Р Е Ш Е
Н И Е
№ 260078
гр.***, 19.08.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
***КИ
РАЙОНЕН СЪД, 17–ти наказателен състав, в публично заседание на 20.07.2020 година
в състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: Анатоли Бобоков
при участието на секретаря Д.М., като разгледа
НАХД № 2055 по описа на БРС за 2020г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
е образувано по повод жалба на П.И.О. с ЕГН: **********, против Електронен фиш
за налагане на глоба (ЕФ) Серия Г № 0015210 от 21.11.2019г., издаден от ОДМВР-***,
с който за нарушение по чл.483, ал.1, т. 1 КЗ, вр. с чл. 638, ал.1, т. 1 КЗ,
вр. с чл. 461, т. 1 КЗ е наложена „Глоба“ в размер на 250 лева.
С жалбата се моли за отмяна на ЕФ.
В открито съдебно заседание жалбоподателят,
редовно призован, не се явява, процесуалният му представител поддържа жалбата.
Административнонаказващият орган – ОДМВР-гр.***,
Сектор „ПП”, надлежно призован, не изпраща представител. В писмено становище от
упълномощен юрисконсулт се заявява, че наказателното постановление е правилно и
законосъобразно, а санкцията е правилно определена, поради което и се пледира
за потвърждаване на санкционния акт.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на четиринадесетдневния
срок за обжалване по чл. 59, ал.2 ЗАНН вр. с чл. 189, ал.8 ЗДвП. Жалбата е
подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт,
поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна, като съдът след като
прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията
си по съдебния контрол намира за установено следното:
На 21.11.2019г. в 15,17
часа в гр. ***, по ул. „***“ техническо средство – мобилна система за контрол на скоростта, засякла и заснела автомобил
л.а. с рег. № А0025НВ. От направената справка се установило, че към датата и
часа на управление за автомобила не е имало сключена валидна застраховка
„Гражданска отговорност“. Било установено и че автомобилът е собственост на
жалбоподателя.
Бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба на ОДМВР-гр.***, с който
за нарушение на чл. 483, ал.1, т.1 КЗ, вр. с чл. 638, ал.1, т. 1 КЗ била наложена „Глоба“ в размер на 250 лева.
Техническото средство – мобилна система за контрол на скоростта , към
датата на заснемане на нарушението било годно и калибрирано, видно от
приложените Удостоверение и Писмо.Няма данни за използването на мобилното
техническо средство да е бил съставян протокол по реда на чл. 10, ал.1 от
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от
събраните по делото материали по АНП, както и писмени доказателства, събрани в
хода на съдебното производство, които съдът кредитира изцяло. Съгласно
разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП - изготвените с технически средства или
системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и
разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния
процес, поради което и съдът кредитира изцяло, приложената по преписката
снимка.
От тази фактическа обстановка и разглеждайки направените възражения
съдът прие, че в конкретния случай са налице нарушения при установяване на
нарушението и издаване на ЕФ, довели до незаконосъобразност на издадения ЕФ.
От приложената по делото разпечатка от проверка, извършена в Гаранционен
фонд за същия автомобил е видно, че той не е имал валидно сключена и действаща
застраховка „Гражданска отговорност“ към датата на заснемането му с
техническото средство. В случая обаче отговорността на жалбоподателя е
ангажирана за това, че като собственик не е изпълнил задължението си да сключи задължителна застраховка
"Гражданска отговорност", а не за това, че е управлявал лекия автомобил без наличието на такава застраховка.
Задължението за сключване на договор за застраховка "Гражданска
отговорност" от собственика е уредено в чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ и
предписва, че застраховката следва да се сключи от всяко лице, което притежава
моторно превозно средство, което е регистрирано на територията на Република
България и не е спряно от движение. Това задължение възниква или в момента, в
който дадено лице придобие МПС, което няма застраховка или в момента, в който
изтече предходната застраховка, при
положение, че автомобилът не е спрян от движение. С оглед горното съдът намира,
че изначално АНО неправилно е приел, че нарушението е извършено от жалбоподателя
на 21.11.2019г. поради което и само на това основание ЕФ се явява
незаконосъобразен и следва да се отмени.
На следващо място нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДП (към която препраща
чл. 647, ал. 3 от КЗ) предвижда, като условие за издаването на електронен фиш,
с автоматизираното техническо средство да е заснето и установено "нарушението".
Това означава, че техническото средство следва да установи автоматизирано, без
намесата на служител, всички елементи от състава на нарушението и то по начин,
възможен за по-нататъшната му автоматизирана обработка, която в крайна сметка
да има за резултат генерирането на електронния фиш "в отсъствието на
контролен орган и на нарушител". Не е възможно да се изпълни законовото
изискване за установяване и наказване на нарушението в отсъствието на контролен
орган, ако с автоматизираното техническо средство не се установят всички
елементи от състава на съответното административно нарушение. Изискването за
автоматизиран характер на дейността от установяването на нарушението до
наказването му чрез електронен фиш произтича и от законовите дефиниции, дадени
с § 1, т. 1 от ДР на ЗАНН и § 6, т. 63 от ДР на ЗДП, според които
"електронен фиш" е електронно изявление, записано върху хартиен,
магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система
въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства или системи. Затова следва да се приеме, че в случаите
на чл. 638, ал. 4 от КЗ е необходимо
системата за установяване на нарушенията автоматично (без намесата на контролен
орган) да събира данни за наличието на действаща застраховка ГО за съответния
автомобил. Ако такива данни не се събират от системата и се налага извършването
на справка от съответен служител, то за установяването на нарушението следва да
се състави АУАН, а издаването на ЕФ е недопустимо (Решение № 1632 от 8.10.2019 г. на АдмС - *** по к. а. н. д. № 1613/2019
г.). От данните по делото е видно, че нарушението е установено
впоследствие, чрез справка в Гаранционния фонд относно обстоятелствата налице
ли е валидно сключена застраховка „ГО“ за процесния автомобил. Т. е тези
обстоятелства не се установяват към момента на заснемането от АТСС, тъй като
АТСС е одобрен тип средство за измерване единствено
за контрол на скорост на движение. В настоящия случай, АНО е следвало да
приложи общите правила на административнонаказателното преследване и да издаде
АУАН и въз основа на него НП, като в административнонаказателното производство
като веществено доказателствено средство да бъдат използвани снимките от АТСС,
по аргумент на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП.
На последно място настоящият състав счита, че в хода на заснемане на
административното нарушение също е допуснато съществено нарушение, водещо до
порочност на цялата процедура. Това е така, доколкото в процесния случай ЕФ е
издаден на база нарушение, заснето с мобилно техническо средство, но към
преписката не е представен протокол по чл. 10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от
12.05.2015г. Според разпоредбата на
чл.165, ал.3 от ЗДвП - условията и редът за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят
с наредба на министъра на вътрешните работи, каквато се явява Наредба
№8121з-532 от 12.05.2015г. В случай на използване на мобилна АТСС протокол по
чл. 10, ал.1 от Наредбата е задължителен, защото той е доказателство относно
мястото и времето на извършване на нарушението, относно това, с какво по вид
АТСС е заснето нарушението, относно посоката на движение, в която се
осъществява контролът, относно въведените ограничения, относно автомобила, на
който е поставено мобилното АТСС, както и дали са спазени другите изисквания на
Наредбата. Липсата на протокол по чл. 10, ал.1 от Наредбата и приложенията към
него, съгласно чл. 10, ал.3 от Наредбата, сочи на недоказаност на нарушението,
поради което обжалваният електронния фиш следва да бъде отменен само на това
основание.
С оглед всичко гореописано, настоящият състав счита, че са допуснати
нередовности, които са опорочили цялото производство и са довели до
незаконосъобразно издаване на ЕФ, поради което и същият следва да се отмени.
В тежест на АНО следва да се възложат сторените от жалбоподателя
разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 150 лв.
Така мотивиран, на основание чл.63,
ал.1, предл.3 ЗАНН, ***кият районен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба (ЕФ)
Серия Г № 0015210 от 21.11.2019г., издаден от ОДМВР-***, с който на П.И.О. с ЕГН: ********** за нарушение по чл.483, ал.1, т. 1 КЗ, вр. с
чл. 638, ал.1, т. 1 КЗ, вр. с чл. 461, т. 1 КЗ е наложена „Глоба“ в размер на
250 лева.
ОСЪЖДА ОДМВР ***
да заплати на П.И.О. с ЕГН: ********** сумата 150 лв. разноски.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.*** в 14 - дневен
срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/
Вярно с оригинала: М.Р.