РЕШЕНИЕ
№ 260
гр. Търговище, 04.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТЪРГОВИЩЕ, IX СЪСТАВ, в публично заседание
на тридесети май през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:КРАСИМИРА ИВ. КОЛЕВА
при участието на секретаря Е. Д.
като разгледа докладваното от КРАСИМИРА ИВ. КОЛЕВА Гражданско дело
№ 20253530100363 по описа за 2025 година
Предявен е иск: за признаване на уволнението за незаконно и неговата
отмяна, с правно основание чл.344 ал.1 т.1 от КТ; бързо производство по реда
на чл.310 т.1 от ГПК и във вр. чл.357 и сл. от КТ.
Ищецът П. И. А. твърди в исковата си молба, че е бил в
трудовоправни отношения с ответника – Община Омуртаг.
От месец юни 2018г. е назначен в ответната Община, като старши
експерт в дирекция „Финансова политика“, отдел „Местни данъци и такси“.
При постъпването на длъжност, представил всички изискуеми документи,
включително и степен на завършено образование. Това е така, тъй като
минималните изисквания, за заемане на длъжността са образователна степен
„Бакалавър“.
На 06.01.2025г. от кмета на общината, като негов работодател получил
искане да представи диплома за завършено образование със степен
„Бакалавър“.
С уведомление вх. № 94-03—5/09.01.2025г., ищецът представил
исканите документи. Уведомил е същият, че е завършил образованието си,
преди да бъде публикуван „Закон за висшето образование“, който за първи
път дефинира образователните степени. По този повод, законът определя, че
физически лица, които са завършили образованието си по ред различен от
закона придобиват професионална степен, по силата на закона и към момента
на депозиране на уведомлението от кмета на община, като работодател,
ищецът има минималните образователни изисквания за степен „Бакалавър“.
1
Независимо от горното, със заповед № 7/07.02.2025г. кметът на
Община Омуртаг е прекратил трудовото правоотношение на ищеца, на осн.
чл.328 ал.1 т.6 от КТ, поради липса на необходимото образование.
Ищецът моли съдът да постанови решение, с което да отмени
оспорената заповед № 7/07.02.2025г., като незаконна.
Редовно призован в открито заседание ищецът се яви лично и с
упълномощен процесуален представител – адв. И., който поддържа иска така,
както е предявен. Моли да му бъдат заплатени разноските по делото.
Ответникът - Община Омуртаг, представлявана от кмета на общината,
редовно уведомен за исковата молба, подаде в едномесечния срок и по реда на
чл.131 от ГПК писмен отговор, видно от който счита иска за допустим, но
неоснователен. Според него в исковата молба практически не се оспорват
основанията за прекратяване на трудовия договор, а мотивите водещи до
освобождаването. Реално спорът е дали служителят отговаря на минималните
изисквания за образователен ценз - ОКС „Бакалавър“, съгласно
Класификатора на длъжностите в администрацията.
Видно от Заповед № 620 от 04.12.2024г. в изпълнение на Решение №
169 по Протокол № 24 от заседание на Общински съвет - Омуртаг, проведено
на 28.11.2024г., кметът е назначил комисия която да извърши преглед и анализ
на трудовите и служебните досиета на служителите. В тази връзка назначената
комисия е извършила анализа и е подготвила доклад за свършената работа.
Видно от доклада на комисията, че цензът на ищеца не отговаря на
Класификатора и съответно на новата си длъжностна характеристика.
Започната е процедура, при която е изискано на ищеца да предостави
дипломата си, видно от представените с настоящия отговор документи.
Всичко това не е прищявка на работодателя, а на първо място е съобразяване н
Решение на Общински съвет - Омуртаг и съответно на промяната на
нормативната уредба.
След като ищецът е предоставил дипломата си става ясно, че същият е
завършил Полувисш институт, което съгласно § 32, ал.2 от ПЗР на Закона за
висшето образование е приравнено към „професионален бакалавър по ...“ или
определя назначаването му като „младши експерт“. В исковата молба се прави
едно незаконосъобразно обратно тълкуване, което не отговаря на буквата на
закона.
На следващо място в Тълкувателно решение № 4 от 01.02.2021г. по
тълк. д. № 4/2017г., ОСГК на ВКС, ясно и точно отговаря на въпроса, че е
налице основанието за прекратяване на трудовия договор по чл. 328, ал.1, т.6
от КТ, когато работникът или служителят не отговаря на въведените с
нормативен акт изисквания за образование. В самото Решение се дава изцяло
избор на работодателя дали да предприеме производство по обявяване на
трудовия договор за недействителен на основание чл. 74 от КТ или да
предприеме действия по освобождаване по ред на чл. 328, ал.1, т.6 от КТ.
2
В тази връзка цялата процедура извършена от работодателя е правилна
и законосъобразна. Заповедта за прекратяване на трудовото правоотношение
притежава всички реквизити съобразно изисквани от Кодекса на труда.
Категорично се вижда от всички други документи, че освобождаването е
изцяло съобразено с промяната на нормативната уредба и новата структура на
общината, която пък е утвърдена и наложена от Общински съвет. Заповедта е
мотивирана с оглед представените заповеди и доклади на назначената
специално комисия за намаляване числеността на администрацията,
съобразно новия щат и структура при очевидното намаляване на числеността.
Ответникът моли исковата молба да бъде отхвърлена като
неоснователна и да му бъдат присъдени разноските по делото.
Редовно призован в открито заседание, ответникът се представлява от
пълномощника – адв. М., който поддържа писмения отговор.
Съдът, след преценка на събраните по делото писмени
доказателства, прие за установено следното от фактическа страна:
Няма спор между страните по делото, че ищецът П. И. А. е работил по
трудово правоотношение въз основа на трудов договор № 11/05.06.2018г.
при работодател – община Омуртаг, представлявана от кмета на община
Омуртаг. Работникът е бил назначен на длъжност: Специалист-МДТ, на осн.
чл.68 ал.1 т.1 КТ със срок – до 04.12.2018г. Отразеното в трудовия договор
образование на работника е: Бакалавър.
С допълнително споразумение № 48/01.08.2018г. към трудов договор,
ищецът е преназначен от длъжност: Специалист-МДТ на длъжност: Младши
експерт „Местни приходи“ към звено Местна дейност „Други дейности на
икономиката“, считано от 01.08.2018г. със срок до 04.12.2018г. От
приложената длъжностна характеристика, получена на 01.08.2018г. от ищеца
за длъжността е видно в т.10 , че изискваната образователна степен е:
„професионален бакалавър“.
С допълнително споразумение № 168/30.11.2018г. към трудов договор,
ищецът със заемана същата длъжност Младши експерт „Местни приходи“ към
звено Местна дейност „Други дейности на икономиката“ и ответникът са
променили срока на договора – до 31.12.2019г.
С допълнително споразумение № 86/19.12.2019г. към трудов договор,
страните с писмено споразумение по реда на чл.119 КТ са изменили трудовото
правоотношение, а именно трудовият договор се сключва, считано от
01.01.2020г. на осн. чл.67 ал.1 т.1 от КТ – за неопределено време. Неизменни
са останали длъжността на ищеца - Младши експерт „Местни приходи“ към
звено Местна дейност „Други дейности на икономиката“, категория персонал,
основно месечно възнаграждение 750 лв. и пълно работно време.
С допълнително споразумение към трудов договор № 14/01.07.2022г.
страните с писмено споразумение по реда на чл.119 КТ са изменили трудовото
правоотношение, а именно: работникът П. И. А., с образование „Бакалавър“
3
с място на работа в Община Омуртаг-Дирекция „МП и ГРАО, отдел „Местни
приходи“, е преназначен от длъжност: Младши експерт „Местни приходи“ на
длъжност: Старши експерт „Ревизии и проверки“, считано от 01.07.2022г.,
като категория персонал е: длъжностно ниво 11, експертно ниво 7, с основно
месечно възнаграждение 1316 лв. С тези данни под пореден № 45 е отразен
ищецът в Поименното разписание на длъжностите на Общинската
администрация- Омуртаг, в сила от 01.07.2022г., утвърдено със заповед №
325/29.08.2022г. на кмета на община Омуртаг. От приложената длъжностна
характеристика, получена на 01.07.2022г. от ищеца за длъжността: Старши
експерт „Ревизии и проверки“, длъжностно ниво 11, експертно ниво 7 към
отдел „Местни данъци и такси“, е видно в т.10 , че изискваната
образователна степен е: „професионален бакалавър“.
Така всъщност от 01.07.2022г. ищецът заема длъжност Старши експерт
„Ревизии и проверки“, която заема и към момента на прекратяване на
трудовото правоотношение, считано от 09.02.2025г.
Със заповед № 620/04.12.2024г., на осн. чл.44 ал.2 от ЗМСМА във вр. с
утвърдено длъжностно разписание на Общинска администрация-Омуртаг,
считано от 02.12.2024г. в изпълнение на решение № 169 по протокол № 24 от
заседание на Общински съвет-Омуртаг, проведено на 28.11.2024г., намаляване
на числеността на администрацията и с оглед извършени кадрови промени и
нови назначения в състава на общинската администрация, кметът на община
Омуртаг е назначил комисия / в състав председател –секретарят на общината и
членове-директор на дирекция АПИТО , главен експерт „Човешки ресурси“ и
главен специалист „Човешки ресурси“/, която в срок до 12.12.2024г. да:
извърши преглед и анализ на трудовите и служебни досиета на служителите в
отделите и дирекциите с намалена численост; изготви подробен доклад за
дейността си с основни констатации, конкретни препоръки за предприемане на
мерки и освобождаване на служители, отстраняване на пропуски и
несъответствия на информацията в досиетата на служителите.
Назначената комисия извършила своята дейност в периода от
04.12.2024г. до 12.12.2024г. и е представила на вниманието на кмета на
община Омуртаг доклад /не е посочена дата, на която е представен/. От
доклада става ясно, че с извършено преструктуриране на общинската
администрация от 28.11.2024г. числеността е намалена от 5 щатни бройки ,
като от 141 се намалява на 136 щатни бройки и това съкращение на щата
засяга само дейностите по местни данъци и такси и дейности по образование,
култура и социална политика. В отдел „Местни данъци и такси“/стар отдел
„Местни приходи“/ са съкратени длъжности, както следва: Главен експерт
„Приемане и обработка на декларации“; Главен експерт „Проверка на
данъчно облагане“; Старши специалист „Местни приходи“; Главен
специалист „Ревизии и проверки“.
От констатациите на посочената по-горе комисия се установява
следното: длъжността Старши експерт „Ревизии и проверки“ е идентична с
4
предходното длъжностно разписание от 01.07.2022г., която се заема от П. И.
А., изпълнявал и преди същата длъжност. Въпреки това и след извършена
служебна проверка в наличните документи към трудовото досие на служителя
се установява, че същият не отговаря на минималните изисквания за
образователен ценз – ОКС „Бакалавър“, съгласно Класификатора на
длъжностите в администрацията. Дадена е препоръка да се извърши по-
детайлна проверка и да се изискат от служителя доказателства, че притежава
необходимото образование за заемане на длъжността. В случай, че не
притежава минимално изискуемото образование за заемане на длъжността,
следва да се предприемат мерки по неговото освобождаване от работа.
От писмените доказателства, приложени към писмения отговор
на ответника е видно, че ищецът е получил на 01.07.2022г. длъжностна
характеристика за длъжност: Старши експерт „Ревизии и проверки“,
длъжностно ниво 11, експертно ниво 7 към отдел „Местни данъци и такси“,
като в т.10-изисквания за заемане на длъжността е посочено – образователна
степен: „професионален бакалавър“.
Представена е и длъжностна характеристика на длъжност: Старши
експерт „Ревизии и проверки“ длъжностно ниво 10, експертно ниво 6 към
отдел „Местни данъци и такси“, като в т.10-изисквания за заемане на
длъжността е посочено – образователна степен: „бакалавър“. Тази
длъжностна характеристика е разработена във вр. с длъжностното разписание
на общинската администрация от 01.12.2024г. и е утвърдена от кмета на
общината на 05.12.2024г.
Видно от протокол от работна среща, проведена в кабинета на
секретаря на Община Омуртаг на 17.12.2024г., ищецът в присъствие на
секретаря на общината; главен експерт „Човешки ресурси“ и младши експерт
„Канцелария“ е запознат и подробно му е представено съдържанието на
новата длъжностна характеристика - по щатното разписание от 01.12.2024г. ,
вкл. и минималните изисквания за заемане на длъжността, а именно:
Образователна степен – бакалавър. Било обяснено на служителя, че
притежаваното от него образование не е достатъчно да продължава да заема
длъжност „Старши експерт „Ревизии и проверки“, тъй като то отговаря на
експертно ниво 7 – младши експерт. Служителят отказал да подпише новата
длъжностна характеристика; изразил несъгласие с констатацията, че не
притежава необходимото образование за заеманата длъжност и декларирал, че
ще се снабди с необходимия документ от съответното учебно заведение и ще
го представи в срок до 20.12.2024г.
С писмено уведомление № 94-03-5/06.01.2025г., връчено на 06.01.2025г.
лично на ищеца, кметът на общината е поканил служителя в 3-дневен срок от
получаване на същото, да представи документи, удостоверяващи
притежаваното от него висше образование с образователно-квалификационна
степен „бакалавър“.
С писмено уведомление № 94-03-5-1/09.01.2025г. ищецът П. И. А.,
5
„Старши експерт „Ревизии и проверки“, отдел „Местни приходи“ при Община
Омуртаг, е уведомил кмета, че притежава диплом за завършено висше
образование със степен „бакалавър“, издадена от „Полувисш институт по
икономика и управление“ – Свищов, като съгласно Закона за висшето
образование, дипломи за полувисше образование, издадени от полувисши
институти, до влизане в сила на този закон дават правата на образователна
степен „бакалавър“. Дипломата му за завършено образование е представена
при постъпване на работа.
Няма спор и от представените от ищеца писмени доказателства е
видно, че същият е завършил тригодишен курс на обучение и има признато
полувисше образование и присъдена квалификация /специалност/
„Икономика и управление на кооперациите“, за което му е издадена диплома
за полувисше образование Рег. № 3511/20.07.1996г. , серия ПД-96 - №
0009310 от „Полувисш институт по икономика и управление“ – Свищов.
След постъпване на уведомлението на 09.01.2025г. от ищеца, кметът на
общината е изискал и е представено писмено становище от директора на
дирекция „Адиминстративно, правно, информационно и техническо
обслужване“ в община Омуртаг.
Съгласно даденото становище от 09.01.2025г.: Нормативните
изисквания, регламентирани в Класификатора на длъжностите в
администрацията и Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите
в администрацията, за заемане на длъжността „Старши експерт“ са:
Образователна степен: бакалавър
Длъжностно ниво от КДА: 10
Наименование на длъжностното ниво от КДА/КДЦ: Експертно ниво 6
Ниво на основната месечна заплата: 21
Професионален опит: 1 година
Същите са разписани коректно и в длъжностното разписание на
общинската администрация в сила от 01.12.2024 г. и длъжностната
характеристика за длъжността.
Параграф 5 в Преходните и заключителни разпоредби на Закона за
висшето образование гласи:
„Дипломи за полувисше образование, издадени от полувисши
институти, до влизането на този закон в сила, дават правата на завършили
образователна степен „специалист по...“ .
Съгласно §32, ал. 2 от Преходни и Заключителни разпоредби към
Закона за изменение и допълнение на Закона за висшето образование (обн. -
ДВ, бр. 41 от 2007 г.): Лицата, придобили образователно- квалификационна
степен "специалист по ..." до влизането в сила на този закон, имат правата на
лицата, придобили образователно-квалификационна степен "бакалавър" по чл.
42, ал. 1, т. 1, буква "а", т.е. „професионален бакалавър по...“, което определя
6
назначаването му като младши експерт.
Въпреки че служителят е завършил полувисш институт, дипломата му
не покрива изискването за придобита степен „бакалавър“, която е необходима
за заемане на посочената длъжност. В тази връзка служителят П. И. А. не
отговаря на нормативните изисквания за заемане на длъжността, която
изисква висше образование, образователно-квалификационна степен
„бакалавър“, а не полувисше.
Работодателят отправил писмено предизвестие рег. № 94-03-
11/09.01.2025г. до ищеца, че на осн. чл.328 ал.1 т.6 от КТ – липса на
необходимото образование, възнамерява да прекрати трудовото му
правоотношение с изтичането на 30 дни. Предизвестието е връчено на ищеца
на 09.01.2025г.
Със заповед № 7/07.02.2025г., на осн. чл.328 ал.1 т.6 от КТ – поради
липса на необходимото образование, съгласно изискванията за класификатора
на длъжностите в администрацията за заемане на длъжността „Старши
експерт: образователна степен „Бакалавър“, работодателят е прекратил
трудовото правоотношение, считано от 09.02.2025г. Доколкото 09.02.2025г. е
неделя, заповедта и трудовата книжка са връчени на ищеца на 10.02.2025г.
/понеделник/. Със същата заповед е наредено изплащане на обезщетение по
чл.224 ал.1 т.2 от КТ – за неизползване платен годишен отпуск.
От представените от ищеца писмени доказателства се установи, че след
прекратяване на трудовото му правоотношение от 09.02.2025г. и след
предявяване на иск за признаване на уволнението за незаконно и неговата
отмяна, на осн. чл.344 ал.1 т.1 от КТ и образуване на 25.02.2025г. на гр.д. №
101/2025г. по описа на РС-Омуртаг, ищецът е подал до Министерство на
образованието и науката /МОН/ на Република България заявление за
предоставяне на административна услуга по „Издаване на удостоверение за
ползване правата на завършили образователно- квалификационни степени на
граждани, придобили полувисше и висше образование до 27.12.1995 г. и
висше образование на образователно-квалификационна степен „специалист
по...“ до 22.05.2007 г. в страната“.
Съгласно уведомително писмо Изх.№ 94-1105/14.04.2025г. от МОН
до ищеца /л.68-69/ в отговор на подаденото от него заявление с Вх.№ 94-
1105/07.03.2025г.:
В съответствие с § 5 от Преходните и Заключителни разпоредби на
Закона за висшето образование (обн., ДВ, брой 112 от 27.12.1995 г.), дипломи
за полувисше образование, издадени от полувисши институти до влизането на
този закон в сила, дават правата на завършили образователна степен
"специалист по…“. Съгласно § 32, ал. 3 от Преходните и Заключителни
разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за висшето
образование (обн.-ДВ, брой 41 от 2007 г.), лицата по § 5 от преходните и
заключителните разпоредби имат правата на лицата, придобили
образователно- квалификационна степен "бакалавър" по чл. 42, ал. 1, т. 1,
7
буква "а". Съгласно разпоредбите на чл. 42, ал. 1, т. 1 от Закона за висшето
образование, системата на висшето образование организира обучение след
завършено средно образование и се състои от следните степени:
1. образователно-квалификационна степен "бакалавър", за
придобиването на която в съответствие с учебния план се изискват:
а) не по-малко от 180 кредита със срок на обучение не по-малък от
три години - "професионален бакалавър по...";
б) не по-малко от 240 кредита със срок на обучение не по-малък от 4
години – „бакалавър".
В същото уведомително писмо от МОН е изложена още и следната
информация: Полувисшият институт по икономика и управление - гр. Свищов
/който е завършил ищецът и от където е издадена дипломата му/ е
преобразуван в Колеж по икономика и управление - Свищов, в структурата на
Стопанската академия „Димитър Ценов“ - гр. Свищов с Постановление № 16
от 27 януари 1997 г. за преобразуване на полувисши институти в колежи в
структурата на висши училища. МОН е изпратило по компетентност
запитване до Стопанската академия „Димитър А. Ценов“ - Свищов за
проверка и становище относно приложената диплома, в което да бъдат
уточнени правата които дипломата дава.
Към уведомителното писмо от МОН до ищеца е приложен
постъпилият отговор от висшето училище с писмо вх. № 0411-11/08.04.2025г.
/л.70/. Съгласно писменият отговор от Ректора на Стопанската академия
„Димитър А. Ценов“ – Свищов, Диплома за полувисше образование серия
ПД-96, № 0009310, per. № 3511/20.07.1996 г. на името на П. И. А. е
автентична. Съгласно § 5 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона
за висшето образование „Дипломи за полувисше образование, издадени от
полувисши институти до влизането на този закон в сила, дават правата на
завършили образователна степен „специалист по ...“. На основание § 32 (3)
от Преходните и заключителни разпоредби към Закона за изменение и
допълнение на Закона за висшето образование (Обн. - ДВ, бр. 41 от 2007 г.)
„Лицата по § 5 от преходните и заключителните разпоредби имат правата на
лицата, придобили образователно-квалификационна степен „бакалавър“ по чл.
42, ал. 1, т. 1, буква „а“.“ Съгласно горепосочените разпоредби П. И. А. се
ползва с правата на лицата, придобили образователно-
квалификационна степен „бакалавър“ по чл. 42, ал.1, т.1, буква „а“ т.е.
„Професионален бакалавър по…“
Предвид установената фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:
Трудовото правоотношение на ищеца е прекратено едностранно от
работодателя с предизвестие, на осн. чл.328 ал.1 т.6 от КТ – “когато
работникът или служителят не притежава необходимото образование или
професионална квалификация за изпълняваната работа”. Образованието и
8
професионалната квалификация в тази хипотеза са установени като
изисквания за съответната работа. Те се изразяват в определена степен и вид
образование, специалност, правоспособност и пр. Тези изисквания се
предвиждат в законите и други нормативни актове, в длъжностните
характеристики. Те имат изричен и формален – официално установен характер
и се преценяват с оглед на конкретната работа.
Ищецът е придобил и притежава полувисше образование с
квалификация /както е посочено в дипломата/ съответно – специалност /както
е посочено в приложението към дипломата/: „Икономика и управление на
кооперациите“ т.е. полувисше икономическо.
В длъжностната характеристика, връчена на ищеца на 01.07.2022г. за
длъжността „Старши експерт „Ревизии и проверки“ изискуемата
образователна степен е „професионален бакалавър“, професионална област:
икономика; професионален опит: 2 години; допълнителни квалификации:
компютърни умения-владеене на „Word”, “Excel” и други, докато в новата
длъжността характеристика за същата длъжност „Старши експерт „Ревизии и
проверки“ според длъжностното разписание от 01.12.2024г. изискуемата
образователна степен е „бакалавър“; професионална област: икономика;
професионален опит: 1 година; допълнителни квалификации: компютърни
умения-владеене на „Word”, “Excel” и други.
Няма спор, че след 01.07.2022г. и към момента на прекратяване на
трудовото правоотношение ищецът е заемал длъжност „Старши експерт
„Ревизии и проверки“ в отдел „Местни данъци и такси“ в общинската
администрация при община Омуртаг.
Спорът между страните се свежда единствено до това дали
образователно-квалификационната степен „професионален бакалавър по…..“,
която притежава ищеца, след като е завършил полувисше образование
отговаря на образователно-квалификационната степен „бакалавър“, която се
изисква за заемане на длъжността.
Работодателят може едностранно да прекрати трудовото
правоотношение по чл.328 ал.1 т.6 от КТ след като има промяна в
изискванията за заеманата длъжност и тази промяна е настъпила след
сключване на трудовия договор. Прекратяването на трудовото
правоотношение по чл.328 ал.1 т.6 от КТ предполага промяна на изискванията
за образование и квалификация и освен ясното им посочване в заповедта, не е
необходимо посочването и на други мотиви за прекратяването. /Р № 838 /
13.11.2009 г. на ВКС по ч.гр.д. № 288/2009 г., ІVг.о./. Мотивите за
прекратяване на трудовото правоотношение с ищеца са изложени, и в
предизвестието от 09.01.2025г. -липса на необходимото образование, и в
заповед № 7/07.02.2025г. – липса на необходимото образование съгласно
изискванията на Класификатора на длъжностите в администрацията за
заемане на длъжността „Старши експерт“–образователна степен :
„бакалавър“. Работодателят може да въведе и по-високи изисквания за
9
образование и квалификация за заемане на определена длъжност, след
възникване на трудовото правоотношение, чрез промени в длъжностната
характеристика.
На осн. чл.1 ал.2 от Наредба за прилагане на Класификатора на
длъжностите в администрацията /обн. ДВ бр. 49 от 29.06.2012 г., в сила от
1.07.2012 г./, Класификаторът на длъжностите в администрацията се прилага
за администрацията на органите на изпълнителната власт и за общинската
администрация. Той може да се ползва, доколкото не е установено друго в
специални закони, и за администрацията на други органи на държавна власт.
Регламентирано е в чл.3 ал.1 от Наредба за прилагане на
Класификатора на длъжностите в администрацията /НПКДА/, че длъжностите
в администрацията са: 1. ръководни; 2. експертни; 3. технически. Съгласно
чл.3 ал.2 от НПКДА, Експертните длъжности в администрацията
са:1.експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции; 2.
експертни длъжности със спомагателни функции.
По силата на чл.3 ал.5 от НПКДА (Доп. – ДВ, бр. 93 от 2019 г., в сила
от 26.11.2019 г.), Експертните длъжности с аналитични и/или контролни
функции по чл.3 ал. 4, т. 2 /заемани от държавни служители/ в общинските
администрации, както и длъжностите в областта на информационните
технологии по чл. 7а, ал. 1 – 10, може да се заемат и по трудово
правоотношение.
Съгласно чл.7 ал.3. от Наредба за прилагане на Класификатора на
длъжностите в администрацията /НПКДА/: Длъжността "старши експерт" е
свързана с изготвянето на анализи, доклади, отчети и с обработка на
документи във връзка с дейността на съответната администрация, с
предоставянето на административни услуги, с поддържането на регистри и
бази данни, с извършването на дейности във връзка с осъществяване
правомощията на ръководителя на администрацията. Старшият експерт носи
пряка отговорност за извършваните от него действия във връзка с
изпълнението на длъжността.
Видно от Класификатора на длъжностите в администрацията, № 283 -
за длъжностно ниво 10, експертно ниво 6 – наименование на длъжността:
„Старши експерт“ в териториалната администрация и в териториалните звена
на: централната администрация, администрациите на структурите, отчитащи
се пред Народното събрание и Държавен фонд „Земеделие“, минималните
изисквания за заемане на длъжността са: образователна степен – „бакалавър“;
ранг - IV младши, професионален опит - 1 година опит.
Същите са били минималните изисквания за заемане на длъжността
„Старши експерт“ за: образователна степен – „бакалавър“ и преди това – в
редакцията на Класификатора за длъжностите в администрацията от
29.07.2022г. /изм. ДВ. бр. 60 от 29.07.2022 г., в сила от 1.09.2022 г./, както и
преди това – в редакцията Класификатора за длъжностите в администрацията
от 15.03.2022г. /доп. ДВ бр. 21 от 15.03.2022 г., в сила от 15.03.2022 г./
10
Както се установи по-горе, ищецът е бил преназначен от 01.07.2022г. на
длъжността „Старши експерт „Ревизии и проверки“ и е получил длъжностна
характеристика на 01.07.2022г. за длъжност „Старши експерт „Ревизии и
проверки“ , в която е изписано длъжностно ниво: 11, експертно ниво 7,
което обаче по Класификатора за длъжностите в администрацията от
29.07.2022г. , № 290 отговаря на длъжност „Младши експерт“ с
минимални изисквания за заемане на длъжността за: образователна степен –
„професионален бакалавър по….“
В новата длъжността характеристика за същата длъжност „Старши
експерт „Ревизии и проверки“ според длъжностното разписание от
01.12.2024г. изискуемата образователна степен е „бакалавър“; професионална
област: икономика; професионален опит: 1 година; допълнителни
квалификации: компютърни умения-владеене на „Word”, “Excel” и други.
Ищецът е завършил тригодишен срок на обучение в полувисш
институт и е получил диплома за завършено полувисше образование през
1996г. Приложими в конкретния случай са разпоредбите по § 32, ал. 3 от ПЗР
към Закона за изменение и допълнение на Закона за висшето образование
(обн.-ДВ, брой 41 от 2007 г.), във вр.. чл. 42, ал. 1, т. 1 от Закона за висшето
образование. Съгласно последно посочената разпоредба системата на висшето
образование организира обучение след завършено средно образование и се
състои от следните степени:
1.образователно-квалификационна степен "бакалавър", за
придобиването на която в съответствие с учебния план се изискват:
а)не по-малко от 180 кредита със срок на обучение не по-малък от три
години - "професионален бакалавър по...";
б) не по-малко от 240 кредита със срок на обучение не по-малък от 4
години – „бакалавър".
Образователно-квалификационната степен „бакалавър“ има две форми,
две разновидности: „професионален бакалавър по……“ – по чл.42 ал.1 т.1 б.
“а“ от ЗВО и „бакалавър“ - по чл.42 ал.1 т.1 б. “б“ от ЗВО. Съгласно
чл.42 ал.5 от ЗВО във вр. чл. 17, ал. 7 и 8 от ЗВО, колежът обучава за
придобиване на образователно-квалификационна степен "бакалавър" по чл.
42, ал. 1, т. 1, буква "а" т.е за „професионален бакалавър по….“
Прекратяването на трудовото правоотношение по реда на чл. 328, ал. 1,
т. 6 КТ е безвиновно и има обективен характер. В този смисъл следва да бъде
установено към момента на прекратяване на трудовото правоотношение да е
налице несъответствие между образованието и професионалната
квалификация, изискващи се за заемане на съответната длъжност, установени
в нормативен акт, щатно разписание или длъжностна характеристика и
притежаваните от работника или служителя, който я заема.
В конкретния случай безспорно се установи, че за заемане на
длъжността „Старши експерт „Ревизии и проверки“ притежаваната от ищеца
11
образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър по……“
т.е. по чл.42 ал.1 т.1 б. “а“ от ЗВО, която е първата форма на ОКС
„бакалавър“ несъответства и неотговаря на изискването за образователно-
квалификационна степен „бакалавър“ т.е. по чл.42 ал.1 т.1 б. “б“ от ЗВО,
която е втората форма на ОКС „бакалавър“, което изискване е нормативно
установено в Класификатора на длъжностите в администрацията; във връзка с
Наредба за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията;
в длъжностната характеристика, утвърдена на 05.12.2024г. във връзка с
длъжностното разписание на общинската администрация от 01.12.2024г.
Предвид изложените по-горе съображения следва изводът, че
прекратяването на трудовото правоотношение на ищеца, на посоченото
основание по чл.328 ал.1 т.6 КТ е законосъобразно, поради което предявеният
иск следва да бъде отхвърлен като неоснователен.
По силата на чл. 83 ал.3 във вр. ал.1 т.1 ГПК ищецът не дължи
заплащане на държавна такса за образуваното гр.дело.
Ищецът следва да заплати на ответника сумата в размер на 1000 лв.,
представляваща направени по делото разноски за адвокатско възнаграждение
/л. 24 по делото/ и във вр. чл.7 ал.1 т.1 от Наредба № 1/09.07.2004г. за
възнаграждения за адвокатска работа.
Въз основа на изложените мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявеният от П. И. А., ЕГН **********, с адрес в гр.
О.г, съдебен адрес в гр. Т. ул. „П.“ № 2, ет.1, чрез пълномощник – адв. Ц. И. от
АК-Търговище против ОБЩИНА ОМУРТАГ, ЕИК *********, ул. „Ал.
Стамболийски“ № 2 А, представлявана от кмет на общината Д.Ф.Й., съдебен
адрес гр. Т., ул.“Ц.И.А.“ № 1-партер, чрез пълномощник – адв. Д. М. от АК-
Търговище, иск с правно основание по чл.344 ал.1 т.1 от КТ – за признаване за
незаконно на уволнението със заповед № 7/07.02.2025г., считано от
09.02.2025г. , поради липса на необходимото образование за изпълняваната
работа съгласно изискванията на Класификатора на длъжностите в
администрацията – за заемане на длъжността „Старши експерт“
образователната степен „Бакалавър“, на осн. чл.328 ал.1 т.6 от КТ, като
НЕОСНОВАТЕЛЕН.
ОСЪЖДА П. И. А., ЕГН **********, с адрес в гр. Омуртаг, съдебен
адрес в гр. Т., ул. „П.“ № 2, ет.1, чрез пълномощник – адв. Ц. И. от АК-
Търговище ДА ЗАПЛАТИ на ОБЩИНА ОМУРТАГ, ЕИК *********, ул. „Ал.
Стамболийски“ № 2 А, представлявана от кмет на общината Д.Ф.Й., съдебен
адрес гр. Т., ул.“Ц.И.А.“ № 1-партер, чрез пълномощник – адв. Д. М. от АК-
Т.е, сумата в размер на 1000 лв., представляваща направени по делото
12
разноски за адвокатско възнаграждение /л. 24 по делото/ и във вр. чл.7 ал.1 т.1
от Наредба № 1/09.07.2004г. за възнаграждения за адвокатска работа.
РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване в двуседмичен срок от
деня на обявяването му – 13.06.2025г., на осн. чл.315 ал.2 от ГПК , пред
Окръжен съд - Търговище.
Съдия при Районен съд – Търговище: _______________________
13