Решение по дело №4763/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2081
Дата: 18 ноември 2019 г. (в сила от 10 декември 2019 г.)
Съдия: Мария Бончева
Дело: 20193110204763
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Текстово поле: РЕШЕНИЕ

 

Година 2019                                     Град Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският районен съд                                                 двадесет и девети състав

На четиринадесети ноември                         Година две хиляди и деветнадесета

В публично заседание в следния състав:

 

Съдия Мария Бончева

 

Секретар Калинка Димитрова като разгледа докладваното от съдията НАХД №4763 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН въз основа на жалба предявена от „Н."ООД против Наказателно постановление № 454717-F498410/31.07.2019r. на Началник отдел „ОД" Варна в ЦУ на Национална Агенция по приходите, с което на „Н." ООД е наложено административно наказание "Имуществена санкция" в размер на 800 лева на основание чл.185 ал.1 от ЗДДС.

В съдебно заседание редовно призован жалбоподателят се представлява от процесуален представител който поддържа жалбата.

Въззиваемата страна, редовно призована, представлява се от процесуален представител, който оспорва жалбата в първото съдебно заседание.

След преценка на доводите на въззивника и с оглед събраните доказателства по делото, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

На 03.07.2019 г. при извършена проверка от 18:00 ч. до 19:30 часа на обект - магазин за обувки "СОЛУНСКА МИТНИЦА", находящ се в гр. Варна бул. „Княз Борис 1" №6, стопанисван от „Н." ООД с ЕИК ********* е установено, че „Н." ООД в качеството му на задължено лице по чл. 3 от Наредба Н - 18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ не регистрира и отчита всяка извършена продажба на стоки от търговския обект, чрез издаване на фискални касови бележки от въведеното в експлоатация за обекта фискално устройство, с което е допуснато нарушение на разпоредбите на същата наредба. За извършената контролна покупка на един чифт мъжки маратонки, на стойност 28,00 лв., платени в брой от проверяващия Л.М. (преди легитимацията му) на лицето Златко Йорданов Дойчев, не е издадена фискална касова бележка от въведеното в експлоатация и работещо в обекта ФУ "Compact М Дейзи" с ИН на ФУ DY439431 и ИН на ФП 36597467 или от кочан с ръчни касови бележки, отговарящ на изискванията на Наредба Н -18/13.12.2006 г. Извършеното нарушение се доказва и от установеното наличие на касова разлика в размер на 78,00 лв. между наличните парични средства в касата съгласно приложен опис, и тези разчетени от ФУ. За извършената контролна покупка е следвало да бъде издаден фискален бон с №1001442. С този номер от ФУ е изведен дневен отчет от проверяващите. Извършеното нарушение е довело до неотразяване на приходи. Нарушението е установено и документирано с ПИП сер.АА0028103/03.07.2019г. Бил е нарушен чл. 25, ал. 1 , т. 1, във вр. с чл. 3, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 година на МФ, във вр. с чл. 118, ал. 4, т. 4 от ЗДДС и чл. 185, ал. 1 от ЗДДС. С оглед установеното при проверката, административнонаказващият орган приема от правна страна, че са нарушени разпоредбите на чл. 25, ал. 1 т.1, във връзка с чл. 3, ал. 1 от Наредба Н-18/2006 г. на МФ и чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.

Въз основа на този протокол и констатациите от проверката бил съставен акт за установяване на административно нарушение. В него било описано нарушението и същото било квалифицирано като такова по чл.25 ал.1 т.1 вр. чл.З ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ. АУАН бил предявен на жалбоподателя, който тогава и в срока по чл.44 ал. 1 от ЗАНН не депозирал писмени възражения.

Въз основа на акта за установяване на административно нарушение е издадено и атакуваното пред настоящата инстанция наказателно постановление, с което административно-наказващият орган е възприел изцяло фактическите констатации в акта. Нарушението било квалифицирано като такова по чл.25 ал.1 вр. чл.З ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, като било установено че това нарушение е било извършено за първи път. На основание чл.185 ал.1 от ЗДДС на въззивното дружество било наложено наказание Имуществена санкция.

В хода на съдебното производство бе разпитан свид. М. чиито показания съдът кредитира, като дадени обективно и безприрастно, и цени като доказателства по делото.

Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства по административно наказателната преписка, събраните в хода на съдебното производство гласни доказателства, които са последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.

При така установената по делото фактическа обстановка и въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, съдът прави следните правни изводи:

Въззивната жалба е депозирана в законния срок и от легитимен субект, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество се преценява като основателна.

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- от Зам. Директора на ТД на НАП- гр.Варна, съгласно заповед ЗЦУ- ОПР-17/ 17.05.2018г. на Изпълнителния директор на НАП.

В хода на административнонаказателното производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения. Актът е бил издаден в предвидения в чл.34 ал.1 от ЗАНН двегодишен срок от извършване на данъчното нарушение. Наказателното постановление е било издадено в шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Вмененото във вина на въззивника нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава. Не са допуснати съществени процесуални нарушения при постановяване на постановлението и по никакъв начин не е накърнено правото на защита на жалбоподателят, което той е упражнил с подаването на жалба до въззивната инстанция. Посочени са нарушените материално правни норми, като наказанието за нарушението е индивидуализирано.

Съдът намира, че правилно административнонаказващият орган е констатирал нарушение по чл. 25 ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ като е отнесъл фактите към хипотезата на правната норма. Безспорно е установено по делото, че в обекта, стопанисван от жалбоподателя на 03.07.2019г. е била приета парична сума в размер съответно 28 лева като плащане за стока, като не е била издадена фискална касова бележка. Това се подкрепя и от обстоятелствата, отразени в протокола за извършената проверка, междинен финансов отчет, протокол за извършена проверка, опис на парична и касова наличност, периодичен отчет от ФУ, както и от свидетелските показания на свид. М.. Поради това съдът намира за установено, че е имало извършено плащане и не е бил издаден касов бон. Съгласно нормативните актове единствено при спиране на захранващото напрежение и ремонт на фискалното устройство за документираното в паспорта време продажбите се документират с касови бележки от кочани. Във всички останали случаи е налице задължението всяка една покупко-продажба да бъде документирана с фискален касов бон. В настоящия случай обективно е било възможно да се издаде касов бон в момента на продажбата, но безспорно бе установено от доказателствата по делото, че такъв не е бил издаден, въпреки че монтираното фискално устройство е било работещо. Съдът намира, че жалбоподателя е бил длъжен да издаде касов бон след като е приел плащането за конкретната стока. Съдът намира, че е следвало касов бон да бъде издаден в момента в който е била заплатена стойността на стоката, което не е било сторено от търговеца. Правилно административнонаказващия орган е приел, че извършените нарушения осъществяват състава на чл. 185 ал.1 от ЗДДС, тъй като това е разпоредбата, в която се предвижда наказание за неиздаване на касова бележка. Причините поради които не е била издадена касова бележка са ирелевантни. Жалбоподателят не може да черпи права от собственото си неправомерно поведение. Съдът не приема възраженията относно това, че били описани в НП две нарушения, докато жалбоподателят бил санкциониран само за едно от тях. Съдът намира, че е в правомощията на АНО да реши дали да наложи наказание за двете нарушения или само за едно от тях. Обстоятелството, че АНО е наложил наказание само за едно от описаните нарушения не е процесуално нарушение.

Съдът намира, че в случая не би могла да се приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и да се приеме, че е налице маловажен случай на административно нарушение. Неспазването на законовите норми, свързани с данъчното законодателство, независимо от липсата на реално настъпили щети за Държавата или държавния бюджет не може да бъде възприето като маловажност на допуснатото нарушение. Следвало е въззивникът да има дължимото законосъобразно поведение за спазване на принципите, условията и реда на ЗДДС. Поради изложеното до тук, съдът намира че извършеното нарушение не следва да се приема като маловажно.

При индивидуализацията на размера на наложеното наказание административно-наказващият орган не се е съобразил с всички обстоятелства, визирани в чл.27 ал.2 от ЗАНН, а именно това че нарушението е извършено за първи път. Поради това съдът намира, че определеното наказание имуществена санкция определено към максималния размер предвиден в закона е прекомерно. Наказание към минималния размер би било по справедливо и съответстващо на извършеното нарушение и ще изпълни целите на чл.12 от ЗАНН.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 454717-F498410/ 31.07.2019г. на Началник отдел „ОД" Варна в ЦУ на Национална Агенция по приходите, с което на „Н." ООД е наложено административно наказание "Имуществена санкция" в размер на 800 лева на основание чл.185 ал.1 от ЗДДС, КАТО НАМАЛЯВА РАЗМЕРА на наложеното административно наказание "Имуществена санкция" на 500 лева.

Решението подлежи на касационно обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че мотивите към решението са изготвени пред Административен съд-Варна по реда наАПК.

След влизане в сила на съдебното решение, административно-наказателната преписка да се върне на наказващия орган по компетентност.