Решение по дело №458/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 135
Дата: 27 февруари 2020 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20197150700458
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 април 2019 г.

Съдържание на акта

 РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

          135/27.2.2020г.

 

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК,  II състав в открито съдебно заседание на тридесети януари през две хиляди и двадесетата година в състав:

 

СЪДИЯ : ГЕОРГИ ПЕТРОВ

                                                                                                  

при секретаря АНТОАНЕТА МЕТАНОВА, като разгледа докладваното от съдията докладчик Петров адм. дело  №458 по описа на съда за 2019год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Десета, Раздел Първи от АПК, във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

 

2. Образувано е по жалба на Образувано е по жалба на И.Н.Н., ЕГН **********,***, срещу Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите в частта ѝ, в която извън обхвата на площите в добро земеделско състояние са останали:  площ от 2. 45 ха., попадаща в парцел № 39579-300-2-2, намиращ се в землището на с. Красново, общ. Хисаря, обл. Пловдивска ; терен с площ от 1,54 ха., попадаща в парцел № 69016-109-1-2, намиращ се в землището на с. Старосел, общ. Хисаря, обл. Пловдивска ; терен с площ от 1,45 ха., попадаща в парцел № 69016-480-1-2, намиращ се в землището на с. Старосел, общ. Хисаря, обл. Пловдивска, всички заявени от Н. за подпомагане.

 

3. Жалбоподателят, счита оспорения акт за необоснован и незаконосъобразен.

В писмената защита по същество се възразява, че  случая, няма данни проверката на место, относно терените предмет на заповедта, да е извършена след предварително оповестен на информационното табло в Общинска служба земеделие, гр. Хисаря индикативен график за провеждане на теренни проверки за Община Хисаря. Сочи се също така, че при извършване на проверките не са направени снимки, които да показват цялостното състояние па парцела, с оглед отразяване на реалните характеристики на същия, поради което не дават основание да се приеме, че са коректни. Напротив дори са направени на площи извън заявените от жалбоподателя. Други пък, са направени на границите на заявения парцел, като посоката на снимане е обратна на парцела. Според жалбоподателя, проверяващите не са извършвали преброяване на дърветата в парцелите, както и не са установили на вида на храстите и тяхната височина, както и и относимите за вида територия следи от паша.

Иска се оспореният акт да бъде отменен в оспорената част, като се присъдят сторените разноски по производството.

 

4. Министърът на земеделието, храните и горите, гр. София, чрез процесуалния си представител юрк. К. е на становище, че жалбата е неоснователна. Поддържа се, че оспорената заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г. е издадена от компетентен орган и при спазване на административно производствените правила и в съответствие с изискванията на материалния закон. Сочи се, че от приложените по делото снимки ясно се вижда, че определената като недопустима площ съответства на констатациите в съставените протоколи от теренните проверки, като тези констатации се потвърждават от приетите по делото заключения на вещите лица. Поддържа се също така, че според нормативната уредба, земеделският стопанин може да присъства при извършването на теренни проверки, от което следва, че присъствието му не е задължително, като същата тази уредба, допуска специализираната теренна проверка да се извършва и без присъствието му. В този смисъл се счита, че правото на защита на жалбоподателя не е нарушено, защото той е подал възражение срещу заповедта, с която е одобрен проектът на специализирания слой, а освен това е упражнил и правото си на защита пред съда. Според ответната страна, приложените снимки ясно показват, че определената за недопустима площ не отговаря на критериите за допустимост, в какъвто смисъл са и останалите доказателства по делото.

Иска се жалбата да бъде отхвърлена, като се присъдят сторените разноски по производството.

 

ІІ. За допустимостта:

 

5. Процесната заповед е обнародвана в Държавен вестник, брой 20 от 8 март 2019 г., а жалбата срещу  ѝ е регистрирана в ДФ „Земеделие“ на 22.03.2019г. При това положение ще следва да се приеме, че оспорването е предприето в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което е ДОПУСТИМА.

 

III. За фактите:

 

6. Неспорно по делото е, че със Заявление УИН №13/290518/97730 бенефициентът И.Н.Н. е заявил 7 земеделски парцели за кампания 2018г. Три от тях са предмет на настоящия административно правен спор :

- парцел 39579-300-2-2, землище с.Красново, декларирана площ 3,79 ха., допустима площ 1,33 ха., като извън обхвата на допустимия слой е изключена площ в размер на 2,45 ха. Декларирана култура - постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша).

- парцел 69016-109-1-2, землище с.Старосел, декларирана площ 6,76ха., допустима площ 5,22 ха., като извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 1,54 ха. Декларирана култура - постоянни или временни пасища за паша на животни(пасища и мери за паша).

- парцел 69016-480-1-2, землище с.Старосел, декларирана площ 2,86 ха., допустима площ 1,41 ха., като от допустимия слой е изключена площ в размер на 1,45 ха. Декларирана култура - постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша).

 

7. Според представения по делото Протокол № PDV-05-NS-18790 от 23.10.2018г.(л.31) за специализирана теренна проверка на място на физически блокове в землището на с. Красново и на с. Старосел, такава е била осъществена по отношение на физически блок 39579-300-2, като е отбелязано  „да се създаде нова ДПП“ ; на физически блок 69016-109-1, като е отбелязано „промяна в границите увеличение“ ; физически блок 69016-480-1, като е отбелязано „ във физическия блок няма ДПП – неземеделски площи“.

 

8. Със Заповед № РД-46-504 от 12.12.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите е одобрен проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2018, като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), обновен за 2018 г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2018 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на Министерство на земеделието.

 

9. Срещу проекта е подадено Възражение вх. № АР-20 от 03.01.2019г. от И.Н., в което е заявено, че след като се е запознал с проекта, възразява по отношение на парцели 39579-300-2-2, землище с.Красново ; 69016-109-1-2, землище с.Старосел и 69016-480-1-2, землище с.Старосел.

 

10. Със Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустим у за подпомагане“ за Кампания 2018г., като част от Система за идентификация на земеделските парцели, който е актуализиран за 2018 г., чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2018 г. ; отразяване на резултатите от теренни проверки извършени през годината от страна на Технически инспекторат на Държавен фонд „Земеделие“ - Разплащателна агенция и областните и общински структури на Министерство на земеделието, храните и горите, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със заповед № РД 46-504 от 12.12.2018 г. на министъра на земеделието, храните и горите, като в оспорената ѝ част,  извън обхвата на площите в добро земеделско състояние са останали:  площ от 2. 45 ха., попадаща в парцел № 39579-300-2-2, намиращ се в землището на с. Красново, общ. Хисаря, обл. Пловдивска ; терен с площ от 1,54 ха., попадаща в парцел № 69016-109-1-2, намиращ се в землището на с. Старосел, общ. Хисаря, обл. Пловдивска ; терен с площ от 1,45 ха., попадаща в парцел № 69016-480-1-2, намиращ се в землището на с. Старосел, общ. Хисаря, обл. Пловдивска.

С оглед делегирането на правомощия на зам. министърът на земеделието, храните и горите да осъществява функциите на министър на земеделието, храните и горите, по делото е представена Заповед І РД-09-212 от 22.02.2019г.

 

11. Представена е Заповед № РД-09-757 от 10.08.2018г. на министъра на земеделието, храните и горите с която е одобрена методика за избор на референтните парцели (физически блокове) за теренна проверка, във връзка с актуализация на данните в СИЗП и указания за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове за 2018г.

 

12. В съдебно заседание на 30.01.2020г. бе прието основно и допълнително заключение по назначената съдебно техническа експертиза.

В изпълнение на поставената задача, вещите лица са констатирали, че площите, заявени от бенефициента И.Н., попадат извън извършеното през 2018г. самолетно заснемане, като актуализирането на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане” за този район е извършен посредством теренни проверки.

Административните проверки на площите на жалбоподателя са извършени въз основа на база данни „Площи допустими за подпомагане” за кампания 2018г., предоставени от Министерство на земеделието и горите, както следва :

- извършена е теренна проверка на място от Общинска служба ”3емеделие” Хисаря на ФБ 39579-300, землище с. Красново, за която е съставен Протокол №18790 от 23.10.2018г. Приложени 9 бр. фотоснимки, направени на 15.10.2018г. Позиционирането е отчетено с GPS координати и обозначена дата и час на заснемане. Според вещите лица, на място е установено, че само част от площта на физическия блок е допустима за подпомагане. При извършената теренна проверка е направено измерване с GPS устройство, в режим „следа”, тоест са очертани полигони с измерени GPS точки, които определят линията на подходящата за подпомагане площ. Изключена е площ, с наличие на повече от допустимите дървета и храсти и по-голям от допустимия процент недопустими елементи.

При преглед на материалите от теренната проверка и ортофотокартата са констатирали, че от процесния парцел 39579-300-2-2 е изключена площ в средната част на парцела, представляващ ерозирал, оголен терен.

Към заключението е приложена скица, изчертана върху копие от ортофотокартата на парцел 39579-300-2-2, като с жълта линия е очертана заявената площ, а със синя линия е допустимия слой ;

- извършена е теренна проверка на място от Общинска служба ”3емеделие” Хисаря на ФБ 69016-109, землище с. Старосел, за която е съставен Протокол №18790 от 23.10.2018г. Приложени 7 бр. фотоснимки, направени на 15.10.2018г. Позиционирането е отчетено с GPS координати и обозначена дата и час на заснемане. Според вещите лица, на място е установено, че само част от площта на физическия блок е допустима за подпомагане. При извършената теренна проверка е направено измерване с GPS устройство, в режим „следа”, тоест са очертани полигони с измерени GPS точки, които определят линията на подходящата за подпомагане площ. Изключена е площ, с наличие на повече от допустимите дървета и храсти и по-голям от допустимия процент недопустими елементи.

При преглед на материалите от теренната проверка и ортофотокартата, вещите лица са констатирали, че от процесния парцел 69016-109-1-2 е изключена площ в северната и южната част на парцела, представляваща скални участъци и оголен терен.

Към заключението е приложена скица, изчертана върху копие от ортофотокартата на парцел 69016-109-1-2, като с жълта линия е очертана заявената площ, а със синя линия е допустимия слой ;

- извършена е теренна проверка на място от Общинска служба ”3емеделие” Хисаря на ФБ 69016-116, землище с. Старосел, за която е съставен Протокол №18858 от 16.10.2018г. Приложени 7 бр. фотоснимки, направени на 15.10.2018г. Позиционирането е отчетено с GPS координати и обозначена дата и час на заснемане. Според вещите лица, на място е установено, че само част от площта на физическия блок е допустима за подпомагане. При извършената теренна проверка е направено измерване с GPS устройство, в режим „следа”, тоест са очертани полигони с измерени GPS точки, които определят линията на подходящата за подпомагане площ. Изключена е площ е определена като неземеделска площ.

При преглед на материалите от теренната проверка и ортофотокартата, вещите лица са констатирали, че от процесния парцел 69016-480-1-2 е изключена площ в западната част на парцела, представляваща оголен каменист терен.

Към заключението е приложена скица, изчертана върху копие от ортофотокартата на парцел 69016-480-1-2, като с жълта линия е очертана заявената площ, а със синя линия е допустимия слой.

Според вещите лица, при извършване на теренните проверки служителите от Служба по земеделие са използвали наличната актуална цифрова ортофотокарта, върху която са наложени цифровите данни за проверяваните физически блокове. Разпечатани са работни карти, които съдържат границите, идентификатора, площта, начина на трайно ползване на физическия блок, като са отбелязани контролни точки за проверка (контролните точки носят информация за площите, които излизат извън актуалния към момента допустим слой). В конкретния случай местоположението на проверяваните площи е определено от GPS устройство, като са измерени полигони, които очертават допустимата за подпомагане площ и са направени снимки с GPS фотоапарат. Вещите лица са посочили, че при прегледа на снимките на недопустимата площ се установява, че към момента на заснемане, процесните площи представляват каменист терен, обрасъл с плевелна растителност, както и наличие на храстовидна растителност.

 

13. В отговор на допълнително поставените задачи, вещите лица са посочили следното, относно извършените от администрацията теренни проверки :

Към протокола от проверката на физически блок 39579-300, землище с. Красново, вещите лица са констатирани, приложени 4 бр. фотоснимки на недопустимата площ, направени на 15.10.2018г. След проучване местоположението, посоката и изображението от направените снимки, вещите лица са установили :

-          Снимка №1 (номерацията на всички посочени снимки е по приложената извадка от Google Earth) - посоката на снимане е на юг, към площ, която е обрасла с дървета и храсти, но снимката е направена извън обхвата на заявения парцел, тоест изображението на снимката показва площ, обрасла с храсти и дървета, които не са площи от процесния парцел;

-          Снимка №2 - посоката на снимане е югоизток. Снимката е направена на площи от заявения парцел и изобразяват висока плевел на растителност.

-          Снимка №3 - посоката на снимане е северозапад. Снимката е направена на площи извън парцела на жалбоподателя, която той не е заявил. Изображението е на площ, обрасла с храсти, плевелна растителност и наличие на скали;

-          Снимка №4 - посоката на снимане е на запад. Заснета е площ, която е извън заявения парцел на жалбоподателя, на която се вижда папратова растителност и част от черен път. Снимката не обхваща площи от процесния парцел.

Към протокола за проверка на физически блок 69016-109, землище с. Старосел, вещите лица са констатирани, приложени 5 бр. фотоснимки на недопустимата площ, направени на 15.10.2018г. След проучване местоположението, посоката и изображението от направените снимки, вещите лица са установили :

- Снимка №1 - посоката на снимане е на изток. Снимката е направена на площи от заявения парцел и изобразяват висока плевелна растителност.

- Снимка №2 - посоката на снимане е на север. Снимката е направена на площи от заявения парцел и изобразяват висока плевелна растителност.

- Снимка №3 - посоката на снимане е на североизток. Снимката е направена на границата на допустима и недопустима площ в процесния парцел и изобразява плевелна и горска растителност.

- Снимка №4 - посоката на снимане е на запад. Изображението на снимката показва неокосена ливадна растителност.

- Снимка №5 - посоката на снимане е на юг. Снимката е направена в северната част на парцела и изобразява пасище, мера.

Към протокола за проверка на физически блок 69016-116, землище с. Старосел, вещите лица са констатирани, приложени 3 бр. фотоснимки на недопустимата площ, направени на 15.10.2018г. Съобразно протокола от проверките за ФБ 69016-116 е измерена нова допустима площ, чрез създаване на полигон. Към предоставените данни няма приложени файлове от GPS измерванията на линейния контур, който е образувал новата допустима площ, както е показано на работната карта. Констатирано е също така, че от физически блок №116 е образуван нов физически блок №480, като допустимата площ е с начин на трайно ползване „пасища, мери, ливади“. Останалата част е отделена като недопустима с начин на трайно ползване „храсти и затревени територии“.

Крайната констатация на експертите е, че за процесния парцел 69016-480-1-2, няма достатъчно снимков материал, за да се прецени състоянието на парцела към момента на проверката. От наличните сателитни снимки, които са използвани при изготвяне на експертизата, вещите лица считат, че терена е чист и може да се използва за паша на животни.

Общото заключение на вещите лица относно трите процесни имота е, че направените при теренните проверки снимки, са с обхват на част от проверяваните площи, като част от сниманите участъци не се отнасят за заявените от жалбоподателя площи. От същите не може да се направи категоричен извод за състоянието на всички проверени площи, включително и на площите, заявени от жалбоподателя, но от местоположението на направените снимки, като и от измерванията на място може да се установи кои площи са били обект на проверката. На място са направени GPS измервания, с които се определя линията на подходящата за подпомагане площ. Допустимата площ е коригирана съгласно извършените измервания и оглед на място.

При преглед на материалите от теренната проверка и ортофотокартата вещите лица са констатирали, че площите, които са изключени от допустимия за подпомагане слой, не представляват линейни елементи, съгласно чл. 11 от Наредба №2 от 26.03.2018г

 

14. В съдебно заседание на 11.10.2019г. е разпитан свидетеля Спасимир Рангелов Тончев, който твърди, да познава жалбоподателя и знае, че се занимава със земеделие, отглежда коне, съответно ползва пасища в землището на селата Старосел, Красново и Кръстевич. Тончев сочи, че през 2018 г. е ходил с Н. и баща му, като е помагал чисти ползваните терени с трактор, с косачка за трактора. Където терена не е бил достъпен, обработването е било „на ръка“ с храсторези. Според свидетеля, терените са пасища, използват се да пасат конете които Н.  отглежда. Обработката е започвала от месец юли до началото на месец октомври, като са ходили нееднократно на всички пасища. Границите на имота установявали с GPS. На место Н. работел с GPS, той си знаел границите на имотите. Всичко било работено по GPS. Според Тончев, не във всички имоти е имало дървета, в някои е имало дървета но те не са били толкова много така, че позволяват да се осъществява паша на животните.

 

IV. За правото:

 

15. Според чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, Министерството на земеделието, храните и горите създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40. Това в случая е Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ (издадена от министъра на земеделието, храните и горите, обн., ДВ, бр. 29 от 30.03.2018 г.).

Според чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП, данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6. Заповедта се обнародва в „Държавен вестник“. Въпросния подзаконов нормативен акт е  Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Това е нормативната рамка, определяща реда и условията по които се определя специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“.

 

16. С оглед, поддържаното от жалбоподателя възражение, следва да се отбележи, че съобразно чл. 15, ал. 7 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., земеделските стопани, заявили площи за подпомагане в референтни парцели – физически блокове, определени за теренни проверки по ал. 2, т. 2, може да присъстват по време на нейното провеждане. Специализираните теренни проверки се извършват и без присъствието на земеделските стопани.

В случая, не се спори, че оповестяване на процесните теренни проверки не е осъществено от администрацията. Това обстоятелство обаче, само по себе си няма за последица извод, за нарушаване на правото на заинтересованото лице от участие в административната процедура в такава степен, че да обоснове незаконосъобразност на издадения при тези условия административен акт. Ясно е, присъствието или отсъствието на земеделския стопанин при извършване на теренната проверка, не ще промени обективното, фактическо състояние на съответния физически блок или парцел. Поради тази причина, нормативния текст, изрично сочи, че проверката се извършва и без присъствието на земеделските стопани( в този смисъл Решение № 17034 от 12.12.2019 г. на ВАС по адм. д. № 6592/2018 г., IV о., докладчик председателят Галина Матейска).

Впрочем, както се описа в предходното изложение, Н. е осъществил впълнота правото си на защита в административната процедура по издаване на процесната заповед.

 

17. Както се посочи, при извършената теренна проверка относно физически блок 39579-300, землище с. Красново, процесната част с площ от 2,45 ха., от парцел 39579-300-2-2 е определена като недопустима за подпомагане, поради наличие на повече от допустимите дървета и храсти и по-голям от допустимия процент недопустими елементи.

За онагледяване на тези констатации, при теренната проверка са изготвени 4 бр. фотоснимки на недопустимата площ (приети по делото на хартиен и магнитен носител). Според вещите лица, първа, трета и четвърта снимка, са относими за терен извън обхвата на заявения от Н. парцел сиреч, изображението на снимките показва площ, обрасла с храсти и дървета, които не са площи от процесния парцел 39579-300-2-2. Снимка №2(л.169) е направена на площи от заявения парцел и изобразяват висока плевелна растителност. Това обстоятелство, очевидно не е съответно с констатацията, направена при теренната проверка за наличие на дървета и храсти и по-голям от допустимия процент недопустими елементи. Освен това, в случая не е ясно, снимка № 2, за каква точно част от парцел 39579-300-2-2 се отнася.

Това само е достатъчно за да се приеме, че в тази част, оспорената заповед е несъответна на действително установените факти и обстоятелства, поради което се явява постановена в нарушение на материалния закон.

 

18. При извършената теренна проверка относно физически блок 69016-109, землище с. Старосел, процесната част с площ 1,54ха. от парцел 69016-109-1-2 е определена като недопустима за подпомагане, поради наличие на повече от допустимите дървета и храсти и по-голям от допустимия процент недопустими елементи.

За онагледяване на тези констатации, при теренната проверка са изготвени 5 бр. фотоснимки на недопустимата площ (приети по делото на хартиен и магнитен носител). Според вещите лица снимките са направени на площи от заявения парцел, като снимки №1, №2, изобразяват висока плевелна растителност ; снимка № 3 изобразява плевелна и горска растителност ; снимка № 4 показва неокосена ливадна растителност, а снимка № 5 е направена в северната част на парцела и изобразява пасище, мера. Във връзка с тези констатации, следва да се добави, че в съдебно заседание на 30.01.2020г.(л.173), вещото лице Г. е заявила, че „… на място има разнообразна плевелна растителност на височина над 70 см., но въпреки това може да се използва терена за паша на животните…“. Относно тази констатация на вещото лице, трябва да се посочи, че според чл. 10, ал. 2, т. 2, б. „а“, б. „б“ и б. „в“  от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че височината на тревостоя е над 0,5 м за земи под угар и междуредията в трайни насаждения; над 0,7 м за ливади по чл. 8, ал. 1, т. 2(т.е. ливади за косене – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за добив на сено/сенаж чрез косене) и временно затревени площи; над 0,35 м за постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за производство съгласно чл. 5, т. 2(т.е. косене на тревата без изнасяне на сено/сенаж). Процесния парцел е заявен като „постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша)“ и с оглед останалите данни по делото, явно не попада в нито една от цитираните нормативни хипотези.

В случая, дори да се приеме, че частите от парцел 69016-109-1-2, заснети на снимки №1, №2 и № 3  са недопустими за подпомагане, то така констатация без съмнение не е възможно да бъде направена по отношение на частите от парцела, изобразени на снимки № 4 и № 5, т.е. тези части са допустими за подпомагане. Това обаче не отразено при извършената теренна проверка и съответно в оспорената част на процесната заповед. Тези неточности, не е възможно да бъдат отстранени в хода на съдебното производство, поради което, заповедта и в тази част ще следва да бъде отменена.

 

19. При извършената теренна проверка относно физически блок 69016-480, землище с. Старосел, процесната част с площ 1,45ха. от парцел 69016-480-1-2 е определена като недопустима за подпомагане, като неземеделска площ.

Както се посочи в предходния раздел на настоящото решение, еднозначната констатация на назначените по делото вещи лица е, че за процесния парцел 69016-480-1-2, няма достатъчно снимков материал, за да се прецени състоянието на парцела към момента на проверката. От наличните сателитни снимки, които са използвани при изготвяне на експертизата, вещите лица считат, че терена е чист и може да се използва за паша на животни.

Според чл. 3, ал. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., Не са земеделски площи: необработваемите площи, непригодни за извършване на земеделска дейност – захрастени територии, дерета, оврази, полски пътища, прокари и просеки; териториите, заети от гори; урбанизираните територии – градски структури, застроени площи извън населените места, гробищни паркове, други инженерно-технически съоръжения (соларни паркове, паркинги, производствени площадки и др.) и зони за спорт и отдих (писти, паркове, стадиони, хиподруми, голф игрища и др.); водните обекти и прилежащите им площи – реки и речни корита, езера, язовири, блата, канали, рибарници и др.; нарушените терени – кариери, открити рудници и табани, сметища и хвостохранилища; транспортната инфраструктура и прилежащите към нея територии – пътища с трайна настилка, железопътни линии, летища и др.; голи и ерозирали терени – заети от пясъци, чакъл и голи скали; площи с нормативни ограничения за извършване на земеделска дейност – резервати, военни обекти и др.

По делото нито се заяви, нито установи наличието на данни за проявлението на коя да е от цитираните хипотези. Това означава, че в тази част заповедта е необоснована и постановена в нарушение на материалния закон.

 

V. За разноските :

 

20. С оглед констатираната незаконосъобразност на административния акт в процесната негова част, на жалбоподателя се дължат сторените разноски по производството, които се констатираха в размер на 1210,00лв., съобразно представения списък, договор за правна помощ и платежни документи.

Ето защо, Съдът

 

 

Р    Е    Ш    И  :

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите в частта ѝ, с която извън обхвата на площите в добро земеделско състояние са останали:  площ от 2. 45 ха., попадаща в парцел 39579-300-2-2, намиращ се в землището на с. Красново, общ. Хисаря, обл. Пловдивска ; терен с площ от 1,54 ха., попадаща в парцел № 69016-109-1-2, намиращ се в землището на с. Старосел, общ. Хисаря, обл. Пловдивска ; терен с площ от 1,45 ха., попадаща в парцел № 69016-480-1-2, намиращ се в землището на с. Старосел, общ. Хисаря, обл. Пловдивска, всички заявени от И.Н.Н., ЕГН **********,***.

 

ОСЪЖДА Министерство на земеделието, храните и горите, гр. София,  да заплати на И.Н.Н., ЕГН **********,***, сумата от 1210,00лв. (хиляда двеста и десет лв.), представляваща извършени от последния разноски по производството.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховният  административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

                       

 

Административен съдия : /П/

 

 

 

РЕШЕНИЕ №15881/22.12.2020 Г. ПО АД№7633/2020 Г. НА ВАС

 

 

ОТМЕНЯ Решение № 135/27.02.2020 г. на Административен съд– Пазарджик постановено по адм. дело № 458/2019 г.
ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на първоинстанционния съд.
Решението е окончателно.