Определение по дело №28/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 февруари 2020 г. (в сила от 5 март 2020 г.)
Съдия: Таня Димова Дамянова
Дело: 20207190700028
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

  13                                                   20.02.2020г.                       Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Разградският административен съд, в закритото съдебно заседание на двадесети февруари две хиляди и двадесетата година, в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ ДАМЯНОВА

При секретаря

И в присъствието на прокурора

Като разгледа докладваното от съдията Таня Дамянова административно дело № 28 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.185 и следващите от АПК.

Постъпила е жалба от  С. К. Н., общински съветник от град Завет против решение №41/31.01.2020г. на Общински съвет- Завет за  отпускане на еднократни  парични помощи на 63 физически лица. В жалбата се сочи, че  еднократните парични помощи на част от тези лица са отпуснати без основание и без същите да са представили каквито и да било документи за това. Жалбоподателката счита, че следва да се спазва стриктно Правилника  за отпускане на парични помощи, за  да не остава обществото с грешното впечатление, че не се спазват никакви норми. Моли  атакуваното решение да бъде отменено.

Разградският административен съд, след  преценка на направените твърдения и оплаквания и представената по делото административна преписка, констатира следното:

На 31.01.2020г. е проведено заседание на Общински съвет- Завет, на което е прието решение № 41 за отпускане на  еднократни  парични помощи на 63 физически лица.

Жалбоподателката е общински съветник в Общински съвет- Завет и именно в това си качество, както е посочено и в жалбата, тя оспорва приетото решение, тъй като счита, че то е постановено в разрез с разпоредбите на Правилника. Видно от представения протокол № 4 от заседанието, С. К. Н. е участвала в проведеното заседание. Установява се, че С. Н. не е измежду лицата, на които Общинският съвет е отпуснал парична помощ.

За да е допустимо оспорването по реда на чл. 45, ал. 3 от ЗМСМА, следва да са налице всички предпоставки за това, включително и наличието на пряк, личен и непосредствен интерес от оспорването. Чл. 186, ал. 1 във връзка с чл. 15, ал. 1 от АПК въздигат наличието на правен интерес в абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на оспорването на нормативен акт. За да е налице  такъв пряк интерес, е необходимо със самата отмяна на оспорения административен акт непосредствено да се отстрани настъпилата или настъпващата щета от изпълнението на административния акт като  е налице действително и незабавно удовлетворяване на лицето.  Това е така, тъй като  според  един от основните принципи на административното право, физическото (юридическото) лице има право на жалба само в защита на своите субективни права, свободи и законни интереси, но не и в защита на интересите на други лица.

Общинският съвет, съгласно разпоредбата на чл. 18 от ЗМСМА, е орган на местното самоуправление и се избира от населението на общината при условия и ред, определени от закон. За да осъществява предоставените му правомощия, Общинският съвет следва да разполага с възможност със свои актове, постановени на основание чл. 21 ЗМСМА, да управлява общинската собственост, да урежда отношенията, свързани с местното самоуправление и местната администрация, и да приема правилник за организацията и дейността на Общинския съвет, на неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация.

Общинският съветник е избран по надлежния ред член на  общинския съвет, който е положил клетвата по чл. 32, ал. 1 от ЗМСМА. Той разполага с посочените в същия закон правомощия, но сред тях не е посочено правото еднолично (самостоятелно) да може да оспорва законосъобразността на приетите решения на общинския съвет.

Съдебното оспорване на законосъобразността на административните актове винаги трябва да се основава на наличието на правен интерес или нормативното овластяване със закон (напр. изрично посочената  в алинея 2 възможност на прокурора да подава протест срещу нормативни актове).

Нито в АПК, нито в приложимия ЗМСМА се съдържат правни норми, които да допускат обжалване на решенията на Общинския съвет от общински съветник на основание пълномощията и правомощията му на общински съветник.

Оспорените разпоредби не засягат пряко правната сфера на жалбоподателя- член на колективен орган на местното самоуправление.  Общинският съветник не е индивидуален участник в административното правоотношение, което се развива, от една страна, между общинския съвет като колективен орган и от друга - субекта - адресат на административния акт. По общите правила общинският съветник може да обжалва само решения, които засягат негови лични права и интереси, но не и такива, които са били предмет на обсъждане и гласуване от колективния орган, в чийто състав са участвали. Следователно, при формирането на волята на колективния орган участва волята на всеки един от общинските съветници, изразена чрез неговото гласуване. Това означава, че конкретният общински съветник няма правен интерес да обжалва приетото вече със съответното мнозинство решение на общинския съвет. Съгласно чл. 33, ал. 1, т. 3 от ЗМСМА, общинският съветник има право да участва в обсъждането и решаването на всички въпроси от компетентността на съвета. Приетото с мнозинство решение става решение на колективния орган, независимо кой общински съветник е гласувал "за", кой "против" и кой се е "въздържал". Взетото с мнозинство решение е решение от името на общинския съвет като цяло, а не решение само на отделни негови членове и общинският съветник не може да има правен интерес, различен от този на колективния орган.

Поради това производството по делото следва да бъде прекратено поради недопустимост на жалбата.

Ето защо съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ КАТО НЕДОПУСТИМА жалбата на С. К. Н., общински съветник от град Завет против решение №41/31.01.2020г. на Общински съвет- Завет за  отпускане на еднократни  парични помощи на 63  физически лица.

ПРЕКРАТЯВА  производството по административно дело № 28/2020 г.  на основание чл.159, т. 4 от АПК.

Определението може да се обжалва с частна жалба в седмодневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/