Решение по дело №280/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 юли 2020 г. (в сила от 16 ноември 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700280
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 304

 

гр. Перник, 23.07.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         Административен съд–Перник, в открито съдебно заседание на десети юли през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                     

                                                                           Съдия: Слава Георгиева

        

При секретаря Емилия Владимирова, като разгледа административно дело № 280/2020г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 118, ал. 3, във вр. с ал. 1 от КСО.

            Образувано е по жалба, подадена от Т.М.К., с адрес *** против Решение № КПК-13/27.02.2020г. на директора на Териториално поделение–Перник на Националния осигурителен институт, с което е отхвърлена жалба вх. № 1012-13-16/04.02.2020г. против разпореждане № РВ-3-13-00704498 от 16.01.2020г., издадено от ръководител по контрола на разходите на ДОО в ТП–Перник на НОИ, с което е разпоредено жалбоподателят да възстанови добросъвестно получено парично обезщетение, поради парично обезщетение за временна нетрудоспособност  за периода 10.01.2018г.–11.07.2019г. в размер на 9389.88 лв.

            В жалбата се сочи, че обжалвания акт е незаконосъобразен, тъй като не са изяснени всички факти и обстоятелства. Иска  оспореното решение на Директора на ТД–Перник на НОИ и потвърденото с него разпореждане за възстановяване на добросъвестно получени суми за общо заболяване да се отменят.

            В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован не се явява и не изпраща представител.

            Ответникът по жалбата-директор ТП-Перник към НОИ за представител изпраща в съдебно заседание юрисконсулт С.***. Оспорва жалбата. Излага аргументи за законосъобразност на оспорения акт. Искането към съда е да отхвърли подадената жалба като неоснователна. Заявява претенция за присъждане на юрисконсулско възнаграждение.

            Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

Жалбата  е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, за което  оспореният административен акт създава задължения, при спазване на срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 118, ал. 1 от КСО, срещу подлежащо на съдебен контрол на основание чл. 118, ал. 1 от КСО решение на Директора на ТП на НОИ–Перник, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна по следните съображения:     

От името на ****ЕООД, с ЕИК ****,  в качеството му на осигурител  са подавани данни по чл. 5, ал. 4 от КСО за осигурено лице Т.М.К. за периода от 15.03.2017г. до 05.09.2019г.

От извадка регистър на трудовите договори е видно, че ****ЕООД с ЕИК **** е подало данни за сключен трудов с жалбоподателя К.-17.03.2017г. и съответно за прекратен такъв на 05.09.2019г..

От справка РОЛ за периода от м. 01.2016г. до м.12.2018г. е видно, че от осигурител ****, с ЕИК **** също е подавал информация за жалбоподателя с данни по чл. 5, ал. 4 от КСО. От тази справка е видно, че за периода м. 2.2018г. до м. 6.2018г., вкл. са подавани данни за ползвано парично обезщетение от фондовете на ДОО.

По реда на чл. 7, ал. 1 от Наредба за реда за представяне в Националния осигурителен институт на данните от издадените болнични листове и решенията по обжалването им в Информационната система за електронен обмен на документи и данни е постъпила информация за издадени на жалбоподателя болнични листове, с №№ ******** за ползване на отпуск, поради временна неработоспособност за периода от 10.01.2018г. до 08.06.2018г. и от 12.02.2019г. до 11.07.2019г.. Във връзка с тях и в съответствие с изискването на чл. 4, т. 2 и чл. 8, ал. 1 от Наредба за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване, осигурителят ****ЕООД, ЕИК ****  е представил удостоверения, с вх. №№ Р14-13-000-00-**********/2-2-2018г. за болничен лист ****за временна неработоспособност за периода от 10.01.2018г. до 08.02.2018г.; Р14-13-000-00-**********/2-3-2018г., за болничен лист **** за временна неработоспособност за периода от 09.02.2018г. до 10.03.2018г.; Р14-13-000-00-**********/2-4-2018г., за болничен лист ****, за временна неработоспособност за периода от 11.03.2018г. до 09.04.2018г.; Р14-13-000-00-**********/8-5-2018г., за болничен лист ****, за временна неработоспособност за периода от 10.04.2018г. до 09.05.2018г.; Р14-13-000-00-**********/30-5-2018г., за болничен лист ****, за временна неработоспособност за периода от 10.05.2018г. до 08.06.2018г.; Р14-13-000-00-**********/28-2-2019г., за болничен лист ****, за временна неработоспособност за периода от 12.02.2019г. до 13.03.2019г.; ****/30-3-2019г., за болничен лист ****, за временна неработоспособност за периода от 14.03.2019г. до 12.04.2019г.; Р14-13-000-00-**********/3-5-2019г., за болничен лист ****, за временна неработоспособност за периода от 13.04.2019г. до 12.05.2019г.; Р14-13-000-00-**********/28-5-2019г., за болничен лист ****, за временна неработоспособност за периода от 13.05.2019г. до 11.06.2019г.; Р14-13-000-00-**********/25-6-2019г., за болничен лист ****, за временна неработоспособност за периода от 12.06.2019г. до 11.07.2019г. всичките във връзка с правото за изплащане на парично обезщетение.

Всички данни по чл. 5, ал. 4 от КСО за периода от 10.01.2018г. до 11.07.2019г. за жалбоподателя са подавани от осигурител ****ЕООД, с ЕИК ****, с управител Б.Б.А..   Въз основа на посочените по-горе удостоверения и въз основа на данните в РОЛ за периода на временна неработоспособност 10.01.2018г. до 11.07.2019г.  жалбоподателят е получил парично обезщетение в общ размер на 9389.88лв.

Осигурителят  ****ЕООД е поставен под наблюдение. Сезиран е началник сектор „Контрол по разходите от ДОО при ТД – Перник на НОИ с изх. № 1130-13-248/04.09.2019г. за извършване на проверка. Със заповед № ЗР-5-13-00645291/04.09.2019г. директорът на ТП–Перник на НОИ е възложил проверка по разходите на държавно обществено осигуряване на осигурителя ****ЕООД с ЕИК **** от контролен орган при ТД–Перник на НОИ. Заповедта е връчена на управителя на проверяваното дружество – Б.Б.А., на 04.09.2019г.  На същата дата, собственичката и управителка на дружеството е подала декларация, в която е декларирала, че е закупила през 2017г.  фирма ****ЕООД, както и фирмите ****  и ****. Декларирала е също, че фирмите никога не са осъществявали дейност, нито са назначавани лица по трудови договори. При проверката не са представени никакви първични документи, касаещи дейността на фирмата.

Контролен орган е извършил проверка по разходите на ДОО на  дружеството. В констативен протокол  № КП-5-13-00656314 от 02.10.2019г., връчен на управителя на дружеството, в качеството му на осигурител е приел, че фирмата е закупена на 17.02.2017г. и от този момент фирмата не осъществява дейност и не е назначавала на работа лица по трудови договори. Не са подавани ГДД за 2017г. и 2018г., както и дружеството не е регистрирало фискални устройства и не е декларирало търговски обекти. Въз основа на това и на основание чл. 108, ал. 3 от КСО старши инспектор по осигуряването при ТП–Перник на НОИ е издал задължителни предписания № ЗД-1-13-00656030 от 01.10.2019г. на ****ЕООД за заличаване на подадените данни по чл. 5, ал. 4 от КСО за конкретно посочени лица, сред които и жалбоподателя. Предписанията са връчени на управителя на дружеството осигурител на 04.10.2019г. Същите не са обжалвани и са влезли в сила на 19.10.2019г.  Определеният срок за доброволното им изпълнение е 27 работни дни, считано от получаването им и е изтекъл на 12.11.2019г.

С докладна от 28.11.2019г. подадена от началник отдел КПК при ТП – Перник на НОИ,  Директорът на ТП–Перник на НОИ е уведомен, че задължителните предписания не са изпълнени в указания срок. Предложено е служебно заличаване на данните по чл. 5, ал. 4 от КСО, подадени от осигурителя ****ЕООД , предмет на задължителното предписание от 01.10.2019г.

            С придружително писмо изх. № 1130-13-248#7/28.11.2019г., Директорът на ТП на НОИ – Перник на основание чл. 3, ал. 13 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. е поискал от Директора на ТД на НАП – гр. София, офис Перник служебно заличаване на данните по чл. 5, ал. 4 от КСО, подадени от ****ЕООД за периода от месец март 2017г. до месец май 2019 г., като към него е приложени декларации образец № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2015г.

Данните по чл. 5, ал. 4 от КСО за жалбоподателя, подадени от ****ЕООД за периода от 15.03.2017г. до 31.05.2019г. са били заличени от регистъра по чл. 80 от ДОПК.

С разпореждане № РВ-3-13-00704498 от 16.01.2020г. ръководител на контрола по разходите на ДОО  приел, че за жалбоподателя не е възникнало основание за осигуряване при осигурител ****ЕООД, поради което е приел, че не е бил осигурен за общо заболяване и затова няма право на парично обезщетение за времето, в което е бил в отпуск, поради временна неработоспособност за периода от 10.01.2018г. до 08.06.2018г. и от 12.02.2019г. до 11.07.2019г.. На основание чл. 114, ал. 2 и ал. 3 от КСО е разпоредил добросъвестно полученото парично обезщетение за  общо заболяване за периода от 10.01.2018г. до 11.07.2019г. в размер от 9389.88лв. да се възстанови от жалбоподателя.

Разпореждането е връчено на 22.01.2020г.. Оспорено е в срока по чл. 117, ал. 2, т. 2 от КСО.

В срока по чл. 117, ал. 3 от КСО ръководителят на ТП-Перник на НОИ е издал решение № КПК-13 от 27.02.2020г., с което е отхвърлил оспорването, като неоснователно. Решението на директора на ТП на НОИ - Перник е предмет на съдебен контрол в настоящото производство.

В хода на съдебното обжалване по искане на ответната страна се допуснаха гласни доказателства. По делото до разпит бе допуснат като свидетел Б.Б.А. управител на ****ЕООД. Под страх от наказателна отговорност същата заяви, че процесната фирма е закупена през 2017г., като две лица с имена Ж. и Б.са я отвели при нотариус и и прехвърлили фирмата. Сочи, че е подписвала само документите пред нотариуса. От тогава до настоящия момент не е назначавала хора на работа във фирмата, няма никакви документи за тази фирма, не е изготвяла счетоводна документация, не е сключвала трудови договори.  Не познава лице на име Т.М.К.. Не знае къде е седалището на фирмата, както и не знае къде се намира с. Старо село. Показанията й се ценят. Същите кореспондират с писмените доказателства по делото, а именно договор за продажба на дружествен дял, по силата на който е придобила собствеността на ****ЕООД, декларация от 04.09.2019г.. Въз основа на тях се приема, че едноличният собственик и управител на ****ЕООД не е назначавала на трудов договор лица, а фирмата и не е извършвала дейност. Същата и не е подавала по електронен път удостоверения за получаване на парични обезщетения от фондовете на ДОО.

В хода на съдебното производство жалбоподателят представи дневни финансови отчети за 2017г. от фискално устройство 009355; 48040076. Същите са оспорени от ответната страна. Въз основа на оспорването е получено писмо от директор ТД-НАП, офис Перник, от което се установява, че на името на ****ЕООД няма регистрирани фискални устройства към 12.06.2020г.

Горната фактически обстановка се възприе от приетата като доказателство по делото административна преписка, както и от събраните гласни доказателства. Въз основа на нея съдът намира следното:

По същество жалбата е основателна, като доводите за това са следните:

Съгласно чл. 168, ал. 1 от Административно-процесуалния кодекс (АПК), приложим на основание чл. 118, ал. 2 от КСО, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 - дали актът е издаден от компетентен орган, дали са спазени материалноправните и административно-производствените правила; дали актът е издаден в писмена форма и дали същият е съобразен с целта на закона.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, съгласно чл. 117, ал. 3 от КСО в кръга на правомощията му, като е спазена изискуемата писмена форма.  При постановяване на процесното решение № КПК-13 от 27.02.2020г. директора на ТП-Перник при НОИ, с което е потвърдено разпореждане № РВ-3-13-00704498 от 16.01.2020г. на ръководител контрола по разходите на ДОО е допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила, довело до неправилно приложение на материалния закон – чл. 114, ал. 2, т. 2 от КСО във вр. с чл. 40, ал. 1 от КСО.

За да постанови оспореното решение № КПК-13 от 27.02.2020г. административния орган се е позовал на разпоредбата на чл. 114, ал. 2, т. 2 от КОС във вр. с чл. 40, ал. 1 от КСО. Приел е, че са налице нови данни за определяне на правото на обезщетение, с оглед заличени данни при осигурител ****ЕООД. Този звод не се споделя от състава. Доводите за това са следните:

От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят до м.12.2019г. е имал две трудови правоотношения, за които е следвало да бъде осигуряван от дружествата ****ЕООД и ****. Установява се също, че в регистъра на осигурените лица за Т.К. е подавана информация от  осигурители ****ЕООД за периода от м. 03.2017г. до 05.09.2019г., от **** за периода от м.01.2016г. до м. 12.2018г. и от ****ЕООД за м. 01.2019г..

Съгласно чл. 40, ал. 1 от КСОсигурените лица за общо заболяване и майчинство имат право на парично обезщетение вместо възнаграждение за времето на отпуск поради временна неработоспособност и при трудоустрояване, ако имат най-малко 6 месеца осигурителен стаж като осигурени за този риск.

Правилно административният орган е приел, че осигуряване при осигурител ****ЕООД не е възникнало. В тази връзка и в настоящето производство жалбоподателя не успя да докаже, че реално е осъществявал трудова дейност при този осигурител, поради  и което констатациите обективирани в констативен протокол  № КП-5-13-00656314 от 02.10.2019г., както и задължителните предписания № ЗД-1-13-00656030 от 01.10.2019г. не са оборени. Жалбоподателят не е работил по трудово правоотношение при ****ЕООД и съответно не е бил осигурено лице по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на КСО, тъй като за него осигуряване по смисъла на чл. 10, ал. 1 от КСО не е възникнало предвид факта, че не е доказано упражняването на трудова дейност. Лице, което не е доказало, че е извършвало трудова дейност, не може да има и качеството на осигурено лице. Доказателствената тежест за установяване на положения труд е на самото лице (Решение № 2524 от 18.02.2020 година, постановено по АД № 12 220/2019 година по описа на ВАС). Предмет на защита са само реално възникнали трудови, респ. осигурителни права. Затова и подадените за жалбоподателя данни и по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО правилно са заличени, в случая служебно. Заличените данни касаят периода от 15.03.2017г. до 31.05.2019г., в който период жалбоподателят е ползвал болничен отпуск за временна нетрудоспособност.

Следва да бъде отбелязано, че задължителни предписания № ЗД-1-13-00719255 от 12.02.2020г. на контролен орган на ТП-Перник към НОИ за заличаване на данни в регистъра от ****ЕООД за период от 01.02.2019г. до 05.09.2019г.  са издадени след постановяване на разпореждането от 16.01.2019г. за възстановяване на получено парично обезщетение, поради което остава открит въпроса на какво основание е прието, че лицето не е осигурено такова за м. 06 и м. 07.2019г..

Настоящият състав приема, че изплатеното  парично обезщетение за временна неработоспособност поради общо заболяване би било получено без основание, при наличие на горните  данни ако в хода на административното производство административният орган бе изяснил фактите и обстоятелствата от значение по случая, с оглед на факта, че жалбоподателят е бил в трудови правоотношения с две дружества, съответно е осигуряван от тях и тези дружества са подавали информация в РОЛ. В случая не е направена проверка при осигурител ****, което е в нарушение на чл. 35 от АПК. Административният орган е разполагал с информация, че в периода от м. 01.2016г. до м.12.2018г. за жалбоподателя са подавани данни по чл. 5, ал. 4 от КСО и от  ****, но тази информация не е анализирана и обсъдена, по никакъв начин в разпореждането за възстановяване на парични обезщетения. В тази връзка и по-горестоящия орган няма произнасяне въпреки, че в жалбата по административен ред, К. е акцентирал, че е в трудови правоотношения и с  ****. Въз основа на това се приема, че в случая е подходено формално и едностранчиво.  Не е изяснен въпроса К. има ли качество на осигурено лице при осигурител-****. Отговорът на този въпрос е от значение за определяне правото на обезщетение и за упражняване на правомощието по чл. 114, ал. 2, т. 2 от КОС.  Да, удостоверенията по чл. 4, т. 2 и чл. 8, ал. 1 от Наредба за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване са подавани от осигурител ****ЕООД, но това е свързано с изплащане на първите три дни от временната неработоспособност. Разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от КСО изисква лицето да е осигурено за общо заболяване.  Следва да се приеме, че е доказано по делото, че   през процесния период жалбоподателят не е упражнявал трудова дейност в ****ЕООД и съответно не е бил осигурено лице по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на КСО, тъй като за него осигуряване по смисъла на чл. 10, ал. 1 от КСО с осигурител ****ЕООД не е възникнало предвид факта, че не е доказано упражняването на трудова дейност. Не е изследван обаче въпроса Т.К. упражнявал ли е реално трудови задължения в ****,  и съответно същият има ли качество на осигурено лице, към 10.01.2018г. при този осигурител, както и дали този осигурител е подал удостоверения по чл. 8, ал. 1, изр. второ от НПОПДОО. В случая се приема, че  административният орган е допуснал съществени процесуални нарушения, тъй като не се е съобразил с факта, че паричните обезщетения на лица, които към деня на настъпване на съответния риск са осигурени за общо заболяване и майчинство и/или трудова злополука и професионална болест по повече от едно правоотношение/основание за осигуряване, обезщетенията се изплащат поотделно по всяко от правоотношенията или за всяко от основанията. В подкрепа на това  е и болничен лист № ****, за временна неработоспособност за периода от 13.05.2019г. до 11.06.2019г. с посочена месторабота ****, депозиран с удостоверение с вх. Р14-13-000-00-**********/28-5-2019г. от ****ЕООД.

Подаваните данни по чл. 5, ал. 4 от КСО за жалбоподателя от **** за периода от м.01.2016г. до м. 12.2018г. няма  доказателства да са заличени от регистъра по чл. 80 от ДОПК към дата на издаване както на задължителните предписания от 01.10.2019г., така и към дата на издаване на разпореждането за възстановяване. При това положение и като се вземат предвид отбелязванията в РОЛ за жалбоподателя по партидата на **** за периода от м.01.2018г. до м.06.2018г., би могло да се достигне до друг извод. Съдът в настоящето производство не може да прави установявания, които органът не е направил, нито може да домотивира акта на администрацията.

С оглед на гореизложеното, оспорените в настоящото производство административни актове са постановени в нарушение на административно производствените правила, при неизяснени фактически обстоятелства в нарушение на разпоредбата на чл. 35 АПК, задължаваща административния орган да изясни всички факти и обстоятелства от значение за случая и след като обсъди обясненията и възраженията на страните едва след това да пристъпи към издаване на административния акт. Това в случая не е сторено, поради което е налице основание за отмяна на акта в условията на чл. 146, т. 3 от АПК.

Въз основа на изложеното обжалваното решение № КПК-13/27.02.2020г. на директора на Териториално поделение–Перник на Националния осигурителен институт, с което е потвърдено разпореждане № РВ-3-13-00704498 от 16.01.2020г., издадено от ръководител по контрола на разходите на ДОО в ТП–Перник на НОИ, с което е разпоредено жалбоподателят да възстанови добросъвестно получено парично обезщетение, поради парично обезщетение за временна нетрудоспособност  за периода 10.01.2018г.–11.07.2019г. в размер на 9389.88 лв. ще се отмени като незаконосъобразно в условията на чл. 146, т. 3 от АПК. Доколкото производството по делото е започнало по инициатива на органа, то делото не следва да се изпраща на органа за ново произнасяне.

            Жалбоподателят има право на разноски, но такива не са поискани и не се присъждат.

Воден от горното и на основание чл. 118, ал. 2 КСО във връзка с чл. 172, ал. 2, предл. 1 от АПК, Административен съд-Перник

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Т.М.К. Решение № КПК-13/27.02.2020г. на директора на Териториално поделение–Перник на Националния осигурителен институт, с което е потвърдено  разпореждане № РВ-3-13-00704498 от 16.01.2020г., издадено от ръководител по контрола на разходите на ДОО в ТП–Перник на НОИ, с което е разпоредено жалбоподателят да възстанови добросъвестно получено парично обезщетение, поради парично обезщетение за временна нетрудоспособност  за периода 10.01.2018г.–11.07.2019г. в размер на 9389.88 лв.

Решението може да се обжалва от страните пред Върховния административен съд на Република България в 14 - дневен срок от съобщаването му.

                                                                 

 

 

Съдия:/п/