Определение по дело №492/2024 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 1030
Дата: 7 май 2025 г.
Съдия: Айгюл Шефки
Дело: 20247120700492
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1030

Кърджали, 07.05.2025 г.

Административният съд - Кърджали - III състав, в съдебно заседание на петнадесети април две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: АЙГЮЛ ШЕФКИ
   

При секретар АНЕЛИЯ ЯНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия АЙГЮЛ ШЕФКИ административно дело № 20247120700492 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145-178 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Делото е образувано по жалба от „Мерисимо“ ООД, [населено място], подадена чрез управителя И. М., против т.1 от Решение №229/31.10.2024 г. на Общински съвет-Кърджали, прието с протокол №11 от заседание на ОбС-Кърджали, проведено на 31.10.2024 г., в частта, с която раздел II „Продажба на имоти чрез публично оповестен конкурс или конкурс по реда на чл.35, ал.1 от ЗОС“ от Програмата на Община Кърджали за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост през 2024 г., е допълнен с т.184-Самостоятелен обект в сграда с [идентификатор], находящ се в [населено място], [улица], [адрес], [обект], със застроена площ 164,11 кв.м., актуван с АЧОС№[номер]/[дата] В жалбата са изложени съображения за наличие на правен интерес от оспорването. Жалбоподателят счита, че оспореното решение на ОбС-Кърджали е индивидуален административен акт, подлежащ на обжалване, като се позовава се на общата клауза на чл.120, ал.2 от Конституцията на РБ, както и на разпоредбата на чл.149, ал.1 от АПК. Намира оспореното решение за незаконосъобразно, като постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения. Иска отмяна на оспореното решение и претендира направените по делото разноски.

Ответникът - Общински съвет-Кърджали, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за недопустима, поради липса на годен за обжалване административен акт. Излага и съображения за законосъобразност на оспореното решение и неоснователност на жалбата.

Съдът, като взе предвид приложените по делото доказателства и прецени допустимостта на направеното оспорване, установи следното:

С оспореното решение Общински съвет-Кърджали е допълнил раздел II от Програмата на Община Кърджали за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост през 2024 г., като е включил в горната Програма и т.148 Самостоятелен обект в сграда с [идентификатор], находящ се в [населено място], [улица], [адрес], [обект], със застроена площ 164,11 кв.м., актуван с АЧОС№[номер]/[дата]

Решението е взето при наличие на кворум и с необходимото мнозинство, по предложение на кмета на общината. Същото е основано на чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, във вр. с чл.8, ал.9 и ал.10 от Закона за общинската собственост.

С разпоредбата на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, на общинските съвети е предоставено правомощие по приемане на решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определяне конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства.

Съгласно предвиденото в разпоредбата на чл.8, ал.9 от ЗОС, в изпълнение на стратегията по ал. 8 общинският съвет приема план за действие за общинските концесии в съответствие със Закона за концесиите и годишна програма за управление и разпореждане с имотите - общинска собственост, по предложение на кмета на общината. Програмата се приема най-късно до приемането на бюджета на общината за съответната година и може да бъде актуализирана през годината, като при необходимост се извършва и актуализация на общинския бюджет.

Според чл.8, ал.10 от ЗОС, стратегията по ал. 8, планът за действие за общинските концесии и програмата по ал. 9, както и промените в тях се обявяват на населението по ред, определен в наредбата по ал. 2, и се публикуват и на интернет страницата на общината.

Изследвайки характера на оспореното решение съдът намира, че същото няма белезите на индивидуален административен акт, по смисъла на чл.21, ал.1-4 от АПК и поради това не подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. В конкретния случай, с оспореното решение не се извършва разпореждане с процесния общински имот, а в съответствие с чл.8, ал.9, т.2 от ЗОС, е посочен имот, с който общината има намерение да се разпореди.

Въпреки че като правно основание за издаване на оспореното решение е посочена и нормата на чл.21, ал.1, т. 8 от ЗМСМА, наред с тази на чл.8, ал.9 от ЗОС, на практика това решение не съдържа волеизявление за извършване на разпоредителни действия с посочения в т.184 общински имот, във връзка с правомощието на общинския съвет по чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА. Оспореното решение не създава едностранно и задължения за кмета на общината да предприеме разпоредителни действия по ЗОС, още по-малко такива, осъществими принудително, защото все още не е налице волеизявление на компетентния орган за разпореждане с общинския имот. По съществото си решението има подготвителен характер и е част от процедура по издаването на административен акт - решение на общинския съвет за разпореждане с горния общински имот, по реда на ЗОС.

От изложеното следва, че Решение №229/31.10.2024 г. на Общински съвет-Кърджали не представлява индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване, поради което жалбата срещу него се явява недопустима.

С оглед констатираната липса на подлежащ на оспорване акт - абсолютна процесуална предпоставка за разглеждане по същество на доводите в жалбата, оспорването следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото следва да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ протоколно определение, постановено в о.с.з. на г., с което е даден ход на делото по същество.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Мерисимо“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], [адрес] срещу т.1 от Решение №229/31.10.2024 г. на Общински съвет-Кърджали, в частта, с която раздел II „Продажба на имоти чрез публично оповестен конкурс или конкурс по реда на чл.35, ал.1 от ЗОС“ от Програмата на Община Кърджали за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост през 2024 г., е допълнен с т.184-Самостоятелен обект в сграда с [идентификатор], находящ се в [населено място], [улица], [адрес], [обект], със застроена площ 164,11 кв.м., актуван с АЧОС№[номер]/[дата], като недопустима.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№492/2024 г., по описа на Административен съд- Кърджали.

Определението може да се обжалва пред Върховния административен съд на РБ, с частна жалба, в 7-дневен срок от съобщението до страните.

Препис от определението да се връчи на страните.

 

Съдия: