аутистичен спектър - съвременни диагностични и
терапевтични насоки“, инициирана от тъканна банка „Биорегенерация“ и
Балканската асоциация поневрофийдбек, биофийдбек и невромодулация
(БАНБН), в партньорство със Здравен информационен портал „Медикъл
4
Караджъ“и Българското сдружение по пробиотична медицина? Ако е бил -
какви са били темите на лекциите и изнесена ли е тема свързана с терапията
със стволови клетки при разстройства от аутистичния спектър?

Св. К.: Завършил съм висше медицинско образование, специалност
неврология, доцент по неврология съм от една година, субординатура по
невропсихология, имам няколко специализации в САЩ, на теми
„Електрофизиология“, „LORETA QEEG диагностика“, освен това съм
преподавател по Невропсихология, Невролингвистика и приложна
психофизиология в Югозападния университет „Неофит Рилски“, до скоро
бях началник на неврологично отделение във Военна болница, от където
напуснах преди 6 месеца, имам частна практика, работя в МЦ „Е“, и
извършвам прегледи на деца с аутизъм.
Всичко това е много хубаво, но на част от въпросите не мога да
отговоря, не мога да кажа колко пъти е идвало детето, това може да се
направи по справка, не бях подготвен за отговор на тези въпроси, има
секретарка в центъра, която води амбулаторията, хипотетично мога да кажа,
че детето е идвало не повече от два пъти, но това може да се направи справка,
воденото е било от родителите, не си спомням дали единия или двамата,
щеше да ми направи впечатление ако е воден от някой друг.
Това, което аз правя е да се обективизира ефекта върху мозъка на
различните терапии, които родителите правят, аз съм им като ориентир,
чувствителен при това, на това как се отразява дадена терапия върху мозъка,
аз самия не изписвам терапии, насочвам към психолози, логопеди,
ерготерапия, неща, които са задължителни при тези деца като терапии,
насочвам към невромодулираща терапия, това са траскраниални магнитни
стимулации, електростимулации, аз като видя кои центрове в мозъка не
работят при детето, защото при тези деца не са увредени целите мозъци, а
само определени структури, идеята е че вземайки дадено лекарство то с
кръвта стига до всички части на мозъка, много често при тези деца единия
център е свръх възбуден, а другия спи, давайки лекарство да стимулира
спящият център ще възбуди и без това превъзбудения център, всички тези
системни терапии, които са чрез кръвта, които са перорално не са достатъчно
специфични за това тези деца ги насочвам към невромодулираща терапия,
тоест траскраниална магнита стимулация, траскраниална електро стимулация
на базата на това какво е показало изследването.
Нямам спомен каква терапия е било изписана на Д, това е било много
отдавна, мога да направя справка.
Много ми е трудно, но при всички положения е било преди две години.
По третият въпрос, тук се влиза в много специфична материя.
Това не е генетично заболяване, това е придобито заболяване, повечето от
тези деца се раждат в много добро здраве и тръгват да се развиват нормално,
но тези деца имат скрити имунологични проблеми с имунната система и
5
когато тази слаба имунна система срещне тежък, свръх тежък антигенен товар
тя отваря вратата към мозъка, например това може да е вирус, може да е
упойка, може да е ваксина.
Ваксината е най - честия отключващ фактор, за да развият аутизъм тези
дечица, „детето се развиваше нормално, имаше очен контакт, говореше,
сложихме ваксината, спа непробудно 24 часа, загуби очния контакт, спря да
яде разнообразна храна, започна да яде 2,3 или 4 неща и загуби езиковите си
способности, които беше изградило.“, вчера имахме такъв случай.
Причината, пак казвам, не са виновни ваксините, ваксината е спаринг
партньор, който не е в категорията, той с един удар ги събаря, защото те не са
готови за такъв силен антигенен товар, имунолога трябва да направи
имунологичния тест и да прецени това дете ще понесе ли тази ваксина, ако не
може да я понесе да се отложи, това е една от причините за появата на
аутизъм, това са най – честите, 90% са тези трите неща.
Това са имунни преддиспозиции, които са били, пренатални или
перинатални - нещо, което е станало по време на раждане, детето е било
изпаднало в хипоксия, други фактори, кувиоз, недостатъчно тегло, всичките
тези неща са стрес за имунната система и вече са предпоставка тя да бъде
съборена с по – силния антигенен товар, проблем са 4 и нагоре валентните
ваксини, в природата такова нещо няма, те са различни, комбинираните
ваксини, „Пентаксима“ най – често, особено турския, поколението 2015-2016
г. поголовно е с дечица от спектъра, така наречените турски ваксини по време
на министър Москов.
Микробен дисбаланс в червата е важно и защо е важно, защото 80% от
факторите на имунната система са съсредоточени в червата, Пайрови плаки,
имунната система е основно в червата при децата, едно изказване на д-р
Артур Крикцман - детски гастроентеролог, който казва: „няма такова
заболяване, аутизъм, той е атипична болест на Крон“, болестта на Крон е
автоимунно заболяване като множествената склероза, и трябва да бъде
лекувано като автоимунно заболяване, болестта на Крон е автоимунно
заболяване на тънките черва, за това на тези деца в САЩ на 70% им се правят
колоноскопии и гастроскопии, тук ако на наш гастроентеролог кажеш, че
искаш да направиш гастроскопия на детето си ще ти се изсмее и ще те изгони
от кабинета си.
Всички тези терапии, които се прилагат за лечение, хелацио терапиите,
стволовите клетки, фекална трансплантация - вземат се изпражнения от
донори и с колоноскопия се вкарват в червата на децата, това е за да се
оправи чревния баланс, нашите лични човешки клетки са 10 пъти по – малко
от клетките на бактериите, които живеят в нашите черва, те са като Китай за
човечеството, защото в червата се изработват 80 % от допамина, от
сиротонина, от норадреналина, мозъкът нищо не възпроизвежда, всичко това
се произвежда в червата и ако няма бактерии, които да произведат тези
нервомедиатори, с които работи мозъка той блокира, за това се важни червата
6
и микробиома. Това е една област, която е изключително неутъпкана в
България, между другото в Милениум тази година имаше световен конгрес по
Микробионна медицина, бяха дошли делегати от 130 страни, всички
пациенти, които са на химиотерапии в САЩ в голяма степен минават през
фекална трансплантация, защото една химиотерапия избива всичко, което е в
червата добро, не е сложна, най – сложното е да се намерят донори.
Аз възлагам големи надежди на имунотерапията, всичко, което се прави
е временно, хелатните съединения са съединения богати на сулфигрилни
групи, те чистят организма от боклуците, тежки метали, от всичко това, което
е интоксикирало организма и родителите го правят това нещо, ходят в Италия
на хелацио терапии, само, че когато имунната бариера е пробита, когато
имаме компрометирана кръвомозъчна бариера, след 3-4 месеца те са отново
за хелацио терапия, има временен ефект.
Барокамерата е хубаво нещо, защото то е като „турбото“ в колата,
вкарваш под налягане горивото, само, че кръвта, тоест горивото ако го
вкараш под налягане и тази кръв носи боклуци, те полудяват, те стават
психоторни, възбудени, защото всъщност барокамерата увеличава
поведенческите им нарушения, там трябва да отидат деца, на които
микробиома им е чист, които нямат бактерии, които произвеждат токсини,
тези деца нямат филтър и всичкият боклук, който е в червата отива горе.
Стволовите клетки, в Пловдив направиха център, в това има много пари
и решиха да се възползват един център „Ф“, родителите са стадния принцип,
като тръгне един и тръгват всичките, но много скоро ще има разочарование,
както и от много други методи вече се разочароваха, мислим логично,
стволовата клетка е чужда за мозъка, дори и да е собствена, защото е взета
някъде извън мозъка, ти не можеш да сложиш общ работник и да го правиш
свещеник, а тук става същото, вземаш една клетка бебе и я вкарваш в мозъка.
Ще дам един факт, който дори малко невролози го знаят: До третата
година мозъкът избива 20 % от невроните си, защо го прави, мозъкът трябва
да направи невронни мрежи, той трябва да пусне дендрити, да направи
паяжина от връзки и за да може да има място за дендритите, за връзките,
това, което не му трябва го маха, защото той е ограничен в черепната кутия,
онези, които не са функционално необходими, той ги унищожава за да пусне
паяжината си, разклоненията си.
И тогава, каква е логиката, след като мозъкът сам ги унищожава, ти му
вкарваш още, той ще ги унищожи.
Логиката на ефекта, който се очаква е че като вкараш стволови клетки,
те ще подобрят регенационните способности на мозъка на мястото на
избитите един вид, защото се предполага един вид, че това са избити неврони,
в следствие на нещо, енцефалит ли е, енцефалопатия ли е, но всъщност
мозъкът е увреден, стволовите клетки трябва да го накарат, ти им даваш нови
клетки, само, че мозъкът може сам да си произведе нови клетки, за мен е по -
разумно ти да го накараш сам да си произведе, хипокампът постоянно
7
произвежда, там се произвеждат невроните, имам деца може би вече 100 - на,
имам деца, които ходят в Мексико, в Турци и то по 4-5 пъти и аз ви казвам, че
има резултат, който е 2-3 %, ако Вие сте на моето място и знаете, че има
метод, който ще даде 5% и струва 100 000 и знаете, че има друг метод, който
ще даде 5% и струва 5 лева какво ще посъветвате родителя?
Аз не намирам за оправдано за 5% да дадеш 100 000 USD.
Миналата година въпросната тъканна банка ми предложи те да
спонсорират едно такова международно мероприятие за първи път и аз да
избера лекторите, и аз действително с много усилия поканих едни от най -
големите светила в България и то се стремях да застъпя всички аспекти на
заболяването, всички видове терапии да присъстват, имаше трима лектори, в
специалността на стволовите клетки, беше Е, има елитна клиника, проф. Д от
Нови Сад, изобщо са много напред сърбите с лечението на аутизъм, проф. Т,
това е един американски невроимунолог изнесе уникална лекция, той е грък,
но е в топ единия процент на най - цитирани учени в света, в научните среди
той има 42 000 цитирания, в България с 15 цитирания се става доцент, той е
невроимунолог, написа лекция, която изнесе, уникална, в която разнищи
всички патофизиологични механизми на това заболяване.
Лекторите бяха към 18 човека, два дни беше конференцията, имаше
лекции, които касаеха различните видове, моето виждане по отношение на
лечението на това заболяване е следното: то трябва да почива на три големи
кардинални стълба, системни терапии - запълване на дефицити, витамини,
нисък цинк, липса на витамин D, другият голям стълб са когнитивно
поведенческите терапии - ерготерапевти, психолози, логопеди и третият
голям стълб това са методите, които повлияват пластичността,
транскраниалната магнитна стимулация, това са немедикаментозни методи,
въздействие чрез магнитно поле, електричество, ултразвук, защото има и
такива терапии, наскоро Окръжна болница купи такъв апарат, първият в
България за ултразвукова терапия, не зная дали сте чували, това е нещо
уникално, паркенсоници, както трепери и разлива чашата с много високо
честотен ултразвук, това е като хирургия, като „гама“ нож, само, че няма
радиация, а е ултразвук, та всъщност това са немедикаментозни методи, които
обединяват всички тези терапии, но задължително е да има три от тези големи
направления, а повечето от специалистите си припознават някаква терапия,
решават, че тя е панацея и прилагат само една, но ефектът е много
минимален.
Няма такъв един човек, специалист, който да комбинира трите
направления на лечението, хубаво е да се събере такъв референтен център,
където да се съберат всичките тези специалисти на едно място, за мен това е
най - добро, другият начин както аз след диагностика, изпращам при хора,
които зная, че са морално читави, това е много важно, които съм наблюдавал,
зная, че добре работят, но те са в различни области. Консенсуси, няма на този
етап изработен консенсус, официалната медицина дори не признава, не зная
8
дали знаете в ЕС има един такъв тренд да се гледа на тези деца като проява на
невроразнообразни, тоест те са невроразнообразни, не са болни, което е
абсолютна гавра, по този начин обществото казва „не се занимавайте с тях“.
Има добри изключения, с които аз работя и проф. Богданов е
невероятен специалист, той е професор по биохимия, няма такова нещо като
утвърдена практика, аз на базата на толкова години от както се занимавам с
тези деца се опитвам да създам нещо такова, но на този етап няма и
родителите се лутат и прилагат каквото чуят, общо взето за съжаление е така.

Адв. Г: Нямам други въпроси.

СЪДЪТ освободи свидетеля.

Съдът, като съобрази, че производството по делото е образувано за
провеждането на разпит по делегация и такъв е извърш

ОПРЕДЕЛИ
Прекратява производството по гр. д. № 30243/24 по описа на СРС, 143
състав поради изчерпване предмета на делото.
Препис от протокола да се изпрати на делегиращия съд.


РАЙОНЕН СЪДИЯ:


За продължаване на съдебните действия в РС Хасково, разглеждането
на делото е отложено за 27.06.2024 г. от 11,30 ч., за която дата страните са
уведомени в о.с.з. провело се на 09.05.2024 г.

Съдебното заседание приключи в 14,50 часа.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
9