Р
Е Ш Е
Н И Е
№……
гр. Ловеч, 04.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на двадесет и осми март две хиляди двадесет и втора година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ
при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от
съдия Вълков адм. дело № 28/2022
г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството
е по реда на чл. 38 от Закона за държавната собственост (ЗДС).
Образувано
е по жалба от „АГРО ЛЕГАСИ“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр. София, бул. Симеоновско шосе
№ 24, вх. А, ап. 39, чрез управителя си Ж.К.С., ЕГН ********** с адрес за
получаване на книжа и съобщения: *** против Решение № 794 от 16.11.2021 г. на
Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна
собственост, за държавна нужда за изграждане на „Автомагистрала Хемус”, участък
от км 166+144 от идейния проект на НКСИП = км. 167+572, по техническия проект
от 2020 г. /след пресичането с път III-301/ до
км.189+344 от идейния проект на НКСИП = км 190+771,67 по технически проект от
2020 г. – след пресичането с път III-303/, на територията на област Ловеч и Велико
Търново, в частта му относно стойността на определеното парично обезщетение за
имотите с идентификатори: 40261.4.24, 40261.10.18, 40261.20.24, 40261.20.26,
40261.21.6, 40261.21.18, 40261.22.19, 40261.22.20, 40261.70.7, находящи се в
землището на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, което обезщетение е в
общ размер на 11 689 лева /единадесет хиляди шестстотин осемдесет и девет лева/
и се отнася общо за 21,52 дка отчуждавана площ, собственост на дружеството, а
именно: 1. 859 лева /осемстотин петдесет и девет лева/ обезщетение за 1,581 дка
отчуждавана площ от имот с идентификатор 40261.4.24 намиращ се в местността
Осъма в землище с. Крушуна, ливада, категория 4-та с обща
площ от площ от 6,785дка; 2. 150 лева /сто и петдесет лева/ обезщетение за
0,276 дка отчуждавана площ от имот с идентификатор 40261.10.18, който имот се
намира в местността Стублата, в землището на с. Крущуна, община Летница, област
Ловеч, ливада, категория 3-та и е с обща площ от 7,002 дка; 3. 46 лева /четиридесет
и шест лева/ обезщетение за 0,084 дка отчуждавана площ от имот с идентификатор
40261.20.24, който имот се намира в местността Под Баковското, в землището на
с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, нива, категория 4-та и е с обща площ
от 5,317дка; 4. 298 лева /двеста деветдесет и осем лева/ обезщетение за 0,549 дка
отчуждавана площ от имот с идентификатор
40261.20.26, който имот се намира в местността Под Баковското, в землището на
с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, нива, категория 4-та и е с обща площ
от 7,100дка; 5. 3114 лева /три хиляди сто и четиринадесет лева/ обезщетение за
5,733 дка отчуждавана площ от имот с идентификатор 40261.21.6, който имот се
намира в местността Кушу Баир, в землището на с. Крушуна, община Летница,
област Ловеч, нива, категория 3-та и е с обща площ от 7,983дка; 6. 207
лева/двеста и седем лева/ обезщетение за 0,381 дка отчуждавана площ от имот с
идентификатор 40261.21.18, който имот се намира в местността Кушу Баир, в
землището на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, нива, категория 4-та и е
с обща площ от 7,121дка; 7. 3803 лева /три хиляди осемстотин и три лева/
обезщетение за 7,002 дка отчуждавана площ от имот с идентификатор 40261.22.19,
който имот се намира в местността СЮТЛЮ БУНАР, в землището на с. Крушуна,
община Летница, област Ловеч, нива, категория 5-та и е с обща площ от 12,269 дка;
8. 162 лева /сто шейсет и два лева/ обезщетение за 0,298 дка отчуждавана площ
от имот с идентификатор 40261.22.20, който имот се намира в местността СЮТЛЮ
БУНАР, в землището на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, нива, категория 5-та и е с обща площ от 14,492 дка; 9.
3050 лева /три хиляди и петдесет лева/ обезщетение за 5,616 дка отчуждавана
площ от имот с идентификатор 40261.70.7, който имот се намира в местността
Липито, в землището на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, нива, категория
4-та и е с обща площ от 17,550 дка.
С жалбата
се иска изменение на оспорения
акт в частта относно размера на определеното парично обезщетение за процесните
имоти.
Жалбоподателят в съдебно заседание - редовно
призован – не се представлява. Постъпила е молба, с която не възразява да се
даде ход на делото, ангажира становище по заключението на ВЛ и излага
съображения по съществото на спора. Претендира присъждане на направените по
делото разноски, за които представя списък.
Ответникът
по делото – Министерски съвет на Република България – не се представлява в
съдебно заседание. Постъпило е становище, с което не възразява да се даде ход
на делото, да се изслуша ВЛ, да се приеме заключението, и излага съображения по
съществото на спора. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Заинтересованата
страна Министърът на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) – редовно призован – не изпраща представител в
съдебно заседание. С писмено становище оспорва жалбата и претендира
юрисконсултско възнаграждение.
Заинтересованата
страна Министърът на финансите – редовно призован – не се явява и не се представлява в съдебно
заседание. Представил е писмено становище, с което оспорва жалбата и моли същата
да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана. Не претендира разноски.
Заинтересованата
страна Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) в съдебно заседание чрез упълномощен юрисконсулт
оспорва жалбата. Моли да бъде потвърдено решението на Министерски съвет в
обжалваната му част. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Настоящият състав на Административен съд Ловеч намира
жалбата за процесуално допустима. Подадена е в законоустановения 14-дневен срок
по чл. 38, ал. 2 от ЗДС от надлежно легитимирана страна - адресат на оспорения
акт, която има правен интерес от обжалване в качеството на собственик на
процесните имоти, части от които се отчуждават с оспореното решение. Разгледана
по същество е неоснователна.
По силата на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС, отчуждаването на имоти
и части от имоти частна собственост, предназначени за изграждане на национални
обекти се извършва с решение на Министерски съвет по предложение на Министъра
на РРБ и Министъра на финансите.
Обжалваното решение е издадено от Министерски съвет по
предложение на Министъра на РРБ и Министъра на финансите, което означава, че е
постановено от компетентен орган по смисъла на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС.
То е издадено в предвидената от закона писмена форма. С
него са отчуждени части от недвижими имоти, които са собственост на
жалбоподателя. Имотите са предназначени за изграждане на национален обект –
автомагистрала „Хемус“, която е обявена за национален обект с Решение №
250/25.04.2013 г. на Министерски съвет на Република България (л. 321).
Оспореното
решение на Министерски съвет е със съдържанието, регламентирано в чл. 34б от ЗДС и е мотивирано. Посочена е държавната нужда, за която се отчуждават имотите,
техният вид, местонахождение и размер, стойността на дължимото обезщетение и
собственика на имотите.
В производството по издаване на обжалвания акт са спазени
административнопроизводствените правила в съответствние с разпоредбите на чл.
34, чл. 34а и чл. 34б, ал. 2 от ЗДС. От заинтересованото ведомство е изготвено
мотивирано искане за отчуждаване до Министъра на финансите и Министъра на РРБ.
Към него са приложени необходимите документи,
посочени в чл. 34, ал. 2 от ЗДС. Тези двама министри са направили
предложение до Министерски съвет за отчуждаване на имотите, към което са
приложили съвместен доклад.
Решението е разгласено по реда на
чл. 34а, ал. 3 от ЗДС, а предложението е било придружено с изискуемите от чл.
34а, ал. 4 от ЗДС приложения.
Предпоставка за извършване на
отчуждаването е наличието на влязъл в сила подробен устройствен план –
парцеларен план, и в случая такъв е одобрен с влязла в сила Заповед
№РД-02-15-12 от 02.02.2021 г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и
благоустройство (л. 322 и сл. и л. 197 и сл.), предвиждащ изграждането на национален
обект: „Автомагистрала „Хемус“, участък от км 166+144 от идейния проект на
НКСИП = 167+572 по техническия проект от 2020г. (след пресичането с път
ІІІ-301) до км 189+344 от идейния проект на НКСИП = км 190+771,67 по
техническия проект от 2020г. (след пресичането с път ІІІ-303).
В табличен
вид са представени имотите и частите от
имоти за отчуждаване, включително и в землището на с. Крушуна с техните
характеристики, вид, местонахождение, размер и данни за собствениците.
Приложена е финансова обосновка , възлагателно писмо, както и оценка на имотите
/оценителски доклад за определяне на равностойно парично обезщетение извършена
в административното производство, конкретно за процесния имот оценката е на лист
310-гръб от делото.
Видно от
приложения по делото оценителски доклад, равностойното парично обезщетение за
землището с. Крушуна, в което се засягат земеделски територии, в това число и относно
поземлените имоти на жалбоподателя, е определено при осигурено удостоверение от
Службата по вписванията гр. Ловеч, придружено с копия на всички вписани сделки
с имоти - реални пазарни аналози и приложен оптичен диск с пълната информация,
предоставена от Служба по вписванията гр. Ловеч, отговарящи на изискванията на
чл. 32, ал. 4 и §1а, т. 2 от ЗДС, като оценката е извършена по реда
на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, т.е. методът на изготвяне на възложената оценка е въз
основа на „пазарни цени на имотите с подобни характеристики, намиращи се в
близост до отчуждавания”- имоти в земеделска територия, намиращи се в едно и
също землище, по пазарни цени по смисъла на §1а, т.2 от ДР на ЗДС. В конкретния
случай са взети предвид сделки със земеделски земи, сключени в рамките
на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в СВ -
Ловеч от 12.02.2020 г. до 12.02.2021 г.
Съгласно чл.
32 от ЗДС, имоти и части от имоти - собственост на физически или юридически
лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди,
които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и
равностойно обезщетение.
Във връзка с
оспорването по искане на жалбоподателя съдът е допуснал съдебно-оценителна
експертиза, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение,
определено по реда на чл. 32 от ЗДС, във вр. с §1а, т.1 от ДР на ЗДС.
Съгласно
заключението на вещото лице по експертизата, при определяне на равностойното
парично обезщетение за процесните имоти са взети предвид изискванията на §1а,
т.2 от ДР на ЗДС, според които „пазарни цени” са осреднените цени от всички
сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или
прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека –
обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и
частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други
възмездни сделки с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по
които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата
на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по
местонахождението на имота. При определяне на осреднените пазарни цени са взети
предвид вписаните в Службата по вписванията-Ловеч сделки
за имоти по смисъла на §1а, т.4, б.“в“ от ДР на ЗДС - намиращи се в близост до
отчуждаваните, които се намират в едно и също землище в земеделските територии
и горските територии, за период от 12.02.2020 г. до 12.02.2021 г. (в рамките на
12 месеца преди датата на възлагане на оценката).
Представени
са общо 21 броя сделки, от които в оценката са използвани само 3 броя сделки
като пазарни аналози, отговарящи на изискванията на § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС.
Останалите 18 броя сделки не са използвани като пазарни сделки, тъй като при
някои от тях има извършени сделки на идеални части, други представляват
констативни нотариални актове, възбрани, договори с Община Летница, сделки със
застроени имоти и други. Използваните сделки при определяне на равностойното
парично обезщетение от вещото лице по допуснатата съдебно-оценителна експертиза
по делото са описани изчерпателно в табличен вид на стр. 2 от заключението. От
последното се установява, че пазарната стойност на отчуждаемите части от
имотите, определена по правилата на ЗДС, съвпада с оценката, определена с
решението на МС в оспорената му част.
Вещото лице
е стигнало до извод, че осреднената цена в лв./дка за имотите в землището на с.
Крушуна, определена въз основа на всички сделки със земеделски земи, извършени
през периода от 12 месеца е 543,16 лв./дка.
Използваните
пазарни аналози и описаните нотариални актове са идентични както в заключението
на вещото лице, така и в оценителския доклад. Вещото лице не е установило
относими сделки от посочения период, които не са били включени в пазарните
аналози при определяне на оценката.
Съгласно т.
5 от заключението с вх. № 1265/21.03.2022 г. (л. 860-863), изготвено от вещото
лице по реда на чл. 32, ал. 2 и ал. 4 от ЗДС, вр. с §1а, т. 2 от ДР на ЗДС, при
използване на същите пазарни аналози като тези, съдържащи се в оценителския
доклад до административния орган, пазарната цена за отчуждаваните части от
процесните имоти е, както следва:
от имот 40261.4.24
– 1.581 дка х 543,16 лв./дка
= 859 лв.
от имот 40261.10.18 - 0.276 дка х 543,16 лв./дка =
150 лв.
от имот 40261.20.24 - 0.084 дка х 543,16 лв./дка = 46 лв.
от имот 40261.20.26 - 0.549 дка х 543,16 лв./дка = 298 лв.
от имот 40261.21.6
– 5.733 дка х 543,16 лв./дка - 3114 лв.
от имот 40261.21.18 - 0.381 дка х 543,16 лв./дка = 207 лв.
от имот 40261.22.19 - 7.002 дка х 543,16 лв./дка = 3803 лв.
от имот 40261.22.20 - 0.298 дка х 543,16 лв./дка = 162 лв.
от имот 40261.70.7
- 5.616 дка х 543,16 лв./дка = 3050 лв.
От
заключението на вещото лице се установява, че пазарната стойност на имотите в
с. Крушуна, определена по правилата на ЗДС съвпада с оценката, определена с
оспореното решение на МС в оспорената част.
Вещото
лице е отговорило и на останалите, поставени от жалбоподателя въпроси, като
изрично е посочило в депозираното заключение, че съгласно статистиката на НСИ,
средната пазарна цена за един дка земеделска земя /ниви/ в Община Летница, през
2020 г. е 488 лв./дка
– т.е., по-малко от определената оценка от административния орган.
С оглед на
това, жалбата е неоснователна. Пазарната стойност на процесните имоти,
определена по правилата на ЗДС, съвпада с оценката, определена с оспореното
решение на МС в оспорената част. Видно е, че заключението на вещото лице е
изготвено на основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики,
намиращи се в близост до отчуждените. Съдът кредитира същото защото го намира
за обективно и професионално, а и по делото не се представиха доказателства,
опровергаващи констатациите в депозираното заключение на вещото лице, както и в
оценителския доклад. Това налага жалбата да бъде отхвърлена.
При този
изход на делото следва да бъдат присъдени претендираните от ответника –
Министерски съвет на РБ и заинтересованите страни - Министерство на
регионалното развитие и благоустройството и Агенция „Пътна инфраструктура“ разноски
за юрисконсултски възнаграждения. Тъй като делото не е с фактическа и правна
сложност, а и юрисконсултите на МС и МРРБ не са взели участие в проведените
публични заседания по делото, а са представили само писмени становища, за тях следва
да се присъдят юрисконсултски възнаграждения в минималните предвидени размери в
чл. 25а, ал. 3 от Наредбата за заплащането на правната помощ от по 50 (петдесет)
лева, а за процесуалния представител на АПИ – в минималния размер на 100 (сто)
лева съгласно чл. 24 от същата наредба.
По
изложените съображения и на основание чл. 38, ал. 8 от ЗДС и чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш
И :
ОТХВЪРЛЯ оспорването
на „АГРО ЛЕГАСИ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.
София, бул. Симеоновско шосе № 24, вх. А, ап. 39, чрез управителя Ж.К.С., ЕГН **********
с адрес за получаване на книжа и съобщения: гр. София, квартал Бояна, ул.
Беловодски път № 15-17 против Решение № 794 от 16.11.2021 г. на Министерски
съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за
държавна нужда за изграждане на „Автомагистрала Хемус”, участък от км 166+144
от идейния проект на НКСИП = км. 167+572, по техническия проект от 2020 г. /след пресичането с път III-301/ до
км.189+344 от идейния проект на НКСИП = км 190+771,67 по технически проект от
2020 г. – след пресичането с път III-303/, на територията на област Ловеч и Велико
Търново, в частта му относно стойността на определеното парично обезщетение за
имотите с идентификатори: 40261.4.24, 40261.10.18, 40261.20.24, 40261.20.26,
40261.21.6, 40261.21.18, 40261.22.19, 40261.22.20, 40261.70.7, находящи се в
землището на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, което обезщетение е в
общ размер на 11 689 лева /единадесет хиляди шестстотин осемдесет и девет лева/
и се отнася общо за 21,52 дка отчуждавана площ, собственост на дружеството.
ОСЪЖДА „АГРО
ЛЕГАСИ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, бул.
Симеоновско шосе № 24, вх. А, ап. 39, представлявано от управителя Ж.К.С. да
заплати на Министерски съвет на Република България сумата от 50 (петдесет) лева
юрисконсултско възнаграждение.
ОСЪЖДА „АГРО
ЛЕГАСИ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, бул.
Симеоновско шосе № 24, вх. А, ап. 39, представлявано от управителя Ж.К.С. да
заплати на Министерство на регионалното развитие и благоустройството сумата от 50
(петдесет) лева юрисконсултско възнаграждение.
ОСЪЖДА
„АГРО ЛЕГАСИ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.
София, бул. Симеоновско шосе № 24, вх. А, ап. 39, представлявано от управителя Ж.К.С.
да заплати на Агенция „Пътна инфраструктура“ сумата от 100 (сто) лева
юрисконсултско възнаграждение.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване съгласно чл. 38, ал. 8 от ЗДС.
Препис от
него да се изпрати на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: