Решение по дело №631/2016 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 март 2017 г. (в сила от 18 април 2017 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20167140700631
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 декември 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               113/28.03.2017 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на шестнадесети март през две хиляди и седемнадесета година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  А.А.                                         разгледа

Адм.дело №631/2016г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс (АПК)

         Настоящето съдебното производство е образувано по жалба на С.И.И. с посочен адрес ***1 срещу 1.Отказ на РЗОК-Монтана за издаване на формуляр S1 по реда на чл.17 от Регламент (ЕО) №883/2004г. за координация на системите на социална сигурност и чл.24 от Регламент (ЕО) №987/2009г. за установяване на процедура по прилагането на Регламент (ЕО) №883/2004г.; 2. Отмяна на формуляр S1 от 07.05.2013г. с обратна дата чрез изпращане на формуляр Е 108 издаден на 10.10.2016г., с които се уведомява здравната каса в Германия-Техникер Кранкенкасе, гр.Хамбург за спиране на обезщетението в натура за болест с обратна дата към 02.01.2016г. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на актовете, които се оспорват, като се поддържа, че при издаването им не е спазена законовата форма, съществено са нарушени административнопроизводствените правила и противоречат на материалния закон. В съдебно заседание, оспорващия не взима становище по спора.

         Ответникът по жалбата, чрез пълномощника си  юрисконсулт П*** оспорва жалбата, като в писмена становище излага доводи, че е недопустима, а алтернативно излага доводи, че е неоснователна. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168 ал.1 АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. В случая се оспорващия претендира, че следва да се отмени отказа на административен орган за издаване на административен акт, които попада в хипотезата на чл.21, ал.3 от АПК, като се установи и нищожността на административен акт, с които е прекратено със задна дата действието на административен акт, с които за оспорващия са възникнали права. Жалбата е процесуално допустима, тъй като в случая от една страна не се установява датата на надлежното връчване на административния акт, с които е постановен отказ за издаване на административен акт по смисъла на чл.21, ал.3 от АПК, а от друга страна се претендира искане за установяване на нищожност на административен акт, с които със задна дата е прекратено действието на административен акт, с които са оспорващия са възникнали права, поради което оспорването не е ограничено със срок за подаване на жалба.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на 1.Отказа за издаване на формуляр S1 по реда на чл.17 от Регламент (ЕО) №883/2004г. за координация на системите на социална сигурност и чл.24 от Регламент (ЕО) №987/2009г. за установяване на процедура по прилагането на Регламент (ЕО) №883/2004г.; 2. Отмяната на формуляр S1 от 07.05.2013г. с обратна дата чрез изпращане на формуляр Е 108 издаден на 10.10.2016г., с които се уведомява здравната каса в Германия-Техникер Кранкенкасе, гр.Хамбург за спиране на обезщетението в натура за болест с обратна дата към 02.01.2016г.  

Въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът извежда следните правни изводи по същество на спора:

Съгласно разпоредбата на чл.17 от Регламент (ЕО) №883/2004г. за координация на системите на социална сигурност, осигуреното лице или членовете на неговото семейство, които пребивават в държава-членка, различна от компетентната държава-членка, получават в държавата-членка, в която пребивават обезщетения в натура, предоставяни, от името на компетентната институция, от институцията по място на пребиваване в съответствие с разпоредбите на прилаганото от тази институция законодателство, като на осигурени съгласно посоченото законодателство. По делото не е спорно, че оспорващия е кръга на лицата, които попадат в хипотезата на разпоредбата на чл.17 от Регламент (ЕО) №883/2004г. за координация на системите на социална сигурност, което в качеството си на студент упражнява правата си в Германия, тоест пребивава в държава-членка, която е различна от компетентната държава-членка. В разпоредбата на чл.24, §1 от Регламент (ЕО) №987/2009г., които установяване на процедура по прилагането на Регламент (ЕО) №883/2004г. е предвидено, че за целите на прилагането на член 17 от основния регламент, осигуреното лице и/или членовете на неговото семейство са длъжни да се регистрират в институцията по мястото на пребиваване, като правото им на обезщетения в натура в държавата-членка на пребиваване се удостоверява с документ, издаден от компетентната институция, при поискване от осигуреното лице, или при поискване от институцията по мястото на пребиваване. От така разписаното изискване следва, че във всички случай за да може едно лице, което пребивава в държава-членка, която е различна от компетентната държава-членка, следва правото на обезщетение да се удостовери с документ от компетентната институция, която в случая е РЗОК-Монтана. В случая, след като е отказал издаването на формуляр S 1, с които оспорващия ще реализира правата си по чл.24 от Регламент (ЕО) №987/2009г., които установяване на процедура по прилагането на Регламент (ЕО) №883/2004г., административния орган е постановил един незаконосъобразен отказ, които от една страна не съответства като форма на изискванията на чл.59, ал.2 от АПК, от друга страна не е спазени административнопроизводствените правила при издаването му, доколкото не се установява да е водено административно производство при постановяването му, и на последно място противоречи с материалния закон, тъй като с него се отказва удостоверяване на права по отношение на физическо лице, което попада в кръга на лицата по чл.17 от Регламент (ЕО) №883/2004г. за координация на системите на социална сигурност, тъй като в качеството си на студент упражнява правата си в държавата по пребиваване, която в случая е Германия.

На следващо място с оглед разпоредбата на чл.24, §2 от  Регламент (ЕО) №987/2009г., които установяване на процедура по прилагането на Регламент (ЕО) №883/2004г., съгласно която документът, посочен в параграф 1, остава валиден, докато компетентната институция уведоми институцията по мястото на пребиваване за отмяната му, като институцията по мястото на пребиваване информира компетентната институция за всяка регистрация по реда на параграф 1, както и за всяка промяна или отмяна на тази регистрация, предвид липсата на водено административно производство по реда на АПК, за което да е уведомен оспорващия, респективно да му е предоставено възможност надлежно да упражни правата си, и с оглед обстоятелството, че отмяната на формуляр S1 от 07.05.2013г., с обратна дата чрез изпращане на формуляр Е108 издаден на 10.10.2016г. за спиране на правото на обезщетение в натура за болест с обратна дата към 02.01.2016г. не съответства на изискванията за форма, тъй като липсва каквато и да е мотивация, че оспорващия не попада в кръга на лицата по чл.17 от Регламент (ЕО) №883/2014г., следва да се приеме, че е налице основателно искането за прогласяване на нищожност на отмяната с обратна дата, която е лишила оспорващия от права, които следва да реализира на територията на държавата по пребиваването си.

Настоящият съдебен състав счита, че в случая жалбата се явява основателна, като предвид обстоятелството, че в случая естеството на спора не позволява на настоящият съдебен състав да реши спора по същество, в хипотезата на чл.173 ал.2 от АПК, преписката следва да се изпрати на компетентния орган, които да се произнесе по тълкуването и прилагането на закона съобразно мотивите на настоящето съдебно решение. 

        

 

Съобразно гореизложеното, на основание чл.173 ал.2 и чл.174 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                              Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ по жалба на С.И.И. с посочен адрес ***1, Отказа на РЗОК-Монтана за издаване на формуляр S1 по реда на чл.17 от Регламент (ЕО) №883/2004г. за координация на системите на социална сигурност и чл.24 от Регламент (ЕО) №987/2009г. за установяване на процедура по прилагането на Регламент (ЕО) №883/2004г. и Отмяната на формуляр S1 от 07.05.2013г. с обратна дата чрез изпращане на формуляр Е 108 издаден на 10.10.2016г., с които се уведомява здравната каса в Германия-Техникер Кранкенкасе, гр.Хамбург за спиране на обезщетението в натура за болест с обратна дата към 02.01.2016г.

         Изпраща делото като преписка на Директора на РЗОК-Монтана за произнасяне в едномесечен срок, съобразно задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона дадени в мотивите на настоящето съдебно решение.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: