Р
Е Ш Е Н И Е
Номер
...............2020г.
гр.
Варна
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Варненски
районен съд, XXXVI – ти състав
На тридесет и
първи октомври две хиляди и деветнадесета година
В
публично заседание
Районен съдия: Теодора Шишкова
Секретар:
Неше Реджепова
като разгледа
докладваното от съдията
а.н.д. № 3487 по описа за 2019
година, установи следното:
Производството е по реда
на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „Петмар-2018“ ЕООД, против Наказателно Постановление №100005 /
03.07.2019г. на Зам.Кмета на Община Варна, с което на
„Петмар-2018“ ЕООД е наложена “глоба" в размер на 1 400 лева
за нарушение на разпоредбата на чл.58, т.3 от НУО на територията на
Община-Варна .
С жалбата се навеждат доводи за
това, че в хода на производството са допуснати съществени нарушения, изразяващи
се в това, че реално не било установено по никакъв начин, че биоразградими отпадъци били изхвърляни в контейнерите за
общ битов отпадък. Установено било, че кухненските отпадъци се събирали в три
отделни съда, като за извозването им бил сключен договор за събиране и
извозване на отпадъци с „Технокар“ ЕООД, като не били
събрани доказателства, че такова извозване реално не е било осъществявано.
Наред с това се твърди, че нарушението не е описано пълно, точно и конкретно,
като не са били описани и обстоятелствата свързани с неговото извършване, по
време на проверката не е присъствало и упълномощено от дружеството лице. Наред
с това не ставало ясно дали санкционирано е дружеството или неговия управител.
Поради тези и други съображения се иска отмяна на постановлението.
В съдебно заседание, въззивната страна ,редовно призована, представлява се от надлежно упълномощен
процесуален представител, който поддържа жалбата на посочените в нея основания.
Въззиваемата страна, редовно призована, представлява се от надлежно упълномощен
процесуален представител, който оспорва жалбата и счита, че постановлението е
правилно, обосновано и законосъобразно и моли да бъде потвърдено.
След преценка на доводите на въззивника и становището на въззиваемата
страна, с оглед събраните доказателства по делото, съдът прие за установено от
фактическа страна следното:
На 04.01.2019г., около 15.40 часа в гостилница „Нептун",
стопанисвана от „П.– 2.“ ЕООД, *** била извършена
проверка от страна на служители на Община
Варна сред които и св. В.К. във връзка с подадени сигнали за изхвърляне на
отпадъци в контейнерите за битова смет.
В
хода на проверката било установено, че в хранителния блок биоразградимите
отпадъци се събирали на три места.
От лицето установено в обекта –
готвачката били поискани документи по- конкретно договор с лицензирата
фирма, която да ги извозва и да извърши последващо
третиране и документи /фактури и стокови разписки/, доказващи дейността по
изпълнение на договора. Били помолени да изчакат да дойде отговорника г-жа Е.,
която ще представи всички документи, както и ще запознае провевряващите
реда и организацията за разделното събиране на хранителните отпадъци.
След
като дошла г-жа Е. бил представен
договор с „Технокар“ ЕООД, за извозване на биоразградимите отпадъци, но когато й били поискани
фактури, стокови разписки, финансови и складови документи, че ги приема
лицензираната фирма „Технокар“, тя отговорила, че
една част от продуктите се вземат за изхранване на прасета, а другата част се
изхвърлят в контейнерите за битова смет.
Представени
били и две заповеди, Заповед №6/21.09.2018 год. и Заповед №8/21.09.2018 год.,
където г-жа Е. е определена за отговорник за изхвърляне на отпадъците и
хигиенното състояние в заведението, като тя обяснила, че изхвърля отпадъците в
контейнерите тип бобър за битови отпадъци.
Било
прието, че посочените обстоятелства
представляват нарушение на „Наредбата за управление на отпадъците на
територията на Община Варна" и по-конкретно на чл. 58, т. 3, за което била наложена „глоба ” в размер на 1 400 лв. В
постановлението било посочено, че депозираните възражения не са били
уважени .
В
хода на съдебното следствие като свидетел бе разпитан В.К. – актосъставител,
чиито показания съдът кредитира.
Гореописаната фактическа обстановка
се установява от събраните по делото доказателства по административно
наказателната преписка, събраните в хода на съдебното производство гласни и
писмени доказателства, които са последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви и анализирани в съвкупност не налагат
различни изводи.
При така установената по делото фактическа
обстановка и въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна
проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността
му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание,
съдът прави следните правни изводи:
Въззивната жалба е депозирана в законния срок и от
легитимен субект, поради което е процесуално допустима.
Наказателното
постановление № 100005 / 03.07.2019г. е издадено от компетентен орган -
Заместник кмета на Община Варна и в шестмесечния преклузивен
срок.В него е посочено мястото на извършване на нарушението, а именно гостилница
„Нептун", стопанисвана от „П.– 2.“ ЕООД, ***.
Съдът намира обаче, че в хода на административно – наказателното
производство са били допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
Съгласно
разпоредбата на чл. 58, т. 3 от Наредба за управление на отпадъците на
територията на Община Варна се забранява изхвърлянето на биоотпадъци
в съдовете за събиране на смесени битови отпадъци при наличие на изградени
системи за разделно събиране на биоотпадъци.
В
чл. 53, ал. 1 от Наредбата е посочено, че хранителните и кухненски биоотпадъци от лицата, при чиято дейност се образуват битови
биоотпадъци и са обхванати от общинската система за
разделно събиране на биоотпадъци по чл. 51 от
Наредбата, се събират разделно, при източника на образуване.
В
ал. 5 от същата разпоредба е посочено, че системата по ал. 1 се въвежда със
заповед на кмета на общината, като в нея се включват заведения за обществено
хранене, търговски обекти, всички училища, детски градини, пазари, хотели,
лечебни заведения и други обекти на територията на общината, при дейността на
които се образуват хранителни и кухненски биоотпадъци.
Съдът
намира, че при издаването на наказателното постановление е допуснато съществено
нарушение на процесуалните правила и по-конкретно на чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН,
доколкото не са посочени всички съставомерни
обстоятелства.
Пълното,
точно и ясно описание на нарушението чрез посочване на всички обстоятелствата,
при които същото е извършено, освен, че е задължителен реквизит на АУАН и НП,
същото индивидуализира пряко нарушението като такова.
Непосочването
на обстоятелствата, при които е извършено нарушението, по ясен и категоричен
начин винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като
пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя.
Посоченото
нарушение на процесуалните правила ограничава възможността санкционираното
дружество да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинено.
На
следващо място това нарушение лишава съда от възможността да прецени в
съответствие с материалния закон има ли извършено нарушение, правилно ли са
квалифицирано същото и правилно ли е приложена санкционната норма.
В
конкретния случай административнонаказващият орган не
е посочил в наказателното постановление дали на територията на Община Варна е
изградена общинска система за разделно събиране на биоотпадъци
по чл. 51 от Наредбата, респективно коя е заповедта на кмета на общината, с
която системата е въведена. Посочването на тези обстоятелства е необходимо за
извършването на преценка дали е възникнало задължение за въззивното
дружество за разделно събиране на биоразградими
отпадъци, респективно дали е налице административно нарушение.
Посочената
празнота не може да бъде преодоляна със събирането на доказателства, доколкото
е недопустимо едва в съдебната фаза на санкцонираното
дружество да бъдат вменени нови съставомерни факти.
На следващо място, разпоредбата на чл.86 ал.1 т.1 от НУО, на основание
на която на „Петмар-2018“ ЕООД е наложена санкция, предвижда наказание за
юридическо лице, което изхвърля неопасни отпадъци на неразрешени за това места
и/ или нарушава разпоредбите за събиране, транспорт и депониране на битови или
строителни отпадъци.При съпоставка на предвидените за наказуеми изпълнителни
деяния с направеното описание на нарушението в акта и постановлението обаче не
става ясно за какво точно е наложено наказанието- за това, че са изхвърлени
отпадъци на неразрешени места по смисъла на чл.58 т.3 от НУО, каквито факти
липсват в акта, или за това, че са нарушени разпоредбите за събиране ,
транспорт и депониране на битови отпадъци, които пък не са посочени в
постановлението.
Наред
с това доколкото на дружеството е наложено наказание „глоба“, то за съда остава
непонятно дали волята на АНО е
била да санкционира дружеството или неговия управител , както и за какво
конкретно нарушение.
Поради изложеното до тук съдът намира, че в хода на производството са
били допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които препятстват
възможността да се установи какво нарушение се твърди, че е допуснато от страна
на „Петмар-2018“ ЕООД.
С
оглед на това наказателното постановление се явява неправилно и
незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.
Воден от горното и на основание
чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно
Постановление №100005 / 03.07.2019г. на Зам.Кмета на Община Варна, с което на
„Петмар-2018“ ЕООД е наложена
“глоба" в размер на 1 400 лева за нарушение на разпоредбата на чл.58, т.3
от НУО на територията на Община-Варна.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Варна на
основанията, по реда на глава 12 от АПК в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: