Решение по дело №1164/2021 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 85
Дата: 14 април 2022 г. (в сила от 19 май 2022 г.)
Съдия: Мая Андонова Миленкова
Дело: 20211520201164
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 85
гр. Кюстендил, 14.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, III-ТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на осми март през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Мая Анд. Миленкова
при участието на секретаря Даниела Й. Кирилова
като разгледа докладваното от Мая Анд. Миленкова Административно
наказателно дело № 20211520201164 по описа за 2021 година
К. ДР. М., с ЕГН – ********** от *************, чрез адв. Р. от САК, обжалва
наказателно постановление № 853/17.09.2021 г. на Кмета на Община Кюстендил, с което на
основание чл. 472, ал.1 от Изборния кодекс му е наложено административно наказание „
глоба” в размер на 2500 лева за нарушение на чл.186, ал.3 от Изборния кодекс. С жалбата се
иска отмяна на атакуваното наказателно постановление, като се сочат допуснати
процесуални нарушения в производството по съставяне и връчване на АУАН и НП и се
оспорва последното по същество.
Наказващият орган, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата и иска от
съда да бъде постановено решение, с което да бъде потвърдено издаденото от Кмета на
община Кюстендил наказателно постановление, като правилно и законосъобразно.
Като разгледа събраните по делото писмени и гласни доказателства при условията на
чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът прие за установено следното:
На 09.09.2021 г. в 16:05 ч. служители на Общинска охрана – гр.Кюстендил -
свидетелите А.С. и Р.Н. установили, че на сграда представляваща курортен хотел, почивен
дом, находяща се в гр. Кюстендил бул.“България“ №1 има поставен агитационен материал -
транспарант на политическа партия „Гражданска платформа – българско лято“. Поради
фактът, че изборите за 46-то Народно събрание са проведени на 11.07.2021 г. , св. С. приела,
че срокът за премахване на агитационния материал е изтекъл на 19.07.2021 г.
Обстоятелството,че към датата на проверката – 09.09.2021 г. транспарантът все още
се е намирал на описаното място е прието от св. С. като нарушение на разпоредбата на чл.
1
186, ал.3 от Изборния Кодекс. Според актосъставителя административнонаказатено
отговорен за извършеното нарушение е К. ДР. М., пълномощник на Б. К. С., който съгласно
Решение по ф.д.№2/2021 г. на СГС за вписване в регистъра на политическите партии при
СГС на политическа партия „Гражданска платформа- българско лято“ е вписан като
Председател на същата.
В деня на проверката – 09.09.2021 г. св. С. съставила АУАН № **********, с който
ангажирала отговорността на пълномощника – К.М. за извършено нарушение по чл. 186,
ал.3 от Изборния Кодекс.
На 17.09.2021 г. Кмета на Община Кюстендил издал атакуваното НП №853/2021 г., с
което е вменил във вина на К.М. извършването на административно нарушение по чл. 186,
ал.3 от Изборния Кодекс. Фактическата обстановка изложена в НП е идентична с описаната
такава в АУАН. С това НП, на основание чл. 472, ал.1 от Избирателния Кодекс на К.М. е
наложено административно наказание „ глоба“ в размер на 2500 лева.
По делото са представени и съдът е приел като доказателства : Копие от Решение по
ф.д.№2/2021 г. по описа на СГС за Вписване в регистъра на политическите партии при СГС
на политическа партия „Гражданска платформа – Българско Лято“ с председател Б. К. С.,
както и Договор за наем от 25.05.2021 г. между „Путалия турс“АД и Б. К. К./ в качеството
му на физическо лице/, по силата на който е предоставена част от панорамния изглед на
сградата , собственост на наемодателя „Пауталия турс“АД за поставяне на билборд.
В хода на съдебното следствие са разпитани свидетелите С. и Н., които са
установили , че към 09.09.2021 г. поставеният, по силата на този договор за наем, билборд,
представляващ , според актосъставителя, агитационен материал, не е премахнат.
Горната фактическа обстановка се установява от приетата от съда административно-
наказателна преписка и от показанията на свидетелите С. и Н..
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и в този смисъл е допустима.
При установената фактическа обстановка съдът намира жалбата за основателна по
следните съображения:
В хода на административ-нонаказателното производство са допуснати съществени
процесуални нарушения, накърняващи правото на защита на жалбоподателя и обуславящи
незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление. Разпоредбата на чл. 42, т.
3 ЗАНН изисква актът за установяване на административно нарушение да съдържа датата и
мястото на извършване на нарушението, а чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН – в наказателното
постановление да се съдържа описание на нарушението, датата и мястото, където е
извършено. За законосъобразното провеждане на административнонаказателното
производство е необходимо в акта за установяване на административно нарушение и в
наказателното постановление да се съдържа или точно и конкретно посочване на датата на
извършване на нарушението, респективно периода от време, през който е извършено
административното нарушение, или същите макар да не са конкретно посочени, поне да са
определяеми въз основа на посочените факти и обстоятелства. С оглед правото на защита на
2
наказаното лице административнонаказващият орган следва да се стреми към максимално
прецизиране на това обстоятелство съобразно наличната по преписката доказателствена
съвкупност.
В разглеждания случай нито в акта за установяване на административно
нарушение, нито в наказателното постановление се съдържа датата на извършване на
административното нарушение. В обстоятелствената им част е посочена само датата на
установяване на нарушението – 09.09.2021 г. В акта за установяване на административно
нарушение е уточнено, че на тази дата било констатирано, че има непремахнати
агитационни материали. Тази дата следователно не е датата на извършване на нарушението,
а датата, на която същото е установено при извършена проверка на място от служители на
общината.
Отделно от горното , съдът намира, че неправилно е определен субекта на
нарушението. Избирателният кодекс съдържа предвижда, в чл.186, ал.3, че "Партиите,
коалициите и инициативните комитети в 7-дневен срок след изборния ден премахват
поставените от тях агитационни материали. ", т. е. правното задължение за премахване на
посочените материали е възложено върху партиите, коалициите и инициативните комитети
и следователно, евентуалното извършване на нарушение на същата правна разпоредба, е
обвързано с дейността на съответната партия, коалиция или инициативен комитет; оттук –
Актът за установяване на административно нарушение следва да бъде съставен именно
срещу партия, коалиция, инициативен комитет. Същевременно, съобразно чл. 472, ал. 1 ИК,
"При неизпълнение на задължението по чл. 186, ал. 3 на лицето, което представлява
партията или инициативния комитет, или на лицата, които представляват коалицията, се
налага глоба от 1000 до 5000 лв. ". Видно е, че цитираната административнонаказателната
разпоредба е приложима при нарушение по чл. 186, ал. 3 ИК, но административното
наказание се следва на лицето, което представлява партията или инициативния комитет,
или на лицата, които представляват коалицията. Този подход на Законодателя "заменя"
субекта на административнонаказателната отговорност. В конкретния случай, обаче
актосъставителят, съответно и АНО са ангажирали административнонаказателната
отговорност на лице различно от представляващия ПП „ Гражданска платформа – Българско
лято“. Според представеното по делото Решение за вписване на политическата партия ,
Председател на същата е Б.К. С.. Представеното по делото пълномощно , с което
Председателят на партията Б. С. е упълномощил К. М. да го представлява пред определени
институции във връзка с участието на партията на изборите за народни представители на
11.07.2021 г., по никакъв начин не може да се приеме като законосъобразно основание за
ангажиране на отговорността на пълномощника.
Всички описани по-горе нарушения на процесуалните правила обуславят
незаконосъобразността на атакуваното НП, без да се налага съдът да обсъжда същото по
същество.
Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Кюстендилският районен съд
3
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА изцяло наказателно постановление № 853/17.09.2021 г., издадено от
Кмет на Община Кюстендил, с което на основание чл. 472, ал.1 от Изборния Кодекс е
наложено на К. ДР. М., с ЕГН – ********** от ************* „ глоба” в размер на 2500
лева, за нарушение по чл. 186, ал.3 от Изборния Кодекс.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред КАС в 14-дневен срок от
съобщаването му.
Съдия при Районен съд – Кюстендил: _______________________

4