О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
гр.Русе, 21.02.2018 год.
Административен съд - Русе, в закрито заседание на двадесет и
първи февруари, през две хиляди и шестнадесета година, в състав:
Съдия: ЙЪЛДЪЗ АГУШ
като разгледа
докладваното от съдия АГУШ адм. дело № 58
по описа за
2018 год., за да се произнесе,
съобрази:
Производството е по чл.159, т.1
от АПК.
Образувано е по жалба на „Ветовска гора“ ЕООД, със седалище гр.Ветово, представлявано от управителя Пламен Славчев Тодоров, срещу заповед № 32/17.01.2018г. на зам.кмета на Община Ветово, за прекратяване на договор от 27.06.2013г. за отдаване под наем на имот частна общинска собственост.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на заповедта,
поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и нарушение на
материалния закон.
Претендира
се отмяна на заповедта.
Съдът, като извърши проверка по допустимостта на жалбата, намира, че същата
следва да се остави без разглеждане, а съдебното производство да се прекрати по
следните съображения:
От данните по приложената административна
преписка се установява, че между Община
Ветово и жалбоподателя е сключен срочен наемен договор за ползване на имот – частна
общинска собственост, а именно масивна едноетажна сграда № 53737, с площ 899
кв.м., разположен в ПИ № 000537, находящ се в землището на гр.Ветово, като
имотът се предоставя за склад.
Договорът е сключен за срок от десет години,
считано от 01.08.2013г., на основание Решение № 344/25.04.2013г. на ОбС-Ветово.
С оспорената пред съда заповед договорът за
отдаване под наем е прекратен. Заповедта е издадена на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА, чл.15, ал.1, т.8 от ЗОС и чл.22, ал.2, т.2 от Договор за отдаване под
наем на недвижим имот –частна общинска собственост. Като мотиви в заповедта се
посочва, че договорът се прекратява след изтекло едномесечно предизвестие.
Съдът, при така установените релеванти факти, прави следните правни изводи:
Разпоредбата на чл.1 от АПК урежда предмета на
действие на кодекса, а чл.128, ал.1 АПК регламентира кои административни спорове са
подведомствени на административните съдилища, и по-специално по т.1 - всички дела по
искания за издаване, изменение или отмяна на административни актове /индивидуални, общи и подзаконови
нормативни административни актове/.
Съгласно чл.21, ал.1 от АПК, индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното
с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг
овластен със закон за това орган или организация, с което се създават права или
задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на
отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт.
Разпоредбата на чл.159, т.1
от АПК предвижда, че когато актът не подлежи на оспорване подадената срещу него
жалба до съда се оставя без разглеждане и се прекратява съдебното производство,
ако е образувано такова. Преценката дали актът подлежи на оспорване
задължително се свързва с изследване характера на оспорения акт и по-специално
дали има белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 от АПК.
Съдът счита, че оспорената Заповед № 32/17.01.2018г. на зам.кмета на Община Ветово не
представлява годен
за обжалване административен акт.
Начинът на прекратяване на наемни
правоотношения за ползване на имоти - общинска собственост според нормите на ЗОС
са два: 1/ по административен ред със заповед, която подлежи на обжалване по
реда на АПК; и 2/ по гражданскоправен ред,
съобразно ЗЗД. Последният урежда гражданскоправни отношения,
които не са такива на власт и подчинение, а между равнопоставени субекти.
Съгласно чл.15, ал.4 от ЗОС, административният
ред за прекратяване е относим за случаите на чл.14,
ал.4, ал.5 и ал.6 от ЗОС, т.е. когато имотът е отдаден под наем без търг или
конкурс на точно определени в тези разпоредби правни субекти и условия. Съгласно
чл.15, ал.3 ЗОС в хипотезите на чл.14,
ал.3 и ал.7 от ЗОС прекратяването на наемните правоотношения става по реда на
ЗЗД.
Следователно, начинът на прекратяване на
наемното правоотношение между Община Ветово и жалбоподателя се определя от
начина/реда на възникването му и предопределя редът за съдебна защита –
административно правна или гражданско
правна.
По делото не е
налице индивидуален административен акт, който да подлежи на оспорване по реда
на административното правораздаване. Въпросите кога и при какви условия може да
се прекрати наемен договор, изпълнени ли са задълженията по договора за плащане
на наеми, могат да намерят разрешение в общия исков процес. Към този ред на разрешаване на спора изрично
препраща разпоредбата на чл. 15, ал. 3 от ЗОбС. В чл.
15, ал. 5 вр. ал. 4 от същия закон е предвидено, че
по реда на Административнопроцесуалния кодекс се
оспорват заповедите, с които се прекратява наемното правоотношение по чл. 14,
ал. 4, 5 и 6 от ЗОбС. Оспорващият не е от кръга на субектите, с които се
учредяват наемни правоотношения в тези хипотези. В този случай съгласно изричната разпоредба на чл.
15, ал. 3 от ЗОбС прекратяването на наемното
правоотношение става по реда на ЗЗД. Това обуславя извода, че компетентен да се
произнесе по спора, включително и по допустимостта на исковата молба, наименована жалба, е районният съд.
Предвид изложеното волеизявлението на кмета
на общината, материализирано в оспорената заповед, следва да се разглежда като
едностранно гражданскоправно волеизявление за
прекратяване на наемен договор между равнопоставени субекти по съществуващо
облигационно правоотношение. То няма характер на властническо волеизявление на
административен орган в кръга на неговите правомощия. Именуването на издадения
акт „заповед” не променя правната същност на направеното волеизявление.
Въпросите относно обстоятелствата
кога и при какви условия може да се прекрати един срочен договор за наем,
изпълнени ли са задълженията по договора за плащане на наемната цена, дали
наемателят е изправна или неизправна страна, се решават по реда на гражданското
производство, а не в административното. В този смисъл са Определение № 9774/28.06.2013г. по адм.
д. № 7532/2013г. на ВАС; Определение
№ 12442/27.09.2013г. по адм. д. № 13055/2013г. на ВАС; Определение № 13945/07.11.2012 г. по адм. д. №
13270/2012 г. на ВАС, определение № 68 от
26.10.2016 г. на ВАС по адм. д. № 64/2016 г., 5-членен смесен с-в на ВКС и
ВАС, определение № 66 от 26.10.2016 г. на ВАС по адм.
д. № 66/2016 г., 5-членен смесен с-в на ВКС и ВАС.
Наличието на
годен за обжалване административен акт е положителна процесуална предпоставка за допустимостта на образуваното съдебно
производство от категорията на абсолютните, за чието съществуване съдът следи
служебно.
Липсата му
обосновава извод за недопустимост на търсената съдебна защита.
По
изложените съображения и на основание чл.159, т.1 от АПК и чл.135, ал.2 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Ветовска гора“ ЕООД, със седалище гр.Ветово,
представлявано от управителя Пламен Славчев Тодоров, срещу заповед №
32/17.01.2018г. на зам.кмета на Община Ветово, за прекратяване на договор от
27.06.2013г. за отдаване под наем на имот частна общинска собственост, като
недопустима.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 58/2018 г. по описа на Административен
съд - Русе.
ИЗПРАЩА делото на Русенски районен съд по подсъдност.
Определението не подлежи на обжалване.
СЪДИЯ: