Определение по дело №659/2018 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 348
Дата: 5 ноември 2018 г. (в сила от 18 декември 2018 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20187100700659
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2018 г.

Съдържание на акта

                                       О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№……………………/05.11.2018г., гр.Добрич                                    

                                                                                                         

          ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито съдебно заседание на пети ноември през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЧЛЕНОВЕ:

ТЕОДОРА МИЛЕВА

СИЛВИЯ САНДЕВА

НЕЛИ КАМЕНСКА

 

          като разгледа докладваното от съдия Сандева адм. дело № 659 по описа на АдмС за 2018г. и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

          Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на П.Т.З. *** против т.1, Регионална библиотека “Дора Габе” от чл.53 на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община град Добрич, с която е предвидено заплащане на такса в размер на 2, 00 лева за издаване на читателска карта за идентификация с баркод и е определен кръгът на лицата, които не заплащат такава такса. Жалбоподателят твърди, че проучва краеведска литература и издирва данни за загинали войници във войните за обединение на България, каквито характерни книги за района се съхраняват само в местните общински и регионални библиотеки. Счита, че е засегнат от действието на оспорената разпоредба, която определя цени на библиотечните услуги. Твърди, че съгласно разпоредбата на чл.3 от ЗОБ всички обществени библиотеки са длъжни да осигурят на гражданите равноправен и свободен достъп до библиотечно-информационно обслужване. Вместо това с оспорената разпоредба читателите недопустимо са категоризирани по няколко признака, в зависимост от които едните са задължени да заплащат такса за читателска карта, а другите са освободени от заплащане на такава. Навежда доводи, че подзаконовата норма противоречи на чл.6, ал.2 от Конституцията на РБ и чл.4 от ЗЗДискр., както и на чл.4, ал.1 от ЗОАРАКСД, въвеждайки регистрационен режим, даващ право за достъп до библиотечни услуги за срок от една година. Иска отмяна на общинската наредба в оспорената й част и присъждане на сторените разноски по делото.                                          

         Съдът, като постави на разглеждане жалбата, счита същата за недопустима по следните съображения :

          Съгласно чл.186, ал.1 от АПК право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него. Наличието на пряк, личен и непосредствен правен интерес от оспорването е процесуална предпоставка за допустимост на жалбата от категорията на абсолютните, за която съдът следи служебно.     

          За да се приеме, че оспорената норма на подзаконовия нормативен акт засяга реално правата и интересите на оспорващия, следва да е налице трайна връзка между него и територията на съответната община. Такава трайна връзка не е доказана, поради което за З. не е налице правен интерес по смисъла на чл.186, ал.1 от АПК. Твърденията, че оспорващият проучва краеведска литература и издирва данни за загинали войници във войните за обединение на България, не са подкрепени с годни доказателства по делото. Приложените към жалбата заверени копия на заплатени читателски карти за 2017 и 2018г. и фискални бонове от 05.01.2018г. за заплатена читателска карта в размер на 2, 00 лева и заплатени копирни услуги в размер на 0,10 лева не са достатъчни, за да се приеме, че З. извършва някакви проучвания или изследвания, свързани с територията на община Добрич. Няма никакви данни, че оспорващият реално е ползвал библиотечните услуги на Регионална библиотека “Дора Габе” – Добрич както през 2017г., така и през 2018г. Еднократно заплатената сума за копиране в размер на 0,10 лева в началото на 2018 г. не е надлежно доказателство за това, първо защото в представения касов бон не е посочено кой и за какво е заплатил сумата, и второ защото липсва попълнена заемна бележка, от която да е видно, че З. действително е посетил читалнята и е ползвал на място библиотечни документи от фонда на библиотеката, във връзка с които е заплатил и извършените копирни услуги. Напротив от служебно известния на съда факт, че З. е завел множество дела за оспорване на различни текстове от наредби на общинските съвети в цялата страна, в т.ч. и относно предвидените за местните общински библиотеки такси за читателски карти, както и от служебно изисканото по настоящото дело адм. дело № 411/2018г. по описа на АдмС – Добрич, в което са приложени същите читателски карти и фискални бонове, може да се направи извод, че таксите са заплатени единствено и само за ползването им като доказателство за наличието на интерес по конкретното дело. Съгласно решение № 5 от 17.04.2007г. на Конституционния съд по конст. дело № 11/2006г. заинтересоваността за оспорване на административен акт следва да е правомерна, лична и обоснована, а съгласно чл.3 от ГПК, приложим на основание чл.144 от АПК, участващите в съдебните производства лица и техните представители под страх от отговорност за вреди са длъжни да упражняват предоставените им процесуални права добросъвестно и съобразно добрите нрави, както и да изнасят пред съда само истината. В случая от всички данни по делото е очевидно, че не се касае за правомерна заинтересованост от оспорване на подзаконовата норма, а за злоупотреба с права, което е правно недопустимо.   

          По изложените съображения съдът намира, че за оспорващия не е налице пряк, личен и законно защитим правен интерес от оспорване и подадената в резултат от недобросъвестното му процесуално поведение жалба се явява процесуално недопустима. Поради това тя следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по нея - прекратено.           

          Водим от изложеното и на чл.159, т.4 АПК, Административният съд

 

О П Р Е Д Е Л И : 

                             

          ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.Т.З. *** против т.1, Регионална библиотека “Дора Габе” от чл.53 на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община град Добрич, с която е предвидено заплащане на такса в размер на 2, 00 лева за издаване на читателска карта за идентификация с баркод и е определен кръгът на лицата, които са освободени от заплащане на такава такса.     

          ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 659/2018г. по описа на Административен съд – Добрич.      

          ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.  

 

 

             ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                    ЧЛЕНОВЕ:  1.  

 

 

 

                                                               

 

                                                                                                     2.