Р Е Ш Е Н И Е № 18
гр. Видин, 15.02.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Видинският районен съд………….… наказателна колегия в публичното заседание на шестнадесети януари две хиляди и седемнадесета година в състав:
Председател:
Андрей Дечев
Съдебни заседатели: ………...……...…
Членове:……...……………
при секретаря П. Йорданова и в присъствието на
прокурора………………………………… като разгледа докладваното от
съдията Дечев…………… НАХД № 1528……
по описа………… за 2018 г. и за да се произнесе
взе предвид следното :
Производството
е по чл.59 и сл. от ЗАНН по жалба, подадена от Л.Ф.С., ЕГН **********,***, против
Наказателно постановление № 289/20.06.208г. на Началника на РУ – ОДМВР – гр.
Видин, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание на
основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 257, ал. 1 от ЗМВР – „глоба” в размер на 300 лв.
за извършено административно нарушение по чл. 64, ал. 4 от ЗМВР.
Жалбоподателят
в жалбата си и в пледоарията си в с.з.оспорва НП, като заема становище да се уважи жалбата като
основателна, а атакуваното наказателно постановление да се отмени като
незаконосъобразно и необосновано. Процесуалният и представител заема идентично становище
в с.з.
Ответната
страна чрез процесуалния си представител заема становище в с. з., да се потвърди атакуваното
наказателно постановление като законосъобразно и обосновано, а жалбата да се
отхвърли като неоснователна.
От събраните по делото доказателства,
преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, Съдът прие за установена
следната фактическа обстановка:
На 18.05.2018 г., около 07.45 часа в гр.
Видин, ул. „Любен Каравелов“, жалбоподателката С.
отказала да изпълни устно полицейско разпореждане на свидетеля Н. ***, да си
даде личната карта или да си каже имената.
Н. се намесил във възникнал скандал между жалбоподателката
и друга жена по повод конфликт между децата им, като полицейският служител –
свидетелят Н., е издал устно полицейско разпореждане на жалбоподателката,
описано по – горе, което тя сне е изпълнила и е продължила да вика срещу
полицейския служител. След това била откарана в РУ – Видин, където и е съставен
АУАН. Свидетелката Б. твърди, че е дошла пред училището, когато е видяла как жалбоподателката я влачи полицая и не била чула да и се
разпорежда нещо от страна на полицейския служител.
Така
установената фактическа обстановка се доказва от събраните по делото гласни и
писмени доказателства - показанията на свидетеля Б.Н. – актосъставител,
свидетелят Б., и административно-наказателната преписка.
Между
така събраните доказателства няма противоречия, кореспондират помежду си и
взаимно се допълват, поради което Съдът ги кредитира.
Съдът, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Жалбата
е подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал.2 от ЗАНН от лице с правен
интерес от обжалване на НП, поради което е процесуално допустима, но разгледана
по същество е неоснователна.
При
така установената фактическа обстановка, според съда жалбоподателката
е осъществила от обективна и субективна страна състава на административното
нарушение по чл. 64, ал. 4 от ЗМВР. От
обективна страна не е изпълнила устно разпореждане на орган на МВР, което е
направено в изпълнение на функциите му. Безспорно от събраните по делото
доказателства се установи, че свид. Н., в качеството си на орган
на МВР е издал устно разпореждане на жалбоподателката,
а именно да даде
личната си карта на служител на МВР или да си каже имената. Т.е. безспорно се
установява неизпълнение на устно полицейско разпореждане, което е издадено в
изпълнение на функциите на полицейските органи, задължително е за изпълнение и
извършеното не съставлява престъпление. Съгласно чл. 64, ал. 1 от ЗМВР
полицейските органи могат да издават разпореждания до държавни органи,
организации, юридически лица и граждани, когато това е необходимо за изпълнение
на възложените им функции, като разпорежданията се издават писмено, а според
ал. 2 при невъзможност да се издадат писмено разпорежданията могат да се
издават устно или чрез действия, чийто смисъл е разбираем за лицата, за които
се отнасят. Според ал. 4 разпорежданията на полицейския орган са задължителни
за изпълнение, освен ако налагат извършването на очевидно за лицето
престъпление или нарушение, или застрашават живота или здравето му. В чл. 2,
ал. 1 от ЗМВР е регламентирана дейността на МВР, съответно на неговите органи.
Според този текст тя е насочена към защита на правата и свободите на
гражданите, противодействие на престъпността, защита на националната сигурност,
опазване на обществения ред и пожарна безопасност и защита на населението. Следователно
полицейските органи действително имат правомощия да издават разпореждания за
преустановяване на действия и бездействия, нарушаващи обществения ред и правата
и свободите на гражданите. За да са налице такива действия или бездействия
обаче, те трябва да са извършени винаги в нарушение на установения в страната
правен ред, в противен случай полицейското разпореждане би било издадено без
законно основание и би представлявало полицейски произвол. В процесния случай е посочено, че жалбоподателката
не е изпълнила полицейско разпореждане да даде личната си карта на служител на
МВР или да си каже имената. Както в АУАН, така и в НП е посочено в изпълнение
на коя полицейска функция е издадено това разпореждане и за охраняване на коя
правна норма. По делото е установено какво е било законното основание на
полицейското разпореждане - елемент от състава на нарушението. Именно тези
действия са посочени и от наказващия орган като основание за издаденото
полицейско разпореждане. Налице е нарушение на разпоредбата на чл. 64, ал. 4 от ЗМВР, съобразно която
разпорежданията на полицейския орган са задължителни за изпълнение, освен ако
не налагат извършването на очевидно за лицето престъпление или нарушение, или
застрашават живота или здравето му. В случая е достатъчно разпореждането на
полицейския орган да е отправено непосредствено пред нарушителя, като съответно
то не следва да налага извършването на очевидно за него престъпление или
нарушение или да застрашава живота и ли здравето му. Наказващият орган е
ангажирал доказателства в подкрепа на тезата си за извършване на нарушението от
страна на жалбоподателя. Законосъобразно при тези фактически обстоятелства съдът
приема, че деянието на С. от обективна и субективна страна осъществява състава
на административното нарушение по чл. 257, ал. 1 от ЗМВР, тъй като с
поведението си виновно не е изпълнила разпореждане на орган на МВР, направено в
изпълнение на функциите му, да даде личната си карта на служител на МВР или да
си каже имената. Полицейският орган се представил, бил е униформен, и за жалбоподателката е
станало ясно, че нареждането се издава от компетентен орган. Разпореждането на
полицейския орган е било дадено недвусмислено и правомерно, като тя не е имала
основание да се противопостави и да не го изпълни. Изпълнителното деяние на
нарушението по чл. 64, ал.4 от ЗМВР е
неизпълнението на полицейско разпореждане, което е задължително за изпълнение и
не налага извършването на очевидно за лицето престъпление или нарушение.
От
събраните доказателства безспорно е установено, че жалбоподателката
е осъществила административно нарушение по чл. 257, ал.1 от ЗМВР, както вече
беше посочено по-горе в настоящото решение. В НП са изложени мотиви и е
обективирана фактическата обстановка, според изискванията на чл. 57 от ЗАНН,
като според съда, както в АУАН, така и в НП е налице пълно и точно описание на
фактическата обстановка и на извършеното нарушение. Мотиви в тази насока са
изложени в решението.
Разпоредбата
на чл. 257, ал.1 от ЗМВР предвижда наказание глоба в размер на от 100 до 500
лева.
Според
съда, наказващият орган неправилно е определил наказанието, като е определил по
– висок размер над средния такъв, определен в закона. С оглед факта, че няма
данни за имотното състояние на нарушителя, то и съдът намира, че едно наказание
около минималния размер – 100 лева, би било в съответствие с разпоредбата на
чл. 27, ал.2 от ЗАНН, според която при определяне на наказанието се вземат
предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване, другите смекчаващи
и отегчаващи отговорността обстоятелства, както и имотното състояние на
нарушителя. В тази насока не са събирани доказателства от страна на наказващия
орган.
Следва да се измени НП в частта му, с която е наложено административно
наказание „глоба“, като се намали размера
на наложената „глоба“ от 300 лв. на 100лв. и да се потвърди в останалата му
част.
Водим
от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Видинският районен съд
Р Е
Ш И :
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №
289/20.06.208г. на Началника на РУ – ОДМВР – гр. Видин, с което на
жалбоподателя Л.Ф.С., ЕГН **********,***, е наложено административно наказание
на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 257, ал. 1 от ЗМВР – „глоба” в размер на 300
лв. за извършено административно нарушение по чл. 64, ал. 4 от ЗМВР, в частта
му, с която е наложено административно наказание „глоба“, като НАМАЛЯВА размера на наложената „глоба“ от 300
лв. на 100лв. и го ПОТВЪРЖДАВА в останалата му част.
Решението подлежи на касационно обжалване в
14 дневен срок от съобщението до страните пред Административен съд-гр. Видин.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :