Решение по дело №615/2006 на Окръжен съд - Перник

Номер на акта: 13
Дата: 24 март 2010 г. (в сила от 1 април 2011 г.)
Съдия: Борислава Александрова
Дело: 20061700900615
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 7 юни 2006 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр. Перник, 24.03.2010  г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Пернишкият окръжен съд, гражданска колегия, в публичното заседание на 06 януари през две хиляди и десета година, в състав:

 

Председател: Борислава Александрова 

           

при секретаря Мария Стоянова, като разгледа докладваното от съдията, т. дело N 615 по описа за 2006 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 705 във вр. чл. 704 от ТЗ.

На 30.11.2009 г., от събранието на кредиторите на „Т.-П.” ЕАД със седалище в гр. П.е приет плана за оздравяване на дружеството, предложен от синдика Д.В.Б., с изменения и допълнения на плана, предложени с молба вх. № 5791/21.10.2009 г. на ПОС и приложения към същата.

В срока по чл. 703 ал. 5 от ТЗ е постъпило възражение срещу приетия план от Агенция за държавни вземания гр. София с правоприемник Национална агенция за приходите.

Пернишкият окръжен съд, като преценява приетия план за оздравяване заедно с измененията и допълненията на същия, както и направеното възражение от Агенция за държавни вземания с правоприемник Национална агенция за приходите, приема за установено следното:

С определение от 17.07.2009 г., постановено по делото, е одобрен списъка на приетите предявени вземания по чл. 686 ал. 1 т.1 от ТЗ, по реда на чл. 692 от ТЗ, което определение е обявено в търговския регистър на 24.07.2009 г. В срока по чл. 698 ал. 1 от ТЗ е предложен план за оздравяване на длъжника - „Т.-П.” ЕАД, от синдика Д.В.Б., с молба от 24.08.2009 г., като последният е от кръга на лицата, посочени в чл. 697 ал. 1 от ТЗ /т. 2/.

С определение от 31.08.2009 г. съдът е допуснал до разглеждане от събранието на кредиторите предложения план, като на проведеното на 14.10.2009 г. събрание и с оглед нововъзникнали обстоятелства-предявени и приети вземания преди депозирането на плана, както и във връзка с приети и включени в плана публични държавни вземания, са дадени указания за доработване и допълнение на същия, които са изпълнени и с молба от 21.10.2009 г., от вносителя, са предложени изменения и допълнения на плана за оздравяване.

На 30.11.2009 г., от събранието на кредиторите е приет плана за оздравяване на длъжника с измененията и допълненията на същия. Съгласно чл. 705 от ТЗ – „Условия за утвърждаване на плана”, съдът утвърждава същият, ако са спазени изискванията на закона за приемането на плана от отделните класове кредитори /чл. 705 ал. 1 т.1 от ТЗ/. В тази връзка следва да бъде преценено спазването на изискванията, визирани в разпоредбата на чл. 703 от ТЗ.

На проведеното на 30.11.2009 г. събрание, видно от съставения протокол за същото, са взели участие упълномощени представители на кредиторите, както следва: Агенция за държавни вземания с правоприемник Национална агенция за приходите; „ДСК-Т. С.” ЕООД със седалище в гр. С.; „М. о. в.” ЕАД със седалище в гр. П.; „М. к.” ЕООД със седалище в гр. С.; „С. т.” ЕАД със седалище в гр. С.; „Б. т.” ЕООД със седалище в гр. С. В гласуването на плана за оздравяване с измененията и допълненията на същия са взели участие-неприсъствено, чрез писма с нотариална заверка на подписите на представители на кредиторите, и: „М. Ч. м.Б.” ЕАД със седалище в гр. С.; „С. к. Д.” ООД със седалище в гр. С.; „Л.о.” ЕООД със седалище в гр. С. З.; „Т. П.” ЕАД със седалище в гр. П.; „В. К.” ЕООД със седалище в гр. В. и „Б.” ЕАД със седалище в гр. Г., обл. С. З.

Кредиторите с приети вземания на „Т.-П.” ЕАД, имащи право на глас, са разпределени в три класа, съобразно чл. 703 ал. 2 от ТЗ – Трети, Четвърти и Пети клас кредитори. Общият размер на приетите предявени вземания на кредиторите възлиза на 119 878 420.06 лв. В трети клас кредитори /чл. 722 ал. 1 т. 6 от ТЗ/, със 100% от размера на вземанията в класа и 2.1240145% от общия размер на вземанията е Агенция за държавни вземания с публични вземания на държавата в размер на 2 546 235.01 лв. В четвърти клас кредитори /чл. 722 ал. 1 т.7 и т. 8 от ТЗ/, вземанията възлизат на 116 640 212.03 лв. В пети клас кредитори /чл. 722 ал. 1 т. 9 от ТЗ/ вземанията са в размер на 691 973.02 лв. Планът за оздравяване е приет с мнозинство от размера на вземанията от всеки клас кредитори и от общия размер на приетите вземания. По класове, гласуването на кредиторите „ЗА” приемането на плана е, както следва: в Трети клас-100% от вземанията в класа; в Четвърти клас-98.9738147% от вземанията в класа и Пети клас-98.43333768% от вземанията в класа, или с 98.9924915% от общия размер на приетите вземания, гласували „Против”-няма. С оглед на проведеното гласуване и формираното мнозинство от гласовете, събранието на кредиторите на „Топлофикация-Перник” ЕАД, проведено на 30.11.2009 г., прие предложения от синдика на дружеството план за оздравяване на предприятието. Съдът намира, че в конкретния случай са спазени цитираните по-горе изисквания на закона за приемането на плана от отделните класове кредитори, като за всеки клас е предвидено пълно плащане на приетите вземания и кредиторите са поставени при равни условия в съответния клас.

От страна на Агенция за държавни вземания с правоприемник Националната агенция за приходите, на проведеното събрание и с възражение срещу приетия план, подадено с вх. № 6824/09.12.2009 г. на ПОС /п. клеймо от 07.12.2009/, по реда на чл. 703 ал. 5 от ТЗ, е въведено твърдението, че на този кредитор следвало да се предостави право на глас в Четвърти клас кредитори, с предявени вземания, които не са приети по надлежния ред, към датата на провеждане на събранието. Тези доводи съдът намира за неоснователни поради следното:

Съгласно чл. 703 ал. 1 от ТЗ, „право да гласува по плана има само кредитор, чието вземане е прието или му е признато право на глас по чл. 673 ал. 3 от ТЗ”. С последната разпоредба се имат предвид кредиторите по чл. 637 ал. 3 от ТЗ – при наличие на висящо съдебно или арбитражно производство по имуществени граждански и търговски дела срещу длъжника, заведени преди откриването на производството по несъстоятелност, както и кредитор с неприето вземане, който е предявил иск по чл. 694 от ТЗ или такъв с прието вземане, срещу когото е предявен иско по чл. 694 от ТЗ за установяване несъществуване на вземането му. В случая обаче допълнително предявените вземания от АДВ с молба вх. 5972/30.10.2009 г. на ПОС /п.к. 28.10.2009 г./ и с молба вх. 6347/18.11.2009 г. на ПОС /п.к. 17.11.2009 г./, не се обхващат от посочените хипотези, тъй като по отношение на тези вземания не е налице висящо исково производство за установяване на съществуването им, респ. несъществуването им. Подаденото възражение по реда на чл. 690 от ТЗ не представлява основание за предоставяне право на глас на кредитор с неприето от синдика вземане, а разширително тълкуване на горепосочените разпоредби, според съдът е недопустимо. На следващо място, според настоящия състав на окръжния съд, дори и да би било предоставено право на глас на този кредитор с предявени вземания в общ размер на 12 410 880.39 лв. – частни държавни вземания, този кредитор, евентуално гласувайки „против” в четвърти клас кредитори, не би променил крайния резултат, доколкото размера на приетите вземания, в този клас, възлиза на 116 640 212.03 лв., като формираното мнозинство от гласовете е 98.9738147% с вземания в размер на 115 443 267.36 лв.

Въпреки изразеното становище от синдика на дружеството с вх. № 7227/29.12.2009 г. на ПОС /п. клеймо от 23.12.2009 г./ за недопустимост на възражението, подадено от АДВ, по чл. 703 ал. 5 от ТЗ, съдът намира, че същото следва да бъде разгледано, доколкото касае спазване на законовите изисквания за приемане на плана, респ. за утвърждаването му и съдът следва да ги съобрази при постановяване на настоящото решение. По отношение предоставянето право на глас, на този кредитор, с неприети по надлежния ред предявени вземания, съдът изложи съображенията си по-горе.

На следващо място възражението касае включване в бизнес плана-неразделна част от плана за оздравяване, на процесните, посочени частни държавни вземания в размери и срокове за погасяване извън договорените /Споразумение за заем № 3739 BUL от 29.06.1995 г. и Споразумение за заем № 4703 BUL от 18.06.2003 г./, като липсват гаранции /реални обезпечения-ипотеки, залози/ във връзка с изпълнението на плана. Съдът намира, че посочените с оздравителния план гаранции са в съответствие със закона, тъй като по своето естество представляват мерки, които да осигурят неговото изпълнение, като законодателно не е предвидено предоставянето на реални материални обезпечения, но пък самото предоставяне също е допустимо. Планът за оздравяване на длъжника с измененията и допълненията на същия, предвижда изплащане на 100% на всички приети до момента на изготвянето на плана вземания, както и превръщане на част от вземанията в капитал на дружеството. Частните държавни вземания по цитираните споразумения за заем, макар и да са с произход преди откриване на производството по несъстоятелност, към момента не са изискуеми, тъй като се касае за погасителни вноски, чиито падеж не е настъпил, и по отношение на същите съдът намира, че планът за оздравяване не разпростира действие. Това е така, защото съгл. чл. 706 ал. 1 от ТЗ „утвърденият от съда план е задължителен за длъжника и кредиторите, чиито вземания са възникнали преди датата на решението за откриване на производството по несъстоятелност”. Тези вземания, чиято изискуемост не е настъпила към момента на предлагането на плана, не биха могли да бъдат уредени със същия, доколкото в противен случай би се достигнало до удовлетворяване на вземания, които не са били предмет на предявяване и приемане в производството по несъстоятелност, по надлежния ред. Освен това възраженията за размера и структурата на частните държавни вземания, въведени от този кредитор са относими към фазата по оспорване и одобряване на списъка на приетите от синдика вземания /чл. 690 - 692 ТЗ/, но не могат да бъдат обсъждани в производството по утвърждаване на плана за оздравяване. Това е така, защото разпоредбата на чл. 688 ал. 3 от ТЗ дава възможност вземания, неплатени на падежа и възникнали след датата на откриване на производство по несъстоятелност до утвърждаване на оздравителен план, да се предявяват по реда на Глава четиридесет и трета на ТЗ, като за тях синдикът съставя допълнителен списък. Следователно след приемане на оздравителния план и до неговото утвърждаване е допустимо предявяване на вземания, които обективно не биха могли да бъдат предмет на уреждане със същия, но това не съставлява пречка за неговото утвърждаване. Планът не би могъл да бъде съобразен с последващо предявяване на вземания, респ. одобряване на списък с приети предявени вземания, след неговото предлагане, което обаче не налага неговото непрекъснато доработване, защото това би довело до неопределено и неоправдано забавяне във времето на фазата по оздравяването на предприятието на длъжника. В този смисъл неоснователно е и заявеното искане от страна на „Т.-П.” ЕАД с молба вх. 661/04.02.2010 г. относно доработване на оздравителния план с оглед допълнително съставени списъци на приети и неприети от синдика предявени вземания, и във връзка с очаквана промяна във финансовите резултати на дружеството. С оглед продължаващата дейност на длъжника такива вземания неминуемо възникват и ако би се възприело становището, че планът следва да бъде съобразен с бъдещи вземания, това би довело до невъзможност за неговото утвърждаване, и съответно до оздравяване на предприятието. Още повече, че планът за оздравяване, както се посочи, има задължително действие върху всички вземания, възникнали до откриване производството по несъстоятелност /чл. 706 ал. 1 ТЗ/ и за тях той има преобразуващо действие /чл. 706 ал. З ТЗ/. Поради това и въведените възражения от страна на АДВ с правоприемник НАП срещу приетия план за оздравяване, касаещи размера на частните държавни вземания и сроковете за изпълнение на задълженията по споразуменията за заем, посочени в същия, са неотносими при преценката за неговата законосъобразност. Освен това нововъзникнали, след приемането на плана за оздравяване, обстоятелства, касаещи икономическото състояние на длъжника, респ. източници на приходи, съотв. такива, водещи до загуби от продължаващата дейност, също не подлежат на преценка от съда, в настоящото производство, доколкото възможността от финансови затруднения винаги съществува хипотетично, но сам по себе си този факт не може да обоснове отказ от утвърждаване на предложения и приет от събранието на кредиторите план. Съдът извършва преценка за законосъобразност на плана с оглед условията, визирани в разпоредбата на чл. 705 ал. 1 от ТЗ, а не за неговата целесъобразност и икономическа обоснованост, което е в правомощията на събранието на кредиторите.

Видно е от приложената пазарна оценка на ДМА, материални запаси, задбалансови активи и разходи за придобиване на други ДМА, собственост на длъжника, извършена по метода на чистата стойност на активите, същата възлиза на 79 995 877 лв., а приетите вземания на кредиторите в производството по несъстоятелност са в размер на 119 878 420.06 лв. Т.е. задълженията на дружеството надвишават пазарната оценка на имуществото му, което означава, че при евентуално осребряване кредиторите биха били поставени в по-неблагоприятно положение и не биха получили пълно плащане на вземанията им, каквото се предвижда с плана за оздравяване на предприятието.

Предложеният план предвижда превръщане на вземанията на кредиторите „Б. т.” ЕООД и „С. т.” ЕАД в част от капитала на дружеството. Вземането на първия кредитор възлиза на 74 500 600.69 лв., а на втория – 25 150 209.37 лв. или общият размер на тези вземания е 99 650 809 лв. Неразделна част от оздравителния план са тройни оценителни експертизи за стойността на вземанията на посочените кредитори, назначени с акт № 20090730143500-4/04.08.2009 г. и акт № 20090730140514-4/04.08.2009 г. на АВ, с които посочените вземания са оценени съответно на 74 500 600.69 лв. и  25 150 209.37 лв., съответстващи на до 74 500 600 броя поименни акции по 1.00 лв. всяка и на 25 150 209 броя поименни акции по 1.00 лв. всяка. Посочените кредитори са заявили писмено съгласието си, пред вносителя на плана, да запишат акции от капитала на длъжника, съразмерно на вземанията им. Към плана за оздравяване е приложен списък с имената на кредиторите, изразили съгласие да запишат акции, пълно описание на непаричните вноски-вземания, паричната им оценка по чл. 72 ал. 2 от ТЗ, основанията на правата им, както и броя, вида и номиналната стойност на акциите, които се придобиват /чл. 700 ал. 6 от ТЗ/. В настоящия случай, както се посочи имуществото на длъжника не е достатъчно, за да покрие паричните му задължения, поради което и превръщането на посочените вземания в част от капитала следва да бъде извършено по номиналната стойност на акциите /чл. 700 ал. 6 изр. трето ТЗ/. Съдът намира, че планът отговаря и на изискването на чл. 705 ал. 1 т. 5 от ТЗ, като никой кредитор не получава повече от дължимото по приетото вземане. Относно вземанията, за които планът предвижда превръщането им в част от капитала е налице и оценка по реда на чл. 72 ал. 2 от ТЗ, с която това превръщане е съобразено.

Планът не съдържа клаузи, противоречащи на чл. 705 ал. 1 т. 6 от ТЗ, а изискването по чл. 705 ал. 1 т. 7 от ТЗ е неприложимо предвид правноорганизационната форма на длъжника – ЕАД.

С оглед изложеното съдът намира, че приетия от събранието на кредиторите на „Т.-П.” ЕАД, на 30.11.2009 г., план за оздравяване с изменения и допълнения на същия от 21.10.2009 г., отговаря на законовите условия за утвърждаването му и следва да бъде утвърден, като на основание чл. 707 ал. 1 от ТЗ, следва да бъде прекратено производството по несъстоятелност на длъжника и назначен предложения в плана надзорен орган.

По изложените съображения, Пернишкият окръжен съд

 

Р   Е   Ш   И  :

 

УТВЪРЖДАВА плана за оздравяване на „Т.-П.” ЕАД, ЕИК *** със седалище в гр. П., с изменения и допълнения, предложени с молба вх. № 5791/21.10.2009 г. на Пернишки окръжен съд, от синдика на дружеството Д.В.Б., приети от събранието на кредиторите на 30.11.2009 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по несъстоятелност на „Т.-П.” ЕАД, ЕИК *** със седалище в гр. П., по т. дело № 615/2006 г. по описа на Пернишкия окръжен съд.

НАЗНАЧАВА надзорен орган, предложен с плана за оздравяване и за срока на действие на плана:

Ч. С. П., с ЕГН **********, тел. ***, адрес:***, е-mail: ***

Препис от решението да се изпрати на Агенция по вписванията за вписване в търговския регистър.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване, пред Софийския апелативен съд, в 7-дневен срок от вписването му в търговския регистър.

 

 

Съдия: