Р Е Ш Е Н И Е
№ 23.03.2021 година град С.З.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски районен съд ОСМИ наказателен
състав
На деветнадесети февруари Година: 2021
В публичното заседание в следния състав:
Председател: МИЛЕНА
РИБЧЕВА
Съдебни заседатели:
Секретар: АЛЕКСАНДРА ТАНЕВА
Прокурор:
разгледа докладваното от съдията Милена Рибчева
а.н.дело № 3176 по описа за 2020 година
и за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано
е наказателно постановление (НП) №
20-1228-002745 от 14.08.2020 год., издадено от началник група в Сектор ”Пътна
полиция” към ОД на МВР град С.З., упълномощен със заповед № 8121з-515 от
14.05.2018 год. на министъра на вътрешните работи.
Жалбоподателят Т.Е.О. твърди, че НП е
незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата страна ОД на МВР С.З., редовно
призована, не изпраща представител в съдебно заседание.
Съдът, като прецени събраните доказателства
и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното НП, намери за
установено следното:
С
обжалваното НП, издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на
административно нарушение) № 20-2745 (серия GA, бланков № 243717) от 07.08.2020 год., жалбоподателят
е санкциониран на основание чл.177, ал.1, т.7 от ЗДвП – Закон за движението по
пътищата (“Наказва се с глоба от
100 до 300 лв., който постави плакати, агитационни материали, светещи тела,
както и други средства за привличане на вниманието, които наподобяват пътни
знаци или други средства за регулиране на движението, намаляват видимостта или
ефективността на пътните знаци и другите средства за регулиране на движението
или заслепяват участниците в движението”) за нарушение на чл.9, ал.3 от ЗДвП (“Поставянето
на предмети или извършването на дейност в обхвата на пътя, несвързани с
предназначението му, може да става само след разрешение от собственика или
администрацията, управляваща пътя“), изразяващо се в това, че на 07.08.2020
год. в 04:35 часа в град С.З., на път първи клас № 5, км.236+200 на
кръстовището за летище С.З. поставя предмети (стол) не свързани с
предназначението на пътя, без необходимото разрешение от собственика на пътя
или администрацията управляваща пътя.
Жалбата
е подадена в законоустановения срок по чл.59, ал.2
от ЗАНН, от надлежно
легитимирано лице и е допустима. Разгледана по същество е основателна.
Съгласно
посочената за нарушена норма на чл.9,
ал.3 от ЗДвП предвижда, че поставянето на предмети или извършването
на дейност в обхвата на пътя, несвързани с предназначението му, може да става
само след разрешение от собственика или администрацията, управляваща пътя. В
сравнителен план, съгласно чл.9, ал.3 от
Закона за пътищата, собствениците или администрацията, управляващи
пътищата, могат да въвеждат
временни забрани за обществено ползване на отделни пътища или участъци от тях
при извършване на ремонтни работи, а съгласно ал.6, контролът на организацията
на движението и на дейностите по ал.3 се осъществява от оправомощени длъжностни
лица на службите за контрол на Министерството на вътрешните работи и на
собственика на пътя/улицата, която едновременно е участък от републикански или
общински път/ или на администрацията, управляваща пътя, в съответствие с
изискванията, определени с наредбата по чл.3, ал.3 от
Закона за движението по пътищата. Нарушения по чл.9, ал.3 от
ЗП от физически лица, които извършат или които наредят да бъдат
извършени в обхвата на пътя дейности, предизвикващи прекъсване, отклоняване или
спиране на движението, се санкцонират с глоба от 1 000 до 5 000 лева според
разпоредбата на чл.53, ал.1,
т.4, буква “б“ от ЗП.
Условията
и редът за създаване на временна организация и безопасност на движението /ВОБД/
при извършване на строителни и монтажни работи /СМР/ по пътища и улици, видът и
начинът на поставяне на пътна маркировка, пътни знаци, пътни светофари и други
средства за сигнализация, както и сигнализиране на препятствия в обхвата на
пътя или улицата са регламентирани подробно с Наредба № 3 от 16.08.2010
г. за временната организация и безопасността на движението при извършване на
строителни и монтажни работи по пътищата и улиците, издадена от
Министъра на регионалното развитие и благоустройството на основание чл.3, ал.3 от ЗДвП.
От сравнителния анализ на горецитираните норми следва, че в
ЗДвП и в частност в чл.9,
ал.3 и чл.177, ал.1,
т.7 от ЗДвП са регламентирани правила за безопасност на движението
по пътищата, докато в ЗП, включително чл.53,
ал., вр. чл.9 от ЗП
са уредени правила за ползването и безопасността на пътната инфраструктура, т.
е. правните норми на двата закона регулират различни обществени отношения.
Така, както фактически е вменено деянието на жалбоподателя, не представлява
опасност за друг участник в движението, а нарушава изискванията за ползване на
пътищата, поради което незаконосъобразно е привлечен към
административно-наказателна отговорност по реда на чл.177, ал.1,
т.7 от ЗДвП, вместо по чл.53, ал.1
от ЗП. Правилата на чл.53 от ЗП
визират съответното укоримо от закона действие или бездействие, което го прави
административно нарушение, в това число субекта на отговорността – само
физическо лице.
На
следващо място, в окомплектованата по реда на чл. 60, ал.2
от ЗАНН
административно-наказателна преписка, както и от показанията на разпитаните по
делото свидетели не се установява, че именно жалбоподателят да е наредил или да
е поставил лично предмети (в случая стол) на посоченото в издаденото
наказателно постановление място. Налице е следователно доказателствена
недостатъчност по отношение авторството на вмененото на жалбоподателя деяние.
Предвид
изложените съображения съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и
следва да бъде отменено.
Водим от
горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА наказателно
постановление (НП) № 20-1228-002745 от
14.08.2020 год., издадено от началник група в Сектор ”Пътна полиция” към ОД на
МВР град С.З., упълномощен със заповед № 8121з-515 от 14.05.2018 год. на
министъра на вътрешните работи, като незаконосъобразно.
Решението подлежи на
касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е
изготвено, пред Административен съд С.З..
РАЙОНЕН СЪДИЯ: