Р
Е Ш Е Н И Е
№ 260264 24.03.2021 г. гр.
Бургас
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Бургаски
районен съд
НО, XVII - ти състав
на
04.03.2021г.
в
открито съдебно заседание в състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: АНАТОЛИ БОБОКОВ
Секретар:
Д. Михайлова
като
разгледа докладваното от съдията НАХД № 502 по описа на БРС за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН.
Образувано
е по жалба на ***, ЕИК ***,
представлявано от И. Я., против Наказателно постановление (НП) № 518854-F553917 от 15.12.2020 г. на Началник отдел „ОД“ в ЦУ на
НАП, гр. Бургас, с което на жалбоподателя на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е
наложено административно наказание – „имуществена санкция” в размер на 2000,00
лева за нарушение на чл. 25, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, вр.
чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.
Жалбоподателят е депозирал жалба, в
която не оспорва нарушението и моли НП да бъде изменено, като се определи
наказание в законовия минимум.
В съдебно заседание се явява адв. К., който
поддържа жалбата и моли за отмяна на НП.
Административнонаказващият орган,
редовно уведомен, изпраща представител в лицето на юрисконсулт Чолакова -
надлежно упълномощена, която пледира за потвърждаване на обжалваното НП.
Съдът, след като съобрази изложените в жалбата основания, доводите на
страните и като обсъди събраните доказателства, намира жалбата за допустима – същата е подадена от
легитимно да обжалва НП лице и съдържаща изискуемите в закона реквизити. Спазен
е и 7-дневният преклузивен срок за подаване на жалбата.
След
отделна и съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и направената
служебна проверка, съдът, приема за установено от фактическа и правна страна
следното:
На 10.06.2020 часа била извършена
проверка в обект на жалбоподателя – магазин находящ се на ул.***. Била
извършена контролна покупка на 1 бр. дамска тениска на стойност 53 лв. Въпреки
наличното и работещо ЕКАФП, продавачът не издала касов бон за така направената
покупка. С АУАН от 16.06.2020г., съставен от св.Ж., в качеството му
на „Инспектор по приходите” при ТД на
НАП, гр. Бургас, въз основа на протокол № 0357946 за извършена проверка на обект, стопанисван от жалбоподателя, е установено, че при контролна покупка не е издаден
фикален бон.
АУАН е
подписан с възражения.
Въпреки
това, наказващият орган издал обжалваното понастоящем НП, с което
административнонаказващият орган за нарушаване на чл. 25, ал. 1 от Наредбата, вр. чл. 118, ал.
1 от ЗДДС, на основание чл. 185, ал. 1 ЗДДС е наложил на търговеца
имуществена санкция в размер на 2000,00 лв.
Изложената
фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на изслушаните по
делото свидетелски показания, както и от приложените писмени доказателства.
Съдът намира, че при съставяне на АУАН и при издаване на атакуваното НП не са допуснати съществени процесуални нарушения. АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съдържат всички изискуеми от ЗАНН реквизити - описано е нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено, посочени са дата и място на извършване на деянието, както и нарушената законова разпоредба и нормата, въз основа на която е определена санкцията. Доказа се и компетентността на актосъставителя видно от приложената заповед.
Съгласно чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, независимо дали е поискан друг данъчен документ. Прилагането на тази разпоредба, редът и начинът за издаване на фискални касови бележки, както и минималните реквизити на фискалните касови бележки (съгласно ал. 4 на чл. 118 от ЗДДС) са определени с подзаконов нормативен акт, а именно Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ. Съгласно текста на чл. 3, ал. 1 от Наредбата „всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги”. Тази разпоредба задължава всяко лице да регистрира и отчита извършените от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, освен когато плащането се извършва чрез кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез дружество, лицензирано да извършва такава дейност.
Съгласно чл. 25, ал. 1 от Наредбата, независимо от документирането с първичен счетоводен документ, задължително следва да се издава фискална касова бележка за всяка продажба на лицата по чл. 3, ал. 1 - за всяко плащане, с изключение на случаите, когато плащането се извършва чрез кредитен превод, директен дебит или чрез наличен паричен превод или пощенски паричен превод по чл. 3, ал. 1.
Според разпоредбата на чл. 25, ал. 3 от Наредбата фискална касова бележка се издава при извършване на плащането, като всяко лице е длъжно едновременно с получаване на плащането да предостави на клиента издадената фискална касова бележка. В този смисъл, за всяко плащане, което е извършено с дебитни или кредитни карти, или в брой се издава фискална касова бележка от регистрирано в НАП фискално устройство.
Предвид на изложеното по-горе, при установеното по несъмнен начин административно нарушение, административно-наказващият орган правилно и законосъобразно е санкционирал жалбоподателя на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, съгласно която разпоредба „лице, което не издаде фискална касова бележка (фискален бон), се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100,00 до 500,00 лева, или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500,00 до 2 000,00 лева”. На жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер от 2000,00 лева. Съдът намира, че следва да намали размера на имуществената санкция, като го намали до предвидения в закона минимум от 500 лв. Няма данни за други такива нарушения, като не са налице и основанията за прилагане на института по чл.28 ЗАНН.
С оглед на изложеното съдът,
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №
518854-F553917 от 15.12.2020 г. на Началник отдел „ОД“ в ЦУ на НАП, гр. Бургас,
с което на ***, ЕИК *** на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е наложено
административно наказание – „имуществена санкция” в размер на 2000,00 лева за
нарушение на чл. 25, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, вр. чл. 118,
ал. 1 от ЗДДС, като намаля размера на имуществената санкция на 500 лева.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд Бургас в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: / А. Бобоков/
Вярно с оригинала: Д.М.