Решение по дело №145/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 май 2022 г.
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20227200700145
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Русе, 26.05.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на осемнадесети май през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                 Председател: ДИАН В.

Членове: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

                                                                    ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

 

при секретаря Наталия Георгиева и с участието на прокурора Д.Н. , като разгледа докладваното от съдия Димитрова к.а.н.д. № 145 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е касационно по чл.63в от ЗАНН, във вр. с чл.208 и сл. от глава XII от АПК.

Образувано е по касационна жалба от Производствено потребителна кооперация (ППК) „Надежда – Ряхово“, със седалище в с.Ряхово, общ.Сливо поле, обл.Русе, чрез процесуалния й представител, против решение № 152/11.02.2022 г., постановено по АНД № 1778/2021 г. по описа на Районен съд – Русе, с което е потвърдено наказателно постановление № 18-001753/04.08.2021 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Русе, с което за нарушение по чл.415, ал.1 от КТ и на основание същата разпоредба, на касатора е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500 лева.

В касационната жалба и в о.с.з. се излагат доводи за нарушение на материалния закон и процесуалните правила. Сочи се, че АУАН е бил издаден след изтичане на срока по чл. 34 ал.1 изр.2 от ЗАНН. Съдът е направил погрешна квалификация на влезлите в сила дадени задължителни предписания, не е съобразена целта на налагане на административното наказание, доколкото за едно и също нарушение, несъобразено с броя на засегнатите работници, са издадени множество наказателни постановления. Твърди, че налагането на отделни административни наказания/ общо 190/ за всяко неплатено месечно трудово възнаграждение води до прекомерна финансова тежест за него, като работодател, и не съответства на целите по чл.12 от ЗАНН. Иска се отмяна на решението на въззивната инстанция и постановяване на решение по съществото на спора с което да се отмени издаденото НП. Претендират се разноски.

Ответникът по касационната жалба – дирекция „Инспекция по труда“ – Русе, чрез процесуалния си представител, изразява становище за неоснователност на жалбата и моли решението на Районен съд – Русе да бъде оставено в сила. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

         Прокурорът от Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на жалбата и счита, че решението на Районен съд – Русе следва да бъде оставено в сила.  

След като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните, съб­ра­ните по делото доказателства и извърши служебна проверка на основание чл.218, ал.2 от АПК, съдът прие за установено следното:

         Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което подлежи на разглеждане. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Въз основа на събраните във въззивното производство доказателства, районният съд е приел от фактическа страна, че  в резултат на извършена проверка по сигнал на работник за спазване на трудовото законодателство от служители на ДИТ - Русе на ППК "Надежда-Ряхово" с протокол изх. № ПР 2034429/19.01.2021 г. на основание  чл. 404, ал. 1, т. 12 от КТ били дадени общо 191 бр.предписания за изплащане на начислени трудови възнаграждения за различни периоди общо по отношение на 15-работника, в това число и такова по т.43 касаещо пълно изплащане на С.Г.Г./председателя на кооперацията/ на начисленото трудово възнаграждение за м. юни 2020г. По отношение на Г. във връзка с проверката/ т.65 от ПИП/ е установено, че е начислено трудово възнаграждение за м.юни 2020г. в размер на 1512 лв. и следва да бъдат изплатени 1173,29 лв. след приспадане на дължимите осигуровки, а съгласно ведомост е получил сумата от 100лв. от работната заплата, т.е не е било изплатено възнаграждението в пълен размер. С протокола, връчен на председателя на кооперацията на 19.01.2021г., бил даден срок до 04.02.2021 г. предписанието да бъде изпълнено, който срок по-късно по искане на работодателя с вх.№ 21005051 от 21.01.2021г., бил удължен до 25.02.2021г.

Между страните не се спори, че ПАМ не е обжалвана по административен или съдебен ред, поради което е влязла в сила с изтичане на 14 – дневния срок по чл.84, ал.1 от АПК, съответно чл.149, ал.1 от АПК, т.е. считано от 03.02.2021 г. съгласно правилото за броене на сроковете по чл.60, ал.5 от ГПК вр.чл.144 от АПК и подлежи на предварително изпълнение от датата на връчването, съгласно чл.405 КТ.

На 24.02.2021 г., с молба вх.№ 21015750, адресирана до Дирекция“ Инспекция по труда“ Русе, касаторът поискал срокът за изпълнение да бъде продължен с още един месец. Искането е обосновано със съображения, че въпреки удължаването на срока за изпълнение, към настоящия момент кооперацията не е в състояние да изпълни издадените предписания, поради техния характер, влошената метеорологична обстановка и усложнената епидемиологична обстановка в страната, свързана с COVID-19. С Писмо изх. № 21009990 от 26.02.2021 г. на ДИТ – Русе, това искане не било уважено.

На 18.03.2021г., е извършено устно уведомяване на представляващия ППК "Надежда-Ряхово" за започване на нова проверка по нов сигнал, като е връчена призовка по чл.45 АПК за представяне до 24.03.2021г. на документи доказващи изпълнението на предписанията от 19.01.2021г. или писмени обяснения за причини за неизпълнение, както и за представяне на документи ,доказващи изплащане на трудови възнаграждения за месеците 11,12.2020г. и м.01,02.2021г.

На 05.04.2021г. представляващият кооперацията депозирал писмени обяснения, обясняващи лошото финансово състояние и опитите да получи външно кредитиране. На 09.06.2021г. са изискани отново писмени обяснения за причините за неизпълнение на предписанията по протокол изх. № ПР 2034429/19.01.2021 г./ т.1-т.191вкл./ и на същата дата е връчена покана за съставяне на АУАН за неизпълнение на посочените предписания. Съставен е и протокол с изх.№ 2109233/16.06.2021г., с които са дадени нови предписания, касаещи констатации извън формирания спор, връчени на 12.07.2021г.

В съставения АУАН № 18-001753 от 16.06.2021г. и последвалото НП е посочено, че даденото предписание в т.43 от протокол изх. № ПР 2034429/19.01.2021 г. не е изпълнено, като нарушението е осъществено на 26.02.2021г., т.е денят следващ изтичането на дадения срок за изпълнение.

Въз основа на тези доказателства районният съд приел, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Контролираната съдебна инстанция приела също, че в съдебната фаза на административнонаказателното производство е недопустим инцидентен контрол за законосъобразност на влезлия в сила и поради това добил стабилитет индивидуален административен акт – дадените на работодателя задължителни предписания. Приел също, че нарушението е доказано и наказващият орган правилно е определил субекта на административното нарушение и приложимата санкционна норма. Развил е съображения защо случаят не е маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН, респ. чл.415в от КТ.  

Решението е неправилно. Възраженията на касатора изложени в касационната жалба и в о.с.з. са основателни.

Спор по фактите и извършеното нарушение не е формиран.

Съгласно чл. 399 КТ цялостният контрол за спазване на трудовото законодателство във всички отрасли и дейности, включително по изплащане на неизплатени трудови възнаграждения и обезщетения след прекратяване на трудовото правоотношение, се осъществява от Изпълнителната агенция "Главна инспекция по труда" към министъра на труда и социалната политика. Съгласно чл.16 ал.2 т.1 и чл.23 от Устройствения правилник на ИА „ГИТ“, дирекциите „ ИТ“ осъществяват дейността си на територията на съответната област, като упражняват цялостен контрол за спазване на трудовото законодателство във всички отрасли и дейности; като инспекторите са контролен орган с правомощия по КТ и другите посочени закони, които възлагат контрол на Агенцията ,  могат да издават ПАМ и да съставят АУАН- вж. чл.416 КТ. В КТ не е предвиден специален ред за установяване на административните нарушения, като е налице препращане към реда на ЗАНН, който от своя страна препраща към НПК съгласно чл.84 ЗАНН.

В изпълнение на тази своя функция, според чл. 402, ал. 1, т. 1 – т. 3 от КТ, в относимите части на тези разпоредби, контролните органи имат право да посещават предприятията и местата, където се извършва работа, да изискват от работодателя представяне на всички необходими документи, книжа и заверени копия от тях във връзка с упражняването на контрола и да се осведомяват пряко от работниците и служителите по всички въпроси във връзка с упражняването на контрола, като включително изискват декларирането на данни относно заплащането на труда. Осъществяването на тези правомощия и проверката на тези обстоятелства предполага извършването на конкретни процесуални действия от контролните органи, свързани със събиране на доказателства в административното и административнонаказателното производство, като за последното важат правилата в НПК както досежно тежестта на доказване, така и за събирането и проверката на доказателствата и доказателствените средства. Така издаването на ИАА каквито са задължителните предписания като вид ПАМ е административно производство по АПК,касаещо ИАА с предварително изпълнение по силата на закона и същите подлежат на административен и съдебен контрол, но процедурата по налагане на адм.наказание за тяхното неизпълнение следва да е в съответствие със ЗАНН,вр.НПК.

Изцяло се споделя тезата на контролираната инстанция, съответстваща и на константната съдебна практика, че в настоящото производство е недопустим инцидентен контрол за законосъобразност, включително за валидност на влезлия в сила индивидуален административен акт, за чието неизпълнение е наложена санкцията по чл.415, ал.1 от КТ.

Макар и възраженията за неспазен срок по чл.34 ал.1 от ЗАНН да са наведени още във въззивната жалба и на които РРС не е дал отговор, съгласно разрешението, дадено с Постановление № 10/ 28.09.1973 г. на Пленума на ВС, Тълкувателно решение № 48 от 28.12.1981 г. по тълкувателно дело № 48/1981 г. на ОСНК TP № 112/16.12.1982 г. по н.д. № 96/1982 на ОСНК на ВС, TP № 44/29.12.1983 г. по н.д. № 29/1982г. на ОСНК на ВС и Тълкувателно постановление № 1/2015 г. на ОСС на НК на ВКС и втора колегия на ВАС, че посочените в нормата на чл. 34 от ЗАНН срокове са давностни,  за които съдът има задължение служебно да следи, настоящата касационна инстанция дължи произнасяне доколкото този въпрос касае съответствието на въззивното решение с материалния закон, за което следи служебно – арг. от чл.218, ал.2 от АПК. Давността е материалноправен институт с процесуални последици, тъй като погасява възможността за реализиране на отговорността.

Касационната инстанция намира за основателно твърдението на касатора, че началото на давностния срок по чл. 34, ал. 1, изр. второ от ЗАНН е сложено на 26.02.2021 г.

Както се посочва в Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. на ВКС по тълк. д. № 1/2014 г., ОСНК и ОСС на Втора колегия на ВАС давността по чл.34 ЗАНН е обвързана с момента на съставяне на акт за установяване на нарушение, поставящ началото на административнонаказателното производство в две хипотези - от откриване на нарушителя или от извършване на нарушението.

         Както се приема и в задължителната съдебна практика (вж. мотивите на Тълкувателно решение № 4 от 29.03.2021 г. на ВАС по т. д. № 3/2019 г., ОСС, І и ІІ колегия и Тълкувателно решение № 48 от 28.XII.1981 г. по н. д. № 48/81 г., ОСНК) понятието „откриване на нарушителя“ по смисъла на чл. 34, ал. 2, изр. второ от ЗАНН, не е легално дефинирано в същия закон, но доктрината и съдебната практика безпротиворечиво приемат, че откриване има, когато компетентният орган разполага с данните, въз основа на които да установи нарушението и да идентифицира извършителя му. Това е моментът, в който необходимите за това материали и/или информация са налични в съответната администрация, защото от тогава фактически и юридически съществува възможност овластеният за това орган да определи субекта на нарушение, времето и мястото на извършването му, ведно със съществените му признаци от обективна и субективна страна по определен състав.

Прието е и, че по смисъла на чл. 34, ал. 1 ЗАНН откриване на нарушителя означава установяване и индивидуализиране на физическото, респ. на юридическото лице, което е отговорно за противоправното деяние, осъществяващо състав на административно нарушение, а не съществуването на възможност това да бъде сторено по-късно или фактическото намиране на лицето или осъществяването на контакт между нарушителя и актосъставителя (съответно -административнонаказващия орган) или произнасянето на горестоящ или контролен орган, дали е осъществен състав на административно нарушение и кой е правният субект, отговорен за деянието. Както  е посочено в Тълкувателно решение № 48 от 28.12.1981 г. по тълкувателно дело № 48/1981 г. на ОСНК на ВС  този тримесечен срок започва да тече от деня, в който органът, овластен по закон да състави акта, е узнал за нарушението, нещо повече посочено е ,че „ с отриването на нарушителя от който и да е контролен орган възниква административнонаказателното правотношение“. Както вече се посочи тези съображения на ОСНК на ВС са доразвити в мотивите на  Тълкувателно решение № 4 от 29.03.2021 г. на ВАС по т. д. № 3/2019 г., ОСС, І и ІІ колегия, касателно момента в който съответната администрация разполага с данните , въз основа на които да установи нарушението и да идентифицира извършителя му. Т.е данните следва да сочат както за нарушителя/субекта/, така и за нарушението/ обективните признаци/.

Действително в цитираната норма на чл.34 ЗАНН са предвидени два срока, тъй като установяването на нарушението може да е както при неговото извършване, така и в един последващ момент. След като нарушителят бъде открит,  административнонаказателното производство следва да бъде образувано със съставянето на акт за установяване на административно нарушение в тримесечен срок от откриване на извършителя. Двете хипотези на чл.34 ал.1 ЗАНН не предоставят на административния орган възможност да избира в рамките на кой от двата срока да извърши процесуалното действие - съставяне на акт за установяване на административно нарушение. След като нарушителят е известен, установен, открит, то АУАН следва да бъде съставен в продължение на три месеца от откриването му, съгласно дефинирането на израза в Тълкувателно решение № 4 от 29.03.2021 г. на ВАС по т. д. № 3/2019г. Следва да се подчертае, че при ангажиране на обективна отговорност срещу работодател, какъвто е и случая, не са приложими разпоредбите на чл.43 ал.3 ЗАНН/ установяване на самоличността на нарушителя   от общинската администрация или МВР/. Приложимостта на втората хипотеза, а именно - едногодишен или двугодишен срок от извършване на нарушението в зависимост от вида му, е предоставена само когато липсват данни за нарушителя.

Именно поради обстоятелството, че принудителната административна мярка подлежи на предварително изпълнение-чл.405 КТ, известен е нейния адресат,тъй като тя е насочена именно към конкретен работодател, срокът за изпълнение на даденото задължително предписание тече от датата на неговото издаване/връчване- 19.01.2021г., като АНО е обвързал неизпълнението с даден срок и именно този срок е установено, че не е спазен. Т.е работодателят е бил задължен да изпълни предписанието до указания му срок – до 25.02.2021г. Поради вида на ПАМ, конкретно адресирана, нейното изпълнение/ неизпълнение по силата на закона не само предполага, а и налага и субекта на администратовнонаказателна отговорност за неизпълнение. Обобщено за администрацията на Д“ИТ“-Русе от датата на издаване на предписанията е известен и субекта на тяхното неизпълнение в указания срок и в тази връзка е приложим само тримесечния срок по чл.34 ал.1 изр.2 ЗАНН.

Съставът на нарушението по чл.415, ал.1 от КТ, за което на касатора е наложено административно наказание, се изразява в неизпълнение на принудителна административна мярка, приложена от контролен орган за спазване на трудовото законодателство. Предписанието в случая, с оглед формулирането му, е за действие, нарушението е формално, на просто извършване, защото съставът му не включва настъпването на определени общественоопасни последици, а е достатъчно самото извършване на деянието, с което се постига и целения резултат. Ясно е също, че изпълнителното деяние се осъществява чрез бездействие – неизпълнение на задължение, произтичащо от индивидуален административен акт-задължително предписание с придадено от законодателя и предварително изпълнение, но и с указан краен срок за изпълнение, до изтичането на срока. Работодателят е задължен за действие от връчването на ПАМ до изтичане на срока на предписанието, т.е от 19.01.2021г. до 25.02.2021г.

В случая самия АНО и ответник по жалбата сочи, че нарушението е извършено на 26.02.2021г., тъй като извършеното описание на обстоятелствата по вмененото нарушение касаят неизпълнение на предписание в определения срок с оглед на разпореденото от органа дължимо действие с краен срок на изпълнение.

Вмененото нарушение по чл.415 ал.1 КТ не е продължено и бездействието на работодателя не създава едно трайно, непрекъснато противоправно състояние, чието начало да се слага от деня, следващ изтичането на предписания с административния акт срок за неговото изпълнение и да продължава до неговото прекратяване чрез изпълнение на така приложената принудителна административна мярка, за да се изчисляват давностните срокове  по аргумент на  чл.80, ал.3 от НК вр.чл.11 от ЗАНН, който впрочем би се явил приложим само във втората хипотеза на чл.34 ал.1 ЗАНН –„ или от извършване на нарушението“ и при съвсем други хипотези на закона.

Фиксирането на срок, в който деецът следва да извърши предписано действие, в наказателноправен аспект означава, че след пропускането на срока деянието е довършено. От този момент тече и давността по чл.80 ал.3 НК и тази  по чл.34 ал.1 изр. 2 предл.2 ЗАНН касаеща „ извършване на нарушението“, която хипотеза не е приложима в случая.Т.е описаното в НП адм.нарушение не е продължено, а е формално и на просто извършване/ вж. аналогия с чл.227б НК хипотеза визираща срок на дължимо поведение в указан срок и в тази връзка:последователно Решение № 566 от 13.10.2004 г. на ВКС по н. д. № 173/2004 г., I н. о., Решение № 312 от 16.05.2003 г. на ВКС по н. д. № 88/2003 г., II н. о., Решение № 217 от 9.05.2003 г. на ВКС по д. № 841/2002 г., II н. о. ВКС категорично сочи, че при дължимо действие в указан срок/ законен или определен/, в случая  неизпълнението на предписаното действие в срока, посочен в  ПАМ, обуславя съставомерност на бездействието на работодателя и се явява довършено на 26.02.2021г.

Така резонно и двете страни с оглед на цитираната по-горе задължителна практика поставят въпроса, след като нарушителят е априори/ предварително известен като субект/  и след като на контролния орган към администрацията на Д „ИТ“ Русе е известен и дадения срок,респ. извършването на нарушението, била ли е и необходима последваща проверка ,обективирана с Протокол изх. № 2109233 от 16.06.2021 г., за да се стигне до АУАН и дали са спазени сроковете по чл.34 ЗАНН.

Тук е мястото да се посочи, че съгласно съдържанието на протокол изх. № ПР 2034429/19.01.2021г./ виж заключителната част на протокола и ПАМ/ работодателя е бил известен, че длъжен да уведоми Д“ИТ“-Русе за изпълнение на предписанията, естествено и поради заявеното от законодателя-чл.405 КТ и в самите предписания „предварително изпълнение“.

Именно с оглед и това предписание касатора е отправил уведомление на 24.02.2021г., че не е във възможност да изпълни задължителните предписания и поискал допълнителен срок с аргументи, напълно идентични в обясненията от 05.04.2021г.

Т.е считано от уведомлението от 24.02.2021г., че предписанията/ визират се всички/ не са изпълнени и безспорно установеното като дата на нарушението и дължимото поведение за действие от връчването на ПАМ до определения срок -25.02.2021г., считано от 26.02.2021г., когато е отговора на молбата, че срока не може да бъде продължен, при вече коментираните обстоятелства, на администрацията на органа са били известни нарушителя, вкл. и нарушението с неговите съставомерни признаци.Т.е нищо не е обуславяло извода, че нарушението, вкл. и нарушителя са били установени на по-късна дата, напр. на 05.04.2021г./ което всъщност с оглед и на доказателствата не е сторено на посочената дата/.

Становището на мнозинството на настоящия състав, включително и на докладчика, обуславя и несъстоятелността на тезата в конкретния случай, че срока по чл.34 ал.1 изр.2 ЗАНН, дори разширен до степен „ откриване на нарушението, а не само на извършителя“ следва да се брои от някоя дата на последваща проверка, поради нееднородната практика на АС-Русе,  защото:

Инициираната проверка на 18.03.2021г. касае друг сигнал, което е видно не само от изявленията на ответника, но и от съдържанието на уведомлението и призовката.

Предписанията са дадени към работодателя Производствено потребителна кооперация (ППК) „Надежда – Ряхово“, в случая наказаното лице, който именно е отговорен за изпълнението им. Т.е изначално е известен субекта на нарушение.

На 24.02.2021г с писмено уведомление вх.№ 21015750 по описа на Д“ИТ“-Русе , касаторът е извършил такова дължимо от предписанията от 19.01.2021г., в което изрично е посочил, че не е в състояние да изпълни предписанията/ т.е. не ги е изпълнил/. Молбата-уведомление е адресирано до Д“ИТ“ Русе/ администрацията на контролния орган/. На 26.02.2021г., когато е довършено твърдяното неизпълнение, наказващия орган е отговорил отрицателно на молбата, като и изрично е посочил, че срока на изпълнение е до 25.02.2021г., както и че ПАМ е влязла в сила. Независимо, че АНО не се е позовал на писменото уведомление от 24.02.2021г., то е приложено като част от доказателствата и следва да бъде преценено с оглед на съдържанието му. Ответникът се позовава на писмените обяснения от касатора от 05.04.2021г.,с оглед на които твърди, че доказва както нарушението, така и откриването на нарушителя. За разлика от уведомлението от 24.02.2021г. тези обяснения не съдържат изрично изявление за неизпълнение, а по-скоро изясняват причини за неизвършено в срок плащане. Последното обаче е категорично заявено на 24.02.2021г., администрацията на органа го е узнал, видно от отговора му на 26.02.2021г., а обясненията от 05.04.2021г. само доизясняват причините/ липсва твърдение за неизпълнение, тъй като е изискано обяснение за причини за неизпълнение/.

Изявлението на касатора като адресат на предписанията и задължен за тяхното изпълнение от 24.02.2021г. съдържа признание за неизгодни за него факти и то отрицателни, които не подлежат на доказване или доказването на отрицателни фактически твърдения може да се извърши чрез съвкупност от положителни факти /индиции/, ако се и твърдят, които са основа за доказателствени изводи относно отрицателния факт, а такива не са заявявани, че да подлежат на проверка. Изпълнението на предписанията е негова доказателствена тежест, както и му е указано от контролния орган. Касаторът не е длъжен да доказва, че не е изпълнил предписанията, след като е заявил това неизгодно за него обстоятелство, съдържащо признание на факти. Безспорно, обстоятелството заявено на 24.02.2021г. и на 05.04.2021г., че е изпитвал финансови затруднения, и не е изпълнил предписанията, не го освобождава от отговорност – арг. от чл.245, ал.2 от КТ и чл.81, ал.2 от ЗЗД и чл.415 КТ, но факта за невъзможността за изпълнение на предписанията са станали известни още с отговора от 26.02.2021г., на която дата е и извършено нарушението.  Действително по смисъла на чл.116 ал.1 НПК самопризнанията не могат да бъдат единственото доказателствено средство, а в случая на приобщаването им, нищо осъдително не може да почива на тях, и те следва да се преценяват съвкупно с целия доказателствен материал. В случая обаче самия АНО се е позовал на такива признания, което и е единственото доказателствено средство станало известно още на 26.02.2021г.,т.е. други доказателства не са събирани, не са били установявани нови факти, които да са отразени от контролните органи при съставяне на АУАН и издаване на НП.

Изкуственото удължаване на процесуални срокове чрез изискване на идентични обяснения не може да санира пропускането им от контролните органи. След като на контролния орган изначално е известен субекта на нарушение ,вкл. и неговото уведомление от 24.02.2021г. за неизпълнение, т.е субекта и нарушението, повече от несъстоятелни са процесуални действия от 18.03.2021г. и от 09.06.2021г с идентично съдържание , а те само потвърждават факта на вече узнато неизпълнение. Това обстоятелство сочи, че към 26.02.2021г.с оглед и отговора на Д“ИТ“ по молбата от 24.02.2021г., контролните органи са разполагали с категорична информация за неизпълнение на предписанията по  протокол изх. № ПР 2034429/19.01.2021 г. в указания срок. АУАН е съставен на 16.06.2021г.,в деня на съставянето на нов протокол, деклариращ факта на неизпълнение и при дадени нови предписания/ извън предмета на спора, с оглед на обема и предмета на проверката от 18.03.2021г./, който определено не би могъл да послужи за дата на установяване на нарушението и нарушителя, а и това не се твърди от АНО. Обосновката на контролния орган и АНО, че нарушителят/ а и нарушението/ са открити на 05.04.2021г. е неиздържана, с оглед на характера и съдържанието на обясненията и най-вече дефинирания по закон адресат на предписанията. След 26.02.2021г. административно-наказващият и контролен орган не е извършвал процесуални действия извън призовката от 18.03.2021г., касаеща уведомлението за нова проверка и не е събирал други доказателства, а и не е узнавал нищо съществено относно субекта на предписанията,респ.на вмененото нарушение.

В допълнение : Датата на съставяне на констативния протокол от последващата проверка/ 16.06.2021г./ или датата на писмените обяснения /05.04.2021г./  не е меродавна при определяне на момента, в който започва да тече давностния срок, доколкото както се посочи в случая административно-наказващият орган е разполагал с всички доказателства за изясняване на въпросите - има ли извършено деяние, извършено ли е то от наказаното лице, съставлява ли деянието нарушение и правната му квалификация още към 26.02.2021 г. Освен това, както беше изяснено по-горе, под "откриване" на нарушителя следва да се разбира не моментът, в който съответното длъжностно лице е пожелало (организирало се) да изгради своята субективна представа относно индивидуализиращите белези на нарушителя/ той по силата на закона е известен като адресат на предписанията/, а моментът, в който е било обективно възможно да се изгради тази субективна представа. Обратното би означавало, както се посочва в Тълкувателно решение № 4 от 29.03.2021 г. на ВАС по т. д. № 3/2019г., че предметът на доказване ще трябва да обхване субективните преживявания на едно длъжностно лице и че началото на един давностен срок ще зависи от свободното усмотрение на длъжностното лице, а именно – кога същото ще реши субективно да възприеме факта на нарушението и неговия извършител. Тук е мястото да се посочи явното несъответствие в писмения вид на субективните възприятия на актосъставителя: ако както сочи актосъставителя на 05.04.2021г. е установил нарушителя и нарушението, защо на 09.06.2021г. ще изисква допълнителни обяснения за неизпълнението. Коментираният давностен срок не може да бъде поставен в зависимост от подобни субективни състояния и решения. Той трябва да предпоставя само и единствено обективни данни/ мотивите на Тълкувателно решение № 4 от 29.03.2021 г. на ВАС по т. д. № 3/2019 г./.

В конкретния случай извършването на т.нар.допълнителна проверка не е била и необходима/ още повече ,че обхвата й е свързан и с други периоди/, че да се твърди, че именно в хода й е установен извършителя, още повече и нарушението.

Обобщено, по преценка на мнозинството на касационния състав, всички обстоятелства от значение за ангажиране на отговорността на нарушителя, са станали известни на контролния орган от деня, в който в Д“ИТ“ е постъпило писмото с вх. № 21015750 от 24.02.2021г. и последвалия отговор на 26.02.2021г.,съвпадащ с датата на нарушението и при известен негов субект,  т.е тогава компетентният орган вече е разполагал с данните, въз основа на които да установи нарушението и да идентифицира извършителя му. Т.е налице са били всички предпоставки, които да позволят да се направи извод относно съставомерните признаци на нарушението и неговия автор, като извършените допълнителни проверки не са допринесли за събиране на други доказателства за твърдяното нарушение и неговия автор. Следователно срокът за съставяне на акта за установяване на административно нарушение/ АУАН/ започва да тече при наличие на известен нарушител и при наличие на уведомление, съдържащо изявление за неизпълнение на предписанията и отговора от 26.02.2021г., съвпадащ с датата на нарушението и изтича на 26.05.2021г./ работен ден/, а АУАН е съставен на 16.06.2021г.

Считано от 26.02.2021г. длъжностното лице при ответника е разполагало с достатъчно време / 3 месеца/, за да състави АУАН. Неговото бездействие повече от три месеца от откриването на нарушението/ направеното признание/ и нарушителя  изключва отговорността на нарушителя и е пречка за съставяне на акта. Нещо повече с оглед на казуса при предварително известен извършител на адм.нарушение, нищо не налага изчисляването на давностните срокове чрез тяхно евентуални спиране. Неспазването на този срок представлява както съществено процесуално нарушение на административно-производствените правила, така и на материалния закон, а несъобразяването му от съда, който следва служебно да следи за спазването на давностните срокове се отразява на правилността на решението в степен, обуславяща неговата отмяна.

С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК  вр. чл.63д, ал.1 от ЗАНН в тежест на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, която има качеството на юридическо лице съгласно чл.2, ал.1 от Устройствения правилник на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ следва да бъдат присъдени претендираните разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300лв, платени по договор за правна защита и съдействие от 12.05.2021г. за касационната инстанция по приложен списък.

Така мотивиран и на основание чл.221, ал.2 от АПК вр. чл.63в от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ решение № 152/11.02.2022 г., постановено по АНД № 1778/2021 г. по описа на Районен съд – Русе, с което е потвърдено наказателно постановление № 18-001753/04.08.2021 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Русе, и вместо него постановява :

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 18-001753/04.08.2021 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Русе, с което на основание чл.415, ал.1 от КТ  на Производствено производителна кооперация „Надежда-Ряхово“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в с.Ряхово, общ.Сливо поле, обл.Русе, ул.“Искър“ № 1, представлявана от председателя С.Г.Г. е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500 лева

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, със седалище в гр.София, бул."Княз Александър Дондуков" № 3, представлявана от изпълнителния директор Елена Аврамова да заплати  на Производствено производителна кооперация „Надежда-Ряхово“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в с.Ряхово, общ.Сливо поле, обл.Русе, ул.“Искър“ № 1, представлявана от председателя С.Г.Г., сумата от 300 лева – адвокатско възнаграждение в касационното производство.

Решението е окончателно.

Решението  е подписано с особено мнение.

 

 

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                            

 

                                                                  /о.м./

 

 

                                            ЧЛЕНОВЕ:

 

 

 

 

 

                          ОСОБЕНО МНЕНИЕ:

 

Не споделям мнението на мнозинството, по приложението на чл.34, ал.1, изр.второ от ЗАНН, поради следните съображения:

Според т.1 от Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. на ВКС по тълк. д. № 1/2014 г., ОСНК и ОСС на Втора колегия на ВАС, сроковете по чл. 34 от ЗАНН са давностни, а не преклузивни, както неправилно поддържа касационния жалбоподател. Според т.2 от същото тълкувателно решение, разпоредбата на чл.11 от ЗАНН препраща към уредбата относно погасяване на наказателното преследване по давност в НК.

Съставът на нарушението по чл.415, ал.1 от КТ, за което на касатора е наложено административно наказание, се изразява в неизпълнение на принудителна административна мярка, приложена от контролен орган за спазване на трудовото законодателство. Безспорно е, че нарушението е формално, на просто извършване, защото съставът му не включва настъпването на определени общественоопасни последици, а е достатъчно самото извършване на деянието.

Ясно е също, че изпълнителното деяние се осъществява чрез бездействие – неизпълнение на задължение, произтичащо от индивидуален административен акт.

Считам, че за процесното нарушение началото на давностният срок по чл.34, ал.1, изр.второ от ЗАНН не е сложено на 26.02.2021 г., както поддържа и касатора.

         Съгласно задължителната съдебна практика (вж. мотивите на Тълкувателно решение № 4 от 29.03.2021 г. на ВАС по т. д. № 3/2019 г., ОСС, І и ІІ колегия и Тълкувателно решение № 48 от 28.XII.1981 г. по н. д. № 48/81 г., ОСНК) понятието „откриване на нарушителя“ по смисъла на чл.34, ал.2, изр.второ от ЗАНН, не е легално дефинирано в същия закон, но доктрината и съдебната практика безпротиворечиво приемат, че откриване има, когато компетентният орган разполага с данните, въз основа на които да установи нарушението и да идентифицира извършителя му. Това е моментът, в който необходимите за това материали и/или информация са налични в съответната администрация, защото от тогава фактически и юридически съществува възможност овластеният за това орган да определи субекта на нарушение, времето и мястото на извършването му, ведно със съществените му признаци от обективна и субективна страна по определен състав.

         Считам, че едва при извършването на последващата проверка контролните органи, компетентни да установяват извършването на нарушението по чл.415, ал.1 от КТ чрез съставянето на АУАН, са събрали данни за това, че дадените задължителни предписания за заплащане на трудово възнаграждение в пълен размер по отношение на конкретния работник действително не са били изпълнени, т.е. едва при извършената последваща проверка нарушителят е бил открит по смисъла на чл.34, ал.1, изр.второ от ЗАНН -  от този момент компетентният орган вече е разполагал с данните, въз основа на които да установи нарушението и да идентифицира извършителя му, в лицето на касатора.

В  протокола от извършената проверка с изх.№ 2109233/16.06.2021г. е записано, че на 05.04.2021 г., при извършване на проверка за спазване на трудовото законодателство по документи в сградата на Д ИТ – Русе, било установено, че работодателят не е изпълнил приложената принудителна административна мярка – задължително предписания № 43 по протокол с изх.№ ПР 2034429/19.01.2021 г., отнасящо се до: работодателят да изплати в пълен размер начисленото трудово възнаграждение председателя на кооперацията  за м.юни 2020г.

Следва да се приеме, че нарушението е било открито на посочената в протокола дата на извършването на проверката по документи, а именно на 05.04.2021 г. АУАН е издаден на 16.06.2021 г., поради което считам, че към датата на неговото издаване регламентираният в чл.34, ал.1, изр.второ от ЗАНН тримесечен давностен срок, считано от датата на откриване на нарушителя – 05.04.2021 г., не е бил изтекъл.

Отделно не споделям становището на мнозинството относно характера на нарушението, като го считам за продължено.

         Безспорно е, че нарушението е формално, на просто извършване, защото съставът му не включва настъпването на определени общественоопасни последици, а е достатъчно самото извършване на деянието. Ясно е също, че изпълнителното деяние се осъществява чрез бездействие – неизпълнение на задължение, произтичащо от индивидуален административен акт. Самият срок за изпълнение на принудителната административна мярка обаче не е елемент от обективната страна на състава на нарушението по чл.415, ал.1 от КТ (за разлика, например, от престъплението по чл.293а от НК, за което ВКС приема, че не е продължено – вж. решение № 265/27.05.2009 г. по н.д. № 239 по описа за 2009 г. на ВКС, I н.о. и сходно на престъплението по чл.183, ал.1 от НК, съставът на което също не включва срок, в който задължението за издръжка да не е било изпълнено и в константната съдебна практика безпротиворечиво се приема, че то е продължено – вж. решение № 300 от 29.V.1992 г. на ВС по н. д. № 240/92 г., I н. о., решение № 424/22.12.2014 г. по н.д. № 1345/2014 г. по описа на ВКС, I н.о.). Срокът за изпълнение на принудителната административна мярка стои вън от състава на нарушението като бездействието на работодателя е въздигнато в нарушение едва след изтичането му.  Следователно нарушението по чл.415, ал.1 от КТ е от категорията на продължените - бездействието на работодателя създава едно трайно, непрекъснато противоправно състояние, чието начало се слага от деня, следващ изтичането на предписания с административния акт срок за неговото изпълнение и продължава до неговото прекратяване чрез изпълнение на така приложената принудителна административна мярка. При продължените нарушения, на основание чл.80, ал.3 от НК вр.чл.11 от ЗАНН, тримесечният давностен срок по чл.34, ал.1, изр.второ от ЗАНН, в приложимата редакция на този текст, тече от прекратяването на нарушението, т.е. от изпълнението на даденото задължително предписание.

 

                                                                                  СЪДИЯ В.: