Решение по НАХД №22/2020 на Районен съд - Гълъбово

Номер на акта: 260002
Дата: 9 септември 2020 г. (в сила от 15 октомври 2020 г.)
Съдия: Христо Алексеев Ангелов
Дело: 20205550200022
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№……………./………………

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

РАЙОНЕН  СЪД – Г.                                                               Наказателен състав

На 22.07.2020г.

В публично заседание, в следния състав:

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТО АНГЕЛОВ

Секретар Антоанета Делчева,

 

като разгледа докладваното от съдия Ангелов АН Дело № 22 по описа за 2020г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.59-63 от ЗАНН.

 

Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-255 от 30.12.2019г. на К.М.В.– заместник председател на ДАМТН, упълномощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на АДМТН, с което на О.Г., ЕИК *********, представлявана от н.т. К. – Кмет на общината, на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 7 000 /седем хиляди/ лева – за извършено нарушение по чл.190а, ал.2, вр чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите.

 

В жалбата си и в с.з., жалбоподателят – чрез пълномощник моли НП да бъде отменено, тъй като същото е незаконосъобразно и неправилно. В с.з.изразява становище, че НП е незаконосъобразно и моли същото да се отмени.

 

Въззиваемата страна изразява становище, че НП е правилно и законосъобразно и моли да бъде потвърдено.

 

Районна прокуратура - С.З., ТО - Г., редовно уведомена, не е изпратила представител и не е взела становище по жалбата.

 

По делото бяха събрани писмени доказателства: копие от административно-наказателната преписка на ДАМТН(ДАМТН) гр.С., а именно: Писмо с изх.№85-03-274/30.12.2019г. на Гл.директор на ГД „НЯССТ“ гр.С. до н.т. – Кмет на О.Г., гр.Г. относно връчване на препис от наказателно постановление; Наказателно постановление № НЯСС-254/30.12.2019г.; Наказателно постановление № НЯСС-255/30.12.2019г. в оригинал; Известие за доставяне; Писмо с изх.№85-03-275/30.12.2019г. на Гл.директор на ГД „НЯССТ“ гр.С. до н.т. – Кмет на О.Г., гр.Г. относно връчване на препис от наказателно постановление; Заповед № А-5/02.01.2018г. от Председателя на ДАМТН гр.С.; АУАН № 07-029/15.07.2019г. в оригинал; Покана за съставяне на АУАН от Началника на РО НЯСС-ЮЦБ гр.П. с изх.№85-02-123/10.06.2019г. до н.т. – Кмет на О.Г., гр.Г.; Известие за доставяне; Писмо с изх.№85-01-408/09.05.2019г. от С.К., инсп.РО НЯСС-ЮЦБ до н.т. – Кмет на О.Г., гр.Г.; Констативен протокол № 07-03-71/25.04.2019г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията; Протокол от 11.01.2019г. на О.Г., обл.С.З.; Писмо с изх.№ 85-01-848/21.08.2018г. на В.Василева, гл.инсп.РО НЯСС-ЮЦБ до н.т. – Кмет на О.Г.; Констативен протокол № 07-06-63/16.08.2018г. от проверка и контрол на язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията; Заповед № 517 от 12.07.2018г. на П.Г., Председател на ДАМТН, гр.С. и Акт за общинска публична собственост № 35 за недвижим имот, находящ се в с.Г., обл.Х..

 

Бяха разпитани в качеството на свидетели: актосъставителя С.Г.К., З.И.П., Д.С.П. и Г. Т.П..

 

 След преценка поотделно и в съвкупност на събрания по делото доказателствен материал, доводите и становищата на страните, РС - Г. намира за установено следното от фактическа и правна страна:

 

От фактическа страна:

 

На 25.04.2019г., на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите, от З.И.П. и С.Г.К. – служители в РО „НЯССТ” – ЮЦБ /РО НЯСС- ЮЦБ/ в ГД „НЯСС” /ГД НЯСС/, била извършена проверка и контрол на язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на язовир „К.г.“, за установяване изпълнението на дадените предписания в Констативен протокол №07-06-63/16.08.2018г. В Констативен протокол №07-06-63/16.08.2018г., Раздел „V. Предписания", точка 2. „По осъществяване на безопасна техническа експлоатация", на собственика е дадено следното предписание: 1.„Да се изпълнят препоръките на оператора на язовирната стена относно възстановяване експлоатационното състояние на преливника и отводящия канал /преходен участък/” със срок на изпълнение 03.12.2018 г.

 

Констативен протокол № 07-06-63/16.08.2018г. бил регистриран в деловодството на О.Г. с вх. № 24-00-382/22.08.2018г.

 

Язовир „К.г.“ попада в поземлен имот с идентификатор 14951.5.2365 в кадастралната карта и регистри на с.Г. от Кадастрално-административната информационна система на Агенция по геодезия, картография и кадастър и стар номер

001365, видно от Акт №35/15.09.1998 г. за публична общинска собственост, находящи се в землището на с.Г., собственост на О.Г..

 

При извършване на проверката на 25.04.2019г. чрез обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея на яз. „К.г.“, както и преглед на представената документация от експлоатацията било установено, че:

Преливникът е земен, разположен в десния скат на язовирната стена. Видимо е засипан със земни маси, с нарушена пропускателна способност. Съгласно представен Протокол от Експертен технически съвет от 11.01.2019г. за разглеждане и приемане на Доклад за техническото състояние на яз. „К.г.“ и съоръженията към него е необходимо разширяване на дъното на преливника и оформяне на откосите. Съгласно горецитирания Протокол от 11.01.2019г. е необходимо разширяване на дъното и оформяне на откосите на отводящия канал. По време на проверката не са представени протоколи от извършване на ремонтни дейности за възстановяване на експлоатационното състояние на преливника и отводящия канал след него.

При преминаване на високи води през преливника, поради нарушената му пропускна способност, може да се повиши водното ниво в язовира, което носи риск от възникване на аварийна ситуация. Въз основа на горепосоченото, на място на язовира установих, че състоянието на преливника и отводящия канал е същото, както е отразено в КП 07-06-63/16.08.2018г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията, т.е. не е възстановено тяхното експлоатационно състояние. О.Г., в качеството си на собственик на язовира, е бездействала и не е изпълнила задълженията си, а именно, да изпълнява дадените предписания, които са свързани с безопасната експлоатация на язовирната стена и съоръженията към нея. Това бездействие от страна на собственика представлявало продължено нарушение, което е в противоречие със задълженията му, вменени със Закона за водите.

 

Гореописаната фактическа обстановка била обективирана в Констативен протокол № 07-03-71/25.04.2019 г., който е регистриран в деловодството на О.Г. с изх. № 85-01-408/09.05.2019г. и вх. № 26-00-174/14.05.2019г.

 

По този начин било установено, че на 04.12.2018 г. О.Г., в качеството си на собственик на язовир „К.г.“ не е изпълнила даденото на основание чл. 190а, ал.1, т. 3 от Закона за водите предписание в Констативен протокол №07-06-63/16.08.2018 г., а именно „Да се изпълнят препоръките на оператора на язовирната стена относно възстановяване експлоатационното състояние на преливника и отводящия канал /преходен участък „ със срок на изпълнение 03.12.2018 г., което е нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите и бил съставен АУАН.

 

АУАН № 07-029/15.07.2019г. бил съставен в отсъствието на нарушителя и / или негов представител. АУАН е връчен на надлежно упълномощен представител на санкционираното лице. В законоустановения срок не били направени възражения по АУАН.

Въз основа на АУАН № 07-029/15.07.2019г. е издадено обжалваното Наказателно постановление № НЯСС-255 от 30.12.2019г. на К.М.В.– заместник председател на ДАМТН, упълномощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, в обстоятелствената част, на което, административно – наказващия орган напълно е възприел описаната в АУАН, фактическа обстановка.

 

            Нарушението било квалифицирано като такова по чл.190а, ал.2 от Закона за водите – неизпълнение на даденото на основание чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, предписание и административно наказващия орган /АНО/, на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите е определил и наложил на О.Г., ЕИК *********, представлявана от н.т. К. – Кмет на общината, административно наказание „имуществена санкция” в размер на 7 000 /седем хиляди/ лева.

 

 

От правна страна:

 

Жалбата е подадена от надлежно лице, срещу което е издадено атакуваното НП. Същата е подадена и до надлежния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/. Съдът намира също така и че жалбата е подадена в установения седмодневен срок. По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество, тъй като е подадена в законовия срок и от лице, имащо правен интерес.

 

По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е ДОПУСТИМА.

 

Разгледана по същество, жалбата е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.

 

Настоящото производство е от административно - наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта и в НП, и дали е извършено от него виновно. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно, е необходимо стриктно да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

Съдът намира, че актът за установяване на административно нарушение е съставен от компетентен орган, а издалият обжалваното наказателно постановление К.М.В.– заместник председател на ДАМТН, упълномощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на ДАМТНе компетентно длъжностно лице да издава НП.

Съдът не установи процесуални нарушения или материалноправни пропуски при издаване на АУАН и НП, които да обуславят отменително решение. Както АУАН, така и НП съдържат всички необходими реквизити съгласно чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

 

Описаната фактическа обстановка се установява от безпротиворечиви относно горните факти и обстоятелства, показания на свидетелите, както и от приетите с определение писмени доказателства по делото.

 

Административно-наказателно производство е образувано със съставяне против общината-жалбоподател на АУАН от компетентно длъжностно лице по смисъла на чл.201, ал.11 от Закона за водите. Актът е съставен в присъствието на свидетели по установяване на твърдяното нарушение.

 

Съдът намира, че при издаване на обжалваното НП са спазени всички изисквания по ЗАНН – същото е издадено от компетентен орган и съдържа всички изискуеми съгласно чл. 57, ал.1 от ЗАНН, реквизити – отново са описани вменените нарушения и обстоятелствата, при които те са извършени, посочени са датата и мястото на извършване на нарушенията. В случая всяко от тях е извършено чрез бездействие – на датата, следваща срокът за изпълнение на дължимото действие, съгласно дадените на основание чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, предписания.  Правилно е посочена нарушената законова разпоредба - чл.190а ал. 2 от Закона за водите и санкционната норма - чл.200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите, въз основа на която е наложено административното наказание.

 

По изложените съображения, съдът намира, че в случая не са налице никакви формални предпоставки за отмяна на обжалваното НП, тъй като при реализиране на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати съществени процесуални нарушения, водещи до порочност на административно-наказателното производство, респективно - до формална незаконосъобразност на съставения АУАН и/или на издаденото въз основа на него НП.

 

Безспорно е, че О.Г. е собственик на язовира и следва да е отговорна за изпълнение на дадените на основание чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, предписания на ДАМТН.

 

Безспорно е, че предписанието: „Да се изпълнят препоръките на оператора на язовирната стена относно възстановяване експлоатационното състояние на преливника и отводящия канал /преходен участък/“ със срок на изпълнение 03.12.2018 г., не е изпълнено.

 

Със Закона за водите се уреждат обществените отношения, свързани с техническото състояние и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях са пряко и непосредствено свързани с тяхната безопасна експлоатация. Преките и непосредствени последици от неизправно техническо състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, са свързани с човешкия живот и здраве, околната среда, културното наследство и стопанска дейност. Настоящият състав намира, че случая не може да бъде квалифициран като такъв по чл. 28 от ЗАНН.

 

Съгласно чл.200, ал.1, т. 39 от Закона за водите /действащ към момента/ - Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 190а ал.1, т.3 от ЗВ. Предвиденото административно наказание е по вид "имуществена санкция" в размер от 1 000 лева до 20 000 лева.

По отношение на наложената имуществена санкция, съдът намира, че АНО не е приложил прецизно основния критерий при определяне на наказанието залегнал в чл. 27 от ЗАНН, а именно, тежестта на нарушението. За да се наложи имуществена санкция в размер на 10000 лв. следва и тежестта на нарушението да е сравнително голяма за съответния вид, което да бъде съобразено все пак с размерите на язовира и повода, по който е била извършена проверката, за която са били дадени неизпълнени в последствие задължителни предписания. Освен това АНО не е изложил никакви мотиви, които да обосноват тази строгост при оразмеряване на санкцията, нито са ангажирани други доказателства за това, които да я обосноват, а в тежест на АНО е да докаже не само извършването на нарушението, но и всички обстоятелства, които са релевантни за определяне размера на наказанието. Не е отчетено и наличието на смекчаващи отговорността обстоятелства, а именно, факта, че е оказано пълно съдействие на проверяващите при проверката, а също така и че от деянието не са настъпили вредни последици. Ето защо съдът намира, че наложеното наказание се явява значително завишено, а възражението на жалбоподателят, в това отношение е основателно, поради което и с оглед на гореизложеното наказателното постановление следва да бъде изменено, като бъде редуцирана наложената имуществена санкция с насоченост към минималния размер на предвидения в закона диапазон, а именно в размер на 1000 лв.

                                                                                                                                            Воден от горните мотиви, съдът  

         

                                                           Р  Е  Ш  И :

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-255 от 30.12.2019г. на К.М.В.– заместник председател на ДАМТН, упълномощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на ДАМТН, с което на О.Г., ЕИК *********, представлявана от н.т. К. – Кмет на общината, на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 7 000 /седем хиляди/ лева – за извършено нарушение по чл.190а, ал.2 от Закона за водите, в частта, на наложеното административно наказание, като определя административно наказание - „имуществена санкция” в размер на 1000 /хиляда/ лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщението, че е изготвено пред Административен Съд – С.З..

 

                                  

                                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ:    /П/

                                                                                                                              /Хр. Ангелов/