Решение по дело №596/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1684
Дата: 14 декември 2021 г.
Съдия: Даниела Димитрова Недева
Дело: 20207050700596
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№               2021г., гр. Варна

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, Дванадесети състав, в публично заседание на двадесет и четвърти ноември две хиляди и двадесети първа година, в състав: 

 

СЪДИЯ: ДАНИЕЛА НЕДЕВА 

 

при секретаря Светлана Стоянова, като разгледа докладваното от съдия Д. Недева  адм. дело № 596 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от ДОПК вр. чл. 4 ЗМДТ.

Образувано е по жалбата на Т.Р.П., ЕГН **********,***. В, бл. ///, вх. ///, ет.//, ап.//, против Акт за установяване на задължение по декларация (АУЗД) № МД-АУ-9743/29.11.2016 г., издаден от главен инспектор в Община Варна и мълчаливо потвърден от директора на Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, с който на жалбоподателя П. са установени задължения за данък върху превозните средства за 2011г., 2012 г., 2013 г., 2014 г.,  2015 г. и 2016 година в общ размер на 1152,88 /хиляда сто петдесет и два лв./ и 88 стотинки, от които 898,33 лева главница и лихва върху тях в размер на 254,55 лева. В жалбата и в хода на съдебно производство са релевирани доводи за нищожност и за незаконосъобразност на оспорения АУЗД като се отправя искане за отмяната му ведно с всички произтичащи от това последствия. Основните твърдения, с които се атакува процесният АУЗД, са за нищожност, поради некомпетентност на органа, който го е издал, и поради липса на мотиви. Твърди се, че оспореният акт никога не е бил връчван на жалбоподателя П., както и че посочените в него задължения – главница и лихви, са неправилно изчислени. Оспорва декларация вх. №342658/01.01.1800 г. по чл.54 от ЗМДТ като неавтентична с твърдението, че същата не е подписвана и подавана от него. На изложените основания се отправя искане за отмяна на оспорения АУЗД № МД-АУ-9743/29.11.2016 година.

В открито съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител поддържа жалбата. По съществото на спора се отправя искане за отмяна на оспорения АУЗД. Претендира съдебно-деловодни разноски, съобразно представен списък.

Ответникът – Директорът на дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, чрез процесуален представител, оспорва жалбата. По същество изразява становище за нейната неоснователност и моли съда да я отхвърли. Алтернативно, в случай, че съдът намери жалбата за основателна, прави възражение за прекомерност на претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл. 160 ДОПК, Административен съд – Варна в настоящия си състав приема за установено от фактическа страна следното:

 

По допустимостта на жалбата съдът се е произнесъл двукратно със свои определения от 17.06.2020 г. и от 10.11.2020 г. като същите са отменени от ВАС с Определение № 12331/ 06.10.2020 г. по адм.д. № 9132/2020 г. и Определение № 1758/ 11.02.2021 г. по адм. д. № 657/ 2021 година. С оглед изложеното въпросът за допустимостта на жалбата, в това число и досежно срочността ѝ е разрешен и не следва да бъдат обсъждани.

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от легитимирано лице и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално допустима.

Предмет на оспорване в настоящото производство е Акт за установяване на задължения по декларация /АУЗД/ № МД-АУ-9743/29.11.2016 г., издаден от главен инспектор Община Варна мълчаливо потвърден от директора на Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, с който на жалбоподателя П. са установени задължения за данък върху превозните средства за 2011г., 2012 г., 2013 г., 2014 г.,  2015 г. и 2016 година в общ размер на 1152,88 /хиляда сто петдесет и два лв./ и 88 стотинки, от които 898,33 /осемстотин деветдесет и осем/ лв. и 33 ст.  главница и лихва върху тях в размер на 254,55 /двеста петдесет и четири/ лв. и 55 стотинки.

Видно от писмо на ответника с.д. № 3384/05.03.2021 г. (л. 60 от делото), процесният АУЗД за дължим данък МПС за автомобил Ауди А4 с рег. № В4700СВ е издаден въз основа на автоматично генерирана на 01.06.2002 г. декларация по чл.54 от ЗМДТ, постъпила в дирекция „Местни данъци“ при Община Варна по служебен път от базата данни на Националната агенция по приходите. Същото важи и за служебно генерирания входящ номер на декларацията –  „вх. № 342658/01.01.1800г.“.  Относно тези обстоятелства не е налице спор между страните. Копие от горепосочената декларация по чл.54 от ЗМДТ е приложено на л. 62 от делото. Според съдържанието на декларацията, оспорващият  П. е собственик на лек автомобил марка Ауди А4 с рег. № В 4700 СВ, № на двигателя 046750, № на шаси 018161. Автомобилът е с мощност 93 kW и обем на двигателя 1781 куб. сантиметра.

При извършена служебна проверка по реда на чл. 107, ал.3 от ДОПК К В Бна длъжност главен инспектор в дирекция „МД“ при Община Варна, установила, че за периоди 2011г., 2012 г., 2013 г., 2014 г., 2015 г. и 2016 г. Т.П. като собственик на  автомобил Ауди А4 с рег. № В4700СВ, не е заплатил дължимия данък за превозното средство. В тази връзка е издаден процесният АУЗД № МД-АУ-9743/29.11.2016 г., с който са установени публични задължения – данък върху превозните средства в общ размер на 1152,88 /хиляда сто петдесет и два лв./ и 88 стотинки, от които 898,33 лева главница и дължимата до датата на съставяне на АУДЗ /29.11.2016 г./ законна лихва върху главницата в размер на 254,55 лева. Задълженията са следните: за 2011 г. – главница 153, 45 лв. и лихви 82,11 лв.; за 2012 г. – главница 153,45 лв. и лихви 66,24 лв.; за 2013 г. – главница 153,45 лв. и лихви 50,65 лв.; за 2014 г. - главница 146,01 лв. и лихви 33,38 лв.; за 2015 г. - главница 146,01 лв. и лихви 18,51 лв. и за 2016 г. - главница 146,01 лв. и лихви 3,67 лв.

За уведомяване на П. за издаване на АУЗД до него са изпратени три писма с обратни разписки, надлежно приложени от ответника /от л.21 до л.23 от делото/– от 30.11.2016 г., от  08.12.2016 г. и от 01.02.2017 г. като и трите са се върнали с отбелязване „пратката не е потърсена от получателя“. На лист 24 от делото е приложено съобщение до Т.П., с което същият е призован да се яви в дирекция „МД“ на Община Варна за връчване на издадения АУЗД. Съобщението е поставено на таблото за съобщения на общината на 28.02.2017 г. и е свалено на 14.03.2017 година. Липсват данни процедурата по чл. 32, ал.2 и ал.4 от ДОПК да е редовно проведена. От ответника не се оспорва, че задълженото лице не е надлежно уведомено за издаване на процесния АУЗД. На лист 166 от делото е приложена покана от 06.11.2019 г. за доброволно изпълнение по изпълнително дело № 2019711041132 на частен съдебен изпълнител рег. № 711 с район на действие ОС- Варна, с която П. е поканен доброволно да изпълни задълженията си по процесния АУЗД № МД-АУ-9743/29.11.2016 г. Поканата е получена от съпругата на П. - К П, на 04.01.2020 г., видно от приложената към доказателствата разписка /л. 167/.

Именно с оглед на изложените обстоятелства досежно нередовното уведомяване на П. за издаване на административния акт съдът е приел, че подадената на 14.02.2020 г. по пощата жалба срещу АУЗД № МД-АУ-9743/29.11.2016 г. е процесуално допустима.

При така изложената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

Предмет на съдебен контрол в настоящото производство е АУЗД № МД-АУ-9743/29.11.2016 г., издаден от К В Б- главен инспектор в Община Варна, мълчаливо потвърден от директора на Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, с който на жалбоподателя П. са установени задължения за данък върху превозните средства за 2011г., 2012 г., 2013 г., 2014 г.,  2015 г. и 2016 година в общ размер на 1152,88 /хиляда сто петдесет и два лв./ и 88 стотинки, от които 898,33 лева главница и лихва върху тях в размер на 254,55 лева.

Задълженията за данък върху моторните превозни средства представляват публични общински вземания, изрично регламентирани в чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК, вр. с чл. 1, ал. 1, т. 5 и Раздел ІV от Глава І на ЗМДТ. По аргумент от чл. 162, ал. 2, т. 9 на ДОПК следва и лихвите за забава плащането на посочените публични общински вземания също да се определят като публични общински вземания. В разпоредбата на чл. 166, ал. 1 от ДОПК е предвидено, че установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно способите за събиране на данък върху моторните превозни средства /местен данък по см. на чл. 1, ал. 1, т. 5 от ЗМДТ/, приложимата правна уредба е регламентирана в ДОПК. Съгласно чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци и такси се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Съгласно чл. 4, ал. 3, вр. с ал. 4 от ЗМДТ в производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация, определени със заповед на кмета, имат правата и задълженията на органи по приходите, а в ал. 5 е предвидено че ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община упражнява правомощия на териториален директор, вкл. предвидените в чл. 107, ал. 4 от ДОПК.

Основните аргументи в жалбата, с която се оспорва АУЗД № МД-АУ-9743/29.11.2016 г., са за неговата нищожност поради ненадлежно оправомощаване на органа, който го е издал. За установяване компетентността на органа от ответника са представени: Заповед № 2612 от 22.06.2015 г. (л. 82), Заповед № 0793 от 14.03.2016 г. (л. 77) и Заповед № 1172 от 26.04.2017 г. (л. 74). И трите заповеди са издадени в условие на заместване на титуляра – кмета на община Варна. Във всяка една от тези заповеди К В Б е определена за орган по приходите по смисъла на чл.4, ал.1 от ЗМДТ, в чиито правомощия е да издава актове от вида на процесния.

В проведеното на 12.05.2021 г. открито съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя, е оспорил оправомощаването на Балтанова със Заповед № 2612 от 22.06.2015 г., издадена от Зам. Кмета на Община Варна П.П.в условия на заместване, подробно обосновавайки твърдението си, че на посочената дата – 22.06.2015 г., кметът на Община Варна – Иван П не е отсъствал и в този смисъл не е бил в обективна невъзможност да упражнява служебните си функции. С оглед на това е изложено твърдение, че не са били налице материалните предпоставки, налагащи делегиране на кметски правомощия на неговия заместник, както е разпоредено с приложената на лист 84 от делото Заповед № 2602/22.06.2015 година. С нея кметът на община Варна е наредил, на основание чл. 39, ал. 2 ЗМСМА, на датата 22.06.2015 г. функциите му на кмет да се изпълняват от заместник-кмета на община Варна П Х П с всички произтичащи от това права и задължения съгласно действащото законодателство като при изготвянето на актовете изрично да се отбелязва номерът на заповедта за заместване.

Във връзка с горните твърдения и по искане на процесуалния представител на оспорващия съдът е открил производство по оспорване съдържанието на писмени документи: Контролен лист за предварителен контрол за командировка в страната и чужбина с посочена задача Варна-София-Варна и Заповед № 2586/19.06.2015 г., в частта на подписал ръководител и заповед, ведно с намираща се на гърба ѝ Доклад за извършената работа от 2015 г. На ответника е указано да представи по делото доказателства във връзка с оспорването на документите от жалбоподателя и уточни кои са подписалите документите длъжностни лица.

От представените от ответника доказателства категорично се налага извод, че на датата 22.06.2015г., на която е издадена заповедта за заместване № 2602/22.06.2015г., Кметът на Община Варна е отсъствал от територията на общината поради служебна командировка в гр.София, за която, съгласно чл.8 ал.4 изр. първо от Наредба за командировките в страната, писмена заповед не се издава. Такава заповед е издадена на шофьора в Община Варна – С.П.С., който е бил командирован в гр.София, заедно с Кмета за времето 22.06.2015г.-23.06.2015г. с приложената на лист 86 от делото Заповед № 2586 от 19.06.2015година. С нея на основание чл.215 вр. чл.121 от КТ и Наредба за командировките в страната С.С.като изпълнител „шофьор“ е командирован за срок 22.06.2015г. – 23.06.2015г. по маршрут Варна-София-Варна със задача: „с кмет“ при определени дневни пари по 20 лв. на ден и квартирни пари до 60 лв. на нощ + паркинг и пътуване по маршрута с автомобил ФВ Тоарег, рег. № В 4434 РК. Върху заповедта е положена заверка с подпис и печат за пристигнал на 22.06.2015г. и отпътувал на 23.06.2015г.  От ответника са представени още РКО № 820/25.06.2015 г. за изплатени на С.П.С. 44 лв. за командировка и платен паркинг с вписана в графа "Приложение" Заповед № 2586/19.06.2015 г. и дебит и кредит сметка, по която е осчетоводена сумата /л. 90 от делото/; фискален бон от 22.06.2015 г., издаден от "Център за градска мобилност" ЕАД - София за сумата 4, 00 лв. /л. 88 от делото/; контролен лист за предварителен контрол за командировки в страната и чужбина, издаден на командирования С.П.С., изпълнител шофьор, за командироването му по маршрут Варна-София-Варна на 22. 06. -23.06.2015 г. /л. 89 от делото/.

По делото е допусната съдебно-почеркова експертиза с цел да се установи дали подписите, положените под посочените по-горе документи, доказващи отсъствието на кмета от Варна на дата 22.06.2015 г.,  са положени от лицата, за които се твърди, че са ги подписали – Н.М. – секретар на Община Варна оправомощена да издава заповеди за командироване, С.Г. – директор на дирекция „Финанси и бюджет при община Варна, Г.В.– началник на отдел „Счетоводство“ при община Варна и С.П.С. – шофьор в Община Варна. Вещото лице дава положителен отговор на поставената задача – подписите под оспорените документи са поставени от посочените лица. Заключението на съдебно-почерковата експертиза не е оспорено от страните и съдът го кредитира като обективно и компетентно дадено. Отделно от горното, от ответника с писмо с.д. № 13926/23.09.2021 г. са посочени линковете към официалната интернет-страница на Община Варна, към сайта на информационна агенция „Черно море“, към сайта на DARIC News и към сайта chernomorie-bg.com, в които е отразена информация, че на дата 22.06.20215 г. кметът на Община Варна П е участвал в среща, инициирана от Министерство на регионалното развитие и благоустройството, на която е подписал споразумение за делегиране на функции на междинни звена за избор и оценка на проекти за финансиране по оперативна програма „Региони в растеж 2014 – 2020“.

Тоест, досежно заповед за оправомощаване № 2602 от 22.06.2015г. по категоричен начин се установява кумулативното наличие на всички материални предпоставки, необходими  за валидно оправомощаване на заместващия орган – Зам. Кмета П Х П, от което логично следва и друг извод, а именно че К В Б е надлежно упълномощена със Заповед № 2612/22.06.2015 г. (л.82) да изпълнява функциите на орган по приходите в общинската администрация.

Горните констатации обаче са ирелевантни за установяване компетентността на К В Б, тъй като към датата на издаване на оспорения АУЗД – 29.11.2016 г., Заповед № 2612/ 22.06.2015 г. е отменена с последваща Заповед № 0793 от 14.03.2016 г.(л. 77 и 78), по отношение валидността на която не са направени никакви възражения от страна на жалбоподателя.

От горното следва извод, че процесният АУЗД № МД-АУ-9743/29.11.2016 г. е издаден от компетентен орган в рамките на възложените му правомощия, съгласно Заповед № 0793 от 14.03.2016 година и не са налице отменителни основания по чл.146 т.1 АПК.

Процесният АУЗД е издаден в предписаната от закона писмена форма и  съдържа необходимия минимум от фактически основания – по отношение на кой автомобил са установените задължения за данък върху превозните средства, кой е собственик на автомобила, за кои данъчни периоди се отнасят установените задължения и др. В акта са посочени и правните основания за издаването му.

Оспореният АУЗД е и материално законосъобразен.

Както се посочи, съгласно чл. 1, ал. 1, т. 5 ЗМДТ данъкът върху превозните средства е вид местен данък, постъпващ в общинския бюджет. На основание чл. 52, т. 1 ЗМДТ с него се облагат превозните средства, регистрирани за движение по пътната мрежа в Република България като чл. 53 ЗМДТ сочи като данъчно задължено лице собственикът/собствениците на превозното средство. Според действащата към момента на издаването на АУЗД редакция на чл. 54, ал. 1 ЗМДТ /тази от ДВ бр. 105/2014 г., в сила от 01.01.2015 г./ размерът на данъка се определя от служител на общинската администрация въз основа на данни от поддържания от Министерство на вътрешните работи регистър на пътните превозни средства. От административната преписка е видно, че с писмо рег. № МД-Т16003512ВН/01.06.2016 г. от дирекция „МД“ на Община Варна е изискана информация от териториалното поделение на КАТ относно притежаването на моторни превозни средства от двадесет и едно лица, между които и жалбоподателя Т.Р.П.. В отговор на запитването е постъпило писмо УРИ № 819000 – 45190, в което е посочено, че жалбоподателят е собственик на описания в АУЗД лек автомобил марка Ауди А4 с рег. № В4700 СВ. С оглед тези установявания за изхода на настоящия правен спор е ирелевантно дали оспорващият е подал описаната в акта декларация или не. Този извод на съда се подкрепя и от факта, че в хода на настоящото съдебно производство жалбоподателят П. не е оспорил твърдението на ответника, че е бил собственик на описания автомобил през процесния период – 2011 г. – 2016 година. Не са представени и доказателства оспорващият да се е разпоредил с него в същия период. Липсват доказателства да се е разпоредил с него и след това. Следователно  правилни и съобразени с приложимата правна регламентация са изводите на ответника, че именно той е данъчно-задълженото лице по смисъла на чл. 53 от ЗМДТ. Размерът на задълженията е определен съгласно методиката по чл.55 от ЗМДТ в актуалната редакция към момента на установяване на задълженията и е изчислен чрез внедрения програмен продукт в дирекция „МД“ на Община Варна, одобрен от Министерство на финансите, верността на които също не е оспорена.  

Горното налага извод за неоснователност на жалбата и като такава следва да се отхвърли.

Ответникът не е претендирал присъждане на разноски, поради което, въпреки изхода на спора, съдът не дължи произнасяне по същите.

Водим от горното, съдът

 

                       Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т.Р.П., ЕГН **********,***. В, бл. ///, вх. ///, ет.//, ап.//, против Акт за установяване на задължение по декларация № МД-АУ-9743/29.11.2016 г., издаден от главен инспектор в Община Варна, мълчаливо потвърден от директора на Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, с който на жалбоподателя са установени задължения за данък върху превозните средства за 2011г., 2012 г., 2013 г., 2014 г.,  2015 г. и 2016 година в общ размер на 1152,88 /хиляда сто петдесет и два лв./ и 88 стотинки, от които 898,33 лева главница и лихва върху тях в размер на 254,55 лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в  четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд.

 

 

 

                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: