Решение по дело №938/2021 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 47
Дата: 24 януари 2022 г. (в сила от 16 февруари 2022 г.)
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20211420200938
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 47
гр. Враца, 24.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на седемнадесети януари през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Искра П. Касабова
при участието на секретаря ДЕСИСЛАВА АНДР. СТОЯНОВА
като разгледа докладваното от Искра П. Касабова Административно
наказателно дело № 20211420200938 по описа за 2021 година
ОБЩИНА ВРАЦА, гр.Враца, ул.„Стефанаки Савов“№6, с ЕИК:*********
представлявана от Калин Ангелов Каменов, в качеството му на Кмет на
Община Враца, е обжалвала НП №21-372-ДХ от 15.09.2021г., издадено от
Директора на РИОСВ-Враца, с което на основание чл.165 ал.2 от ЗООС и е
наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в
размер на 2000 /две хиляди/лв., за извършено нарушение на чл.166 т.3, от
ЗООС. В жалбата се иска отмяна на НП, като се твърди, че същото е
незаконосъобразно и неправилно, поради постановяването му в нарушение на
материалния закон и при съществени процесуални нарушения.
Ответникът по делото в съдебно заседание чрез процесуален
представител юрисконсулт Софиянска и в приложената по делото писмена
защита ангажира становище в подкрепа на издаденото НП.
Производството по делото е по реда на чл.59-63 ЗАНН.
Анализирайки събраните по делото доказателства съдът приема за
установено следното:
Във връзка с подаден на 08.02.2021г. на Директорски телефон сигнал от
служител на местна медия, за образувано нерегламентирано замърсяване с
отпадъци от моторни превозни средства /брони, стъкла, строителни
материали и други/, находящи се по пътя за с.Костелево към с Върбешница, в
местността „Салишова падина“ и местност „Рудината“, в землището на
с.Костелево, община Враца била извършена незабавна проверка на място на
същата дата от страна на експерти от дирекция „Контрол и превантивна
дейност“ при РИОСВ - Враца - Д. Б. Хр. - младши експерт, П. В. П. - старши
експерт и Р. ЛЮБ. В., началник отдел „Контрол на околната среда“.
В последствие на 10.02.2021г. заедно с представител на община Враца
1
била извършената нова проверка от органите на РИОСВ – Враца, като бил
извършен пълен обход на сметището, при което били взети координати, за
установяване собствеността на замърсените имоти.
От допълнително представената информация било установено, че по-
голяма част от замърсените територии са общинска собственост. Във връзка с
направените констатации от експертите към РИОСВ - Враца е съставен
Констативен протокол № 29-ДХ/11.02.2021 г., с който са дадени 2 броя
предписания на община Враца:
1.Да се предприемат действия по почистване на замърсените с
отпадъци имоти общинска собственост на основание чл.19, ал.3, т.15 от
Закона за управление на отпадъците - срок за изпълнение 05.03.2021г.;
2.Да се предприемат необходимите мерки и действия за установяване
собствениците на замърсените терени „частна собственост“ /имоти с №
38875.37.28, № 38875.106.2 и №38875.37.31/ с цел отстраняване /почистване/
на отпадъците за сметка на собственика на имота. В случай, че
собствениците на имотите не предприемат действия по почистване на
замърсяванията почистването следва да се извърши за сметка на Община
Враца - срок за изпълнение 05.03.2021г.;
С писмо изх. №3200-56/04.03.2021 г. на община Враца в инспекцията е
постъпила информация, че дейностите по почистване на замърсените с
отпадъци терени са възложели на Общинско предприятие „БКС“. В писмото е
описано, че дейностите по почистване ще се извършат съгласно йерархията
при управление на отпадъците. Същинското извозване ще стартира след
приключване на нормативните процедури и при подходящи атмосферни
условия.Съгласно изложената информация в писмото на общинската
администрация, РИОСВ – Враца приела доводите и аргументите като
екологосъобразни предвид разделното третиране на отпадъците.
С писмо изх. № С-30-(2) от 17.06.2021 г. от инспекцията на община
Враца е поставен нов краен срок за почистване на посочените терени от
отпадъци до - 30.06.2021г.
В тази връзка на 07.07.2021г. е била извършена поредна проверка от
експерти към РИОСВ - Враца съвместно с представител на община Враца на
място за проследяване дейностите по почистване на замърсените терени. В
хода на проверката е извършен обход и оглед на терените, при което било
констатирано че и към посочената дата на мястото все още има налична
техника, която продължавала да извършва почистване на терените.
Констатациите от проверката били обективирани в Констативен протокол
№372-ДХ от 07.07.2021 г. на инспекцията, в които било отразено, че към
момента на проверката предписанието не е изпълнено изцяло. Била изпратена
с изх. № С-30-(3)/09.07.2021 г. на РИОСВ-Враца покана за съставяне на
АУАН до кмета на ОБЩИНА ВРАЦА, която била получена на
14.07.2021г.
За констатираното нарушение актосъставителя младши експерт при
РИОСВ – Враца - Д. Б. Хр., съставила АУАН №21 – 372 – ДХ от 02.08.2021г.
на нарушителя на ОБЩИНА ВРАЦА представлявана от упълномощен
2
представител инж.Ц.М. и в присъствието на свидетелите - П. В. П. и Р. ЛЮБ.
В., за това, че при извършената проверка на 07.07.2021г. дейностите по изпълнение
на предписанията за почистване дадени с Констативен протокол № 29-ДХ от
11.02.2021 г., срок за изпълнение до 05.03.2021г.;- удължен с писмо с изх. № С-30-(2)
от 17.06.2021 г. до 30.06.2021 г. - не са изпълнени в указания срок - до 30.06.2021 г.
Актосъставителя младши експерт при РИОСВ – Враца - Д. Б. Хр.
квалифицирала установеното като извършено нарушение на чл.166 т.3 от
ЗООС. АУАН бил подписан от инж.Ц.М. С. на длъжност заместник-кмет
„Устройство на територията“ на Община Враца, упълномощен от Калин
Каменов, Кмет на Община Враца, без възражения.В срокът по чл.44, ал.1 от
ЗАНН са постъпили писмени възражения срещу АУАН № 21-372-ДХ от
02.08.2021г., които са възприети за неоснователни.
Въз основа на АУАН е издадено НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №21-
372-ДХ от 15.09.2021г., издадено от Директора на РИОСВ-Враца, с което
като е прието, че жалбоподателя - Община Враца, е нарушила чл.166 т.3, от
ЗООС и е наложено административно наказание - ИМУЩЕСТВЕНА
САНКЦИЯ в размер на 2000 /две хиляди/лв., на основание чл.165 ал.2 от
ЗООС.

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на
св.Д. Б. Хр., П. В. П. и Р. ЛЮБ. В., от АУАН № 21-372-ДХ от 02.08.2021г.,
КП № 25-ДХ от 08.02.2021г., КП № 29-ДХ от 11.02.2021г., КП №372-ДХ от
07.07.2021г., КП №381-ДХ от 09.07.2021г. и останалите приложени ведно с
административно наказателна преписка доказателства.

Съдът намира жалбата за подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН,
разгледана по същество, същата е процесуално допустима и
неоснователна по следните съображения:
На първо място съдът счита, че Актът за установяване на
административно нарушение и НП са съставени от компетентни органи видно
от приложената с адм.преписка заверено ксерокопие от Заповед №79 от
01.06.2016г. и в кръга на правомощията им по ЗООС.
В тази връзка съдът не приема възражението на жалбоподателя, че в
Акт за установяване на административно нарушение, след това и в НП не е
посочено точно, за какво нарушение е ангажирана отговорността му, а че е
направено описание на фактическата обстановка и преразказ на
кореспонденция между Община Враца и РИОСВ-Враца.
Да възможно е словесният изказ и подредба на двата споменати
документа от към съдържание да не съответстват на разбиранията на
жалбоподателя, факт е обаче, че и АУАН и НП са съставени при стриктно
спазване на нормите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, като съдържат всички
минимално изискуеми реквизити, нарушението е описани точно и ясно, ведно
с обстоятелствата, при които е извършено.
3
Правилно е квалифицирано деянието, с оглед текстовото му описание,
посочена е дата и място на нарушението, както и извършителя. Посочена е
санкционната разпоредба, въз основа на които е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. Вмененото
във вина на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен,
позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава.
Не са допуснати съществени процесуални нарушения при постановяване на
постановлението и по никакъв начин не е накърнено правото на защита на
жалбоподателя, което той е упражнил с подаването на жалба. Наказанието за
нарушението е индивидуализирано.
Съдът счита, че в хода на съдебното производство въз основа на
събраните гласни и писмени доказателства безспорно е установена
фактическата обстановка, посочена в АУАН и НП.
По категоричен и несъмнен начин се установи, че жалбоподателят е
осъществил от обективна и субективна страна състава на вмененото му
нарушение по чл.166 т.3 от ЗООС, която предвижда че: “С наказанията по
чл.165 се наказват и лицата, които:т.3 не изпълняват предписанията,
дадени в индивидуалните административни актове и констативните
протоколи по чл.155 или 157б, издавани от министъра на околната среда и
водите, директорите на РИОСВ, директорите на басейновите дирекции,
директорите на националните паркове или от упълномощени от тях
длъжностни лица.“
В случая АУАН № 21-372-ДХ е съставен на 02.08.2021г., за
констатирано на 07.07.2021 г. нарушение изразило се в неизпълнение в срок
до 30.06.2021 г. на дадени 2 бр. предписания.
Изпълнителното деяние на нарушението е неизпълнение на 2бр.
предписания дадени на жалбоподателя въз основа на КП № 29-ДХ от
11.02.2021г., по чл. 155, ал. 2 от ЗООС.
Административното нарушение по чл.166, т.3 от ЗООС, за което е
ангажирана отговорността на жалбоподателя предполага бездействие,
изразяващо се в неизпълнение на задължително предписание на контролен
орган, дадено по надлежния ред.
Съгласно приложеният Констативен протокол №29-ДХ от
11.02.2021г., са дадени 2 броя предписания на община Враца:
1.Да се предприемат действия по почистване на замърсените с
отпадъци имоти общинска собственост на основание чл.19, ал.3, т.15 от
Закона за управление на отпадъците - срок за изпълнение 05.03.2021г.;
2.Да се предприемат необходимите мерки и действия за установяване
собствениците на замърсените терени „частна собственост“ /имоти с №
38875.37.28, № 38875.106.2 и №38875.37.31/ с цел отстраняване /почистване/
на отпадъците за сметка на собственика на имота. В случай, че
собствениците на имотите не предприемат действия по почистване на
замърсяванията почистването следва да се извърши за сметка на Община
4
Враца - срок за изпълнение 05.03.2021г.;
И двете предписания са били със срок за изпълнение до 05.03.2021г.;
За прецизност следва да се посочи, че по същество това са три
отделни "действия" по предписанията – а именно:
първото „Да се почистят: /замърсените с отпадъци имоти общинска
собственост/“,
Второ - „Да се предприемат действия по /установяване
собствениците на замърсените терени „частна собственост“/" и
трето –В случай, че собствениците на имотите не предприемат
действия по почистване на замърсяванията почистването следва да се
извърши за сметка на Община Враца“.
Видно от Заверено копие на писмо постъпило в РИОСВ-Враца с вх.
№ С-10-/1/04.03.2021 г. от Община Враца - в абзац шести е посочено, че: са
направени служебни справки, за собствениците и наследници на описаните
във КП частни имоти, и са изпратени писма за предприемане на
своевременни действия за почистване мерки за предотвратяване на
последващи замърсявания. В случай, че собствениците не предприемат
действия, почистването ще бъде възложено на ОП БКС. - от което следва, че
второто предписание е било частично изпълнено в частта за установява не
собствениците. Същевременно очевидно установените собственици не са
предприели необходимите действия при което, следва че и двете дадени по
т.1 и по т.2 предписания от КП №29-ДХ от 11.02.2021г., са останали за
изпълнение от Община Враца в съществената им част, а именно: по
почистването на замърсените с отпадъци имоти частна и общинска
собственост.

Видно е и че даденият първоначален срок за изпълнение до
05.03.2021г.; не е бил спазен, поради което АНО се е съобразил със
отразеното в писмото и възникналите за нарушителя – Община Враца
трудности от различно естество /неблагоприятни зимни атмосферни условия, набавяне на
тежка техника, силно нарушен и трудно достъпен терен, огромното количество на отпадъците
и разнородността им/ посочени в писмото до наказващият орган и именно за това
последният е удължил повторно срока за изпълнение до - 30.06.2021г. като е
дал е още четири месеца на нарушителя, за да изпълни дадените му
предписания.
След което на 07.07.2021г. с КП №372-ДХ от 07.07.2021г. , при
поредната проверка относно изпълнението на предписанията е констатирано,
че се извършват дейности по подравняване на терените посредством
засипване с чисти земни маси, като отново е установено тяхното
неизпълнение.
Факта, че в този КП е било записано, че РИОСВ Враца ще
извърши последваща проверка поради обстоятелството, че общината
изпълнява дейности по почистване и заравняване на терена, по никакъв начин
5
не води до извода изведен от жалбоподателя, а именно, че срокът за
изпълнение на предписанието е променен. Нещо повече това, че два дни по
късно вече при новата проверка обективирана с КП №381-ДХ от
09.07.2021г. е било констатирано, че най после предписанията в частта за
почистване на замърсените с отпадъци имоти частна и общинска
собственост са били изпълнени по никакъв начин не означава, че
жалбоподателя не е допуснал с действията си констатираното нарушение.
Субектът на нарушението в лицето на Община Враца е осъществил
състава на нарушението в един определен период от време, който започва с
възникване на задължението за нарушителя да извърши определено действие
и продължава докато не бъде изпълнено.
Видно от АУАН и НП, е че жалбоподателят е санкциониран именно за
това, че не е изпълнил даденото му предписание - да се почистят наличните
отпадъци от имотите общинска собственост и да се предприемат действия по
предприемат необходимите мерки и действия за установяване собствениците
на замърсените терени „частна собственост“ с цел почистване на отпадъците
за сметка на собственика на имотите, а в случай, че собствениците на имотите
не предприемат действия по почистване на замърсяванията почистването да
се извърши за сметка на Община Враца в срок, които след повторното му
удължаване е бил до - 30.06.2021г.
Предписанието е дадено от компетентни длъжностни лица при РИОСВ-
Враца въз основа на Констативен протокол №29-ДХ от 11.02.2021г., който
бил връчен на жалбоподателя. Крайният Срокът за изпълнение на
предписанието след удължаването е бил до - 30.06.2021г. в който срок
жалбоподателят е бездействал, което било установено при проверка на
07.07.2021г., и отразено в КП №372-ДХ от 07.07.2021г.
Съдът извършвайки цялостен съдебен контрол, в т. ч. и
законосъобразността на преценката за маловажност на случая, намира, че
правилно наказващия орган не е приложил чл.28 от ЗАНН. Случаят
категорично не може да се квалифицира като "маловажен" по смисъла на
чл.28 от ЗАНН във вр. с чл. 93, т. 9 от НК, тъй като не разкрива толкова
съществено по-ниска степен на обществена опасност, отличаваща го по
изключителен начин от останалите идентични на него деяния. Нещо повече,
пасивност спрямо процесните задължителни предписания е била налице не
само към първият срок - 05.03.2021г., но и към последния срок на дължимо
негово изпълнение – 30.06.2021г., а същи така и към датата на констатиране
на нарушението – 07.07.2021г, което говори за сериозно по продължителност
забавяне. Това изключва по какъвто и да е начин възможността за активиране
нормата на чл.28 от ЗАНН и отпадане на породената спрямо Община Враца
административнонаказателна отговорност. С оглед на гореизложеното съдът
прие, че правилно административно - наказващият орган е ангажирал
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за
извършеното нарушение.
Наложеното наказание на жалбоподателя е в границите на предвиденото
6
за съответното нарушение в чл.165, ал.2 от ЗООС. Правилно е определен
вида и размера на наказанието в предвидения законов минимум от 2000.00
лв.
Също така и с оглед изхода на процеса следва да бъде уважено
отправеното искане за присъждане на съдебни разноски в полза на ответника
РИОСВ - Враца. Такива, съгласно чл.63д, ал.4 от ЗАНН, в действащата
редакция към ДВ, бр. 94/19 г., се присъждат по реда на АПК, което в ракурса
на чл.143, ал.1, във вр. с § 1, т.6 ДР от АПК означава, че същите следва да
бъдат присъдени в полза на бюджета на органа, който е разпоредител с
бюджет и в чиято структура е АНО, издал процесния пред съда акт. Такъв
(ЮЛ на бюджетна издръжка), по аргумент от чл.2, ал.2 от Правилника за
устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и
водите (Обн. ДВ, бр. 49/18 г., изм. ДВ, бр. 54/20 г.), е РИОСВ гр.Враца.
Според чл.143 ал.3 АПК, юрисконсултското възнаграждение се определя
съгласно чл.37 от Закона за правната помощ, регламентиращ размера му с
Наредбата за заплащането на правната помощ (Обн. ДВ, бр. 5/06 г., посл. изм.
ДВ, бр. 69/20 г.), чиито чл.27е е определил относителни граници на
възнаграждението от 80 до 120 лева. В случая, предвид фактическата и правна
сложност на касационното производство, същото следва да бъде определено в
размер на 80 лева.
Предвид изложеното съдът осъди жалбоподателя Община Враца,
гр.Враца, ул.„Стефанаки Савов“ №6, с ЕИК:********* представлявана от
Калин Ангелов Каменов, в качеството му на Кмет на Община Враца, на
основание чл.63д, ал.4 от ЗАНН, да заплати на ответника – РИОСВ -
Враца сумата от 80 лева - разноски в настоящото производство, за
юрисконсултско възнаграждение.С оглед тези съображения атакуваното
наказателно постановление следва да бъде потвърдено.
Затова и съдът ПОТВЪРДИ обжалваното №21-372-ДХ от 15.09.2021г.,
издадено от Директора на РИОСВ-Враца, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО
съгласно чл.63 ал.2 т.5 от ЗАНН.
При гореизложените съображения съдът постанови решението си.
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ /НП/ №21-
372-ДХ от 15.09.2021г., издадено от Директора на РИОСВ-Враца, с което на
Община Враца, гр.Враца, ул. „Стефанаки Савов“ №6, с ЕИК:*********
представлявана от Калин Ангелов Каменов, в качеството му на Кмет на
Община Враца е наложено на основание чл.165 ал.2 от Закона за опазване
на околната среда /ЗООС/ административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА
САНКЦИЯ в размер на 2000 /две хиляди/лв., за извършено нарушение на
чл.166 т.3, от ЗООС, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО на основание чл.63 ал.2
т.5 от ЗАНН.
ОСЪЖДА Община Враца, гр.Враца, ул.„Стефанаки Савов“ №6, с
7
ЕИК:********* представлявана от Калин Ангелов Каменов, в качеството му
на Кмет на Община Враца, на основание чл.63д, ал.4 от ЗАНН, да заплати
на ответника – РИОСВ - Враца сумата от 80 лева - разноски в настоящото
производство, за юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд – гр.Враца в
14-дневен срок от уведомяването на страните.
Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
8