Решение по адм. дело №547/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 4444
Дата: 15 май 2025 г. (в сила от 16 юни 2025 г.)
Съдия: Златина Бъчварова
Дело: 20237040700547
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 март 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 4444

Бургас, 15.05.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - VIII-ми състав, в съдебно заседание на тридесети април две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА

При секретар ВЯРА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА административно дело № 547 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 39, ал.1 от Закона за защита личните данни/ЗЗЛД/, вр. чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.

Образувано е по жалба на В. Н. К. от [населено място], [улица]против отказ на Агенция по вписванията/АВ/, обективиран в писмо, изх. № 94 - 00 - 144 от 14.03.2023 г. за заличаване на лични данни по партидата на „Зона имоти“ООД, ЕИК/Булстат *********, съдържащи се в обявения в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел /ТРРЮЛНЦ/ учредителен акт.

Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени отказа и преписката да се върне на АВ със задължителни указания за прилагане на закона. Не ангажира доказателства. Претендира разноски.

Ответникът, редовно уведомен, не се представлява. Писмено е изразил становище за недопустимост, алтернативно за неоснователност на жалбата. Твърди, че не е налице годен за оспорване административен акт. Иска жалбата да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати, алтернативно жалбата да се отхвърли като неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателства и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 АПК, от лице с правен интерес, при липса на висящо производство пред Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/, поради което е допустима.

Разгледана по същество е основателна, при следните съображения:

След инициирано регистърно производство по Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел/ ЗТРРЮЛНЦ/, по партидата на „Зона имоти“ООД, ЕИК/Булстат ********* е извършено вписване и на осн. чл. 9 ЗТРРЮЛНЦ е обявен учредителен акт, в който се съдържат лични данни на жалбоподателя В. К. като физическо лице.

На 07.03.2023 г. жалбоподателят подал заявление, вх. № 94 - 00 - 144, с искане да бъдат заличени личните му данни, съдържащи се в обявения в ТРРЮЛНЦ учредителен акт по партидата на „Зона имоти“ООД, ЕИК/Булстат *********. Сочи че, в случай на приемане личните данни като предоставени по чл. 13, ал. 9 ЗТРРЮЛНЦ, оттегля съгласието си същите да бъдат обработвани чрез публикуването им в учредителния акт по партидата на дружеството и предоставянето на публичен достъп до тях /л.17 и 18 от делото/.

След извършена служебна проверка в ТРРЮЛНЦ по партидата на дружеството е установено, че в поле „Актуален учредителен акт“ е обявен дружествен договор, съдържащ лични данни на жалбоподателя.

На 14.03.2023 г., във връзка с подаденото от К. заявление на 07.03.2023 г. до „Зона имоти“ ООД, е изпратено писмо, изх. № 94 - 00 -144, в което се сочи, че дружеството в качеството си на администратор на лични данни, следва да предприеме необходимите действия, съобразни с принципите на Регламент /ЕС/ 2016/679 чието спазване е гарантирано от разпоредбите на ЗТРРЮЛНЦ, изразяващи се в представяне на заверен препис от дружествения договор, обявен в ТР, със заличени лични данни на В. К., с изключение на информацията, за която със закон се изисква да бъде обявена в търговския регистър/л. 9 и 10 от делото/.

Писмо, изх. № 94 - 00 - 144/14.03.2023 г. е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тази установеност се налагат следните правни изводи:

На първо място, отказът е издаден от компетентен орган, съобразно нормата на чл. 6, ал.2, т. 10 от Устройствения правилник на АВ/УПАВ/.

На второ място, същият е в предвидената писмена форма и съдържа фактически и правни основания.

На трето място, при издаването му не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да обосноват неговата отмяна.

На следващо място обаче, материалният закон е приложен неправилно.

С подаденото заявление жалбоподателят е упражнил правото да поиска изтриване на лични данни, като се е позовал на хипотезата на оттегляне на съгласие. Това право изрично е регламентирано в разпоредбата на чл. 17, § 1, б. „б“ Регламент /ЕС/ 2016/679/Общ регламент относно защитата на данните/ОРЗД/, съгласно която субектът на данни има правото да поиска от администратора изтриване на свързаните с него лични данни без ненужно забавяне, а администраторът има задължението да изтрие без ненужно забавяне личните данни, когато е приложимо някое от посочените по-долу основания: б/ субектът на данните оттегля своето съгласие, върху което се основава обработването на данните съгласно член 6, параграф 1, буква а/ или член 9, параграф 2, буква а/, и няма друго правно основание за обработването. Право да отправи такова искане има всеки субект на данни като физическо лице.

Отказът на административния орган е обоснован с мотива, че той има качеството на получател на данните, а не на администратор и че заличаването им следва да се извърши по реда на регистърното производство с представянето на нов екземпляр на подлежащия на вписване акт със заличени от заявителя лични данни, съдържащи се в него. Този извод на административния орган е в противоречие с приложимите материалноправни разпоредби.

Съгласно чл. 4 § 7 Регламент /ЕС/ 2016/679 , „администратор“ на лични данни е физическо или юридическо лице, публичен орган, агенция или друга структура, която сама или съвместно с други определя целите и средствата за обработване на лични данни; когато целите и средствата за това обработване се определят от правото на Съюза или правото на държава членка, администраторът или специалните критерии за неговото определяне могат да бъдат установени в правото на Съюза или в правото на държава членка.

Според чл. 4 § 9 Регламент /ЕС/ 2016/679, „получател“ означава физическо или юридическо лице, публичен орган, агенция или друга структура, пред която се разкриват личните данни, независимо дали е трета страна или не. Същевременно публичните органи, които могат да получават лични данни в рамките на конкретно разследване в съответствие с правото на Съюза или правото на държава членка, не се считат за „получатели“; обработването на тези данни от посочените публични органи отговаря на приложимите правила за защита на данните съобразно целите на обработването.

Съобразно дефиницията, дадена в чл. 4 § 2 Регламент /ЕС/ 2016/679, „обработване“ на лични данни означава всяка операция или съвкупност от операции, извършвана с лични данни или набор от лични данни чрез автоматични или други средства като събиране, записване, организиране, структуриране, съхранение, адаптиране или промяна, извличане, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване или друг начин, по който данните стават достъпни, подреждане или комбиниране, ограничаване, изтриване или унищожаване.

Съгласно чл. 2, ал. 1 от Закона за регистър БУЛСТАТ/ ЗРБУЛСТАТ/, Агенцията по вписванията към министъра на правосъдието води и поддържа регистър БУЛСТАТ като единен електронен централизиран регистър и осъществява дейности по вписванията в него, както и издаването на справки и удостоверения за вписаните обстоятелства.

Нормите на чл. 2, ал. 2, вр. ал. 1 ЗТРРЮЛНЦ установяват правилото, че обстоятелствата и актовете за търговците и клоновете на чуждестранните търговци, юридическите лица с нестопанска цел и клоновете на чуждестранните ЮЛНЦ, се обявяват без информацията, представляваща лични данни по смисъла на чл. 4, § 1 Регламента, с изключение на информацията, за която със закон се изисква да бъде обявена.

Анализът на цитираните разпоредби налага извод, че Агенция по вписванията има качеството на администратор на лични данни по смисъла на чл. 4 § 7 Регламент /ЕС/ 2016/679 и като такъв ги обработва съобразно чл. 4, § 2 Регламент /ЕС/ 2016/679, а лицата, които получават данните, съдържащи се в регистър БУЛСТАТ, се явяват „получатели“ според Регламент /ЕС/ 2016/679.

Съгласно решение на СЕС от 4 октомври 2024г. по дело С - 200/2023 г. органът, на който е възложено воденето на търговския регистър на държава членка и който публикува в този регистър личните данни, съдържащи се в дружествен договор, който подлежи на задължителното оповестяване по Директива 2017/1132 и му е предоставен във връзка със заявление за вписване на съответното дружество в регистъра, е както „получател“ на тези данни, така и - в частност доколкото ги обявява - техен „администратор“ по смисъла на тази разпоредба, включително когато договорът съдържа лични данни, които не се изискват от Директивата или от правото на тази държава членка.

В случая жалбоподателят е подал заявлението си в личното си качество на субект на данни по смисъла на чл. 4, § 1 Регламент /ЕС/ 2016/679 видно от изложените от него съображения, а не в качеството си на представляващ търговското дружество. В това си качество на субект на данните той разполага с правата по чл. 15 - 22 от регламента, вкл. с цитираното по - горе по чл. 17, § 1. Процедурата по този параграф е самостоятелна и различна от регистърното производство по Закон за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел /ЗТРРЮЛНЦ/, чието естество и цели са съвсем различни - регистрацията, воденето, съхраняването и достъпа до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, включително вписвания, заличаванията и обявяванията в тях.

Регистърното производство по ЗТРРЮЛНЦ се развива между търговеца/юридическото лице като заявители на обстоятелствата, подлежащи на вписване и на актовете, подлежащи на обявяване, от една страна и Агенция по вписванията - от друга.

В производството по упражняване на правата по чл. 15 - 22 Регламент /ЕС/ 2016/679 заявителят е субектът на личните данни. В този смисъл, по реда на ЗТРРЮЛНЦ, респ. по реда на регистърното производство не може да се упражни правото на изтриване на данни на основание Регламент /ЕС/ 2016/679, без значение, че и в двата случая, Агенцията по вписванията е компетентният административен орган.

Ето защо, неправилно Агенцията по вписванията е приела, че заявената от жалбоподателя претенция за изтриване/заличаване на личните му данни от обявения в регистъра учредителен акт може да бъде удовлетворена единствено по реда на самото регистърно производство, уредено в ЗТРРЮЛНЦ, посредством представяне на нов екземпляр от подлежащия на обявяване акт, в който личните данни, които не се изискват по закон, са заличени. В случая са приложими предвидените в чл. 15 - 22 Регламент /ЕС/ 2016/679 правила, касаещи реализиране на конкретни права от субектите на данни, част от които е и правото на изтриване по смисъла на чл. 17 от регламента. Като е дал указания за предприемане на процедура по реда и на основание ЗТРРЮЛНЦ, изпълнителният директор на АВ на практика е отказал да удовлетвори искане с правно основание по чл. 17, § 1, б. „б“ Регламент /ЕС/ 2016/679, с което жалбоподателят изрично е оттеглил своето съгласие да бъдат обработвани личните му данни, въпреки, че е административният орган е бил задължен да ги изтрие без ненужно забавяне. Като не е изпълнил това свое задължение, администраторът на лични данни - Агенция по вписванията, е постановил незаконосъобразен акт, който следва да бъде отменен.

Изложеното налага преписката да се изпрати на администратора на лични данни - Агенция по вписванията/АВ/ за ново произнасяне по заявлението на жалбоподателя при съобразяване с указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени с настоящото решение в определен срок, съобразно правилото на чл. 174 АПК.

При този резултат и предвид направеното искане в полза на жалбоподателя се следват разноски в размер на 10.00/десет/ лева, представляващи дължимата и заплатена за производството държавна такса, а на адвокат С. К., Адвокатска колегия Бургас, процесуален представител на К., адвокатско възнаграждение в хипотезата на чл. 38, ал. 1, т. 3 от Закона за адвокатурата/ЗА/, вр. чл. 8, ал. 2, т. 10 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за възнаграждения за адвокатска работа, в размер на 900.00/деветстотин/ лева.

Възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение е неоснователно.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ отказ на Агенцията по вписванията/АВ/, обективиран в писмо, изх. № 94 - 00 - 144 от 14.03.2023 г. на изпълнителния директор на АВ за заличаване на лични данни по партидата на „Зона имоти“ООД, ЕИК/Булстат *********, съдържащи се в обявения в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел /ТРРЮЛНЦ/ учредителен акт.

ИЗПРАЩА преписката на Агенция по вписванията/АВ/ за ново произнасяне по заявление, вх. № 94 - 00 - 144/07.03.2023 г. на В. Н. К. от [населено място], [улица], съобразно мотивите на настоящото решение.

ОПРЕДЕЛЯ 14 - дневен срок за произнасяне от влизане в сила на решението.

ОСЪЖДА Агенция по вписванията/АВ/ да плати на В. Н. К. от [населено място], [улица], разноски в размер на 10.00/десет/ лева.

ОСЪЖДА Агенция по вписванията/АВ/ да плати на адвокат С. Н. К., Адвокатска колегия/АК/ Бургас, сумата от 900.00/деветстотин/ лева, адвокатско възнаграждение.

Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република България.

Съдия: