Определение по дело №512/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 ноември 2019 г. (в сила от 17 декември 2019 г.)
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20197140700512
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

O   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

№ 559 / 06.11.2019 г., гр.Монтана

В името на народа

            Административен съд - Монтана, четвърти  състав в закрито заседание на шести ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:  

                                                                  Председател : Мария Ницова

 

             като разгледа административно дело № 512/2019  г. по описа на Административен съд Монтана, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производство по реда на чл.145 от АПК във вр. с чл. 27 от Законът за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ /.

            Образувано е по жалба от община Лом, ЕИК * , гр.Лом, ул.Д*** №* , представлявана от кмета на общината П*** П*** , чрез пълномощника адв.И.Ш.,***, против решение № РД-02-36-1018/12.09.2019 г. на зам.министър на РРБ и ръководител на УО на ОПРР 2014-2020, издадено на основани чл.60, ал.1, чл.62, ал.1, ал.2 и ал.3 и чл.64, ал.1 от ЗУСЕСИФ, във връзка със заповед № РД-02-36-1179/26.09.2018 г. на министъра на РРБ, във връзка с искане за плащане №5 /междинно/  по договор №  BG16RFOP001 - 1.034 - 0001 - С03 на община Лом и писмо № BG16RFOP001 - 1.034 - 0001 - С03 -М071 в ИСУН 2020 за корекции на бенефициента, във връзка с писмо № BG16RFOP001 - 1.034 - 0001 - С03 – М069 в ИСУН 2020 на ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020, с което са отказани/не са извършени верификации и плащания на разходи по 4 пункта, подробно посочени в решението/л.35-40 от делото/.

            Ответникът, зам.министър на регионално развитие и благоустройство/РРБ/ и ръководител на управляващия орган/УО/ на оперативна програма“Региони в растеж“/ОПРР/ 2014-2020, чрез пълномощник юрк.Стоянова, в писмено становище твърди недопустимост на жалбата, алтернативно неоснователност на същата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

            След извършена служебна проверка по редовността на жалбата, съдът е констатирал, че същата не отговаря на изискванията на АПК, поради което с разпореждане от 16.10.2019 г. е оставил производството без движение и е дал указания на оспорващата страна да представи доказателства за срока на жалбата в 7 дневен срок от получаване на съобщението /л. 175 от делото/.

            В изпълнение на разпореждането на съда, с молба вх.№ 2299/06.11.2019 г. от пълномощника адв.Ш., е представил указаните му с разпореждането доказателства

/л.177-236 от делото/.

            При проверка на допустимостта на жалбата съобразно нормата на чл.159 от АПК,

съдът намира, че същата е НЕДОПУСТИМА по следните съображения:

            Съгласно чл.149, ал.1 от АПК административните актове могат да се оспорят в 14-дневен срок от съобщаването им.

            Оспорваното решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане №5 от 22.04.2019 г. в ИСУН 2020 по АДБФП № BG16RFOP001 - 1.034 - 0001 - С03  на община Лом, на ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020, е съобщено с  на община Лом чрез Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските Структурни и Инвестиционни фондове / ИСУН/, рег.№ BG16RFOP001 - 1.034 - 0001 - С03 -М074 на 12.09.2019 г.,  видно от представеното копие от електронна разпечатка от системата / л.41 от делото/.

             Съдът намира за неоснователно  твърдението на пълномощника адв.Ш. в допълнителната молба, че решението е получено на 19.09.2019 г., т.к. от тази дата е вх.№ в община Лом/л.179 от делото/ и от тази дата тече срока за обжалване на решението. За прецизност следва да се посочи, че съгласно разпечатка от Star post, същото е доставено на 17.09.2019 г./л.47 от делото/,макар това да е ирелевентно в случая.

            Съгласно чл.2, т.3  от Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на ИСУН и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН“Наредбата се прилага при извършване посредством ИСУН на действия:  3. по верифициране на разходите и регистриране на плащанията съгласно акта по чл. 7, ал. 4, т. 4 ЗУСЕСИФ, какъвто е настоящия случай. Съгласно чл.13 от Наредбата, електронен документ и/или електронно изявление се счита за получено от съответния управляващ орган/междинно звено, кандидат или бенефициент с изпращането му в ИСУН. Кандидатите и бенефициентите получават всички изявления от управляващия орган/междинните звена, свързани с производствата по чл. 2, само посредством ИСУН. Съобщаването на електронни документи от управляващия орган/междинното звено на кандидатите/бенефициентите се осъществява посредством ИСУН. Съгласието на кандидатите/бенефициентите за приемане на електронни изявления и за приложимия ред за съобщаване по ал. 3 и 4 се приема за дадено с подаването на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН.

            За пълнота следва се посочи допълнително, че приложим към решението е Регламент № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета (Регламент № 1303/2013). Съгласно член 122, параграф 3 от Регламент № 1303/2013 държавите членки гарантират, че не по-късно от 31 декември 2015 г. всеки обмен на информация между бенефициерите/по смисъла на член 2, точка 10 от Регламент № 1303/2013/ и управляващите органи може да се извършва посредством електронни системи за обмен на данни. За изпълнение на член 122, параграф 3 от Регламент № 1303/2013 е приет Регламент за изпълнение (ЕС) № 1011/2013 година на Комисията от 22 септември 2014 година за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на образците за предоставяне на определена информация на Комисията и за подробни правила за обмен на информация между бенефициерите и управляващите органи, сертифициращите органи, одитните органи и междинните звена Регламент за изпълнение № 1011/2014/. Съгласно член 10, параграф 1 от  този Регламент за изпълнение държавата членка определя подробните условия за електронния обмен на данни в документа, в който се определят условията за предоставяне на подкрепа за всяка операция,  член 10, параграф 3 регламентира, че за дата на предаване на документите и данните от бенефициера на управляващия орган и обратно се счита датата на подаване по електронен път на информацията, която се съхранява в електронната система за обмен на данни.

            В конкретният случай, видно от представените доказателства по делото оспорваното решение е било изпратено и получено/дата на първо отваряне/ от община Лом на 12.09.2019 г./ присъствен ден/л.41 от делото/, който факт дори не се оспорва от пълномощника адв.Ш.. Срокът за обжалване е започнал да тече от датата на съобщаване на акта на община Лом  и е изтекъл на 26.09.2019 г./присъствен ден/. Жалбата е подадена чрез административният орган до АС Монтана на 03.10.2019 г., видно от пощенското клеймо на приложения по делото пощенски плик / л.34 от делото/. Тъй като жалбата е пратена с обратна разписка, съдът е дал възможност на община Лом да представи доказателства за срока на същата. Видно от представените по делото допълнителна молба, пълномощникът адв.Ш. твърди, че съобщението от ИСУН е извършено нередовно, а жалбата е депозирана на 03.10.2019 г., в преклузивния 14 –дневен срок, считано от датата на вх.№ на решението в община Лом. Което становище настоящият състав не споделя, още повече, че видно от приложените доказателства решението е доставено от куриер на 17.09.2019г./л.47 от делото/, т.е. дори да се приеме тази дата, жалбата е просрочена. За пълнота следва да се обърне внимание, че кореспонденцията по договора между община Лом и УО на ОПРР 2014-2020 и преди е извършвана посредством ИСУН 2020.

            С оглед изложеното съдът намира, че са налице предпоставките на чл.159, т. 5 от АПК. Жалбата се явява недопустима за разглеждане като просрочена. Същата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото следва да се прекрати.

            По направеното искане за присъждане на разноски по делото от страна на ответника,чрез пълномощник, в представено писмено становище по делото, съдът намира следното:

            Съгласно чл.143, ал.3 от АПК, когато съдът отхвърли оспорването или подателят на жалбата оттегли жалбата, страната, за която административният акт е благоприятен, има право на разноски. Съгласно ал.4 на чл.143 от АПК, когато съдът отхвърли оспорването или оспорващият оттегли жалбата, подателят на жалбата заплаща всички направени по делото разноски, включително минималното възнаграждение за един адвокат, определено съгласно наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за адвокатурата, ако другата страна е ползвала такъв. При предвидена изрична уредба в АПК, съдът следва да се произнесе по искането като прецени дали основанието, на което е прекратено производството дава възможност на страната да иска присъждане на разноски,  направени в производството. В конкретния случай производството по делото се прекратява на основание чл.159, т.5 от АПК, поради просрочие на оспорването. С оглед основанието, на което се прекратява производството, съдът намира, че на ответника не се дължат разноски и такива не следва да му се присъдят. Разпоредбата на чл.143, ал.3 и 4 от АПК ограничават дължимостта на разноски, направени от ответника само в хипотезата, при която съдът е отхвърлил оспорването или подателят е оттеглил жалбата си, като настоящият случай не е такъв.  

 

            Предвид изложеното и  на основание чл.159, т.5 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

            ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от община Лом, ЕИК * , гр.Лом, ул.Д*** №* , представлявана от кмета на общината П*** П*** , чрез пълномощника адв.И.Ш.,***, против решение № РД-02-36-1018/12.09.2019 г. на зам.министър на РРБ и ръководител на УО на ОПРР 2014-2020.

            ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 512/2019 г. по описа на Административен съд  Монтана.

            ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд, в 7 - дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                        Административен съдия :