№ 47
гр. Враца, 24.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на седемнадесети януари през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Искра П. Касабова
при участието на секретаря ДЕСИСЛАВА АНДР. СТОЯНОВА
като разгледа докладваното от Искра П. Касабова Административно
наказателно дело № 20211420200938 по описа за 2021 година
ОБЩИНА ВРАЦА, гр.Враца, ул.„Стефанаки Савов“№6, с ЕИК:*********
представлявана от Калин Ангелов Каменов, в качеството му на Кмет на
Община Враца, е обжалвала НП №21-372-ДХ от 15.09.2021г., издадено от
Директора на РИОСВ-Враца, с което на основание чл.165 ал.2 от ЗООС и е
наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в
размер на 2000 /две хиляди/лв., за извършено нарушение на чл.166 т.3, от
ЗООС. В жалбата се иска отмяна на НП, като се твърди, че същото е
незаконосъобразно и неправилно, поради постановяването му в нарушение на
материалния закон и при съществени процесуални нарушения.
Ответникът по делото в съдебно заседание чрез процесуален
представител юрисконсулт Софиянска и в приложената по делото писмена
защита ангажира становище в подкрепа на издаденото НП.
Производството по делото е по реда на чл.59-63 ЗАНН.
Анализирайки събраните по делото доказателства съдът приема за
установено следното:
Във връзка с подаден на 08.02.2021г. на Директорски телефон сигнал от
служител на местна медия, за образувано нерегламентирано замърсяване с
отпадъци от моторни превозни средства /брони, стъкла, строителни
материали и други/, находящи се по пътя за с.Костелево към с Върбешница, в
местността „Салишова падина“ и местност „Рудината“, в землището на
с.Костелево, община Враца била извършена незабавна проверка на място на
същата дата от страна на експерти от дирекция „Контрол и превантивна
дейност“ при РИОСВ - Враца - Д. Б. Хр. - младши експерт, П. В. П. - старши
експерт и Р. ЛЮБ. В., началник отдел „Контрол на околната среда“.
В последствие на 10.02.2021г. заедно с представител на община Враца
1
била извършената нова проверка от органите на РИОСВ – Враца, като бил
извършен пълен обход на сметището, при което били взети координати, за
установяване собствеността на замърсените имоти.
От допълнително представената информация било установено, че по-
голяма част от замърсените територии са общинска собственост. Във връзка с
направените констатации от експертите към РИОСВ - Враца е съставен
Констативен протокол № 29-ДХ/11.02.2021 г., с който са дадени 2 броя
предписания на община Враца:
1.Да се предприемат действия по почистване на замърсените с
отпадъци имоти общинска собственост на основание чл.19, ал.3, т.15 от
Закона за управление на отпадъците - срок за изпълнение 05.03.2021г.;
2.Да се предприемат необходимите мерки и действия за установяване
собствениците на замърсените терени „частна собственост“ /имоти с №
38875.37.28, № 38875.106.2 и №38875.37.31/ с цел отстраняване /почистване/
на отпадъците за сметка на собственика на имота. В случай, че
собствениците на имотите не предприемат действия по почистване на
замърсяванията почистването следва да се извърши за сметка на Община
Враца - срок за изпълнение 05.03.2021г.;
С писмо изх. №3200-56/04.03.2021 г. на община Враца в инспекцията е
постъпила информация, че дейностите по почистване на замърсените с
отпадъци терени са възложели на Общинско предприятие „БКС“. В писмото е
описано, че дейностите по почистване ще се извършат съгласно йерархията
при управление на отпадъците. Същинското извозване ще стартира след
приключване на нормативните процедури и при подходящи атмосферни
условия.Съгласно изложената информация в писмото на общинската
администрация, РИОСВ – Враца приела доводите и аргументите като
екологосъобразни предвид разделното третиране на отпадъците.
С писмо изх. № С-30-(2) от 17.06.2021 г. от инспекцията на община
Враца е поставен нов краен срок за почистване на посочените терени от
отпадъци до - 30.06.2021г.
В тази връзка на 07.07.2021г. е била извършена поредна проверка от
експерти към РИОСВ - Враца съвместно с представител на община Враца на
място за проследяване дейностите по почистване на замърсените терени. В
хода на проверката е извършен обход и оглед на терените, при което било
констатирано че и към посочената дата на мястото все още има налична
техника, която продължавала да извършва почистване на терените.
Констатациите от проверката били обективирани в Констативен протокол
№372-ДХ от 07.07.2021 г. на инспекцията, в които било отразено, че към
момента на проверката предписанието не е изпълнено изцяло. Била изпратена
с изх. № С-30-(3)/09.07.2021 г. на РИОСВ-Враца покана за съставяне на
АУАН до кмета на ОБЩИНА ВРАЦА, която била получена на
14.07.2021г.
За констатираното нарушение актосъставителя младши експерт при
РИОСВ – Враца - Д. Б. Хр., съставила АУАН №21 – 372 – ДХ от 02.08.2021г.
на нарушителя на ОБЩИНА ВРАЦА представлявана от упълномощен
2
представител инж.Ц.М. и в присъствието на свидетелите - П. В. П. и Р. ЛЮБ.
В., за това, че при извършената проверка на 07.07.2021г. дейностите по изпълнение
на предписанията за почистване дадени с Констативен протокол № 29-ДХ от
11.02.2021 г., срок за изпълнение до 05.03.2021г.;- удължен с писмо с изх. № С-30-(2)
от 17.06.2021 г. до 30.06.2021 г. - не са изпълнени в указания срок - до 30.06.2021 г.
Актосъставителя младши експерт при РИОСВ – Враца - Д. Б. Хр.
квалифицирала установеното като извършено нарушение на чл.166 т.3 от
ЗООС. АУАН бил подписан от инж.Ц.М. С. на длъжност заместник-кмет
„Устройство на територията“ на Община Враца, упълномощен от Калин
Каменов, Кмет на Община Враца, без възражения.В срокът по чл.44, ал.1 от
ЗАНН са постъпили писмени възражения срещу АУАН № 21-372-ДХ от
02.08.2021г., които са възприети за неоснователни.
Въз основа на АУАН е издадено НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №21-
372-ДХ от 15.09.2021г., издадено от Директора на РИОСВ-Враца, с което
като е прието, че жалбоподателя - Община Враца, е нарушила чл.166 т.3, от
ЗООС и е наложено административно наказание - ИМУЩЕСТВЕНА
САНКЦИЯ в размер на 2000 /две хиляди/лв., на основание чл.165 ал.2 от
ЗООС.
Горната фактическа обстановка се установява от показанията на
св.Д. Б. Хр., П. В. П. и Р. ЛЮБ. В., от АУАН № 21-372-ДХ от 02.08.2021г.,
КП № 25-ДХ от 08.02.2021г., КП № 29-ДХ от 11.02.2021г., КП №372-ДХ от
07.07.2021г., КП №381-ДХ от 09.07.2021г. и останалите приложени ведно с
административно наказателна преписка доказателства.
Съдът намира жалбата за подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН,
разгледана по същество, същата е процесуално допустима и
неоснователна по следните съображения:
На първо място съдът счита, че Актът за установяване на
административно нарушение и НП са съставени от компетентни органи видно
от приложената с адм.преписка заверено ксерокопие от Заповед №79 от
01.06.2016г. и в кръга на правомощията им по ЗООС.
В тази връзка съдът не приема възражението на жалбоподателя, че в
Акт за установяване на административно нарушение, след това и в НП не е
посочено точно, за какво нарушение е ангажирана отговорността му, а че е
направено описание на фактическата обстановка и преразказ на
кореспонденция между Община Враца и РИОСВ-Враца.
Да възможно е словесният изказ и подредба на двата споменати
документа от към съдържание да не съответстват на разбиранията на
жалбоподателя, факт е обаче, че и АУАН и НП са съставени при стриктно
спазване на нормите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, като съдържат всички
минимално изискуеми реквизити, нарушението е описани точно и ясно, ведно
с обстоятелствата, при които е извършено.
3
Правилно е квалифицирано деянието, с оглед текстовото му описание,
посочена е дата и място на нарушението, както и извършителя. Посочена е
санкционната разпоредба, въз основа на които е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. Вмененото
във вина на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен,
позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава.
Не са допуснати съществени процесуални нарушения при постановяване на
постановлението и по никакъв начин не е накърнено правото на защита на
жалбоподателя, което той е упражнил с подаването на жалба. Наказанието за
нарушението е индивидуализирано.
Съдът счита, че в хода на съдебното производство въз основа на
събраните гласни и писмени доказателства безспорно е установена
фактическата обстановка, посочена в АУАН и НП.
По категоричен и несъмнен начин се установи, че жалбоподателят е
осъществил от обективна и субективна страна състава на вмененото му
нарушение по чл.166 т.3 от ЗООС, която предвижда че: “С наказанията по
чл.165 се наказват и лицата, които:т.3 не изпълняват предписанията,
дадени в индивидуалните административни актове и констативните
протоколи по чл.155 или 157б, издавани от министъра на околната среда и
водите, директорите на РИОСВ, директорите на басейновите дирекции,
директорите на националните паркове или от упълномощени от тях
длъжностни лица.“
В случая АУАН № 21-372-ДХ е съставен на 02.08.2021г., за
констатирано на 07.07.2021 г. нарушение изразило се в неизпълнение в срок
до 30.06.2021 г. на дадени 2 бр. предписания.
Изпълнителното деяние на нарушението е неизпълнение на 2бр.
предписания дадени на жалбоподателя въз основа на КП № 29-ДХ от
11.02.2021г., по чл. 155, ал. 2 от ЗООС.
Административното нарушение по чл.166, т.3 от ЗООС, за което е
ангажирана отговорността на жалбоподателя предполага бездействие,
изразяващо се в неизпълнение на задължително предписание на контролен
орган, дадено по надлежния ред.
Съгласно приложеният Констативен протокол №29-ДХ от
11.02.2021г., са дадени 2 броя предписания на община Враца:
1.Да се предприемат действия по почистване на замърсените с
отпадъци имоти общинска собственост на основание чл.19, ал.3, т.15 от
Закона за управление на отпадъците - срок за изпълнение 05.03.2021г.;
2.Да се предприемат необходимите мерки и действия за установяване
собствениците на замърсените терени „частна собственост“ /имоти с №
38875.37.28, № 38875.106.2 и №38875.37.31/ с цел отстраняване /почистване/
на отпадъците за сметка на собственика на имота. В случай, че
собствениците на имотите не предприемат действия по почистване на
замърсяванията почистването следва да се извърши за сметка на Община
4
Враца - срок за изпълнение 05.03.2021г.;
И двете предписания са били със срок за изпълнение до 05.03.2021г.;
За прецизност следва да се посочи, че по същество това са три
отделни "действия" по предписанията – а именно:
първото „Да се почистят: /замърсените с отпадъци имоти общинска
собственост/“,
Второ - „Да се предприемат действия по /установяване
собствениците на замърсените терени „частна собственост“/" и
трето – „В случай, че собствениците на имотите не предприемат
действия по почистване на замърсяванията почистването следва да се
извърши за сметка на Община Враца“.
Видно от Заверено копие на писмо постъпило в РИОСВ-Враца с вх.
№ С-10-/1/04.03.2021 г. от Община Враца - в абзац шести е посочено, че: са
направени служебни справки, за собствениците и наследници на описаните
във КП частни имоти, и са изпратени писма за предприемане на
своевременни действия за почистване мерки за предотвратяване на
последващи замърсявания. В случай, че собствениците не предприемат
действия, почистването ще бъде възложено на ОП БКС. - от което следва, че
второто предписание е било частично изпълнено в частта за установява не
собствениците. Същевременно очевидно установените собственици не са
предприели необходимите действия при което, следва че и двете дадени по
т.1 и по т.2 предписания от КП №29-ДХ от 11.02.2021г., са останали за
изпълнение от Община Враца в съществената им част, а именно: по
почистването на замърсените с отпадъци имоти частна и общинска
собственост.
Видно е и че даденият първоначален срок за изпълнение до
05.03.2021г.; не е бил спазен, поради което АНО се е съобразил със
отразеното в писмото и възникналите за нарушителя – Община Враца
трудности от различно естество /неблагоприятни зимни атмосферни условия, набавяне на
тежка техника, силно нарушен и трудно достъпен терен, огромното количество на отпадъците
и разнородността им/ посочени в писмото до наказващият орган и именно за това
последният е удължил повторно срока за изпълнение до - 30.06.2021г. като е
дал е още четири месеца на нарушителя, за да изпълни дадените му
предписания.
След което на 07.07.2021г. с КП №372-ДХ от 07.07.2021г. , при
поредната проверка относно изпълнението на предписанията е констатирано,
че се извършват дейности по подравняване на терените посредством
засипване с чисти земни маси, като отново е установено тяхното
неизпълнение.
Факта, че в този КП е било записано, че РИОСВ Враца ще
извърши последваща проверка поради обстоятелството, че общината
изпълнява дейности по почистване и заравняване на терена, по никакъв начин
5
не води до извода изведен от жалбоподателя, а именно, че срокът за
изпълнение на предписанието е променен. Нещо повече това, че два дни по
късно вече при новата проверка обективирана с КП №381-ДХ от
09.07.2021г. е било констатирано, че най после предписанията в частта за
почистване на замърсените с отпадъци имоти частна и общинска
собственост са били изпълнени по никакъв начин не означава, че
жалбоподателя не е допуснал с действията си констатираното нарушение.
Субектът на нарушението в лицето на Община Враца е осъществил
състава на нарушението в един определен период от време, който започва с
възникване на задължението за нарушителя да извърши определено действие
и продължава докато не бъде изпълнено.
Видно от АУАН и НП, е че жалбоподателят е санкциониран именно за
това, че не е изпълнил даденото му предписание - да се почистят наличните
отпадъци от имотите общинска собственост и да се предприемат действия по
предприемат необходимите мерки и действия за установяване собствениците
на замърсените терени „частна собственост“ с цел почистване на отпадъците
за сметка на собственика на имотите, а в случай, че собствениците на имотите
не предприемат действия по почистване на замърсяванията почистването да
се извърши за сметка на Община Враца в срок, които след повторното му
удължаване е бил до - 30.06.2021г.
Предписанието е дадено от компетентни длъжностни лица при РИОСВ-
Враца въз основа на Констативен протокол №29-ДХ от 11.02.2021г., който
бил връчен на жалбоподателя. Крайният Срокът за изпълнение на
предписанието след удължаването е бил до - 30.06.2021г. в който срок
жалбоподателят е бездействал, което било установено при проверка на
07.07.2021г., и отразено в КП №372-ДХ от 07.07.2021г.
Съдът извършвайки цялостен съдебен контрол, в т. ч. и
законосъобразността на преценката за маловажност на случая, намира, че
правилно наказващия орган не е приложил чл.28 от ЗАНН. Случаят
категорично не може да се квалифицира като "маловажен" по смисъла на
чл.28 от ЗАНН във вр. с чл. 93, т. 9 от НК, тъй като не разкрива толкова
съществено по-ниска степен на обществена опасност, отличаваща го по
изключителен начин от останалите идентични на него деяния. Нещо повече,
пасивност спрямо процесните задължителни предписания е била налице не
само към първият срок - 05.03.2021г., но и към последния срок на дължимо
негово изпълнение – 30.06.2021г., а същи така и към датата на констатиране
на нарушението – 07.07.2021г, което говори за сериозно по продължителност
забавяне. Това изключва по какъвто и да е начин възможността за активиране
нормата на чл.28 от ЗАНН и отпадане на породената спрямо Община Враца
административнонаказателна отговорност. С оглед на гореизложеното съдът
прие, че правилно административно - наказващият орган е ангажирал
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за
извършеното нарушение.
Наложеното наказание на жалбоподателя е в границите на предвиденото
6
за съответното нарушение в чл.165, ал.2 от ЗООС. Правилно е определен
вида и размера на наказанието в предвидения законов минимум от 2000.00
лв.
Също така и с оглед изхода на процеса следва да бъде уважено
отправеното искане за присъждане на съдебни разноски в полза на ответника
РИОСВ - Враца. Такива, съгласно чл.63д, ал.4 от ЗАНН, в действащата
редакция към ДВ, бр. 94/19 г., се присъждат по реда на АПК, което в ракурса
на чл.143, ал.1, във вр. с § 1, т.6 ДР от АПК означава, че същите следва да
бъдат присъдени в полза на бюджета на органа, който е разпоредител с
бюджет и в чиято структура е АНО, издал процесния пред съда акт. Такъв
(ЮЛ на бюджетна издръжка), по аргумент от чл.2, ал.2 от Правилника за
устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и
водите (Обн. ДВ, бр. 49/18 г., изм. ДВ, бр. 54/20 г.), е РИОСВ гр.Враца.
Според чл.143 ал.3 АПК, юрисконсултското възнаграждение се определя
съгласно чл.37 от Закона за правната помощ, регламентиращ размера му с
Наредбата за заплащането на правната помощ (Обн. ДВ, бр. 5/06 г., посл. изм.
ДВ, бр. 69/20 г.), чиито чл.27е е определил относителни граници на
възнаграждението от 80 до 120 лева. В случая, предвид фактическата и правна
сложност на касационното производство, същото следва да бъде определено в
размер на 80 лева.
Предвид изложеното съдът осъди жалбоподателя Община Враца,
гр.Враца, ул.„Стефанаки Савов“ №6, с ЕИК:********* представлявана от
Калин Ангелов Каменов, в качеството му на Кмет на Община Враца, на
основание чл.63д, ал.4 от ЗАНН, да заплати на ответника – РИОСВ -
Враца сумата от 80 лева - разноски в настоящото производство, за
юрисконсултско възнаграждение.С оглед тези съображения атакуваното
наказателно постановление следва да бъде потвърдено.
Затова и съдът ПОТВЪРДИ обжалваното №21-372-ДХ от 15.09.2021г.,
издадено от Директора на РИОСВ-Враца, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО
съгласно чл.63 ал.2 т.5 от ЗАНН.
При гореизложените съображения съдът постанови решението си.
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ /НП/ №21-
372-ДХ от 15.09.2021г., издадено от Директора на РИОСВ-Враца, с което на
Община Враца, гр.Враца, ул. „Стефанаки Савов“ №6, с ЕИК:*********
представлявана от Калин Ангелов Каменов, в качеството му на Кмет на
Община Враца е наложено на основание чл.165 ал.2 от Закона за опазване
на околната среда /ЗООС/ административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА
САНКЦИЯ в размер на 2000 /две хиляди/лв., за извършено нарушение на
чл.166 т.3, от ЗООС, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО на основание чл.63 ал.2
т.5 от ЗАНН.
ОСЪЖДА Община Враца, гр.Враца, ул.„Стефанаки Савов“ №6, с
7
ЕИК:********* представлявана от Калин Ангелов Каменов, в качеството му
на Кмет на Община Враца, на основание чл.63д, ал.4 от ЗАНН, да заплати
на ответника – РИОСВ - Враца сумата от 80 лева - разноски в настоящото
производство, за юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд – гр.Враца в
14-дневен срок от уведомяването на страните.
Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
8