Определение по дело №1196/2019 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 934
Дата: 2 декември 2019 г.
Съдия: Светлана Димитрова Митрушева Атанасова
Дело: 20192330201196
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

П Р О Т О К О Л

Гр. Ямбол, 02.12.2019 год.

 

ЯМБОЛСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ІI-ри НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично съдебно заседание на втори декември две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                

                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА МИТРУШЕВА

                                                                                                                                                                      

При секретаря Галина Митева,

сложи за разглеждане АНД № 1196 по описа за 2019 год.     

докладвано от съдия МИТРУШЕВА

На именното повикване в 14:00 часа се явиха:

 

За жалбоподателят, редовно призован, се явява адв. Ников, редовно упълномощен.

За въззиваемата страна, редовно призована, не се явява представител.

Свидетелите, редовно призовани, налице.

 

Адв. Ников: Да се даде ход на делото.

Съдът счита, че липсват процесуални пречки по даване ход на делото и

ОПРЕДЕЛИ:

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

 

ДОКЛАДВА СЕ ЖАЛБАТА.

Адв. Ников: Поддържам жалбата. Представям и моля, да приемете пълномощно, с което е упълномощен представителя, който е получил НП.

 

Съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ПРИЕМА и ПРИЛАГА НП № 47-0000057/22.10.2019 г., АУАН от 16.10.2019 г., пълномощно изх. № 85/15.10.2019 г. без нотариална заверка.

 

СНЕМА самоличността на явилите се свидетели:

Г.А.  Р. - 48 г., неосъждан;

Ц.М.П. - 50 г., неосъждан.

Свидетелите се предупредиха за наказателната отговорност по чл. 290 от НК. Обещаха да говорят истината, след което свид. П. се отстрани от съдебна зала.

 

Свид. Г.Р.: На 16.10.2019 г с колегата П. извършихме тематична проверка на превоз извършван от фирма „Тоши Транс“ ЕООД, относно извършени нарушения на територията на Кралство Швеция. В хода на проверката констатирахме, че е извършен превоз с един от водачите, който не отговоря на изискванията на психологическа годност. Това го констатирахме от информационната система на ИА „АА“, а именно затова че посочения в АУАН определен период от време не е притежавал валидна карта за квалификация на водач. На превозвача чрез пълномощника Стефан Стефанов съставих АУАН в присъствието на господин Стефанов и колегата П., с което проверката приключи. Стефанов представи пълномощно. Не мога да си спомня дали точно това пълномощно ми е представил по време на проверката.

За доказателство за извършения превоз бе иззет фото копие на пътния лист.

Правим разпечатка, когато извършваме справка в информационната система на ИА „АА“. Нарушението е, че извършва превоз с водач, който не отговаря на изискванията и не притежава валидна карта за квалификация на водач.

Когато някой се явява като пълномощник, правим копие на пълномощното. Аз съм само актосъставител. Не зная кой се занимава с преписката, но ние към АУАН винаги прилагаме копие на пълномощното.

 

Свид. Ц.П.: На 16.10.2019 г. след извършване на проверка на фирма  Тоши Транс“ ЕООД, установихме че фирмата, в качеството на превозвач, е извършвал международен превоз на товар от Кралство Швеция до Кралство Испания с водач, който не е отговарял на изискванията за квалификация на водачи, а именно че е бил без валидна карта на водач в периода, в който е констатирано нарушението.

Колегата състави АУАН в присъствието на представител на фирмата. Същият беше запознат с акта. Беше му обяснено правото за възражения. Същият подписа акта. Беше му връчен екземпляр от акта.

Законодателят е предвидил, че за тези категории „водач на превоз на пътници и товари“, водачите трябва да имат професионална компетентност.

Става въпрос за товарен автомобил с ремарке със съответния тонаж. Категорията на МПС-то и е свързана с категорията на водача. В книжката е обозначена категорията, която водачът има право да управлява МПС.

В акта ние констатирахме, че дружеството е извършвало международен превоз, а международният превоз, съгласно уговореното между страните от Европейския съюз е казано, че за този вид превози водачът трябва да отговаря на определена квалификация, за да ги извършва. Критериите са визирани в Наредба № 40. Там е описано, водачът на какви квалификационни изисквания трябва да отговаря.  Проверката я извършваме на база представените документи от фирмата за вида превоз, който е извършен откъде-докъде и съответно сме си направили справка от базата данни на ИА „АА“.

 

На основание чл. 283 от НПК, СЕ ПРОЧЕТОХА писмените доказателства, приложени по делото.

Адв. Ников: Нямам искания. Да се приключи съдебното дирене.

 

Съдът счете делото за изяснено от фактическа и правна страна

ОПРЕДЕЛИ:

ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНОТО СЛЕДСТВИЕ

ДАВА ХОД НА СЪДЕБНИТЕ  ПРЕНИЯ

 

Адв. Ников: Госпожо председател, поддържам депозираната жалба. Мисля, че тя е доста подробна, но все пак ще акцентирам на основните документи.

В НП се твърди, че е нарушен чл.96г ал.1 от ЗАП и той предвижда наказание за всеки, който назначи на работа или допусне водач, който не отговаря на някой от изискванията предвидени в закона или подзаконовите нормативни актове.

В акта обаче, е записано само, че въпросното дружество като превозвач е извършвало международни превози чрез водача Румен Средков, обаче по никакъв начин от съдържанието на акта не става ясно за какво нарушение се наказва дружеството – дали, че е извършил превоз чрез водача, дали че е разпоредил този водач да управлява такъв автомобил, дали затова, че е назначил или че е допуснал този водач да извършва превози.

Въз основа на този акт формулиран по този начин в издаденото НП, в което вече е отчетено, че превозвачът е допуснал водача до управлява МПС и по този начин, както е отразено в жалбата наказващият орган е допълнил липсващите в акта реквизити, които касаят основни елементи отразени в чл.96г ал.1 от ЗАП. Там е допълнено и самото твърдяното от актосъставителите нарушение на чл.7б ал.1, като е допълнено, че това е във връзка с чл.58 ал.1 т.4 от Наредба № 11. Аз съм го записал в жалбата, но само ще обърна внимание, че има малко противоречива съдебна практика дали в случая може да се говори за нарушение на Наредба № 11 или на наредба № 41 от 04.08.2008 г., която е по-нова и там текстовете на четвърта алинея от чл.2 на тази Наредба съвпадат с разпоредбата на чл.7б ал.1 т.6, т.7, т.8 и т.9. Тази наредба е по-нова и затова казах, че има противоречива съдебна практика. Повечето съдилища приемат, че е нарушена тази наредба, т.к. посоченият в НП чл.58 ал.1 т.4 от Наредба № 11, препраща към ал.5 на чл.7б от ЗАП, която обаче ал.5 е стара и нейната разпоредба сега се съдържа в ал.9.

В нарушение на императивните разпоредби на чл.42 т.3 и чл.57 ал.1, т.5 от ЗАНН, не става ясно къде и на кое точно място дружеството е осъществило твърдяното нарушение - дали при извършената тематична проверка, дали при издаване на пътния лист или в целия период, който е посочено от 01.02-28.02.2019 г. на територията на две държави от ЕС. По никакъв начин не е установена връзката на водача с дружеството – на трудов или на граждански договор.

Моят въпрос към втория свидетел беше свързан с тези категории, т.к. не е изяснено каква е нужната квалификация, която е трябвало да има водача, но не е имал.

Поддържам изцяло записаното в т.8 на жалбата, свързано с това, че Дружеството само по себе си не може да допуска извършване на дадена дейност, а това се извършва от неговите ръководители и представляващи т.е. ако се признае, че нарушението е допуснато от представител на фирмата, би трябвало да му е наложена глоба, а не имуществена санкция.

В акта и в НП е посочен пътен лист различен от иззетия такъв. Там втората цифра е 8, а в акта е записано 3.

Пълномощното няма нотариална заверка. И нито акта, нито НП са връчени според правилата на закона.

Освен другите съображения, предвид това, че реално водачът не е имал карта за квалификация според проверката в информационната система, но тъй като дружеството работи с фирми, които въобще не влизат в страната и водачите въобще не се връщат в страната на практика бих приел, че се касае за маловажен случай, защото в този период той не е имал възможност да си вземе картата.

Наказващият орган е длъжен да представи доказателства, от които да е видно на базата на какво е приел, че има нарушение от материална гледна точка, че са нарушени съответните разпоредби, след като няма данни за връзка на водача и автомобила. Няма представена справка. Следва да представят писмени доказателства.

Ще Ви моля, да ни бъдат присъдени направените по делото разноски, т.к. днес видях, че в Държавен вестник бр.94 са направени промени в чл.63 от ЗАНН, прибавена е ал.3 и по тези дела се присъждат разноски. Ако приемете, че НП е незаконосъобразно, моля да постановите решение, с което да го отмените и да ни присъдите направените по делото разноски.

 

Съдът след като съобрази, че оспорваното Наказателно постановление е издадено за нарушение извършено при международен превоз на товари от Кралство Швеция до Кралство Испания констатира, че компетентен да се произнесе по жалбата е Районен съд - София, с оглед на което

ОПРЕДЕЛИ: № 934

ПРЕКРАТЯВА производството по АНД № 1196/2019 г. по описа на РС - Ямбол.

ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Районен съд - София.

Определението е ОКОНЧАТЕЛНО и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

Протоколът се изготви в с.з., което приключи в 14:20 часа.

 

                                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                                                    СЕКРЕТАР: