Решение по дело №407/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 374
Дата: 21 ноември 2023 г. (в сила от 1 декември 2023 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20237220700407
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 374

 

гр. Сливен, 21. 11. 2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на шестнадесети ноември, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

             

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Райкова-Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 407 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 459 от Изборния кодекс /ИК/.

Образувано е по жалба от ПП „ВЪЗРАЖДАНЕ“, подадена срещу Решение № 367-МИ от 30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия /ОИК/ – Сливен, с което е обявен за избран за к. на к. ***, община Сливен, област Сливен, на първи тур П.Н.К., издигнат от ПП „ГЕРБ“.

В жалбата си оспорващият твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно, издадено при съществени нарушения на изборното законодателство, които са довели до погрешно определяне за кмет лицето, което е избрано. Излага съображения, че: при провеждането на изборите на 29.10.2023 г. са извършени груби нарушения при преброяването на бюлетините; от излъчения видеозапис от изборната вечер се вижда, че в момента на преброяването на бюлетините, член на СИК зачерква с химикалка бюлетини от общия куп и същите биват отразявани като действителни; при изготвяне на протокола на СИК са допуснати съществени процесуални нарушения при отчитане на бюлетините за различните кандидати, които са довели до незаконосъобразност на оспореното решение; от излъчения видеозапис се вижда броят на манипулираните бюлетини – 2 броя, с които се достига необходимия брой гласове, с цел да се избегне провеждането на втори тур за избор на кмет на кметство; данните, вписани в протоколите, не отговарят на действителните резултати. Моли съда да обяви избора за недействителен.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Претендира присъждане на направените по делото разноски. Счита, че от доказателствата по делото е установено, че са налице съществени нарушения на изборите в ***.

            Административният орган - Общинска избирателна комисия – Сливен, редовно призована, се представлява в съдебно заседание от упълномощен представител – член на ОИК – Сливен с юридическо образование, който оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на възнаграждение за представителство пред съдебната инстанция.

            Заинтересованото лице П.Н.К., редовно призован, се явява лично в съдебно заседание, оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена като неоснователна.

Заинтересованото лице ПП „ГЕРБ“, редовно призовано, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата и моли да бъде оставена без уважение. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Въз основа на събраните по делото относими към спора доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

С Решение № 2004-МИ от 24.08.2023 г. на Централна избирателна комисия /ЦИК/ е назначена ОИК в община Сливен в състав от 13 членове.   

С Решение № 2255-МИ от 07.09.2023 г. на ЦИК е регистрирана партия „ВЪЗРАЖДАНЕ“ за участие в изборите за кметове на 29.10.2023 г. С Решение № 16-МИ от 14.09.2023 г. на ОИК – Сливен, е регистрирана партия „ВЪЗРАЖДАНЕ“ за участие в изборите за кмет на кметство в ***, община Сливен. С Решение № 77-МИ от 21.09.2023 г. на ОИК– Сливен, е регистрирана кандидатска листа за кмет на кметство ***, община Сливен, от ПП „ВЪЗРАЖДАНЕ“ при произвеждане на изборите за кметове на 29.10.2023 г., и е обявена кандидатска листа, както следва: Ж. М. М.

С Решение № 2393-МИ от 13.09.2023 г. на ЦИК е регистрирана партия „ГЕРБ“ за участие в изборите за кметове на 29.10.2023 г. С Решение № 52-МИ от 17.09.2023 г. на ОИК – Сливен, е регистрирана ПП „ГЕРБ“ за участие в изборите за кмет на кметство в ***, община Сливен. С Решение № 139-МИ от 26.09.2023 г. на ОИК – Сливен, е регистрирана кандидатска листа за кмет на кметство ***, община Сливен, от ПП „ГЕРБ“ при произвеждане на изборите за кметове на 29.10.2023 г., и е обявена кандидатска листа, както следва:  П.Н.К..

За резултатите от гласуването за избиране на кмет на кметство ***, проведено на 29.10.2023 г., е съставен Протокол на Секционна избирателна комисия /СИК/ в Избирателна секция /ИС/ № *********. Видно от Протокола на СИК в ИС № *********, броят на намерените в избирателната кутия недействителни гласове /бюлетини/ е 19; броят на действителните гласове от хартиени бюлетини с отбелязан вот „Не подкрепям никого“ е 2. Според Протокола на СИК, гласовете по кандидатски листи от хартиените бюлетини са разпределени, както следва: № 7 - П.Н.К. /ПП ГЕРБ/ - 129 действителни гласове; № 28 – К. И. К. /ЛЕВИЦАТА/ - 47 действителни гласове; и № 42 – Ж. М. М. /ВЪЗРАЖДАНЕ/ - 78 действителни гласове, като общият брой на действителните гласове, подадени за кандидатските листи на партии, коалиции, местни коалиции и инициативни комитети е 254. Протоколът е подписан от членовете на СИК, без възражения и особени мнения. В протокола е вписано, че изборите в секцията са проведени при спокойна обстановка. На страница 5 от Протокола на СИК е отразено, че е съставен 1 брой протокол с описан спор за действителност на бюлетина. Този протокол не е приложен към Протокола на СИК и не се съдържа в представените по делото изборни книжа.

Въз основа на данните от горепосочения Протокол на СИК, е съставен Протокол № 2020166881110001 от 30.10.2023 г. на ОИК - Сливен за избиране на кмет на кметство ***, в който са отразени същите резултати като отчетените от СИК. Протоколът е подписан от членовете на ОИК, без спорове за действителността или недействителността на гласовете, както и без възражения и особени мнения.

Въз основа на горепосочения Протокол на СИК, с Решение № 367-МИ от 30.10.2023 г. на ОИК – Сливен, е обявен за избран за к. на к. ***, община Сливен, област Сливен, на първи тур П.Н.К., издигнат от ПП „ГЕРБ“, получил 129 действителни гласове. Решението е подписано от членовете на ОИК, без спорове и възражения на членовете на комисията по взетите решения и без особено мнение на нито един от членовете на ОИК. 

С оглед оспорване от страна на оспорващия верността на съставените от СИК и ОИК протоколи, с Определение на съда е открито производство по оспорване истинността на протоколите; допуснато е преброяване в съдебната зала на изборните бюлетини за избор за кмет на кметство *** на 29.10.2023 г.; назначена е съдебна видео-техническа експертиза, която да изследва видеозаписа от устройството за видеонаблюдение на СИК в ИС № ********* от проведените на 29.10.2023 г. избори в ***.

Съгласно приетото по делото заключение на вещото лице по назначената съдебна видео-техническа експертиза, неоспорено от страните по предвидения процесуален ред: на 20 минута и 41 секунди от видеозаписа лице № 4 /за което между страните няма спор, че е п. на СИК в ИС № *********/ поставя купчина бюлетини, която после на 25 минута и 27 секунди от видеозаписа докосва, говорейки на лице № 3 /за което между страните няма спор, че е и. за к. и заинтересовано лице в настоящото производство П.Н.К./ за невалидни; след това започва да брои бюлетините от този куп, посяга към химикала, който поставя след това на този куп бюлетини, отново го взема и пише нещо върху бюлетина от този куп, която по-късно премества на по-долния куп бюлетини – най - големия от всички.

В съдебната зала, в открито съдебно заседание на 16.11.2023 г., в присъствие на страните, от съда е извършено възпроизвеждане на видеозаписа от устройството за видеонаблюдение на СИК в ИС № ********* от проведените на 29.10.2023 г. избори в ***, в интервала от време от 24 минута до 28 минута и 40 секунди, при което е установено, че лице № 4 взема химикал в ръка, отбелязва нещо върху лист от купчина от листи /за която купчина по-късно се установява, че са бюлетини/, и премества този лист върху друга купчина от листи.

В съдебната зала, в открито съдебно заседание на 16.11.2023 г., в присъствие на страните, от съда е извършено преброяване на хартиените бюлетини за избор за кмет на кметство ***, проведен на 29.10.2023 г., при което преброяване е констатирано следното:

За кандидат № 7 - 126 действителни гласове; За кандидат № 28 - 44 действителни гласове; За кандидат № 42 - 77 действителни гласове; Общ брой на действителни гласове от бюлетини с отбелязан вот „Не подкрепям никого“ – 2; Брой на недействителни гласове /бюлетини/ - 23 /за които между страните няма спор/, от които 5 броя бюлетини са отделени от съда и са отбелязани от съда на гърба на бюлетината с лепка в жълт цвят с номера съответно: № 1, № 3, № 4, № 5 и № 6. По отношение на гореизброените констатации при преброяване на бюлетините, между страните няма спор.

При извършеното преброяване на хартиените бюлетини, от съда са отделени 2 броя бюлетини и същите са отбелязани от съда на гърба на бюлетината с лепка в жълт цвят с номер съответно: № 2 и № 7, по отношение на които бюлетини между страните е налице спор относно действителността им. Относно тези две бюлетини, съдът приема, че гласът е недействителен, тъй като вотът на избирателя не е отбелязан със знак "Х" или "V".

С оглед на гореизложеното, съдът приема, че при извършеното в съдебната зала преброяване на бюлетините е установено, че общият брой недействителни гласове /бюлетини/ е 25, а общият брой на действителните гласове е 249 /126 + 44 + 77 + 2/.

По искане на оспорващия, по делото са събрани свидетелски показания. Според св. Д.Ж.И. /ч. на СИК в ИС № *********/, п. на СИК броил еднолично бюлетините за кмет на кметство; имало спор между членовете на СИК относно действителността на три бюлетини, при които знакът "Х" бил поставен извън квадратчето за гласуване; мнозинството от членовете на СИК счели тези три бюлетини за недействителни, но в съставения за спора протокол бюлетините били приети за действителни.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е допустима. Административният акт, предмет на настоящия съдебен контрол, е обявен на 31.10.2023 г., а жалбата е входирана в деловодството на административния орган на 04.11.2023 г. Жалбата е подадена от партия, регистрирала кандидатска листа за кмет на кметство *** в изборите на 29.10.2023 г., и чрез надлежно упълномощен п.. Следователно жалбата е подадена в срока по чл. 459, ал. 1 от ИК и от лице, сред посочените в нормата на чл. 459, ал. 1 от ИК, което има правен интерес от оспорване на решението на ОИК - Сливен, с което е обявен изборният резултат за кмет на кметство ***.

По основателността на жалбата:

Жалбата е неоснователна.

Оспореното решение е издадено от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия, на основание чл. 452 от ИК, и в предвидената от закона форма.

В съдебното производство по чл. 459 от ИК съдът не извършва по същество повторение на изборния процес и определяне на изборния резултат, а се произнася по заявените в жалбата твърдения за допуснати нарушения при провеждане на избора, и е компетентен да потвърди решението на ОИК за определяне на изборните резултати или да обяви избора за недействителен. Изборът се обявява за недействителен при установени съществени нарушения на изборния процес, а съществените нарушения на изборния процес са тези, които опорочават вота и процедурата по провеждането на изборите по начин, който би могъл да промени изборния резултат.

От събраните по делото доказателства се установи, че по отношение на следните, удостоверени с Протокола на СИК в ИС № ********* и с Протокол № 2020166881110001 от 30.10.2023 г. на ОИК – Сливен, факти, е налице несъответствие с действителните факти, а именно: броят на намерените в избирателната кутия недействителни гласове /бюлетини/ не е 19, а е 25; за кандидат № 7 - П.Н.К., действителните гласове не са 129, а са 126; за кандидат № 28 – К. И. К., действителните гласове не са  47, а са 44; и за кандидат № 42 – Ж. М. М., действителните гласове не са 78, а са 77.

Съобразно установените по делото факти, общият брой на действителните гласове при проведените избори за кмет на кметство ***, е 249, от които: 126 действителни гласове за кандидат № 7 - П.Н.К., 44 действителни гласове за кандидат № 28 – К. И. К., 77 действителни гласове за кандидат № 42 – Ж. М. М., и 2 броя действителни гласове от бюлетини с отбелязан вот „Не подкрепям никого“.

Съгласно нормата на чл. 452, ал. 3 от ИК, на първия тур на изборите избран за кмет е кандидатът, получил повече от половината от действителните гласове. В разглеждания случай, установеното несъответствие в броя на действителните и недействителните гласове в ИС № ********* не се отразява на обявения краен изборен резултат, с който за избран за к. на к. е обявен П.Н.К., тъй като и съобразно установените по делото факти, този кандидат е получил повече от половината от действителните гласове– повече от 124,5 действителни гласове.

Гореизложените изводи не се променят от приетото по делото заключение на вещото лице по назначената съдебна видео-техническа експертиза, както и от извършеното в съдебната зала възпроизвеждане на видеозаписа от устройството за видеонаблюдение на СИК в ИС № ********* от проведените на 29.10.2023 г. избори в ***. Дори и да се приеме за вярно твърдението на оспорващия /за което твърдение по делото не се събраха доказателства/, че върху бюлетина е извършено отбелязване за кандидат № 7, това не би могло да промени крайния изборен резултат. В този случай – без тази бюлетина, действителните гласове за кандидат № 7 биха били 125, а общият брой на действителните гласове при проведените избори за кмет на кметство *** би бил 248, половината от които е равен на 124. Следователно, и при това предположение, обявеният за избран за к. на к. П.Н.К. е получил повече от половината от действителните гласове.

Гореизложените изводи не се променят и от събраните по делото свидетелски показания, тъй като от извършеното в съдебната зала преброяване  на изборните бюлетини е установен броят на действителните и недействителните гласове /бюлетини/ от проведения избор за кмет на кметството.

С оглед на гореизложеното, не може да се приеме, че установеното по делото несъответствие на част от удостоверените с протокола на СИК и ОИК факти с действителните такива, представлява съществено нарушение на изборния процес. Не всички нарушения на изборния процес водят до недействителност на избора, а само съществените такива. Съществени са тези нарушения, при които, ако не са били допуснати, констатираният изборен резултат би бил различен. В случая констатираният краен изборен резултат, а именно, че П.Н.К. е получил повече от половината от действителните гласове, е идентичен с обявения с оспореното решение краен изборен резултат. Следователно, законосъобразно и в съответствие с разпоредбата на чл. 452, ал. 3 от ИК във връзка с чл. 452, ал. 1 от ИК, във връзка с Методиката за определяне на резултатите от гласуването за кметове съгласно Приложение № 4, с оспореното решение е обявен за избран за кмет кандидатът, получил повече от половината от действителните гласове.

По изложените съображения, процесната жалба е неоснователна, оспореното решение на ОИК - Сливен е законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

Независимо от изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на възнаграждение за процесуално представителство не следва да бъде уважена, доколкото такова възнаграждение се присъжда, само ако страната е била защитавана в процеса от юрисконсулт. Процесният случай не е такъв– ОИК - Сливен е представлявана в настоящото съдебно производство от свой член с юридическо образование, именно в качеството му на такъв, представляващ колективния орган, а не като юрисконсулт. Във връзка с претенцията, не е представен и на основание чл. 80 от ГПК списък на разноските.

С оглед изхода на спора, претенцията на заинтересованото лице ПП „ГЕРБ“ за присъждане на направените по делото разноски е основателна и следва да бъде уважена, като оспорващият ПП „ВЪЗРАЖДАНЕ“ бъде осъдена да заплати на заинтересованото лице ПП „ГЕРБ“ направените по делото разноски в размер на 450 лева – договорено и платено адвокатско възнаграждение.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 459, ал. 10, изр. първо, предл. първо от ИК, Административен съд - Сливен

 

РЕШИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение № 367-МИ от 30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Сливен, с което е обявен за избран за к. на к. ***, община Сливен, област Сливен, на първи тур П.Н.К., издигнат от ПП „ГЕРБ“.

ОСЪЖДА ПП „ВЪЗРАЖДАНЕ“, представлявана от К.Т.К., със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Христо Ботев“ № 111, партер, ДА ЗАПЛАТИ на ПП „ГЕРБ“, представлявана от Б.М.Б., със седалище и адрес на управление: гр. София, НДК, Административна сграда, ет. 17, сумата от 450 /четиристотин и петдесет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да бъде оспорено пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                       АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: