Р Е Ш Е Н И Е
№ 172
гр. *,
14.08.2020 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен съд – Перник, в закрито съдебно
заседание проведено на четиринадесети
август през две хиляди и двадесета година, в състав:
СЪДИЯ: Слава
Георгиева
при като разгледа докладваното от съдия
Георгиева административно дело № 448 по описа на Административен съд–Перник за
2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по чл.
175, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс.
Образувано
е по искане на директор на Регионална инспекция по околната среда и водите-*,
към настоящия момент РИОСВ-София за
поправка на очевидни фактически грешки, допуснати в диспозитива на решение № 107 от
10.05.2019г., постановено по АД № 448/2018г., констатирани при съдебна
проверка с решение № 145/07.01.2020г.,
постановено по АД № 9360/2019г. по описа на ВАС.
Ответникът
по искането ***е уведомен за направеното искане. В указания срок не е изразил
становище по искането.
Настоящият
състав намира, че искането за поправка на очевидна фактическа грешка в
постановеното решение е неоснователно. Доводите в тази връзка са следните:
Съгласно
разпоредбата на чл.
175, ал. 1 от АПК, съдът по свой почин или по искане на страна може да
поправи допуснати в решението писмени грешки, грешки в пресмятането или други
подобни очевидни неточности. Поправката на очевидна фактическа грешка по
горепосочения ред се допуска тогава, когато е налице несъответствие между
формираната действителна воля са съда и нейното външно изразяване в писмения
текст на решението. Такива грешки представляват погрешното посочване на имена
на страните в съдебното решение, размер на присъдена сума, погрешно изписване
на цифри, дати или пресмятания на суми.
В
искането не е посочено конкретно в какво се състоят допуснатите очевидни
фактически грешки, а само се цитира решението на Върховен административен съд.
Според
изложеното в решение № 145/07.01.2020г., постановено по АД № 9360/2019г. по
описа на ВАС, първоинстанционният съд следва
да е допуснал очевидна фактическа грешка в изписването в „отменителния диспозитив на периода 01.01.2011г. до
31.12.2017г., вместо да посочи периода: от 01.01.2013г. до 31.12.2017г., както
и в изменителния диспозитив, в който отново е посочен период от 01.01.2011г. до
31.12.2017г., вместо да посочи периода: от 01.01.2013г. до 31.12.2017г., след
като е отменил като погасени по давност вземанията от 01.01.2011г. до 31.12.2012г.“
Според
настоящият състав такива грешки не са налице.
Предмет на производството по АД № 448/2018г.
е Акт за
установяване на публично държавно вземане
(АУПДВ) от 23.07.2018г., издаден от директора на Регионална
инспекция по околната среда и водите-гр. *, с който са установени по
основание и размер задължения на ****, със седалище и адрес на управление:
област Кюстендил, ****, пл. „****, като
собственик на общинско депо за неопасни
отпадъци /ДНО/, находящо се в землището на общ. Кюстендил, с. **, м. „Гладни
рид“, представляващи обезпечения и отчисления
за извършване на дейности по
обезвреждане на отпадъци чрез депониране в размер на 733 455.03
(седемстотин тридесет и три хиляди четиристотин петдесет и пет лева и три
стотинки) лева, от които 623 431.97 (шестотин двадесет и три хиляди
четиристотин тридесет и един лева и деветдесет и седем стотинки) лева -
главница за непреведени месечни
обезпечения по чл.
60 от ЗУО (обн. ДВ, бр. 53/2012г.)
(стар чл.
71а от ЗУО, обн. ДВ, бр. 86/2003г.,
отм.) за
периода 01.01.2011г. до 31.12.2017г. и 110 023.06 (сто и десет
хиляди двадесет и три лева и шест
стотинки) лева, законна лихва за забава
на преводите, изчислена към 12.07.2018г. и задължения в размер на
8 466 029.26 (осем милиона четиристотин шестдесет и шест хиляди двадесет и девет лева и двадесет и шест
стотинки) лева, от които 7 278 822.86 (седем милиона двеста
седемдесет и осем хиляди осемстотин и двадесет и два лева и осемдесет шест
стотинки) лева, главница за непреведени
месечни отчисления по чл. 64
от ЗУО (обн. ДВ, бр. 53/2012г.) (стар
чл.
71е от ЗУО, обн. ДВ, бр. 86/2003г.,
отм.) за
периода 01.01.2011г. до 31.12.2017г. и 1 187 206.40 (един
милион сто осемдесет и седем хиляди двеста и шест лева и четирдесет стотинки) лева, законна
лихва за забава на преводите, изчислена
към 12.07.2018 г..
За
да се постанови отменителен диспозитив в съдебния акт е прието, че общия размер
на задължението по чл. 64 от ЗУО за периода от 01.01.2011г. до 30.12.2017г. е
неправилно определен от административния орган в претендирания от него общ
размер /главница и лихва/ -8 466 029.26лв.. Размерът на задължението
по чл. 64 от ЗУО за периода от 01.01.2011г. до
30.12.2017г. е
доказан по делото в общ размер /главница и
лихва/ от 8 351 152.83лв.. Съответно АУПДВ, в
частта за установени задължения по чл.
64 от ЗУО за периода от 01.01.2011г. до 30.12.2017г. като недоказан е
отменен за сумата над 8 351 152.83лв. до общо определения в
акта размер от 8 466 029.26лв..
Видно от изложените на стр. 13 мотиви отменителната част не е свързана с погасени по давност вземания за 2011г. и 2012г.,
съответно с период от 01.01.2011г. до 31.12.2012г.. Поради тази
причина настоящият състав намира, че не е допуснал очевидна фактическа грешка в
отменителния диспозитив и искането е неоснователно.
За да постанови изменителни диспозитиви,
съответно по чл. 60 от ЗУО и по чл. 64 от ЗУО в съдебния акт е прието, че задълженията за 2011г. и за 2012г. са
погасени по давност. Поради тази причина е прието, че АУПДВ следва да се
измени, като размерите на задълженията се намалят с оглед настъпилата погасителна давност, като
за периода от 01.01.2013г. до 31.12.2017г. размерите на неплатените месечни
отчисления по чл. 60 от ЗУО са в общ размер /главница и
лихва/-554 501.02лв. и по чл. 64 от ЗУО са
в общ размер /главница и лихва/-7 460 460.25лв.
В изменителния диспозитив касаещ
неплатени месечни отчисления по чл. 64 от ЗУО в действителност е вписан период
01.01.2011г. до 31.12.2017г., но този запис следва от общо установения размер
на това задължение от органа за този
период. Намаления размер на АУПДВ, в частта за отчисленията по чл. 64 от ЗУО е
в следствие на погасителната давност, но в диспозитива свързан с намаления
размер на задълженията на отчисления въобще не е вписан период, за които да се приеме, че е допусната
очевидна фактическа грешка, която да подлежи на поправка.
Въз
основа на изложеното, съдът намира, че не е налице несъответствие между
формираната и изразена воля, поради което липсва основание за поправки на очевидни
фактически грешки. Искането е неоснователно и ще бъде отхвърлено.
Предвид
изложеното и на основание чл.
175, ал. 1 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
искане за поправка на очевидни фактически грешки в Решение № 107 от
10.05.2019г. по административно дело № 448/2018г. по описа на Административен
съд–Перник.
Решението
може да се обжалва от страните в 14-дневен срок от съобщаването му пред
Върховния административен съд на Република България.
СЪДИЯ: /п/