Решение по дело №769/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 22
Дата: 4 февруари 2020 г. (в сила от 4 февруари 2020 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20197100700769
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

22/04.02.2019 г., град Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в открито съдебно заседание на двадесет и осми януари през две хиляди и двадесета година, І касационен състав:

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

                                                          ЧЛЕНОВЕ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

                                                                                        СИЛВИЯ САНДЕВА

             При участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВИЧЕВ и секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА разгледа, докладваното от председателя, КАНД № 769/ 2019 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във връзка с чл. 348 от Наказателно-процесуалния кодекс НПК), във връзка с чл. 208 - 228 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на Регионална здравна инспекция - Добрич (РЗИ - Добрич), представлявана от Директора – д-р Светла ****, срещу Решение № 126 от 13.11.2019 г. по НАХД №111/ 2019 год. по описа на Районен съд - Балчик, с което е отменено Наказателно постановление №89/01.12.2017 г. на Директора на РЗИ - Добрич.

Касаторът настоява да бъде отменено първоинстанционното Решение като неправилно, незаконосъобразно и необосновано. Счита за неправилен изводът на съда, че в случая е налице маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, като се позовава на характера на засегнатите от нарушението обществени отношения. Оспорва и извода на съда, че се касае за няколко извършени нарушения, поради което и е следвало да се приложи разпоредбата на чл.18 от ЗАНН. Твърди се, че обектите са на територията на един хотел и се стопанисват от едно дружество и по своеобразен начин са във функционална зависимост помежду си.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, се представлява от юрисконсулт ****, която поддържа жалбата и настоява за нейното уважаване. Изразява становище за незаконосъобразността на решението и моли за неговата отмяна и за потвърждаване на наказателното постановление.

Ответникът, редовно призован, се представлява от адв. М. К., ДАК, който оспорва жалбата и излага подробни съображения за допуснатите от административния орган процесуални нарушения при издаване на АУАН и НП. Сочи, че обекта  е регистриран. Моли, да се потвърди решението на районния съд.

Представителят на Окръжна прокуратура - Добрич дава заключение за основателност на оспорването, като излага подробни съображения в тази насока.

След като прецени твърденията на страните и събраните доказателства, Административен съд – Добрич, І касационен състав, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна и в съответствие с изискванията за форма и реквизити, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, и в пределите на касационната проверка по чл. 218 АПК, е основателна по следните съображения:

Районен съд - Балчик е отменил НП №89/01.12.2017 г. на РЗИ-Добрич, с което на "***" ЕООД, представлявано от С.В.Е., за нарушение на чл. 36, ал. 1 от Закона за здравето (ЗЗ) и чл. 2, ал. 1 от Наредба № 9 от 21 март 2005г. за условията и реда за създаване и поддържане на публичен регистър на обектите с обществено предназначение, контролирани от Регионалните здравни инспекции, на основание чл. 211, ал. 3 от ЗЗ, е наложена имуществена санкция от 3000 лв. (три хиляди лева). За да постанови този резултат, Районният съд е приел, че при издаване на АУАН е допуснато съществено процесуално нарушение, като същото е пренесено и в издаденото НП. Приел е, че се касае за множество обекти с обществено предназначение, за които не е изпълнено изискването да се уведоми РЗИ Добрич по съответния законов ред. С НП обаче е прието, че е извършено едно нарушение и е наложена една административна санкция. С оглед тези изводи, въззивния съд е изложил мотиви, че е допуснато съществено процесуално нарушение. Счел е също, че е допуснато и още едно такова поради необсъждането на наличието или не на предпоставки за приложение на чл. 28 от ЗАНН. Приел е, че конкретният случай е класически пример за маловажност и на това основание и на изложеното по-горе е отменил НП.

Касационната инстанция извърши проверка относно приложението на закона, въз основа на фактическите констатации, приети от първоинстанционния съд, при спазване на правилата за събиране, проверка и оценка на доказателствата.

Обжалваното решение е валидно и допустимо и правилно. Изводите на съда изцяло се споделят от настоящия касационен състав.

Разпоредбата на чл. 36, ал. 1 от ЗЗ, задължава всеки, който открие обект с обществено предназначение, да уведоми за това съответната регионална здравна инспекция по местонахождението на обекта не по -късно от деня на започване на дейността. По делото е безспорно установено, че процесният обект е такъв с обществено предназначение по смисъла на § 1, т. 9, б. "в" от ДР на ЗЗ, тъй като представлява „Апартамент хотел „***“, плувен басейн, сауна, масажни кабинети, козметичен салон и парна баня /подробно по този начин описано в НП/, т.е. касае се за няколко различни обекта, които е следвало да бъдат регистрирани.

Съгласно чл. 18 от ЗАНН, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. Разпоредбата е императивна, поради което е недопустимо наказващият орган да преценява дали да я приложи или не.

Правилно нарушението на чл. 18 от ЗАНН е квалифицирано като съществено, тъй като е неотстранимо в съдебната фаза на производството и нарушава правото на защита на наказаното лице. Неприлагането на чл.18 от ЗАНН прави невъзможно да се прецени за кое от всички нарушения е наложено конкретното наказание и обуславя незаконосъобразността на наказателното постановление, както обосновано е приел и районният съд.

 Още повече се потвърждават изводите на въззивния съд, че се касае за различни обекти от представените пред районния съд писмени доказателства – Удостоверения за вписване в регистъра. Същите са издадени от РЗИ Добрич и касаят различни обекти, собственост на дружеството: Фитнес зала към хотел „***“; Козметичен салон – 1 работно място масаж/без лечебен и 1 работно място козметик към хотел „***“ и Хотел „***“ – 96 апартамента, т.е. от РЗИ при издаването на удостоверенията е прието, че се касае за различни обекти, поради което и няма как да бъде споделено становището на процесуалния представител на жалбоподателя, заявен пред касационната инстанция, че обекта е един.

Безспорно е и, че преди издаване на наказателното постановление, касационния ответник е изпълнил вменените му от закона задължения, а именно да регистрира съответните обекти. Същите са регистрирани на 19.10.2017 г., а НП е издадено на 01.12.2017 г., поради което и правилно и в тази си част от решението, районния съд е приел, че е налице основание за приложение на чл.28 от ЗАНН.

С оглед изложеното, касационната жалба като неоснователна следва да бъде оставена без уважение и в резултат да бъде оставено в сила първоинстанционното Решение.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 1 и ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, Административен съд - Добрич, І касационен състав,

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение 126 от 13.11.2019 г. по НАХД №111/ 2019 год. по описа на Районен съд - Балчик, с което е отменено Наказателно постановление №89/01.12.2017 г. на Директора на РЗИ - Добрич.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ:                             ЧЛЕНОВЕ: 1.                                                                                                                    

  2.