Решение по дело №482/2019 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 юли 2019 г. (в сила от 6 ноември 2019 г.)
Съдия: Зорница Валентинова Петрова
Дело: 20194210200482
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

Гр. Габрово,            23.07.2019г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Габровски районен съд в открито заседание на петнадесети юли през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗОРНИЦА ПЕТРОВА

 

            При секретаря В. Николова, като разгледа докладваното от съдията, АНД № 482 по описа за 2019г. и за да се произвнесе  взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на Т.К.К. *** против Наказателно постановление № 18-0892-000789 от 20.02.2019г. издадено от Началник сектор към ОДМВР Габрово, сектор Пътна полиция Габрово.

            В жалбата се сочи, че издаденото наказателно постановление  е незаконосъобразно. Жалбоподателят счита, че не е извършил нарушение на ЗДП, нито престъпление, поради което не следва да бъде наказван.

            Претендира се отмяна на обжалваното наказателно постановление, като незаконосъобразно, несъобразено с материалния закон и целта на закона.

            В проведеното съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата.

            Процесуалният представител на ответната ОДМВР Габрово, оспорва жалбата, счита същата за неоснователна и моли, като такава да бъде оставена без уважение, а обжалваното наказателно постановление, като правилно и законосъобразно да бъде изцяло потвърдено.

Съдът, като взе предвид жалбата и наведените в нея доводи, намери за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановеният срок е и процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.

По делото се събраха писмени и гласни доказателства от съвкупната преценка на които съдът намери за установена следната фактическа обстановка:

Срещу жалбоподателя  Т.К. е съставен АУАН за това, че на 07.12.2018 година около 13: 50 часа  в гр. Габрово, бул. „Трути март” № 53 в посока ул. „Мека ливада”  управлявал лек автомобил „Мерцедес Е 550” с номер на рама WDDKJ7CBXBF069764, негова собственост, видно от договор за покупко-продажба. Спрян е за проверка от свидетелите М.С. и Й.Р., полицейски служители, при която е установено, че лекият автомобил не е регистриран по надлежния ред и няма поставени регистрационни табели на определените за това места. 

 Образувано е било наказателно производство срещу Т.К. за престъпление по чл. 345, ал. 2 вр. ал.1 от НК. Наказателното производство е  прекратено с Постановление  на РП Габрово от 19.12.2018 година, като е прието наличието на чл. 9 ал.2 от НК и преписката е изпратена на Началник сектор "Пътна полиция" към ОД на МВР – Габрово за преценка на условията за търсене на административнонаказателна отговорност.

Въз основа съставения АУАН е издадено Наказателно постановление № 18-0892-000789 от 20.02.2019г. от Началник сектор към ОДМВР Габрово, сектор Пътна полиция Габрово против Т.К. за нарушение на чл. 140 ал.1 от ЗДП, поради което и на основание чл. 175 ал.3 предл. 1 от ЗДП му е наложена глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца. Постановено е отнемане на общо 10 к.т. на основание Наредба № Із-2539 на МВР.

По делото са изслушани показанията на свидетелите М.С. и Й.Р., които потвърдиха изложеното в съставения АУАН.

Изслушани са показанията и на свидетеля К.К., баща на жалбоподателя. От показанията на същия се установи, че три пъти е ходил в КАТ със сина си за регистрация на автомобила. Два  пъти автомобилът е бил транспортиран до КАТ на платформа. След като се снабдили с всички документи на свидетеля К. му било казано, че автомобилът е гогов за регистрация.  Тогава отишли трети път, като автомобилът бил транспортиран отново на платформа, разтоварили го, освободили платформата.  Автомобилът бил преминал всички прегледи и чакал за получаване на номера.  Отишли на гишето, предварително били платени таксите за номера и  проверка, когато им било казано, че трябвал още един подпис....  Тръгнали от КАТ, като свидетелят се движел отпред с бус, а след него синът му с лекия автомобил. Гаражът, в който стоял автомобилът бил на около 500 метра от КАТ. Придвижвали се от „БКС” до „ВиК”, където били спрени от полицейски патрул.  Поискали им документи и съставили АУАН. Преди да тръгнат от КАТ се опитали да извикат платформата, но нямало кой да дойде.  На следващия работен ден автомобилът бил регистриран.

При така установеното от фактическа страна от правна страна настоящият състав на съда намира, че неправилно и незаконосъобразно е ангажирана административно наказателната отговорност на жалбоподателя на основание чл. 175 ал.3 предл.1 от ЗДП, за нарушение на чл. 140 ал.1 от ЗДП.

Съгласно разпоредбата на чл. 140 ал.1 изр.1 от ЗДП по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.

Безспорно е установено по делото, че жалбоподателят е управлявал по път отворен за обществено ползване автомобил, който не е регистриран по съответния ред, с което формално е налице нарушение на чл. 140 ал.1 от ЗДП. Наред с това по категоричен начин се установява, че жалбоподателят е направил всичко необходимо за извършване на надлежна регистрация на автомобила, както и че транспортирането на лекия автомобил три пъти до КАТ  във връзка с извършване на действия по регистрацията е осъществявано на платформа. Всичко това идва да покаже, че жалбоподателят не е целял нарушаване на закона. След като и третия път след преминаването на техническия преглед и заплащане на необходимите такси за издаване на регистрационни табели не е могъл да ги получи и автомобилът да бъде регистриран за него не е оставало друго освен да прибере автомобила от КАТ до гаража нает за целта.  Тъй като не е могъл да осигури платформа е предприел придвижването на автомобила до гаража, намиращ се  в близост до КАТ. Установено е също така, че в първия работен ден след това,  безпроблемно е извършена регистрацията на автомобила.

 Всички тези обстоятелства, охарактеризиращи конкретният случай е следвало да бъдат обсъдени от наказващият орган.

При конкретните обстоятелства да се приеме, че не се касае за маловажен случай, това би означавало за едни и същи общи последици, които винаги произтичат от едни и същи нарушения, да се налагат едни и същ по вид и по размер наказания, без да се имат предвид / и обсъждат / броя и естеството на смекчаващите и отегчаващите самото нарушение факти, което се явява в разрез с правилата, установени във връзка със самата индивидуализация на наказанието по смисъла на чл.27 ал.2 и 3 от ЗАНН.

Наказващият орган не може  безкритично да налага наказание, без да се вземат  предвид характерните особености на конкретният случай.  Законът е дал възможност на наказващият орган да преценява всеки конкретен случай, да вземе предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и смекчаващите и отегчаващите обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя.  Нормата на закона не е пожелателна за наказващият орган, тя е задължителна. Не изпълнението на това задължение от страна на наказващият орган, води като последица, налагането на необосновано по вид и размер наказание. 

Единственият разграничителен критерий между деянието по чл. 345 ал.2 от НК и аналогичното деяние по ЗДП е именно обществената опасност. Прокурорът в постановлението за прекратяване на наказателното производство е приел, че деянието по чл. 345 ал. 2 във вр. с ал.1 от НК формално осъществява признаците на престъпление, но обществената му опасност е явно незначителна.  В случая не само обществената опасност  на деянието е явно незначителна,  но и на административното нарушение.

Маловажните случаи на административни нарушения се обуславят от наличието на предпоставки, при които съответното наказание, предвидено за извършеното нарушение, се явява несъразмерно тежко. Тези предпоставки са комплексни и са свързани с преценката на: предмета на нарушението, обстоятелствата при които е извършено, общественоопасните му последици, наличието на щета за държавата, респ. гражданите, наличието на други нарушения от извършителя и прочие.

Всички факти по делото сочат на маловажност на случая. Не могат да бъдат пренебрегнати всички усилия положени от страна на жабоподателя за извършване на регистрацията на автомобила, както и че същият с цялостното си поведение ясно е демонстрирал зачитане на закона и спазване на правилата за движение по пътищата. В случая не се касае за обичайно нарушение на закона свързано с управление на нерегистрирано МПС.  Това е изолиран случай  провокиран от създадената в КАТ ситуация, когато след преминати проверки свързани с регистриране на МПС, регистрация в този ден не е била направена, като за това жалбоподателят не може да бъде държан отговорен. Касае се и за управление на нерегистрирано МПС в едно кратко разстояние от КАТ до гаража, както и че пред автомобила се е придвижвал друг автомобил. Всичко това идва да покаже, че са взети мерки за обезопасяване придвижването на автомобила, след като не е могло да бъде транспортиран на платформа.

  Имайки се предвид всички особености на случая, наложеното с наказателното постановление наказание глоба в размер на 200лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца се явява явно несправедливо и по никакъв начин не се явява  съответно на извършеното.

Поради това, съдът счита, че в конкретния случай административно-наказващия орган е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, като не приложил разпоредбата на чл.28, б.”а” от ЗАНН, макар предпоставките за това да били налице. В този смисъл е и задължителното за прилагане Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г. на тълк. н. д. № 1/2005 г., на ВКС.

Настоящият състав на съда намира, че се касае за маловажен случай, според критериите визирани в нормата на чл. 93 т.9 от НК във вр. с чл. 11 от ЗАНН, за който е следвало да бъде приложена разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН от страна на наказващият орган.  Като не е обсъдил всички обстоятелства имащи значение при определяне вида и размера на наказанието, административно наказващият орган е издал наказателно постановление в нарушение на закона.

По изложените съображения съдът счита, че следва да намери приложение разпоредбата на чл. 9 ал.2 от НК, а административното нарушение да бъде прието за маловажно, поради което издаденото наказателно постановление в тази част  следва да бъде отменено.

            Водим от горното, съдът

 

            РЕШИ:

 

            ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 18-0892-000789 от 20.02.2019г., издадено от Началник сектор към ОДМВР Габрово, сектор Пътна полиция, с  което на Т.К.К. ***, ЕГН ********** е наложена глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца на основание чл. 175 ал.3 предл.1 от ЗДП и е отнемане на 10 к.т. на основание Наредба № Із-2539 на МВР, като неправилно и незаконосъобразно.

            Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Габрово в 14 дневен срок от получаване на съобщението, че същото е изготвено.

 

 

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: