Определение по дело №213/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 януари 2022 г. (в сила от 2 февруари 2022 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20217210700213
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е   № 34

гр.Силистра, 17.01.2022 година

 

          Административният съд гр.Силистра,в закрито заседание на седемнадесети януари през две хиляди двадесет и втора година,в състав: съдия Маргарита Славова, при секретаря Виолина Рамова, като разгледа докладваното от съдия М.Славова адм.дело №213 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          С Разпореждане №605/19.11.2021г., постановено по настоящото дело, съдът е изискал в ускорен порядък административната преписка от Държавен фонд „Земеделие“, тъй като е сезиран с оплакване за наложени санкции по Схема за обвързано подпомагане, защото според ИСАК заявените от жалбоподателката С.Е.Б. за подпомагане през 2019г. площи, не попадали изцяло в одобрения слой „Площи, допустими за подпомагане“, създаден и поддържан от МЗХГ.

         На 30.11.2021г.,с вх.№1462 на АС-Силистра,по делото е постъпила преписката, ведно с придружително писмо, видно от което е, че несъгласията на оспорващата с одобрения слой на допустимите площи за подпомагане, се намира извън периметъра на компетентност на ДФЗ.Ето защо е представена преписка, образувана по повод издаване на Уведомително писмо изх.№02-190-6500/8640 от 05.08. 2021г.,съдържащо волеизявление за редуцираните допустими площи; основанията за това и съответните намаления на субсидията, чиито адресат е С.Б..

         Поради съдържателното разминаване между:

- оплакванията на жалбоподателката, насочени срещу неправилно разчитане на сателитни или други снимки при изготвяне на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ и последващото му одобряване от Министъра на МЗХГ, довели до неправилно изключване на части от обработваните от нея и заявени за подпомагане площи и

- представената преписка от ДФЗ,приключила с въпросното УП, редуциращо исканото от бенефициента финансово подпомагане по Схема за обвързано подпомагане за плодове - заявени 3 ха, а установени (допустими) - 2.87 ха, поради което е определена санкционирана площ,

        съдът е констатирал несъответствието и с Разпореждане №656/13.12.21г. е дал подробни указания на жалбоподателката за неговото отстраняване.

В определения срок, по делото е постъпила Молба вх.№77/14.01.2021г., с която се уточнява, че се оспорва Уведомителното писмо. Със същото са приложени намаления на субсидията поради изключени части от земеделските парцели. За да е процесуално допустимото обжалването следва да е подадено от лице с правен интерес (чл.147 ал.1 АПК), в законоустановената форма (чл.150 АПК), съпътствано от нормативно определените приложения, съгласно чл.151 АПК и в срока от чл.149 ал.1 АПК.

Констатираните с горното разпореждане нередовности, в известна степен са отстранени (внесена е ДТ; посочен е административният акт, който се оспорва и в какво се състои неговата незаконосъобразност), но липсват доказателства, че потестативното право на жалба срещу УП от 05.08.2021г. е упражнено в рамките на преклузивния 14-дневен срок. Напротив, от обясненията в Молба от 14.01.2022г. на жалбоподателката се съдържа изрично признание за просрочване на оспорването с изложени причини за това, които не са от кръга на нормативно определените за преодоляване на тежкото просрочие, от вида например, на тези от чл.140 АПК, или чл.16 АПК - за възстановяване на пропуснат срок или др.

От приложения документ на л.17 от делото „Известие за доставяне/връчване на УП“ на С.Е.Б., се установява, че процесуалното действие е валидно извършено от ответната администрация на 20.08.2021г., от която дата е започнал да тече 14-дневният срок за обжалване на същото пред МЗХГ или пред административния съд, съгласно изричната разпоредба на чл.148 АПК. В края на Уведомителното писмо (л.16), на неговата стр.4, изрично е указано на бенефициента, че може да го обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му пред министъра на МЗХГ или пред АС по неговия постоянен адрес,***. Въпреки ясните указания за допустимия административен и/или съдебен контрол на УП, оспорващата е подала „Възражение“ до директора на ДФЗ гр.София (л.48) постъпило в деловодната система на фонда с вх.№02-190-6500/8640#2 на 23.08.2021г., т.е. в законовия срок, но пред некомпетентен административен орган.

В разумен срок, с изх.№02-190-6500/8640#3 от 02.09.2021г. (л.53) жалбоподателката е била уведомена, че процесното УП, така както е посочено и в самото него, може да бъде обжалвано в 14-дневен срок или пред МЗХГ или пред АС-Силистра, но не и пред неговия издател. Изрично е уведомена, че съгласно чл.31 ал.3 АПК, възражението срещу УП, внесено пред некомпетентния орган за неговото разрешаване ще се счита за внесено в срок и пред съответния орган разполагащ с юрисдикция да го разреши.

От представените с Молба вх.№77/14.01.22г.  на АС-Силистра незаверени документи от жалбоподателката се установява,че по нейно писмо с рег.№94-2239/ 28.09.2021г. на МЗХГ, е изготвен приложения писмен отговор от 27.10.2021г.,препращащ я за разрешаване на повдигнатия от нея проблем към ДФЗ. Дори и да се приеме, че по вина на различните администрации оспорващата не е успяла да се ориентира с реда и начина на упражняване на правото си на жалба срещу засягащото я УП, то най-късно от края на м.октомври.2021г. (няма данни кога е получено от нея писмото от МЗХГ, като по-горестоящ административен орган по отношение на издателя на релевираното УП), за нея евентуално се е открил пътя за оспорването му пред съда, макар и същото да няма белезите на административен акт, съгласно дефиницията от чл.21 ал.1 АПК, тъй като е изцяло с уведомителен характер и не съдържа произнасяне по процесното УП. Дори и да беше сезиран Министърът на МЗХГ с жалба срещу УП (не с приложените възражения без формулирано искане и атакуван предмет), то очевидно е, че същата е просрочена, като заведена в МЗХГ на 28.09.21г.,а УП е връчено на оспорващата на 20.08.2021г.

 Жалбата до съда е изпратена чрез фирма за куриерски услуги (приравнена на „пощенски оператор“ по смисъла на ЗПУ) на 15.11.2021г. и постъпила на 16.11. 2021г., когато е образувано и настоящото производство, но същата (жалбата) не е срещу Уведомително писмо изх.№02-190-6500/8640 от 05.08.2021г., нито срещу писмото на МЗХГ от 27.10.2021г., поради което тези дати следва да бъдат изцяло ирелевирани за целите на настоящото произнасяне.

В обобщение настоящият състав приема, че жалбата срещу УП (след уточнението от 14.01.2022г.) е драстично просрочена, предвид данните по делото. С уточняващата молба оспорващата е приложила писмото-отговор на ДФЗ по нейно „възражение“, което е подала в срока от чл.149 АПК до некомпетентен орган. Последният ѝ дал подробни и ясни указания, вкл. разяснението от чл.31 ал.3 АПК, че ако подаде жалба срещу УП по административен или съдебен ред, то същата задължително ще бъде администрирана от ДФЗ, поради което срокът на възражението ѝ ще бъде зачетен. Следователно, срокът за обжалване на УП би бил спазен, ако непосредствено след получаване на горното писмо от ДФЗ беше постъпила жалба пред МЗХГ или пред АС-Силистра. Видно от писмения отговор на МЗХГ е, че при него е заведено писмо (не жалба) от С.Е.Б. на 28.09.2021г., което е 26 дни след получаване на указателното писмо от ДФЗ - 02.09.2021г., връчено по електронен път съгласно Системата за електронни услуги.Както сама в уточняващата молба посочва оспорващата:„[] затова накрая със закъснение писах жалба до Вас.“

Предвид горното, настоящият състав приема, че не са налице предпоставките от чл.140 ал.1 и ал.2 АПК за удължаване на срока за обжалване, защото видно от удостоверителния документ на л.17 от делото, жалбоподателката е получила процесното УП изх.№02-190-6500/8640 от 05.08.21г. на 20.08.2021г. и в 14-дневния срок след това не го е оспорила нито пред МЗХГ нито пред АС гр.Силистра. Съдът е получил „жалба“ без яснота срещу какъв административен акт е подадена и какво се иска от него. След положени процесуални усилия от сезирания съд, ос-порващата е уточнила, че обжалва Уведомителното писмо, за което обаче отдавна са изтекли сроковете от чл.149 АПК. Налице е основанието от чл.159 т.5 АПК за прекратяване на настоящото производството защото жалбата,по която е образувано, е недопустима и подлежи на оставяне без разглеждане, воден от което и на основание чл.159 т.5 АПК, съдът

 

   О П Р Е Д Е Л И:

 

         Оставя без разглеждане жалба на С.Е.Б. ***, като подадена извън срока от чл.149 ал.1 АПК.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело №213 по описа на Административен съд гр.Силистра за 2021 година.

 

        Определението подлежи на обжалване пред ВАС с частна жалба (чл.160 ал.1 АПК), в 7-дневен срок от съобщаването му, по реда на чл.229 и сл. от АПК.

 

Препис от определението да се връчи на жалбоподателката и на ДФ“Земеделие“, чрез упълномощения представител гл.юрисконсулт при ОД на ДФ“Земеделие“ гр.Русе - Л.Ж. с посочен адрес: ***, по реда на чл.137 АПК.

 

        

                                                                           СЪДИЯ: