ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1030
Кърджали, 07.05.2025 г.
Административният съд - Кърджали - III състав, в съдебно заседание на петнадесети април две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | АЙГЮЛ ШЕФКИ |
При секретар АНЕЛИЯ ЯНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия АЙГЮЛ ШЕФКИ административно дело № 20247120700492 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145-178 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Делото е образувано по жалба от „Мерисимо“ ООД, [населено място], подадена чрез управителя И. М., против т.1 от Решение №229/31.10.2024 г. на Общински съвет-Кърджали, прието с протокол №11 от заседание на ОбС-Кърджали, проведено на 31.10.2024 г., в частта, с която раздел II „Продажба на имоти чрез публично оповестен конкурс или конкурс по реда на чл.35, ал.1 от ЗОС“ от Програмата на Община Кърджали за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост през 2024 г., е допълнен с т.184-Самостоятелен обект в сграда с [идентификатор], находящ се в [населено място], [улица], [адрес], [обект], със застроена площ 164,11 кв.м., актуван с АЧОС№[номер]/[дата] В жалбата са изложени съображения за наличие на правен интерес от оспорването. Жалбоподателят счита, че оспореното решение на ОбС-Кърджали е индивидуален административен акт, подлежащ на обжалване, като се позовава се на общата клауза на чл.120, ал.2 от Конституцията на РБ, както и на разпоредбата на чл.149, ал.1 от АПК. Намира оспореното решение за незаконосъобразно, като постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения. Иска отмяна на оспореното решение и претендира направените по делото разноски.
Ответникът - Общински съвет-Кърджали, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за недопустима, поради липса на годен за обжалване административен акт. Излага и съображения за законосъобразност на оспореното решение и неоснователност на жалбата.
Съдът, като взе предвид приложените по делото доказателства и прецени допустимостта на направеното оспорване, установи следното:
С оспореното решение Общински съвет-Кърджали е допълнил раздел II от Програмата на Община Кърджали за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост през 2024 г., като е включил в горната Програма и т.148 Самостоятелен обект в сграда с [идентификатор], находящ се в [населено място], [улица], [адрес], [обект], със застроена площ 164,11 кв.м., актуван с АЧОС№[номер]/[дата]
Решението е взето при наличие на кворум и с необходимото мнозинство, по предложение на кмета на общината. Същото е основано на чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, във вр. с чл.8, ал.9 и ал.10 от Закона за общинската собственост.
С разпоредбата на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, на общинските съвети е предоставено правомощие по приемане на решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определяне конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства.
Съгласно предвиденото в разпоредбата на чл.8, ал.9 от ЗОС, в изпълнение на стратегията по ал. 8 общинският съвет приема план за действие за общинските концесии в съответствие със Закона за концесиите и годишна програма за управление и разпореждане с имотите - общинска собственост, по предложение на кмета на общината. Програмата се приема най-късно до приемането на бюджета на общината за съответната година и може да бъде актуализирана през годината, като при необходимост се извършва и актуализация на общинския бюджет.
Според чл.8, ал.10 от ЗОС, стратегията по ал. 8, планът за действие за общинските концесии и програмата по ал. 9, както и промените в тях се обявяват на населението по ред, определен в наредбата по ал. 2, и се публикуват и на интернет страницата на общината.
Изследвайки характера на оспореното решение съдът намира, че същото няма белезите на индивидуален административен акт, по смисъла на чл.21, ал.1-4 от АПК и поради това не подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. В конкретния случай, с оспореното решение не се извършва разпореждане с процесния общински имот, а в съответствие с чл.8, ал.9, т.2 от ЗОС, е посочен имот, с който общината има намерение да се разпореди.
Въпреки че като правно основание за издаване на оспореното решение е посочена и нормата на чл.21, ал.1, т. 8 от ЗМСМА, наред с тази на чл.8, ал.9 от ЗОС, на практика това решение не съдържа волеизявление за извършване на разпоредителни действия с посочения в т.184 общински имот, във връзка с правомощието на общинския съвет по чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА. Оспореното решение не създава едностранно и задължения за кмета на общината да предприеме разпоредителни действия по ЗОС, още по-малко такива, осъществими принудително, защото все още не е налице волеизявление на компетентния орган за разпореждане с общинския имот. По съществото си решението има подготвителен характер и е част от процедура по издаването на административен акт - решение на общинския съвет за разпореждане с горния общински имот, по реда на ЗОС.
От изложеното следва, че Решение №229/31.10.2024 г. на Общински съвет-Кърджали не представлява индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване, поради което жалбата срещу него се явява недопустима.
С оглед констатираната липса на подлежащ на оспорване акт - абсолютна процесуална предпоставка за разглеждане по същество на доводите в жалбата, оспорването следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото следва да бъде прекратено.
Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТМЕНЯ протоколно определение, постановено в о.с.з. на г., с което е даден ход на делото по същество.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Мерисимо“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], [адрес] срещу т.1 от Решение №229/31.10.2024 г. на Общински съвет-Кърджали, в частта, с която раздел II „Продажба на имоти чрез публично оповестен конкурс или конкурс по реда на чл.35, ал.1 от ЗОС“ от Програмата на Община Кърджали за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост през 2024 г., е допълнен с т.184-Самостоятелен обект в сграда с [идентификатор], находящ се в [населено място], [улица], [адрес], [обект], със застроена площ 164,11 кв.м., актуван с АЧОС№[номер]/[дата], като недопустима.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№492/2024 г., по описа на Административен съд- Кърджали.
Определението може да се обжалва пред Върховния административен съд на РБ, с частна жалба, в 7-дневен срок от съобщението до страните.
Препис от определението да се връчи на страните.
Съдия: | |