Решение по дело №729/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1015
Дата: 7 юни 2022 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20227180700729
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

            РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 1015

 

 

гр. Пловдив,  07 юни 2022 г.

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в публично заседание на единадесети май през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при секретаря Б.К., като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 729 по описа за 2022 г. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

2. Образувано е по жалба, предявена от СДРУЖЕНИЕ МУЗИКАУТОР, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Изпълнителния директор И.Д., чрез процесуалния си представител юрисконсулт С., против частичен отказ, постановен с  Решение № 22ДОИ-7/1/02.03.2022 г., издадено от Секретаря на Община Пловдив.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на обжалвания частичен отказ и се иска отмяна на решението в обжалваната му част, както и Община Пловдив да бъде задължена да разрешени искания достъп. Претендира се присъждане на разноските по делото в това число и юрисконсултско възнаграждение.

3. Ответникът по жалбата – Секретаря на Община Пловдив, чрез процесуалния си представител, е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Твърди се, че информацията по т. 2, 3, 4 от подаденото заявление за достъп до обществена информация е за бъдеще време и към момента не съществува, т.е. Община Пловдив не може да даде достъп до информация, която не е налична в масивите на общината. Освен това се сочи, че бюджетът на Община Пловдив не е бил приет към датата на подаване на заявлението. Претендира се присъждане на съответното юрисконсултско възнаграждение.

ІІ. За допустимостта:

4. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите и за правото: 

5. Административното производство е започнало по Заявление за достъп до обществена информация вх. № 22ДОИ-7 от 17.02.2022 г. по описа на Община Пловдив, подадено от жалбоподателя, с което е поискано предоставяне по електронен път на следната обществена информация:

„1. В периода 01.01.2022 - 31.12.2022 г. кои са събитията - концерти, фестивали и други с използване на музика, за които се предвижда/е одобрено пълно или частично финансиране от бюджета на Община Пловдив? В какъв размер е стойността на финансирането на всяко едно от културните събития на територията на общината? Моля, посочете бенефициентите на финансирането от страна на общината - фирма, а по възможност - и контакти на организаторите на всяко отделно събитие?

2. В периода 01.01.2022 - 31.12.2022 г. съществува ли изискване/ условие/основание в процедурата или в договорите за финансиране на културните събития, сключени между Община Пловдив и конкретните бенефициенти(организатори), последните да докажат уреждането на правата на авторите на музика, текст, аранжимент и издателите с организациите за колективно управление на тези права?

3. В периода 01.01.2022 - 31.12.2022 г. предвидено ли да се извършват проверки при/преди отчитането на средствата за финансиране на събитията от Община Пловдив дали бенефициентите (организаторите) са спазили условията по Закона за авторско право и сродните му права и по сключения с общината договор?

4. В периода 01.01.2022 - 31.12.2022 г. предвидена ли е в процедурата на Община Пловдив за одобряване на финансирането на културни събития неблагоприятна последица/санкция към бенефициентите на финансирането, ако те не са спазили задълженията си по чл. 58 от ЗАПСП, и ако да - каква е тя?

5. В периода 01.01.2022 - 31.12.2022 г. какви са документите съгласно процедурата на Община Пловдив за одобряване на финансирането на културни събития, въз основа на които общината приема, че правата на авторите на текст, музика, аранжимент и издателите са предварително уредени от бенефициентите (организаторите), кандидатстващи, получили и предстоящи да получат финансиране за организиране на културно събитие?

6. Какъв е механизмът на плащане от Община Пловдив към бенефициентите (организаторите) - еднократно, преди културното събитие, на два транша - преди и след събитието или друго?“.

6. При това положение е издадено и процесното Решение № № 22ДОИ-7/1/02.03.2022 г. от Секретаря на Община Пловдив, с което е предоставен достъп до исканата обществена информация по т. 1 и т. 6 от така подаденото заявление. Мотивите за постановяване на този резултат се свеждат до следното: „По т. 2 …, т. 3 …, т. 4 …и по т. 5 …: уведомявам заявителя, че съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. З от ЗДОИ информация от обществения сектор е всяка информация, обективирана върху материален носител, включително съхранена като документ, звукозапис или видеозапис, и събрана или създадена от организация от обществения сектор, а в настоящия случай в съдържанието на въпросите се иска информация за бъдеще време, която попада извън приложеното поле на ЗДОИ.“

7. При така изложената фактическа обстановка следва да се приеме, че доколкото в разпоредителната част на процесното решение липсва изрично произнасяне от страна на ответния административен орган по т. 2, 3, 4 и 5, то на практика е налице мълчалив отказ за предоставяне на тази информация. Обстоятелството, че в мотивите на обсъждания административен акт е посочено, че „… в съдържанието на въпросите се иска информация за бъдеще време…“, по никакъв начин не променя този извод, още повече, че информацията по т. 1 и т. 6, която каза се е предоставена и тази по т. 2, 3, 4 и 5 от заявлението, касаят един и същ период, а именно 01.01.2022 - 31.12.2022 г.

8. Според чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ, заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране. В чл. 58, ал. 1 от АПК е предвидено, че непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ да се издаде актът. От представената по делото административна преписка се установява, че датата, на която заявлението за достъп до обществена информация е постъпило в Община Пловдив, е 17.02.2022 г. При това положение ответният административен орган е следвало да се произнесе по т. 2, 3, 4 и 5 от същото, най-късно до 04.03.2022 г., включително, каквото се констатира, че не е сторено.

9. Мълчаливият отказ е постановен при съществени нарушения на процедурата, предвидена в ЗДОИ за предоставяне на достъп до обществена информация.

Законът за достъп до обществена информация урежда обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, както и с повторното използване на информация от обществения сектор, като обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Законът се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България, които са задължени субекти по силата на чл. 3 от ЗДОИ. Този закон урежда обществени отношения, които са от особена значимост за една правова държава, като охраняват правата на гражданите за достъп до обществена информация.

10. В чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ са очертани възможностите за органите по чл. 3 от същия закон – “органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение”. Законодателят е предвидил задължително уведомяване на лицето, което отправя искане за достъп до обществена информация и задължително произнасяне на органите по чл. 3 от ЗДОИ по отправеното искане.

Казано с други думи, с оглед характера на обществените отношения, които урежда приложимият материален закон /предметът и целта на закона/ и при изричаната разпоредба на чл. 28, ал. 2, чл. 38 и чл. 39 от ЗДОИ за формата и съдържанието на административното решение, както и за връчване на решението за отказ за предоставяне достъп до обществена информация, е налице императивна законова разпоредба, която изисква и задължава субектите по чл. 3 от закона, да се произнесат писмено по заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация, в т.ч. и в случаите, когато не разполагат с исканата информация и нямат данни за нейното местонахождение /тогава в 14-дневен срок уведомяват заявителя/, както урежда разпоредбата на чл. 33 от ЗДОИ.

11. Изложените до тук съображения, обосновават крайния извод за незаконосъобразност на оспорения мълчалив отказ, поради което същият ще следва да бъде отменен. На основание чл. 173, ал. 2 от АПК, делото следва да бъде изпратено като преписка на Секретаря на Община Пловдив за изрично произнасяне по Заявление за достъп до обществена информация в частта му по т. 2, 3, 4 и 5, подадено от СДРУЖЕНИЕ МУЗИКАУТОР, при съблюдаване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивната част на настоящото решение. Това налага извод за основателност на жалбата.

V. За разноските:

12. При посочения изход на спора, на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК, на жалбоподателя, се дължат извършените разноски, които се констатираха в общо размер на 110 лв., в т.ч. възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита размер на 100 лв., изчислено съгласно правилото на чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, издадена на основание чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, при съобразяване на фактическата и правна сложност на делото, както и сумата от 10 лв., представляваща заплатената държавна такса за образуване на съдебното производство.

 

Така мотивиран, на основание чл. 173, ал. 2 и чл. 174 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав

 

 

Р    Е    Ш   И :

 

 

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на Секретаря на Община Пловдив за достъп до обществена информация по Заявление вх. № 22ДОИ-7 от 17.02.2022 г. в частта му по т. 2, 3, 4 и 5, подадено от СДРУЖЕНИЕ МУЗИКАУТОР, с ЕИК *********.

ИЗПРАЩА преписката на Секретаря на Община Пловдив за изрично произнасяне по Заявление за достъп до обществена информация вх. № 22ДОИ-7 от 17.02.2022 г., в частта му по т. 2, 3, 4 и 5, подадено от СДРУЖЕНИЕ МУЗИКАУТОР, с ЕИК *********, при съблюдаване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивната част на настоящото решение.

ОПРЕДЕЛЯ 20-дневен срок за произнасяне, считано от датата на влизане в сила на настоящото съдебно решение.

ОСЪЖДА Община Пловдив да заплати на СДРУЖЕНИЕ МУЗИКАУТОР, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Изпълнителния директор И.Д., сумата в размер на 110 лв., представляваща заплатената държавна такса за образуване на съдебното производство и възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита.

 

Решението е окончателно и не подлежи на касационно оспорване на основание чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: