Решение по дело №593/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 януари 2020 г. (в сила от 10 юли 2020 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20197140700593
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 декември 2019 г.

Съдържание на акта

                                    Р   Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                        № 24/22.01.2020г.

                                                                                                  

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  -  МОНТАНА, ІІІ СЪСТАВ, в публичното  съдебно заседание на тринадесети януари,  през две хиляди и двадесета  година в състав :

                                                                         

                                                                        Председател : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Димитрана Д. , като разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА, административно дело№593/2019г. по описа на съда и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 124, ал. 1 от Закона за държавния служител /ЗДСл/ във връзка с чл.107,ал.1,т.5 от ЗДСл., във вр. с чл.108 от ЗДЗСл. във връзка с чл.145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е по жалба на   Т.И.Д. *** със съдебен адрес *** ,чрез адв.С.Г. против Заповед№733/25.11.2019г. на кмета на община Бойчиновци,с която на основание чл.107,ал.1,т.5 от ЗДСл. във вр. с чл.108 от ЗДЗСл.  е прекратено служебното правоотношение с жалбоподателката в община Бойчиновци ,на длъжност“финансов контрольор“ при общинска администрация Бойчиновци,считано от 25.11.2019г. В жалбата си иска да бъде отменена заповедта ,като незаконосъобразна ,като издадена при липса на мотиви, поради допуснати съществени нарушения на административно -производствените правила и материалния закон и несъответсвие с целта на закона при нейното издаване .Претендира присъждане на направените по делото разноски.В съдебно заседание ,чрез адв.Г. иска да бъде уважена жалбата й и да бъде отменен оспорения акт ,по подробно изложени съображения.Претендира разноски ,за които  представя списък за разноски.Подробни съображения излага в писмена защита.

Ответникът-Кмет на община Бойчиновци ,чрез адв.К*** А*** , счита жалбата  за неоснователна и иска да бъде потвърден оспорения акт ,като законосъобразен.Претендира разноски , като представя и списък за разноски по чл.80 ГПК. Прилага и писмена защита, в която излага подробни аргументи за законосъобразност на оспорената заповед.

 Доказателствата по делото са писмени .

Настоящият съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства във връзка с приложимия закон, приема за установено от фактическа страна следното:

Предмет на съдебен контрол в настоящето производство е Заповед №733/25.11.2019г. на кмета на община Бойчиновци,с която на основание чл.107,ал.1,т.5 от ЗДСл. във вр. с чл.108 от ЗДЗСл.  е прекратено служебното правоотношение с жалбоподателката в община Бойчиновци ,на длъжност“финансов контрольор“ при общинска администрация Бойчиновци,считано от 25.11.2019г.

Приложени са по делото:оспоренатазаповед№733/25.11.2019г.на кмета на община Бойчиновци, заповед№732/25.11.2019г.на кмета на община Бойчиновци,заповед№671/30.12.2013г.на кмета на община Бойчиновци/л.35 от делото/,с която е назначен Дисциплинарен съвет в състав:председател ,зам. –председател, един член и двама резервни членове, заповед№200-Т от 26.07.2012г.,с която е изменена и допълнена предходна заповед№19/19.04.2017г.,с която на служителя Т.И.Д. с ранг ІV младши ,заемащ длъжността“финансов контрольор“ е определена индивидуална месечна заплата в размер на 580лв. ,считано от 01.07.2012г.По делото са приложени и длъжностна характеристика за длъжността“финансов контрольор“ /л.46-48/,формуляри за оценка за изпълнение на длъжността ,както и атестационни такива от 2012 и 2013г.с оценка изпълнението отговаря на изискването,сертификати за повишаване на квалификацията на държавния служител,обяснение и др.Представена е и последна длъжностна характеристика за длъжността“финансов контрольор“, експертно ниво 5 ,изготвена на 27.07.2012г. и връчена на служителя на 30.07.2012г./л.119-121/.Приложена е и служебна книжка на лицето/л.125-127/.

Установено е от фактическа страна ,че с Решение №674/28.12.2018г. на АС-Монтана по адм.д.№508/2018г. е отменена заповед№365Т/01.10.2018г. на кмета на община Бойчиновци ,с която е прекратено без предизвестие служебното  правоотношение на жалбоподателката  като „финансов контрольор“ в община Бойчиновци. Това решение е обжалвано  и потвърдено с Решение №15413/13.11.2019г. по адм.д.№2249/2019г. по описа на ВАС./двете дела са приобщени към настоящето такова/.Със заявление вх.№417/25.11.2019г.от  жалбоподателката до кмета на община Бойчиновци , същата е поискала да бъде допусната да продължи да изпълнява  длъжността „финансов контрольор“ при общинска администрация Бойчиновци /л.118/,на основание Решение №674/28.12.2018г. на АС-Монтана по адм.д.№508/2018г., с което е отменена предходна заповед№365Т /01.10.2018г. на кмета на община Бойчиновци ,с която е прекратено без предизвестие служебното и правоотношение  като „финансов контрольор“ в община Бойчиновци , потвърдено с Решение№15413/13.11.2019г. по адм.д.№2249/2019г по описа на ВАС.Със заповед№732/25.11.2019г. на кмета на община Бойчиновци жалбоподателката Т.И.Д. е допусната  да изпълнява длъжността „финансов контрольор“ при Общинска администрация Бойчиновци ,връчена на 25.11.2019г.Със заповед№733/25.11.2019г. на кмета на община Бойчиновци, на основание чл.107,ал.1,т.5 от ЗДСл. във вр. с чл.108 от ЗДЗСл.  е прекратено служебното правоотношение с жалбоподателката в община Бойчиновци ,на длъжност“финансов контрольор“ при общинска администрация Бойчиновци,считано от 25.11.2019г. и тази заповед се оспорва от нея в настоящето съдебно административно производство.

 С Разпореждане от 05.12.2019г.делото е насрочено в открито съдебно заседание с призозаване на страните ,като е указана тежестта на доказване и е изискана административната преписка в цялост ,включително личното досие на жалбоподателката и длъжностни характеристики за длъжността „финансов контрольор“ .В отговор е постъпило  възражение от процесуалния представител на ответника ,в което се излагат доводи по същество.  

 

 При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на Административен съд - Монтана, при спазване на изискванията на чл.168 от АПК за проверка на оспорения административен акт на всички основания по чл.146, т.1-5 от АПК, намира от правна страна, следното:

Жалбата е процесуално допустима ,като подадена от легитимирано лице и в срок.Заповедта е връчена на 25.11.2019г. на жалбоподателката /л.6/, а жалбата срещу нея до съда  е подадена на 03.12.2019г. ,тоест в срока по чл.149,ал.1 от АПК. Разгледана по същество жалбата е и основателна.

 Заповедта е издадена  от компетентен административен орган по чл. 108, ал. 1 от ЗДСл .при спазване на изискванията за писмена форма, но същата няма мотиви.

Съгласно чл. 108, ал. 1 ЗДСл служебното правоотношение се прекратява от органа по назначаването с административен акт, който се издава в писмена форма и трябва да съдържа правното основание за прекратяване,дължимите обезщетения  и придобития ранг на държавна служба. В предл. 2 на същия текст изрично се предвижда, че в случаите по чл. 107, ал. 1, т. 5 ЗДСл, какъвто е настоящият, актът следва да съдържа фактическите обстоятелства, обуславящи обективната невъзможност за изпълнение на служебните задължения, като съблюдаването на това изискване е абсолютно условие за законосъобразност на административния акт. В случая оспорената заповед е издадена от компетентния за това административен орган - органа по назначаването и в предвидената писмена форма. Няма обаче изложени фактически обстоятелства, които да сочат за хипотезата на чл. 107, ал. 1, т. 5 ЗДСл за наличието на "обективната невъзможност" за изпълнение на служебните правоотношения. В случая липсват конкретни мотиви в какво се изразява "обективната невъзможност" държавният служител да изпълнява служебните си задължения.Посочено е най-общо ,“че е налице обективна невъзможност държавния служител да изпълнява служебните си задължения ,изразяващи се в несправяне с поставените срокове и задачи ,както и неефективно уплътняване на работното време и занижаване на професионалната квалификация“. Посоченото като основание не удовлетворява изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивиране на акта, което е достатъчно основание за отмяна на заповедта. Налице е основание за отмяна по чл.146,т.2 от АПК ,и по чл. 146, т. 3 от АПК ,поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и на специалната разпоредба на чл. 108, ал. 1, предл. 2 от ЗДСл, изразяващи се в липсата на фактическо основание за издаване на заповедта, което затруднява жалбоподателя при упражняване на право на съдебна защита и извършване на проверка за законосъобразност от страна на съда.

Съгласно чл. 107, ал. 1, т. 5 ЗДСл. органът по назначаването прекратява служебното правоотношение без предизвестие, когато е налице обективна невъзможност държавният служител да изпълнява служебните си задължения извън случаите по чл. 103, ал. 1, т. 3. Разпоредбата има бланкетен характер и от нея не могат да се изведат фактическите основания за прекратяване на служебното правоотношение. Във всеки конкретен случай органът по назначаването следва да мотивира подробно заповедта за едностранно прекратяване на служебното правоотношение на това основание, т. е. да посочи фактическите обстоятелства, които обективират обективната невъзможност на държавния служител да изпълнява служебните си задължения. Разпоредбата на чл. 107, ал. 1, т. 5 ЗДСл. изисква такава обективна промяна в обстоятелствата, която възниква въпреки и независимо от волята на всяка от страните по правоотношението и която води до невъзможност за изпълнение на задълженията на конкретната длъжност. За да е налице обективна невъзможност по смисъла на чл. 107, ал. 1, т. 5 ЗДСл., същата следва да е породена от причини, за настъпването на които нито една от страните не е изразила изрична воля или не е съдействала за настъпването им по какъвто и да било начин./ в т.см. Решение № 14074 от 22.10.2019 г. на ВАС по адм. д. № 8996/2019 г., 5-членен с-в, Решение № 8676 от 10.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 15075/2018 г. ;Решение № 9398 от 19.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 14779/2018 г., V о./.

Заповедта не съответства и на материалния закон и на целта на закона,доколкото жалобоподателката е отговаряла на изискванията за заемане на длъжността ,и на база влязло в сила решение по  адм.д.№508/2018г. е поискала да бъде допусната да заеме длъжността“финансов контрольор“при общинска администрация Бойчиновци ,като за целта  е подала заявление за това до органа-кмета на община Бойчиновци ,но въпреки тези нейни действия ,е последвала заповед за допускане №732/25.11.2019г. и непосредствено след нея заповед за прекратяване на служебното и правоотношение№733/25.11.2019г. ,и двете издадени от органа  в деня на подаване на заявлението за заемане на длъжността, последната и без изложени мотиви –задължително условие за законосъобразност на заповедта по  чл.108,ал.1,пр.2 от ЗДСл. В този смисъл е налице и отменително основание по чл.146,т.4 и 5 АПК.

 С оглед изложеното съдът приема, че оспорената заповед,макар и  издадена от компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия, е постановена при липса на фактически основания /липса на мотиви за издаване на акта/, при неспазване на административно-производствените правила и постановена в нарушение на материалния закон и целта на закона-основания за отмяната и по чл.146,т.2-т.5 АПК .Жалбата като основателна следва да се уважи.

От страна на процесуалния представител на жалбоподателката  адв.Г. е направено искане за присъждане на разноски. Същите й се дължат на основание чл.143,ал.1 от АПК с оглед изхода на спора ,и на основание чл.8,ал.4 във вр. с чл.7,ал.1,т.1,б“а“ от Наредба№1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения в размер на  600,00/шестотин лв./.,съгласно представен списък по чл.80 ГПК,при липса на възражение относно техния размер от ответната страна. На основание чл.126 ЗДСл. производството е безплатно ,при което внесената държавна такса е внесена доброволно от жалбоподателката ,без да е налице указание за внасянето и  от страна на съда .Същата би могла да бъде получена от жалбоподателката  след депозиране на нарочна молба до председателя на съда и резолюция за връщане поради неизползване за целите на това производство.В тази част искането за разноски следва да бъде отхвърлено.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2, предложение последно от АПК, Административен съд Монтана, ІІІ-ри състав,

 

                                        Р  Е  Ш  И:

 

          ОТМЕНЯ по жалба на Т.И.Д. *** със съдебен адрес *** ,чрез адв.С.Г. ,Заповед№733/25.11.2019г. на кмета на община Бойчиновци,с която на основание чл.107,ал.1,т.5 от ЗДСл. във вр. с чл.108 от ЗДЗСл.  е прекратено служебното правоотношение с жалбоподателката в община Бойчиновци ,на длъжност“финансов контрольор“ при общинска администрация Бойчиновци.,считано от 25.11.2019г. ,КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

          ОСЪЖДА Община Бойчиновци да заплати на Т.И.Д. *** със съдебен адрес *** ,чрез адв.С.Г. разноски по делото в размер на 600,00/шесттотин /лв.,представляващи  адвокатско възнаграждение,съгласно договор за правна защита и съдействие.

           Отхвърля искането за разноски направено от адв.Г.-процесуален представител на жалбоподателката  Т.И.Д. ,в частта за внесена държавна такса ,ведно с такса за банково обслужване  в размер на 10,60/десет лв. и шестдесет ст./.

           Решението подлежи на обжалване пред ВАС с касационна жалба от страните в 14- дневен срок от съобщението за изготвянето му.

 На основание чл.138, ал.1 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

 

                                                     Административен съдия: