Решение по дело №14/2022 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 47
Дата: 31 май 2022 г. (в сила от 20 юни 2022 г.)
Съдия: Тихомир Колев Колев
Дело: 20225540200014
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 47
гр. Чирпан, 31.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ II, в публично заседание на
тридесети май през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Тихомир К. Колев
при участието на секретаря Мария Ст. Халачева
като разгледа докладваното от Тихомир К. Колев Административно
наказателно дело № 20225540200014 по описа за 2022 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалбата на ЕРДЖ. С. ДЖ., ЕГН
**********, с адрес: гр. .................,чрез адв. С.С. АК ....., със съдебен адрес гр. .............,
против НП № 21 - 1228- 002804/ 01. 09. 2021г., издадено от Бончо Костадинов Славов на
длъжност Началник Сектор към ОДМВР Стара Загора, с-р Пътна Полиция Стара Загора
упълномощен с Заповед №81213-515/14.05.2018г. на Министъра на МВР с което му е
наложено административно наказание по чл. 175 ал.3, пр.1 от ЗДвП – глоба в размер на
200.00лв.и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.
Жалбоподателят останал недоволен от така издаденото НП и моли да бъде
отменено изцяло, като неправилно, необосновано и незаконосъобразно.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител в съдебно
заседание, но взема писмено становище, че НП е законосъобразно, правилно и обосновано,
като не са налице посочените в жалбата пороци на акта.
В случай, че се претендират разноски за процесуално представителство на
оправомощен адвокат прави възражение за прекомерност и моли съдът да присъди разноски
в минимален размер. Моли, да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в полза на
ОДМВР Ст.Загора.
Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства,
преценени по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическа
обстановка:
Жалбата е допустима и разгледана по същество основателна, поради следното:
Видно от представените по делото писмени доказателства се установява, че
жалбата е подадена в срок / виж разписка към НП /.
Установи се по делото, че с НП № 21 - 1228- 002804/ 01. 09. 2021г., издадено от
Бончо Костадинов Славов на длъжност Началник Сектор към ОДМВР Стара Загора, с-р
Пътна Полиция Стара Загора упълномощен с Заповед №81213-515/14.05.2018г. на
Министъра на МВР, е наложено на жалбоподателя административно наказание по чл. 175
ал.3, пр.1 от ЗДвП – глоба в размер на 200.00лв.и лишаване от право да управлява МПС за
1
срок от 6 месеца, затова че: “ на 26.02.2021 г. в 16.50ч. По път II-66 в с.Плодовитово
общ.Бр.Даскалови, до Стоково тържище в посока изток управлява т.а. ФОРД с рег. №
.........., собственост на .........,като при извършената проверка е установено, че МПС е със
служебно прекратена регистрация на 22.02.2021 г. на осн.чл.143 ал.10 от ЗДВП-служебно
се прекратява регистрацията на пътни превозни средства, със служебно отразяване в
АИС КАТ-регистрация, за които е получено уведомление от гаранционния фонд по чл.574
ал.11 от Кодекса за застраховането, за което лицето ЕРДЖ. С. ДЖ. не е уведомено, по
случая е съставен АУАН серия GA №...... г. и е образувана преписка рег.№1228 ЗМ-
179/21г.по описа на сектор "Пътна полиция" при ОДМВР Стара Загора, която е
докладвана в Районна прокуратура гр.Стара Загора,Териториално отделение-Чирпан, На
29.07.2021 г. в сектор "Пътна полиция" при ОДМВР Стара Загора е постъпило
постановление за отказ да се образува наказателно производство №6661/29.07.2021 г. по
описа на Районна прокуратура гр.Стара Загора, Териториално отделение-Чирпан с мнение
за налагане на административно наказание по чл.175 ал.3 от ЗДВП, за
административните нарушения не се изисква пряк умисъл,достатъчно е да са извършени
непредпазливо, като в конкретния случай се касае за непредпазливо деяние, доколкото не са
събрани доказателства,че водачът е знаел, че регистрацията на МПС е прекратена, но е
могъл да разбере това преди да поеме управлението на МПС, имайки предвид,че МПС не е
имало валидна застраховка "Гражданска отговорност“, а съгласно чл.100 ал.1 ТЗ от ЗДВП
всеки водач е длъжен да носи документ за сключена задължителна застраховка
"Гражданска отговорност“ на автомобилистите за МПС, което управлява и за тегленото
от него ремарке, деянието не е маловажен случай по чл.28 от ЗАНН, при
индивидуализиране на наказанието е съобразен чл.27 ал.2 от ЗАНН, е извършил: 1)
управлява МПС, което не е регистрирано по надлежният ред, с което виновно е нарушил
чл.140 ал. 1 от ЗДВП
Това НП е постановено на основание чл.36, ал.2 от ЗАНН във връзка с
Постановление за отказ да се образува наказателно производство№ 666/ 29.07.2021 г. по
описа на РП Стара Загора ТО Чирпан.
При съвкупната преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът
намира, че наказателно постановление е незаконосъобразно.
От събраните по делото доказателства се установява, че на 22.02.2021 година,
регистрацията на моторно превозно средства – т.а. ФОРД с рег. № .........., собственост на
........., била прекратена на основание чл. 143, ал. 10 от Закона за движението по пътищата –
след получено уведомление в сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора, от
"Гаранционен фонд", че автомобила е без надлежно сключена и валидна застраховка
"Гражданска отговорност". Уведомление за собственика не е било изпратено от страна
сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора, като не се представиха данни дали
въобще е изпращано, и съответно дали е получавано. Следователно съдът приема, че не е
налице уведомяване на собственика. Четири дни след служебно прекратената регистрация
на 26.02.2021 г. жалбоподателят Д. управлявал въпросното моторно превозно средство, като
е била спряна за проверка от органите на реда. Към момента на проверката нито той, нито
собственика на въпросното МПСД не са знаели, че управляваното моторно превозно
средство е с прекратена регистрация – не е бил уведомен по надлежен начин относно това
обстоятелство собственикът на МПС.
Съгласно разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП по пътищата, отворени за
обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това
2
места. За управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред или е
регистрирано, но без табели с регистрационен номер, в нормата на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП е
предвидено, че съответния водач се наказва с лишаване от право да управлява моторно
превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. Ангажирането на
административнонаказателната отговорност по посочената санкционна норма изисква
нарушителят да е действал умишлено, респективно да е управлявал съответното МПС със
съзнанието, че същото е без регистрация, включително и служебно прекратена такава или,
че пътното средство е регистрирано, но е без поставени регистрационни табели. В тази
връзка релевантно за настоящия случай е обстоятелството, дали на 26.02.2021 година,
жалбоподателя е управлявал лекия автомобил, описан в санкционния акт, знаейки, че
автомобила е със служебно прекратена регистрация. По делото не се спори, че е налице
служебно прекратяване на регистрацията на лекия автомобил на основание чл. 143, ал. 10 от
ЗДвП. По силата на посочената разпоредба служебно се прекратява регистрацията на пътни
превозни средства, за които е получено уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал.
11 от Кодекса за застраховането и се уведомява собственикът на пътното превозно средство,
т. е. законодателят е въвел нормативно задължение за компетентния орган, при служебно
прекратяване на регистрацията на това основание, да уведоми собственика на ППС. В
разглеждания случай уведомяване на собственика на процесното МПС след прекратяването
на регистрацията на автомобила не е извършено. Това изрично е упоменато, както в
обжалваното НП,така също и в постановлението на наблюдаващия прокурор. Следователно
към момента на проверката, за жалбоподателят липсва надлежно уведомяване.
Неуведомяването за прекратената регистрация, към момента на проверката, в случая са
попречили на жалбоподателят да осъзнае общественоопасния характер на извършеното от
него действие по управление на автомобил с прекратена регистрация и да предвиди или да
допусне настъпването на общественоопасните му последици. Отсъствието на умисъл като
част от състава на нарушението по чл. 175, ал. 3 от ЗДвП прави деянието, извършено от
жалбоподателя несъставомерно поради липса на субективният елемент на визираното
нарушение, тъй деецът не е знаел, че регистрацията на автомобила е прекратена служебно и
поради това не е знаел и че не следва да го управлява по пътищата, отворени за обществено
ползване. Абсурдно е изложеното в обстоятелствената част на наказателното постановление,
че това деяние може да бъде извършено при форма на вината – непредпазливост. Съгласно
нормата на чл. 7, ал. 1 от ЗАНН, деянието обявено за административно нарушение е виновно
само когато е извършено умишлено или непредпазливо, като ал. 2 от същия член посочва
непредпазливите деяния се наказват само в изрично предвидените в закона случаи. В
разглеждания случай описаното деяние може да се приеме, че е извършено само когато е
умишлено, но не и при форма на вината непредпазливост.
При така установеното въззивната инстанция намира, че макар от обективна страна
да са налице елементите от състава на нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, то липсват
каквито и да било доказателства за това, деянието да е осъществено виновно. Наличието на
постановление на Районна прокуратура – Стара Загора ТО Чирпан за отказ за образуване на
наказателно производство и изпращането му на административнонаказващия орган не сочи
3
за обратното. Това е така, защото наказващият орган следва сам да изгради свободното си
убеждение по фактите, съставомерността на деянието и приложимия закон, а не да се
основава на констатациите, съдържащи се в постановлението на прокурора. Последното, за
разлика от определенията, решенията и присъдата на съда, не се ползва със сила на
присъденото нещо, още повече, че в конкретното постановление е посочено, че преписката
се изпраща за преценка за реализиране на административнонаказателна отговорност по
отношение на нарушителя. Нещо повече там също е посочено изрично, че нито собственика,
нито жалбоподателят са знаели за прекратената регистрация към момента на проверката,
поради неизпълнение на законовите задължения от страна на сектор "Пътна полиция" при
ОД на МВР Стара Загора. В тази смисъл Решение № 116 от 18.06.2020 година постановено
по к. а. н. дело № 77.2.0202 година по описа на Административен съд град Стара Загора и
Решение № 82 от 13.04.2020 година постановено по к. а. н. дело № 53.2.0202 година по
описа на Административен съд град Стара Загора.
Предвид гореизложеното съдът намира, че обжалваното наказателно
постановление се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.
По разноските.
Съгласно изхода от производството и с оглед разпоредбата на чл. 63д, ал. 1 ЗАНН,
препращаща към тази на чл. 143, ал. 1 от АПК, която гласи, че когато съдът отмени
обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт,
държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако
подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения
акт или отказ. Съгласно т. 6 от допълнителните разпоредби на АПК "поемане на разноски от
административен орган" означава поемане на разноските от юридическото лице, в
структурата на което е административният орган. Следователно в случая разноските- за
адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева, следва да бъдат възложени върху ОДМВР
гр. Стара Загора. Съдът счита, че заплатените от жалбоподателя разноски не са прекомерни
по см. на чл. 63д, ал.4 от ЗАНН. В случая не може да се приеме, че е налице ниска
действителна правна и фактическа сложност на делото, която да обуслови намаляне на
направените разноски за процесуално представителство, а и същите са заплатени в
минимален размер.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал.1, пр.1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 21 - 1228- 002804/ 01. 09. 2021г., издадено от Бончо Костадинов
Славов на длъжност Началник Сектор към ОДМВР Стара Загора, с-р Пътна Полиция Стара
Загора упълномощен с Заповед №81213-515/14.05.2018г. на Министъра на МВР, с който на
ЕРДЖ. С. ДЖ., ЕГН **********, с адрес: гр. .................,чрез адв. С.С. АК ....., със съдебен
адрес гр. ............., му е наложено административно наказание по чл. 175 ал.3, пр.1 от ЗДвП
глоба в размер на 200.00лв.и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, като
незаконосъобразен.
ОСЪЖДА ОДМВР Стара Загора да заплати на ЕРДЖ. С. ДЖ., ЕГН **********, с
адрес: гр. .................,чрез адв. С.С. АК ....., със съдебен адрес гр. ............., направените по
делото разноски в размер на 300, 00 лв.-адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен
съд – Стара Загора в 14-дневен срок получаване на съобщението до страните.
4
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
5