Определение по дело №541/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 септември 2023 г.
Съдия: Евтим Станчев Банев
Дело: 20237060700541
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

401

град Велико Търново, 29.09.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Велико Търново, трети състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и девети септември две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

 

Административен съдия: Евтим Банев

 

като разгледа докладваното от съдия Банев административно дело № 541 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба, подадена от *** Ж.Д. от АК – Хасково, като пълномощник на Р.С.Р. с ЕГН **********, постоянен адрес ***, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-1085-000536/ 31.08.2023 г., издадена от началник група в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – гр. Русе.  С оспорената заповед на жалбоподателя, на основание чл. 171, т. 2а, б. “а” от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, е наложена принудителна административна мярка “прекратяване на регистрацията на ППС“ за срок от 6 месеца, като са отнети СРМПС № ********* и два броя регистрационни табели. Видно от мотивите на заповедта, мярката е приложена по отношение на лек автомобил „Фиат Дукато“ с рег. № ***. С жалбата, по която е образувано производството е направено искане за спиране на предварителното изпълнение на оспорената заповед, на основание чл. 166, ал. 4, вр. с ал. 2 от АПК. Първоначално жалбата е подадена пред Административен съд – Русе, като с Определение № 954/ 15.09.2023 г. по адм. дело № 535/ 2023 г. по описа на същия съд, на основание чл. 135, ал. 2 от ЗДвП, производството по това дело е прекратено и същото е изпратено по подсъдност на Административен съд – Велико Търново. С определение от 20.09.2023 г. жалбата е оставена без движение и на подателя е указано да внесе дължимата държавна такса, което е извършено на 26.09.2023 година.

 

Видно от съдържащата се в нея разписка, Заповед № 23-1085-000536/ 31.08.2023 г. на началник група в Сектор „ПП“ при ОД на МВР – гр. Русе е връчена на Р.Р., лично, срещу подпис, на дата 31.08.2023 година. Жалбата срещу нея е входирана в деловодството на АС – Русе на 11.09.2023 г., при което се явява подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК. Оспорването е извършено от лице с надлежна процесуална легитимация, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, съгласно чл. 172, ал. 5 от ЗДвП и след отстраняване на нередовността й, от външна страна жалбата отговаря на изискванията на чл. 150 и чл. 151 от АПК.   

 

Делото следва да бъде внесено за разглеждане в открито съдебно заседание, за която дата да се призоват като страни жалбоподателя Р.С.Р. *** и ответника по жалбата – началника на група в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – гр. Русе, издал Заповед за прилагане на ПАМ № 23-1085-000536/ 31.08.2023 година.

 

На ответника следва да се укаже, че в негова тежест е да установи съществуването на фактическите основания за налагането на оспорената принудителна административна мярка и изпълнението на законовите изисквания при издаването на негова Заповед № № 23-1085-000536/ 31.08.2023 година.

 

По отношение направеното с жалбата искане за спиране на предварителното изпълнение на обжалваната заповед, на основание чл. 166, ал. 4, вр. с ал. 2 от АПК. Същото е мотивирано с твърдения, че предварителното изпълнение ще доведе до значителни загуби за жалбоподателя, който осъществява внос и износ на готова продукция, както и транспортна дейност и през 6-месечния период на продъжителност на ПАМ няма да може да използва автомобила по прадназначение. Счита и че не е налице надделяващ обществен интерес, тъй като в случая административното нарушение е в пряка зависимост от поведението на водача на автомобила, а не на неговия собственика при което прекратяването регистрацията на ППС не би спомогнало за преустановяването му, нито за безопасността на движението по пътищата. Жалбоподателят сочи и че невъзможността да използва автомобила би затруднило упражняването на трудовите му задължения, като по този начин мярката би имала санкциониращ, а не преустановителен ефект.   

В жалбата е посочено, че към нея се прилага актуално състояние на „Речко“ ЕООД, чиито с единствен собственик на капитала и управител е Р.С.Р.. Приложена е разпечатка от Търговския регистър за „Речко“ ЕООД с ЕИК *********, без от нея да е видно дали жалбоподателят действително е управител и собственик на капитала на дружеството, но тези обстоятелства се установяват при справка в сайта на ТР, който е публичен. Видно от обявеното в ТР, „Речко“ ЕООД е с посочен предмет на дейност „внос и износ на готова продукция, заведения за бързо хранене, транспортни услуги и други услуги за населението и дейности незабранени от закона“. В преписката не се съдържат други доказателства, касаещи твърдяните в искането за спиране обстоятелства.

 

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните изводи.

В разглеждания случай по силата на специалния закон - чл. 172, ал. 6 от ЗДвП, е допуснато предварително изпълнение на административни актове от вида на процесния, като оспорването на същите няма суспензивен ефект. Самото искане за спиране е направено от субект, който е адресат на административния акт и надлежно го е оспорил по съдебен ред, в хода на неприключило съдебно производство. Предвид спецификата на конкретното дело, внасяне на отделна държавна такса за провеждането на настоящото производство не се дължи. Искането за спиране изпълнението на Заповед № 23-1085-000536/ 31.08.2023 г. на началник група в Сектор „ПП“ при ОД на МВР – гр. Русе, е редовно и допустимо за разглеждане. Разгледано по същество, искането е неоснователно.

Предварителното изпълнение на оспорената заповед е допуснато по силата на специален закон, при което за административния орган не съществува задължение да доказва, че са налице някои от условията по чл. 60, ал. 1 от АПК. Обратно, съгласно разпоредбата на чл. 166, ал. 2, вр. с ал. 4 от АПК, за да се спре допуснатото по силата на закона предварително изпълнение, е необходимо да се докаже, че същото би могло да причини на оспорващото лице значителна или трудно поправима вреда. Вредата може да бъде както имуществена - загуба или пропусната полза, така и неимуществена и да се изразява в засягането на неимуществени права или свободи. Тя трябва да е значителна или да има такова отражение за молителя, че той да не е в състояние да я поправи, или това да му създава големи затруднения, като извън това настъпването й следва да е достатъчно вероятно. Изброените обстоятелства – вредата, нейния характер и вероятността от настъпването й, подлежат на доказване в производството по чл. 166, ал. 4 от АПК, като съгласно общия принцип на чл. 154, ал. 1 от ГПК, вр. с чл. 144 от АПК, тежестта за провеждането на това доказване е на оспорващото лице, което иска спирането на изпълнението. 

В случая, както се посочи, направеното искане е мотивирано с обстоятелството, че предварителното изпълнение на оспорваната заповед лишава оспорващия от възможността да ползва автомобила си, за което от една страна се твърди, че ще причини значителни загуби за жалбоподателя, който осъществява внос и износ на готова продукция и транспортна дейност, а от друга – че би затруднило упражняването на трудовите му задължения. И двете твърдения обаче не са подкрепени с надлежни доказателства. Както се посочи, към жалбата е приложено актуално състояние на „Речко“ ЕООД, а при справка в ТР се установява, че като предмет на дейност на дружеството са посочени изброените по-горе дърговски дейности. Видно от обжалваната заповед, както и от съдържащият се в преписката АУАН серияGA № 1012247, автомобилът по отношение на който е приложена ПАМ /„Фиат Дукато“ рег. № ***/, е собственост на Р.С.Р., а не на „Речко“ ЕООД. Действително, не е невъзможно личният автомобил на жалбоподателя /предвид модела му/, да се използва и в дейността на дружеството, но изрични такива твърдения не са направени с искането и което е по-съществено – не са представени докзателства в тази насока. Нещо повече – от жалбоподателя не са представени никакви доказателства за действително извършване на някаква външнотърговска или транспортна дейност от дружеството на което той е управител. Освен това видът на автомобила с прекратена регистрация /лекотоварен/, не предполага той да е единствен с който търговското дружество осъщетствява такъв вид дейности, а дори да е така, временното прекратяване на регистрацията на този автомобил по характера си не е обстоятелство, безусловно обуславящо преустановяването на дейността.

От друга страна в искането се твърди, че жалбоподателят работи по трудово правоотношение, за което обстоятелство също не се представят доказателства, вкл. липсват такива за населеното място, в което той изпълнява трудовите си задължения. Поради това не може да се приеме за установено, че придвижването на Р. до това работно място непременно следва да се извърши с някакъв вид транспорт, още по-малко – с неговото лично МПС. В тази връзка следва да се отбележи, че дори санкционираното лице работи в различно населено място от това, в което живее, съществуват и алтернативни варианти за придвижване до работното място, напр. чрез използването на обществен транпорт /автобус, влак/, при това дори на по-ниска стойност от пътуването с личен автомобил. 

При така изложеното не е доказано, че вследствие на временното прекратяване на регистрацията на личния му автомобил ще се отнеме или ограничи възможността на жалбоподателя да се придвижва до работното си място, вкл. ако то е в населено място различно от местоживеенето му, нито тази управляваното от него дружество да реализира търговска дейност. Както се посочи, в тежест на оспорващия е да обоснове наличието на вероятност от настъпването на вреди, като изложи твърдения, подкрепени с доказателства, за факти и обстоятелства относно вида, характера и размера на вредите, които биха му били причинени в резултат на допуснатото предварително изпълнение, което в случая не е сторено.

В тази връзка следва да се има предвид, че личният интерес на жалбоподателя е непротивопоставим на защитения от законодателя обществен интерес - да се осигури живота и здравето на гражданите и да се защитят особено важни обществени интереси, свързани с безопасното движение по пътищата, като се отчита, че наложената ПАМ е за управление на автомобила от водач, който няма правоспособност за тази категория пътен състав. От друга страна, в случай на отмяна на оспорения административен акт, молителят разполага с възможността да защити правата си, като претендира обезщетение за понесените вреди по предвидения законов ред.

           

            По изложените съображения съдът намира, че не са налице предпоставките по чл. 166, ал. 2 от АПК и искането за спиране на предварителното изпълнение на Заповед за прилагане на ПАМ З№ 23-1085-000536/ 31.08.2023 г., издадена от началник група в Сектор „ПП“ при ОД на МВР – гр. Русе, следва да бъде оставено без уважение.

 

Водим от горното, съдът

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И   :

 

На основание чл. 154, ал. 1 и чл. 157, ал. 1 от АПК, вр. с чл. 72, ал. 5 от ЗДвП, конституира като страни по адм. дело № 541/ 2023 г. по описа на Административен съд – В. Търново жалбоподателя Р.С.Р. с ЕГН **********, постоянен адрес *** и ответника по жалбата – началника на група в Сектор „Пътна полиция“ при Областна дирекция на МВР – гр. Русе, издал Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-1085-000536/ 31.08.2023 г., с адрес за призоваване ***, чрез ОД на МВР – гр. Русе.

 

Насрочва делото в открито съдебно заседание на 31.10.2022 г. от 09:30 часа, за която дата да се призоват страните. Призоваването на жалбоподателя да се извърши и чрез пълномощника му по делото *** Ж.Д. от АК - Хасково, на посочения в жалбата служебен адрес: ***.

 

На основание чл. 166, ал. 3 от АПК, вр. с чл. 72, ал. 5 от ЗДвП, оставя без уважение искането на Р.С.Р. с ЕГН **********, постоянен адрес ***, да бъде спряно допуснатото от закона предварително изпълнение на Заповед за прилагане на ПАМ № 23-1085-000536/ 31.08.2023 г., издадена от началник група в Сектор „ПП“ при ОД на МВР – гр. Русе.

 

На основание чл. 170, ал. 1 и ал. 3 от АПК указва на ответника, че в негова тежест е да установи съществуването на фактическите основания за налагането на оспорената принудителна административна мярка и изпълнението на законовите изисквания при издаването на негова Заповед за прилагане на ПАМ № 23-1085-000536/ 31.08.2023 година.

 

Определението, в частта му, с която е оставено без уважение искането за спиране на закона предварително изпълнение на Заповед за прилагане на ПАМ № 23-1085-000536/ 31.08.2023 г. на началник група в Сектор „ПП“ при ОД на МВР – гр. Русе, подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

Преписи от определението да се изпратят на жалбоподателя, чрез пълномощника им по делото, и на ответника.

 

 

 

Административен съдия :