град
Сливен, 27.11.2020г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД Сливен, в
открито заседание на трети ноември през две хиляди и двадесета година, в
състав:
Съдия: Детелина Бозукова
При секретар Галя Георгиева и с
участието на прокурор………., като разгледа административно дело № 293 по описа за
2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството се
движи по реда на чл.145 и сл. от АПК, вр. с чл.124, ал. 1 от ЗДСл.
Образувано е по
жалба на А.П.Х. от гр.С. на длъжност с.и. в Агенция „Митници“, отдел ММГ, ГДМРР,
ЦМУ, подадена против заповед № 3597 от 28.07.2020г. на Директора на Агенция
„Митници“, с която на същия за нарушение на чл. 89, ал. 2, т. 1 и т.5 от ЗДСл.
и на основание чл.90 ал.1 т.1 от ЗДСл. е наложено дисциплинарно наказание „з.“.
В жалбата се твърди,
че заповедта е незаконосъобразна, издадена при съществени нарушения на
процесуалните правила и противоречие с материалния закон. Жалбоподателят твърди, че
не е извършил нарушението, за което е наказан. Изтъква, че заповедта е издадена
в нарушение на преклузивния двумесечен срок
по чл.94, ал.1 от ЗДСл. Моли за отмяна на заповедта.
В съдебно
заседание лично и чрез представител по пълномощие – адв.
Г. Г. – САК поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Претендира разноски за
адвокатско възнаграждение.
Административният
орган – Директор на Агенция „Митници“ се представлява от гл. юриск. В. М., която твърди, че жалбата е неоснователна. Претендира
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като
обсъди доводите на страните и представените по делото доказателства, приема за
установено от фактическа страна следното:
Оспорващият А.Х. е
назначен за пръв път в системата на Агенция „Митници“ като м. и.
на 11.09.2017 г. До датата на налагане на дисциплинарното наказание не е
поощряван, нито наказван.
На 30.03.2020
г. от и. д. Началник на МП „Лесово“ е изготвена докладна записка с рег. №
32-98808/30.03.2020 г. до директора на
ТД „Южна Морска“, с която същият е уведомен, че въз основа на получена
оперативна информация и извършена вътрешна проверка, включително преглеждане на
записи от камерите за видеонаблюдение в
зоната за митнически контрол на ГКПП „Лесово“, на трасе „Входящи тежкотоварни
автомобили“, са налице данни, че на 04.02.2020г. и на 16.02.2020 г. по време на
нощно дежурство съответно на служителите А.Х. и А. Р. и на А.Х. и Д. Т., същите
не спазват възложените им служебни задължения и проявяват ниска физическа
активност, особено по време на нощните дежурства. За целите на вътрешна
проверка са изискани видеозаписи за следните времеви интервали от 00.00 часа до
08.00 часа на 30.01.2020 г.;. от 00.00 часа до 08.00 часа на 04.02.2020 г.; от
00.00 часа до 08.00 часа на 16.02.2020 г.; От своя страна директорът на ТД
„Южна Морска“ с докладна записка с рег. № 32-99540 от 31.03.2020 г. е уведомил
ръководител на инспектората в Агенция „Митници“ за установените действия на
няколко служители, в това число на А.Х. по време на нощна смяна на 04.02.2020
г. и на 16.02.2020 г. Посочено е, че служителите не са осъществявали д. своите
служебни задължения. Към докладната записка са представени присъствена форма и
разпределение на работните места за периода от 20.00 ч. на 03.02.2020 г. до
08.00 ч. на 04.02.2020 г. и от 20.00 ч.
на 15.02.2020 г. до 08.00 ч. на 16.02.2020 г. и получените от РДГП – Елхово
записи от видеонаблюдение.
Във връзка с
постъпилата докладна записка ръководител на инспектората в Агенция „Митници“ е
извършил проверка за установяване на извършени нарушения. Изискана е
допълнителна информация от ГД МРР – план за съвместна дейност и отчети за
извършена работа за периода от 20.00 ч. на 03.02.2020 г. до 08.00 ч. на
04.02.2020 г. и от 20.00 ч. на 15.02.2020 г. до 08.00 ч. на 16.02.2020 г.,
информация за движението на товарни автомобили за периода 03.02.2020 г. –
04.02.2020 г. и за 15.02.2020 г. –
16.02.2020 г. Постъпила е писмена информация от А. Р., А.Х. и Д. Т., както и
допълнителни обяснения от тримата служители. Въз основа на събраните
доказателства, ръководителят на инспектората, е констатирал, че за периода от 20.00
ч. на 03.02.2020 г. до 08.00 ч. на 04.02.2020 г. д. м. служители на ГКПП
„Лесово“, разпределени на трасе „Входящи тежкотоварни автомобили“ са били съответно
А. Р. и А.Х., а за периода от 20.00 ч. на 15.02.2020 г. до 08.00 ч. на 16.02.2020
г. д. м. служители са били Д. Т. и А.Х.- м. с. от отдел ММГ в ГДМРР.
При проверката се
установило, че в справката/отчет за работната смяна от 20:00 часа 03.02.2020 г.
до 08.00 ч. на 04.02.2020 г. служителите Х. и Р. са записали следните действия:
„Трасето не работи“ за времето от 20:00 часа до 20:20
часа на 03.02.2020 г.; проверка на МПС с peг. № ***, с обект на проверка - кабина на МПС
за времето от 20.45ч. до 23.50ч. на 03.02.2020 г. намерени 700 къса цигари с надпис „DUTY
FREE“, за което е съставен ПИП и АУАН; проверка на МПС, peг. № ***
извършена за времето от 23:50 часа на 03.02.2020 г. от 00:10 часа на 04.02.2020
г. Обект на проверката са били: кабина, долапи и рама (К,Д,Р) на МПС; „Почивка
за храна“ за времето от 00:10 часа до 00:40 часа на 04.02.2020
г.;Административна работа за времето от 00:55 часа до 01:20 часа на 04.02.2020
г.; проверка на МПС с peг. № ***, извършена за
времето от 02:40 часа до 03:10 часа на 04.02.2020 г. с обект К,Д,Р на МПС, претегляне на общата
маса и осовото натоварване на автомобилна везна на
трасе. При проверката било установено, от записите от камерата за видеонаблюдение в зоната за физически контрол на трасето,
че се наблюдава пристигане на МПС peг. № *** в 01:24
часа на 04.02.2020 г. ; проверка на МПС peг. № ***,
извършена за времето от 04:00 часа до 04:25 часа на 04.02.2020 г. - с Обект на проверката К,Д,Р на МПС, преминало
претегляне на общата маса и осовото натоварване на
автомобилна везна на трасе „Входящи тежкотоварни автомобили" на ГКПП „Лесово“
в 01:38 часа на 04.02.2020 г. (т.е около 2 часа и 20 минути преди започване на
проверка от А.Х. и А. Р.). От записите от камерата за видеонаблюдение
в зоната за физически контрол на трасето се наблюдава пристигане на МПС, peг. № *** в 02:06 часа на 04.02.2020 г. Товарният
автомобил преминава митническа проверка за времето от 02:06 часа до 02:14 часа
на 04.02.2020 г.; проверка на МПС peг. № ***,
извършена за времето от 05:50 часа до 06:30 часа на 04.02.2020 г. – обект на проверката са били: К,Д,Р на МПС. Предвид това, че записаната проверка попада
във времевия диапазон, в който се твърди, че служителите не работят, била
направена справка в модул ПТРР на БИМИС и МИСТ за обработката на горепосоченото
МПС. При проверката се установило, че МПС, peг. № ***,
е преминало претегляне на общата маса и осовото
натоварване на автомобилна везна на трасе „Входящи тежкотоварни
автомобили" на ГКПП „Лесово“ в 06:14 часа на 04.02.2020 г. (т.е товарният
автомобил не е бил в зоната за митнически контрол в 05:50 часа, когато е
отчетена проверка от А.Х. и А. Р.). От записите от камерата за видеонаблюдение в зоната за физически контрол на трасето се
наблюдава пристигане на МПС peг. № *** в 06:30 часа
на 04.02.2020 г. В 06:31 часа шофьорът на камиона слиза от кабината и се
насочва в зоната за митническо оформяне на трасе „Входящи тежкотоварни
автомобили" на ГКПП „Лесово“. За времето от 06:33 часа до 06:37 часа на
04.02.2020 г. м. служители А.Х. и А. Р. извършват външен оглед на камиона и се връщат към кабинката в зоната за митническо оформяне,
без да извършат проверка на К,Д,Р на МПС. В 06:52 часа шофьорът пристига и се
качва в кабината на товарния автомобил.; „Справка“ от 07:00 часа до 08.00часа на 04.02.2020 г.
При проверката се
установило още, че в справката/отчет за работната смяна от 20:00ч. на
15.02.2020 г. до 08:00.ч. на 16.02.2020 г. Х. и Д. Т. са записали следните действия: „Трасето
не работи“ за времето от 20:00 часа до 20:40 часа на
15.02.2020 г.; проверка на МПС с peг. № ***, с обект на проверка - К,Д,Р на МПС;
„Почивка за храна“ за времето от 00:00 часа до 00:30
часа на 16.02.2020 г.; проверка на МПС
с peг. № ***, извършена за времето от 01:30 часа
до 01:50 часа на 16.02.2020 г., с обект на проверката - К,Д,Р на МПС; проверка
на МПС с peг. № ***, извършена за времето от
02:43 часа до 03:10 часа на 16.02.2020 г., с обект на проверката – К,Д,Р на
МПС; проверка на МПС с peг. № ***, извършена за
времето от 05:05 часа до 05:30 часа на 16.02.2020 г.,
с обект на проверката – К,Д,Р. на МПС; проверка на МПС с peг. № ***, извършена за времето от 06:10 часа до 06:30
часа на 16.02.2020 г., с обект на проверката – К,Д,Р на МПС; „Справка“ за 07:15
часа на 16.02.2020 г.
Относно вписаните
в отчета данни за проверки на МПС, извършени след 02:00 часа на 16.02.2020 г.
от двамата служители, ръководителят на инспектората е констатирал чрез справка
в модул ПТРР на БИМИС и МИСТ, че МПС с peг. № ***
(отбелязана проверка по отчета от 02:43 часа до 03:10 часа) е преминало
претегляне на общата маса и осовото натоварване на
автомобилна везна на трасе „Входящи тежкотоварни автомобили“ на ГКПП Лесово в
20:52 часа на 15.02.2020 г. (т.е около 5 часа и 50 минути преди започване на
проверка от А.Х. и Д. Т.) и в справката от МИСТ за автомобила е разрешен режим
транзит в 22:57 ч. на 15.02.2020 г., като съгласно получените записи през
интервала от 02:43 часа до 03:10 часа на 16.02.2020 г. в зоната за физически
контрол на трасето и в зоната на мобилния рентген и халето за ЩМП не се
наблюдава извършване на сочената в отчета проверка. Аналогични данни са
установени и по отношение на посочените в отчета на служителите МПС, както
следва: МПС с peг. № *** (отбелязана в отчета
проверка за времето от 05:05 часа до 05:30 часа на
16.02.2020 г.) е преминало претегляне на общата маса и осовото
натоварване на автомобилна везна на трасе „Входящи тежкотоварни автомобили“ на
ГКПП Лесово в 00:23 часа на 16.02.2020 г. (т.е около 4 часа и 40 минути преди
започване на проверка от А.Х. и Д. Т.) и в справката от МИСТ за автомобила е
разрешен режим транзит в 02.25 часа на 16.02.2020 г., като съгласно получените
записи е установено, че автомобилът е пристигнал в зоната за физически контрол в
01:20 часа и се е отправил към зоната на мобилния рентген, където е
преминал митническа проверка за времето от 01:34 часа до 01:52 часа; МПС
с peг. № *** (отбелязана в отчета проверка за времето
от 06:10 часа до 06:30 часа на 16.02.2020 г.) е преминало претегляне на общата
маса и осовото натоварване на автомобилна везна на
трасе „Входящи тежкотоварни автомобили“ па ГКПП „Лесово“ в 00:15 часа на
16.02.2020 г. (т.е. около 6 часа преди започване на проверка от А. Х. и
Д.Т.), а в МИСТ решението за проверка е взето в 01:05 часа и е разрешен режим
транзит едва в 12:32 часа на 16.02.2020 г. (т.е от следващата смяна), като
съгласно получените записи МПС е пристигнало в зоната за физически контрол на
трасето в 01:08 часа на 16.02.2020 г. и се е отправило към зоната на мобилния
рентген, където е преминало митническа проверка за времето от 01:34 часа до
01:52 часа на 16.02.2020 г.
От ръководителя на
инспектората към Агенция „Митници“ е констатирано, че в предоставените
видеозаписи на трасе „Входящи тежкотоварни автомобили“ на ГКПП „Лесово“ за
периода от 01:52 часа до 08:00 часа на 16.02.2020 г. няма регистрирани
извършени контролни действия (физически контрол) по отношение на влизащите в
страната товарни автомобили от А.Х. и Д. Т.
Във връзка с
проверката от оспорващия Х. е
представената писмена информация с рег.№ 32-164051/10.06.2020г., в която същият
оспорва достоверността на предоставените на проверяващия орган видеозаписи от
трасе „Входящи тежкотоварни автомобили“ за нощна смяна на 03.02.2020г. и за
нощна смяна на 15.02.2020 г., като заявява, че записите са малка част от
действията му на пункта, същите не предоставят цялостна картина върху
проведените действия по осъществяване на служебните му задължения. Изразява
становище, че умишлено не са представени записите от останалите камери на
пункта. Счита, че посочените в отчета часове са близки до реалните часове на
извършване на проверка, като неточността се дължи на множество фактори като
ниските температури през месец февруари, силен вятър, възможността за
техническа грешка заради умората, натрупана от 16-часовия режим на работа.
След като е
разгледал постъпилата от Х. писмена информация, ръководителят на инспектората
към Агенция „Митници“ е достигнал до заключението, че на 04.02.2020
г. и на 16.02.2020г., в качеството си на дежурен митнически служител, за
работата си на трасе „Входящи тежкотоварни автомобили“ на ГКПП-Лесово,
оспорващият е отчел неверни данни за начало и край на физическа проверка на съответните
товарни автомобили в справка/отчет за работата на екип А.Х. и А. Р. за времето
от 20.00ч. на 03.02.2020 г. до 08.00ч. на 04.02.2020 г. и за работата на екип А.Х.
и Д. Т. за времето от 20:00ч. на 15.02.2020г. до 08:00ч. на 16.02.2020г. (нощни
дежурства) на ГКПП-„Лесово“.
При тези данни
било прието, че служителят Х. не е действал к., о., т. и д. и не е следвал
поведение, което създава у. у органа, чиято дейност подпомага, че може да му се
д. и да р. на него. С тези деяния, извършени на 04.02.2020 г. и на 16.02.2020
г., според проверяващия орган, Х. е нарушил етичните норми за поведение,
регламентирани в чл. 2, ал. 4 и чл. 5, ал. 1 и ал. 2 от Кодекса за поведение на
служителите в държавната администрация, приет с ПМС № 126/11.06.2004 г. (отм.
от 09.05.2020 г.), в т. 11, изр. второ от Кодекса за поведение на м. служител,
утвърден със заповед № ЗМФ-109/09.02.2016 г. на министъра на финансите, нарушил
е разпоредбите на чл. 21, ал. 1 и чл. 28, ал. 1 от ЗДСл, чл. 17, ал. 1, т. 5 от
Закона за митниците, както и служебните си задължения въведени в т. V.17 от връчената
му на 13.02.2020 г. длъжностната характеристика, във вр.
с чл. 21, ал. 2 от ЗДСл, като тези нарушения са определени като дисциплинарни
нарушения по чл. 89, ал. 2, т. 1 и т. 5 от ЗДСл.
Била изготвена
докладна записка с рег. № 32-206220/17.07.2020 г. до директора на Агенция
„Митници“, в която също били изложени фактически и правни изводи, като е дадено
предложение за образуване на дисциплинарно производство във връзка с
констатираните нарушения, извършени от А.Х..
На 21.07.2020 г. оспорващият
е запознат с докладната записка, като представил писмени обяснения с рег. №
32-210176/21.07.2020 г. Изготвен е и протокол № П-81/21.07.2020 г. за проведено
на 21.07.2020 г. изслушване на държавния служител от дисциплинарнонаказващия орган
- директора на Агенция „Митници“, по повод установените нарушения с докладна
записка с рег. № 32-206220/17.07.2020 г., който е подписан от Х. и от дисциплинарнонаказващия орган.
Всички събрани материалите
по дисциплинарната преписка и протоколите за изслушване на служителите са
изпратени на дисциплинарнонаказващия орган
- директора на Агенция „Митници“ с докладна записка № 32-211509/22.07.2020 г. и
съобразно поставената резолюция върху нея, същата е постъпила при органа на
22.07.2020 г. В докладната записка е направено предложение на А.Х. да бъде
наложено дисциплинарно наказание „з.“.
Със заповед № 3597/28.07.2020
г. дисциплинарнонаказващият орган –
директор на Агенция „Митници“ е наложил на А.Х. дисциплинарно наказание „з.“ за
извършени от него дисциплинарни нарушения на чл. 89, ал. 2, т. 1 и т. 5 от
ЗДСл, изразяващи се в нарушение на етичните правила за поведение,
регламентирани в чл. 2, ал. 4 и чл. 5, ал. 1 и ал. 2 от Кодекса за поведение на
служителите в държавната администрация, приет с ПМС № 126/11.06.2004 г. (отм.
от 09.05.2020 г.), в т. 11, изр. второ от Кодекса за поведение на митническия
служител, утвърден със заповед № ЗМФ-109/09.02.2016 г. на министъра на
финансите, нарушение на разпоредбите на чл. 21, ал. 1 и чл. 28, ал. 1 от ЗДСл,
чл. 17, ал. 1, т. 5 от Закона за митниците, както и служебните му задължения
въведени в т. V.17. от длъжностната характеристика на служителя, във вр. с чл. 21, ал. 2 от ЗДСл. Наказващият орган изцяло е
възприел данните установени от извършената проверка от инспектората към Агенция
„Митници“, обективирани в докладна
записка с рег. № 32-206220/17.07.2020 г. на Ръководител на инспектората в
Агенция „Митници“, ведно с приложенията към нея. Посочил е, че дадените пред
него писмени обяснения от А.Х. не въвеждат нови факти и обстоятелства,
освобождаващи го от дисциплинарна отговорност и отчитайки тежестта на
нарушението, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината,
цялостното служебно поведение на държавния служител му е определил
дисциплинарното наказание „з.“ . Заповедта е връчена на А.Х. на 30.07.2020 г. в
16.50 ч., видно от отбелязването върху нея.
По делото са
приобщени План за съвместна дейност между ММГ в ГДМРР на ЦМУ на Агенция
„Митници“ и служители на ТД „Южна Морска“ на МП „Лесово“, Правила за дейността
на митническите мобилни групи, длъжностна характеристика, връчена на А.Х. на
14.10.2020 г. и Кодекс за поведение на митническия служител, утвърден със
заповед №ЗМФ-109/09.02.2016 г.
В съдебното
производство са разпитани в качеството на свидетели – Д. К. Т. и Н. Х. Г. – с.
в Агенция „Митници“. От показанията на свид. Т. се
установява, че като служител на ММГ е бил на смяна заедно с жалбоподателя на
16.02.2020 г. на МП „Лесово“. Относно дейността на ММГ посочва, че мобилната
група извършва п. на автомобили по метода анализ на риска, като за целта
служителите стоят на самото трасе между „Гранична полиция“ и кабинките на
Агенция „Митници“, където се извършва д. контрол, провежда се и. с водачите и
оглед на МПС. Относно конкретната смяна свидетелят посочва, че са осъществявали
действия по с. на автомобили за рентгенов контрол и са п. кабини, долапи и шасита, като не са имали искане от колегите си за
извършване на конкретна проверка. Проверки от него и Х. били извършвани на
пункта, като предоставените им за запознаване записи, включвали видеонаблюдение за малка част от трасето за извършване
на проверки - не се обхващат халетата за извършване на митнически проверки и
рентгена, не се обхваща и самият пункт, не се обхваща и самото трасе, през
което преминават камионите и където свидетеля и жалбоподателя били извършвали
проверки. Посочва, че липсата на видеозаписи от останалите камери на пункта
води до разминаване в часовете за извършване на проверки.
От показанията на
свидетеля Г. се установява, че на 15.02.2020 г. е работила по график с
жалбоподателя Х. на МП „Лесово“. Посочва, че от мобилните екипи се извършват д.
п. и ф. к., провеждат се и. с водачите на превозни средства чрез анализ на
риска, като се определят избирателно превозните средства, които следва да бъдат
п. от тях.
Въз основа на така
установената фактическа обстановка, събраните писмени и гласни доказателства,
които изцяло кредитира, съдът намира от правна страна следното:
Жалбата е подадена
в срока по чл.149, ал.1 от АПК. Същата е насочена срещу акт, подлежащ на
съдебен контрол по смисъла на чл.124, ал. 1 от ЗДСл, по предвидения в закона
ред, в предвидената писмена форма и от лице адресат на акта, поради което е
процесуално допустима.
Разгледана по
същество жалбата е основателна, по следните правни съображения:
Съдът, като
съобрази нормата на чл.168, ал.1 от АПК, извърши проверка за законосъобразност
на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.
Видно от
оспорената заповед, дисциплинарнонаказващият орган е
приел, че А.Х. е осъществил дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 89, ал. 2, т. 1 и т. 5 от ЗДСл, а именно - неизпълнение на служебните задължения и неспазване на
правилата на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация. Съгласно чл. 92, ал. 1 от ЗДСл, дисциплинарните наказания се налагат от органа по назначаването. В случая
оспорената заповед за налагане на дисциплинарно
наказание е издадена от компетентен орган, овластен с
нормата на чл. 92, ал. 1 от
ЗДСл . Съгласно чл. 6, т. 5
от Устройствения правилник на Агенция
„Митници“ директорът на агенцията има правомощие да назначава държавните
служители, изменя и прекратява служебните правоотношения с тях. Предвид
изложеното оспорената заповед е валидна.
Заповедта е издадена
в предвидената от закона писмена форма и съдържа посочените в нормата на чл.
97, ал. 1 от ЗДСл реквизити, в т. ч. фактически и правни основания.
Противно на
твърденията на оспорващия дисциплинарното наказание е наложено на оспорващия в
срока, регламентиран в разпоредбата на чл. 94, ал. 1 от ЗДСл. Съгласно
цитираната разпоредба дисциплинарните наказания се налагат не по-късно от два
месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването
му. Съгласно трайната съдебна практика нарушението се счита за открито, когато дисциплинарнонаказващият орган е установил извършеното му и
самоличността на извършителя, като това се осъществява едва след получаване на
материалите от производството. В конкретния случай, дисциплинарнонаказващият орган
е получил информация за извършеното нарушение едва с представянето на докладна
записка с рег. № 32-206220/17.07.2020 г., поради което на 17.07.2020 г. е
най-ранния момент, в който директорът на Агенция „Митници“ е узнал, че са
налице данни за извършено нарушение. Ето защо от този момент се счита, че
органът е открил нарушението и от този момент започва да тече двумесечния срок
за налагане на дисциплинарно наказание, което изискване е спазено с издаването
на заповед на 28.07.2020 г. Не е изтекъл и едногодишния срок от датата на която
се предполага, че е извършено нарушението. Дисциплинарнонаказващият орган
е спазил изискването на чл. 93, ал. 1 от ЗДСл като е изслушал държавния
служител и е приел неговите писмени обяснения преди налагане на дисциплинарното
наказание.
Настоящият
съдебен състав споделя заявените в жалбата твърдения за липса на доказателства
за извършено от А.Х. нарушение на служебните задължения. Съдът
намира, че в случая дисциплинарно наказание е и наложено, без да е изяснена в
цялост относимата фактическата
обстановка. Държавният служител е наказан за това, че на 04.02.2020 г. по
време на нощно дежурство, заедно с А. Р., за работата си на трасе „Входящи
тежкотоварни автомобили“ на ГКПП-„Лесово“ е о. данни за несъществуваща проверка
на посочените в заповедта товарни автомобили на ГКПП „Лесово“, както и затова,
че на 16.02.2020 г. по време на нощно дежурство, съответно заедно с Д.Т., за
работата си на трасе „Входящи тежкотоварни автомобили“ на ГКПП-„Лесово“ е о.
неверни данни за начало и край на физическа проверка на цитирани в заповедта товарни
автомобили. За да достигне до този извод наказващият орган се е позовал на
представени записи от камера за видеонаблюдение на
ГКПП „Лесово“ и извършена справка за регистрираното движение на посочените
автомобили на пункта от МИСТ (Митническа информационна система за Транзит),
като е сравнил данните от тях с вписаните от служителя данни за извършени
проверки в справка/отчет за смяната.
Действително съдът
установи, че са налице разминавания между вписаните в отчета проверки и данните
посочени в МИСТ относно описаните тежкотоварни автомобили, но това не означава
непременно извършването на нарушения. Според данните по делото, в частност
Правилника за дейност на мобилни митнически групи и свидетелските показания,
служителите от ММГ имат правомощие да осъществяват физически контрол на
автомобили, както на територията на митническия пункт, така и на територията на
цялата страна, независимо, че за съответния автомобил е разрешен режим транзит.
Разрешаването на режима е в правомощията на служителите от съответното
митническо поделение, в настоящия случай – ТД „Южна морска“. Служителите от ММГ
нямат отношение към действията предприемани по отношение режима на
автомобилите. Освен това по делото не се установиха данни контролът от ММГ да
се осъществява на определено място на съответното ГКПП. От събраните
доказателства, показанията на свидетеля Т. и от показанията на свидетелката Г.,
се установява, че служителите от тази група са извършвали проверки чрез
провеждане на интервюта с шофьорите, като по преценка на съответния служител
автомобилите се насочват за извършване на проверка – чрез отделяне или
превеждане в обособените за проверка места. Съдът кредитира изцяло показанията,
тъй като съвпадат с твърденията на жалбоподателя относно механизмите за
извършване на проверки и не са оспорени от ответника. Представеният видеозапис
обхваща трасето на „Вход тежкотоварни автомобили“ именно от мястото за
извършване на административна проверка от страна на служителите на ТД „Южна
морска“ в посока мобилен рентген и хале за извършване на митнически проверки. Основателни
са възраженията на жалбоподателя, че от записите на камерите не би могло да се
направи цялостно и точно заключение за извършената от него дейност по време на
нощните дежурства на 04.02.2020 г. и на 16.02.2020 г., доколкото записите не
обхващат престоя на товарните автомобили пред кабината за извършване на режима.
По делото е установено, че престоят на автомобилите на ГКПП не се обхваща изцяло
от камерата, от която са свалени видеозаписите. Липсва и видеозапис от мобилния
рентген и халето, за които не е спорно, че има монтирани камери за видеонаблюдение и където служителите от ММГ също са
имали възможност да осъществяват физически контрол на автомобилите, независимо
от провежданите проверки от служителите на ТД „Южна морска“. От друга страна,
няма данни по делото в кой момент посочените в заповедта тежкотоварни
автомобили са напуснали територията на ГКПП „Лесово“. По отношение на два от
автомобилите - МПС с peг. № *** и МПС
с peг. № ***, съгласно справката от МИСТ има
взето решение за проверка, като относно втория автомобил ЩМП е приключила на
следващия ден (доколкото тогава е разрешен режим транзит). Относно
МПС рег. № ***, съгласно данните получени от жалбоподателя и неоспорени от
ответника, е осъществено рентгеново заснемане в 00:30 часа, т.е. този автомобил
е бил на територията на ГКПП „Лесово“ час и половина след разрешаване на режима
транзит. С оглед на изложеното, съдът намира, че липсват категорични данни,
които да доведат до извод за точното напускане на процесните
МПС на територията на ГКПП „Лесово“ и тяхното местонахождение към времето, за
което в справката е посочено от Х., че е извършена проверка, както и липсват
данни за точното местонахождение на жалбоподателя през часовия интервал от 00:00 ч. до 08:00 ч. на 04.02.2020 г. и на 16.02.2020 г.,
включително интервалите от време, за които се претендира, че е вписал неверни
данни за извършени проверки. Тези обстоятелства са от съществено значение,
доколкото служителите от ММГ имат възможност да извършват проверка, както на
територията на ГКПП, така и на цялата страна. Като не е изяснил фактическата
обстановка в нейната цялост наказващият орган е допуснал нарушение на
процесуалните правила, което води до незаконосъобразност на оспорената заповед.
Анализът на
доказателствата, събрани в хода на дисциплинарното производство и при съдебното
дирене обосновава извод за липса на надлежно установено и доказано по несъмнен начин
извършено от жалбоподателя нарушение на служебната дисциплина. По никакъв
начин, дисциплинарнонаказващия орган не е доказал от
обективна и субективна страна осъщественото от Х. дисциплинарно нарушение.
Предвид това и поради липсата на доказателства за извършено и надлежно доказано
дисциплинарно нарушение, заповедта се явява неправилна и незаконосъобразна и като
такава следва да бъде отменена.
С оглед на
изложеното, заповед № 3597 от 28.07.2020г., издадена от Директора на
Агенция „Митници“, с която на А.Х. от гр.С., на длъжност с.и.в Агенция
„Митници“ в отдел ММГ, ГДМРР, ЦМУ, е наложено дисциплинарно наказание „з.“ за
извършено от него нарушение на чл. 89, ал. 2, т. 1 и т.5 от ЗДСл, следва да
бъде отменена като незаконосъобразна.
С
оглед изхода на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК ответникът дължи
направените от жалбоподателя разноски в съдебното производство за адвокатско
възнаграждение. Съдът съобрази представения по делото договор за правна защита
и съдействие, както и преводно нареждане от 11.08.2020 г., с което е заплатено
адвокатско възнаграждение от жалбоподателя на представляващия го адвокат – 500 лв.
Мотивиран от
изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд -Сливен,
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ заповед № 3597 от
28.07.2020г., издадена от Директора на Агенция „Митници“, с която на А.Х. от
гр.С. е наложено дисциплинарно наказание „з.“ за извършено от него нарушение на
чл. 89, ал. 2, т. 1 и т.5 от ЗДСл., като незаконосъобразна.
ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на А.П.Х. от гр.С. ЕГН ********** адрес ***
направените по делото разноски в размер
на 500 (петстотин) лева.
Решението не
подлежи на касационно обжалване на основание чл.124 изр. Второ от ЗДСл.
СЪДИЯ: