№ 43
гр. Плевен, 26.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на шести декември през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Димитър Хр. Кирилов
при участието на секретаря ЗАХАРИНКА К. ПЕТРАКИЕВА
като разгледа докладваното от Димитър Хр. Кирилов Административно
наказателно дело № 20214430201788 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл. 59 от ЗАНН
Жалбоподателят Община Плевен, представлявана от Г.Л.С. – *** с
административен адрес в гр. Плевен, ***, чрез пълномощника си адв. В.П. от
АК-Плевен, е депозирана жалба против наказателно постановление №
НЯСС-181/10.08.2021 г. издадено от **** ДАМТН София, с което на
основание чл.83 от ЗАНН, вр. чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за
водите е наложена на Община Плевен, ЕИК ****, със седалище и адрес на
управление гр. Плевен, ***, представлявана от Г.Л.С. – *** на Община
Плевен, административно наказание имуществена санкция в размер на 2000
лева, за неизпълнение на предписание по чл.190а, ал.2, вр. чл.190а, ал.1, т.3 от
Закона за водите.
В съдебното заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява,
представлява се от адв. В.П.. Процесуалния представител на жалбоподателя
поддържа жалбата и иска съдът да отмени изцяло атакуваното наказателно
постановление като незаконосъобразно и необосновано, постановено при
допуснати съществени процесуални нарушения. Алтернативно излага доводи
да бъде изменено към минимума на предвидената в закона санкция.
Ответникът по жалбата агенция Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор, редовно призован, представител не се явява. В
депозираното до съда писмено становище, процесуалния представител моли
да бъде постановено решение, с което да бъде отхвърлена жалбата на Община
1
Плевен, като излага доводи, че подадената жалба е изцяло неоснователна и и
твърденията в нея не отговарят нито на действителната обстановка, нито на
разпоредбите на закона, както и че жалбоподателят навежда съображения за
неправилност, необоснованост и незаконосъобразност на НП №НЯСС-
181/10.08.2021 г., издадено от **** Държавната агенция за метрологичен и
технически надзор.
Съдът като прецени събраните по делото писмени и гласни
доказателства намира за установено следното:
Жалбата е депозирана в срок, поради което се явява процесуално
допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
На 02.12.2020г. на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите, била
извършена проверка на язовир „Славяново - 4”, находящ се в имот с
идентификатор №***(стар №****) в землището на гр. Славяново, община
Плевен, собственост на Община Плевен, видно от Акт за публична общинска
собственост №***/14.02.2001 г., за установяване на изпълнението на мерките
за осигуряване на изправно техническо състояние на язовирната стена и
съоръженията към нея, чрез даденото в Констативен протокол №03-04-
43/09.07.2020г. предписание а именно: „Да се премахне храстовидната
растителност по въздушният откос“ със срок за изпълнение 29.10.2020г.
Проверката е извършена в присъствието на В.Г.В. – **** *** – Община
Плевен.
Проверката е извършена на 02.12.2020г. чрез обход и оглед на
язовирната стена и съоръженията към нея. По време на проверката е
установено, че въздушния откос е обрасъл с храстовидна растителност, което
създава предпоставка за компрометиране на въздушния откос. Обрастването
на въздушния откос на язовирната стена води до нарушаване целостта на
насипа, увеличаване на филтрацията на вода през нея, вследствие на което ще
се наруши сцеплението между земните частици на земнонасипната язовирна
стена и ще се компрометира стабилитета, устойчивостта и сигурността на
хидротехническото съоръжение – язовирна стена.
От направените констатации по време на проверката следва, че
състоянието на въздушния откос е същото, както е констатирано и в
Констативен протокол № 03-04-43/09.07.2020г.
Община Плевен в качеството си на собственик на язовир „Славяново –
4“, била надлежно уведомена за направените констатации и дадените
предписания.
Горепосочената фактическа обстановка е обективирана в Констативен
протокол №03-04-88/03.12.2020г. от проверка и контрол на язовирната стена и
съоръженията към нея, надлежно връчен на Община Плевен.
Актосъставителят е приел, че с това си поведение Община Плевен, в
качеството си на собственик на язовирната стена, не е изпълнила даденото в
2
констативен протокол КП №03-04-43/09.07.2020г., ., а именно: „Да се
премахне храстовидната растителност по въздушният откос“ със срок за
изпълнение 29.10.2020г., с което на 30.10.2020г. виновно е нарушила чл.190а,
ал.2 от Закона за водите /ЗВ/.
Съответно общината е задължена да изпълнява задължителните
предписания, като предприеме необходимите действия за осигуряване на
техническата изправност на язовирната стена и съоръженията към нея и
безопасната им експлоатация, но в указания срок – 29.10.2020г. не е
изпълнено даденото предписание.
С оглед на така установеното е съставен АУАН №03-015/01.03.2021г.,
против Община Плевен, с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление в
гр. Плевен, ****, представляващ Г.Л.С. – *** на Община Плевен,
/упълномощен представител инж. В.Г.В., притежаващ пълномощно с рег.
№***., нотариус ****.
Административно-наказващият орган в издаденото от **** ДАМТН
Наказателно постановление № НЯСС-181/10.08.2021г. е приел, че на
02.12.2020г. на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите, била
извършена проверка на язовир „Славяново - 4”, находящ се в поземлен имот
№**** в землището на гр. Славяново, община Плевен, Акт за общинска
собственост №***/14.02.2001 г., собственост на Община Плевен, за което е
съставен Констативен протокол № 03-04-88/03.12.2020г. В следствие на
проверката, чрез обход и оглед на малка язовирна стена и съоръженията към
нея и преглед на документацията от експлоатацията е установено, наличие на
храстовидна растителност по въздушния откос, т.е. че не е изпълнено от
собственика на язовир „Славяново-4“ задължителното предписание, дадено в
констативен протокол №03-04-43/09.07.2020г. на Главна Дирекция „Надзор на
язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно: Да се премахне
храстовидната растителност по въздушния откос, със срок на изпълнение
29.10.2020г.
Така на нарушителя за посоченото нарушение на разпоредбата на
чл.200, ал.1, т.39 за неизпълнение на задължение по чл.190а, ал.2, вр. чл.190а,
ал.1, т.3 от ЗВ, е наложено административно наказание имуществена санкция
в размер на 2000 лв.
Описаната в Акта и в НП фактическа обстановка безспорно се установи
от събраните по делото писмени доказателства, а именно: заверено копие на
Заповед №А-237/08.06.2020г. от Председателя на ДАМТН; заверено копие на
Заповед № А-533/24.09.2020г. от Председателя на ДАМТН; заверено копие от
покана до ***а на Община Плевен за съставяне на АУАН с изх. № 85-02-
73/15.02.2021г., ведно с известие за доставяне №0100013494651; заверено
копие от Констативен протокол № 03-04-88/03.12.2020г., ведно със заверено
копие от придружително писмо до ***а на община Плевен, изх. №85-01-
690/22.07.2020г., ведно с известие за доставяне №9100023409639; копие на
АКТ №***/14.02.2001г., ведно със СКИЦА № К19089/08.03.2011г.; Оригинал
3
на АУАН №03-015/01.03.2021г., ведно със заверено копие на пълномощно,
находящи се в административно-наказателната преписка, както и от
показанията на изслушаните в съдебно заседание свидетели – СВ. Д. Д. -
актосъставител и Р. СЛ. З., свидетел при съставянето на акта и констатиране
на нарушението, които съдът кредитира с доверие като логични, вътрешно
непротиворечиви, последователни и кореспондиращи с останалите
доказателства по делото.
При така установената фактическа обстановка, съдът достига до
следните правни изводи:
АУАН и НП са издадени от компетентните за това органи съгласно
чл.201, ал.11 и ал.12 от ЗВ, вр. чл.37, ал.1, б. „б” и чл.47, ал.2 от ЗАНН, което
не се оспорва от страните и за което свидетелстват наличните по делото
заверено копие на Заповед №А-237/08.06.2020г. от Председателя на ДАМТН;
заверено копие на Заповед № А-533/24.09.2020г. от Председателя на
ДАМТН.
В предоставения тридневен срок по чл.44, ал.1 ЗАНН не са постъпили
възражения от страна на общината-жалбоподател.
Съдът не установи процесуални нарушения или материалноправни
пропуски при издаване на АУАН и НП, които да обуславят отменително
решение. Както АУАН, така и НП съдържат всички необходими реквизити
според чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Описаната фактическа обстановка безспорно се установява от
незаинтересованите и безпротиворечиви относно горните факти и
обстоятелства показания на свидетелите С.Д. и Р.З., както и от писмените
доказателства по делото.
Административно-наказателно производство е образувано със съставяне
против общината-жалбоподател на АУАН от компетентно длъжностно лице
по смисъла на чл.201, ал.12 от Закона за водите. Актът е съставен в
присъствието на свидетели по установяване на твърдяното нарушение и на
упълномощен представител на Община Плевен, и е подписан от посочените
лица, като в него не са изложени възражения.
Съдът намира, че при издаване на обжалваното НП също са спазени
всички изисквания по ЗАНН – същото е издадено от компетентен орган и
съдържа всички изискуеми съгласно чл. 57, ал. 1 от ЗАНН реквизити – отново
са описани вмененото нарушение и обстоятелствата, при които то е
извършено, посочени са датата и мястото на извършване на нарушението,
както и е посочена нарушената законова разпоредба - чл.190а, ал.1, т.3 от
Закона за водите и санкционната норма - чл.200, ал.1, т.39 от Закона за
водите, въз основа на която е наложено административното наказание.
По изложените съображения съдът намира, че в случая не са налице
никакви формални предпоставки за отмяна на обжалваното НП, тъй като при
реализиране на административно-наказателната отговорност на Община
Плевен, не са допуснати съществени процесуални нарушения, водещи до
4
порочност на административно-наказателното производство против него,
респективно - до формална незаконосъобразност на съставения АУАН и/или
на издаденото въз основа на него НП.
Безспорно е, че Община Плевен е собственик на язовир „Славяново - 4“
и на неговата стена. При това положение е безспорно, че отговорна за
изпълнение на предписанията на ДАМТН е само и единствено Община
Плевен – чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите. Безспорно е, че предписанието
в Констативен протокол №03-04-43/09.07.2020 г. на Главна дирекция „Надзор
на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно: „Да се премахне
храстовидната растителност по въздушният откос“ със срок за изпълнение
29.10.2020г.
Безспорно е и че до датата на повторната проверка на 02.12.2020 г.
предписанието не е било изпълнено. Вмененото на Община Плевен
административно нарушение е за неизпълнение на дадено предписание със
срок за изпълнение до 29.10.2020г..
Процесното нарушение не може да бъде квалифицирано и като такова
по чл. 28 ЗАНН. В този смисъл със Закона за водите се уреждат обществените
отношения, свързани с техническото състояние и безопасната експлоатация
на язовирните стени и съоръженията към тях са пряко и непосредствено
свързани с тяхната безопасна експлоатация. Преките и непосредствени
последици от неизправно техническо състояние на язовирните стени и
съоръженията към тях, са свързани с човешкия живот и здраве, околната
среда, културното наследство и стопанска дейност. Настоящият състав изцяло
се присъединява към тази преценка на наказващия орган и намира, че случая
не може да бъде квалифициран като такъв по чл.28 ЗАНН.
Съгласно разпоредбата на чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите
/действащ към момента/ - Наказва се с глоба, съответно имуществена
санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или
юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 2 и
чл. 190а, ал. 1, т. 3. Предвиденото административно наказание е по вид
„имуществена санкция“ в размер от 1 000 лева до 20 000 лева. В обжалваното
НП няма никакви мотиви защо размера не е в минимума по закон. Доколкото
няма данни за други подобни нарушения на Община Плевен, то настоящия
състав намира основание за изменение на обжалваното НП до минималния
предвиден в закона размер от 1 000 лева.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № НЯСС-181/10.08.2021 г.
издадено от **** ДАМТН София, с което на основание чл.83 от ЗАНН, вр.
чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите е наложена на Община
5
Плевен, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр. Плевен, ***,
представлявана от Г.Л.С. – *** на Община Плевен, административно
наказание имуществена санкция в размер на 2000 лева, за неизпълнение на
предписание по чл.190а, ал.2, вр. чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, като
НАМАЛЯВА този размер на 1 000 /ХИЛЯДА/ лева.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АПК пред
Административен съд гр. Плевен по реда на АПК в 14- дневен срок от
съобщаването на страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6