Решение по дело №27/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 52
Дата: 26 април 2021 г. (в сила от 26 април 2021 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20217280700027
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№52/26.4.2021г. 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЯМБОЛ, ВТОРИ КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ

на петнадесети април 2021 год.

в публично съдебно заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :   ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

ЧЛЕНОВЕ :             ВАНЯ СТОЯНОВА

                                 ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

 

                                                                                                                                                                       

Секретар   Ст.Панайотова

Прокурор   Ж.Илиев

като разгледа докладваното от  съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

КАНД №27 по описа за 2021 г.

За да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на „Строителна компания - А.“ ЕООД, гр. Ямбол с ЕИК *****, против Решение № 260123/02.12.2020г. на Районен съд – Ямбол, постановено по АНД № 399 / 2020г. по описа на съда. Със съдебния акт е потвърдено Наказателно постановление № Я-4-ДНСК-14 от 05.03.2020г. на Заместник - началник на ДНСК, с което на основание чл. 237, ал. 1, т. 6, пр. 1 във вр. с чл. 239, ал. 1, т. 2 и чл. 222, ал. 1, т. 15 от ЗУТ на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 30 000 /тридесет хиляди/ лева за нарушение на чл. 142, ал. 5, т. 1 и т. 2 от ЗУТ.Счита се, че при постановяване на акта си, съдът не е съобразил по отделно и в тяхната съвкупност всички доказателства по делото и изложените от страните фактически и правни доводи, вследствие на което е формирал изводите си при неправилно установена фактическа и правна обстановка, което е довело и до неправилно приложение на закона.В конкретният случай, отговорността на касатора е ангажирана на основание чл. 237, ал. 1, т. 6, предл. 1 от ЗУТ, за твърдяно нарушение на чл. 142, ал. 5, т. 1 и т. 2 от същия закон. „Строителна компания - А.“ ЕООД, гр. Ямбол е извършило предварителна оценка за съответствие на идеен инвестиционен проект. ЗУТ разграничава няколко отделни „фази“ на инвестиционното проектиране, хронологично - идейна, техническа и работна В цитирания констативен протокол /стр. 1/ към АУАН също изрично е отбелязано, че предварителната оценка за съответствие е извършена по отношение на инвестиционен проект във фаза „идеен проект“. Това се удостоверява и от обстоятелството, че разрешението за строеж е издадено и на основание чл. 142, ал. 2 от ЗУТ, т.е. въз основа на одобрен идеен инвестиционен проект, за който е извършена предварителна оценка за съответствие по смисъла на закона. Съгласно чл. 141, ал. 1 от ЗУТ - идейният инвестиционен проект подлежи на съгласуване от главния архитект на общината въз основа на предварителна оценка за съответствие по чл. 142, ал. 2, а не по чл. 142, ал. 5 от същия закон. Същевременно и в чл. 142, ал. 2 изр. трето от ЗУТ е отбелязано, че следващите фази на проектиране /т.е. тези след идейната фаза, а именно - техническа и работна/ се одобряват в хода на строителството преди извършване на съответните СМР и подлежат на оценка вече съгласно изискванията на ал. 5. Следователно, след като в случая от дружеството е извършена предварителна оценка за съответствие на инвестиционен проект в идейна фаза, то оценката трябва да отговаря по обем и съдържание на изискванията по чл. 142, ал. 2, а не на тези по ал. 5. Т.е. дори и да има нарушение - то това би било на чл. 142, ал. 2, а не на ал. 5 от ЗУТ. Същевременно обаче, посочения като осъществен състав - чл. 237, ал. 1, т. 6 предл. 1 от ЗУТ, визира ангажиране на отговорност само и единствено за нарушение на изискванията на чл. 142, ал. 5, но не и на тези по ал.2. В чл. 142, ал. 2 изр. последно от ЗУТ, обаче е указано, че задължително подлежат на оценка съгласно изискванията на чл. 142, ал. 5 от ЗУТ, само следващите фази на проектиране, които се одобряват в хода на строителството преди извършване на строително монтажните работи. Видно от гореизложените мотиви, съществува разлика между идеен инвестиционен проект и последващите фази - технически и работен проект. От тук следва и другата разлика, изразяваща се в самата оценка за съответствие на идейния инвестиционен проект и обхвата й, в сравнение с последващите фази. Първоинстанционния съд не е разгледал и обсъдил и другото заявено още в жалбата до РС възражение за незаконосъобразност на НП, поради нарушение на чл. 18 от ЗАНН. От една страна се сочи, че одобрения инвестиционен проект на „Многофамилна жилищна сграда с магазини“ в УПИ П-1298, кв. 17 по плана на гр. Ямбол за който е извършена предварителна оценка за съответствие, е в несъответствие с предвижданията на РУП за този имот, което обосновавало нарушение на чл. 142, ал. 5, т. 1 от ЗУТ. А от друга страна се сочи, че така одобрен инвестиционен проект за който е извършена предварителна оценка за съответствие, води и до нарушаване на правилата и нормативите по устройство на територията регламентирани с чл. 82, ал. 2 от Наредба № 7/2003г. за ПНУОВТУЗ, което пък обосновавало нарушение на чл. 142, ал. 5, т. 2 от ЗУТ. Следователно, АНО е посочил две отделни административни нарушения, като всяко от тях е самостоятелно и поотделно описано. Независимо от това АНО ги е квалифицирал, като едно нарушение, за което на дружеството е наложено едно административно наказание. С това си действие същия е допуснал нарушение на чл. 18 от ЗАНН. Налагането на едно наказание за няколко отделни твърдени нарушения прави неясна волята на наказващия орган. Съдебната практика по аналогични казуси е трайна и константна. Оспорва се като неправилна и констатацията за несъответствие на одобрените проекти за обекта с предвижданията на РУП за имота на сградата в УПИ II-1298, кв. 17, одобрен със заповед № ТУ02/0106 от 10.10.2008г. на Кмета на община Ямбол и оттам за незаконосъобразност на извършената предварителна оценка. Предвижданията на гореописания РУП, респективно действащия ПУП - ПРЗ са приложени с построяването на сградата по смисъла на § 22, ал.1, т.2 от ЗР на ЗУТ. В този смисъл в самия констативен протокол от 19.11.2019г. изрично е отбелязано, че сградата, за която се отнася одобрената проектна документация и е издадено разрешението за строеж, е извършена вече в „груб строеж“. Одобреният проект не излиза от параметрите на построената сграда по отношение на хоризонтални и вертикални размери и е изцяло в съответствие с приложените ПУП и РУП за имота. Поради изложеното се иска отмяна на първоинстанционно решение и съдът да постанови акт по съществото на спора  като отмени изцяло наказателното постановление.

В съдебно заседание касаторът  „Строителна компания - А.“ ЕООД, гр. Ямбол се представлява от  адв.С., който поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Посочва, че с оглед изменението на чл. 237, ал.1 т.6 от ЗУТ, към настоящия момент, размера на  имуществените санкции е намален от 5 до 50 000 лв., вместо досегашните от 30 до 150 000 лева, което се явява по благоприятния закон в хода на настоящото съдебно производство. Претендира  направените по делото разноски.

Ответникът по касацията ДИРЕКЦИЯ ЗА НАЦИОНАЛЕН СТРОИТЕЛЕН КОНТРОЛ-СОФИЯ, се представлява от М. В.-експерт с юридическа правоспособност, която оспорва жалбата. Счита, че решението на РС  е правилно и законосъобразно. В производството пред РС по безспорен начин е установено извършеното административно нарушение на разпоредбите на ЗУТ. Касаторът е действал в качеството на лице консултант,  изготвило комплексен доклад , за което е лицензирано от Началника на ДНСК за извършване на дейностите по чл.166, ал.1, т.1 от ЗУТ, без необходимата оценка за съответствие на инвестиционните проекти с предвижданията на ПУП. Въз основа на така изготвения формален доклад от касатора,  е постигната крайната цел на закона, а именно издаване на строително разрешение от Главния архитект. НП е издадено в съответствие с разпоредбите на ЗУТ, действали преди изменението. Моли в този смисъл да се постанови съдебен акт, като се остави в сила  решението на ЯРС. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Участващият по делото прокурор от ЯОП счита, че решението на ЯРС е  законосъобразно и обосновано. Споделя изцяло фактическите  и правни аргументи, изложени към мотивите на решението, поради което моли  да се остави същото в сила, а касационната жалба без уважение.

Като взе предвид становищата на страните и извърши проверка за наличието на отменителни основания досежно обжалваното съдебно решение, съдът намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване.

Разгледана по същество е основателна.

С обжалваното решение ЯРС е потвърдил Наказателно постановление № Я-4-ДНСК-14/05.03.2020 г., издадено от заместник-началника на Дирекция за национален строителен контрол /ДНСК/ гр.***, бул.„***” № 47, с което на основание чл.237, ал.1, т.6, пр.1 във вр. с чл.239, ал.1, т.2 и чл.222, ал.1, т.15 от ЗУТ на „Строителна компания - А.” ЕООД, гр.Ямбол, ЕИК: ****, със седалище и адрес на управление в гр.Ямбол, ж.к.„***, представлявано от управителя А.К.К.-Ч.е наложена имуществена санкция в размер на 30000 /тридесет хиляди/ лева за нарушение на чл.142, ал.5, т.1 и т.2 от ЗУТ. Съобразно изхода на спора „Строителна компания - А.” ЕООД, гр.Ямбол, е осъдена да заплати на Дирекция за национален строителен контрол гр.София сума в размер на 300 /триста/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Съдебният акт е постановен при неправилно приложение на закона.Административно-наказателната отговорност на касатора „Строителна компания - А.” ЕООД, е ангажираната за това, че в качеството си на консултант по смисъла на чл.166, ал.1, т.1 от Закона за устройството на територията /ЗУТ/, притежаващо удостоверение № РК-0482/01.06.2015 г., издадено от началника на ДНСК, е изготвило комплексен доклад за оценка на съответствието на инвестиционен проект с основните изисквания към строежите на строеж: „Многофамилна жилищна сграда с магазини“ със ЗП = 147 кв.м и РЗП = 1079 кв.м. в урегулиран поземлен имот /УПИ/ II-1298, кв.17 по плана на гр. Ямбол, в нарушение на чл.142, ал.5, т.1 и т.2 от ЗУТ, а именно: без оценка съответствието на проекта с предвижданията на подробния устройствен план /ПУП/ и с правилата и нормативите по устройство на територията.Споделят се доводите на касатора за несъставомерност на нарушението предвид факта, че комплексен доклад е изготвен досежно идеен проект.Текстът на чл. 237, ал. 1, т. 6, предл. 1 от ЗУТ, въз основа на който е наложено административно наказание на касатора въздига като административно нарушение единствено извършването на оценка за съответствие на инвестиционния проект в нарушение на изискванията на чл. 142, ал. 5 от същия закон, т.е. оценка в следващите фази на проектиране и одобряване в хода на строителството (технически и работен), но не и във фазата на съгласуване и одобряване на идейния инвестиционен проект, за който е изготвен процесният комплексен доклад. Нормата не може да бъде тълкувана разширително и съдът приема, че същата е приложима само и единствено по отношение на инвестиционни проекти във фази, за които се изисква императивно оценка за съответствие в разширения обхват по чл. 142, ал. 5 от ЗУТ.

Основателно е и възражението за това, че в АУАН и в НП са описани две отделни нарушения по чл.142, ал.5, т.1 и т.2 от ЗУТ – в обхвата на оценката не е включена преценка за съответствие с предвижданията на ПУП и преценка за съответствие с правилата и нормативите по устройство на територията. Налагането на едно наказание (имуществена санкция) е в нарушение на правилото на чл.18 от ЗАНН - когато с едно деяние са извършени няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. В конкретния случай отговорността на касатора е ангажирана за две отделни нарушения, за които несъответно на нормативното изискване е наложено едно административно наказание. Този недостатък е съществен, не може да бъде преодолян в съдебната фаза на обжалване и обуславя отмяна на наказателното постановление на това самостоятелно правно основание.

Изложеното обосновава незаконосъобразност на Наказателно постановление № Я-4-ДНСК-14/05.03.2020 г., издадено от заместник-началника на Дирекция за национален строителен контрол /ДНСК/ гр.***, бул.„***” № 47, с което на основание чл.237, ал.1, т.6, пр.1 във вр. с чл.239, ал.1, т.2 и чл.222, ал.1, т.15 от ЗУТ на „Строителна компания - А.” ЕООД, гр.Ямбол, ЕИК: ****, със седалище и адрес на управление в гр.Ямбол, ж.к.„***, представлявано от управителя А.К.К.-Ч.е наложена имуществена санкция в размер на 30000 /тридесет хиляди/ лева за нарушение на чл.142, ал.5, т.1 и т.2 от ЗУТ, без да е необходимо да се обсъждат останалите две възражения на касатора за неправилна констатация на съда за несъответствие на одобрените проекти за обекта с предвижданията на РУП за имота и за последвалата по-блогоприятна законова промяна в санкционната норма на чл.237, ал.1, т.6 от ЗУТ. Съдебният акт и потвърденото с него НП следва да се отменят като при този изход на спора се следват  разноските, направени от касатора за заплатен адвокатски хонорар – 1500лв. пред първата и 750лв. пред касационната инстанция, общо в размер на 2250лв.

 

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ Решение № 260123/02.12.2020г. на Районен съд – Ямбол, постановено по АНД № 399 / 2020г.

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № Я-4-ДНСК-14/05.03.2020 г., издадено от заместник-началника на Дирекция за национален строителен контрол /ДНСК/ гр.**** бул.„****” № 47, с което на основание чл.237, ал.1, т.6, пр.1 във вр. с чл.239, ал.1, т.2 и чл.222, ал.1, т.15 от ЗУТ на „Строителна компания - А.” ЕООД, гр.Ямбол, ЕИК: *****, е наложена имуществена санкция в размер на 30000 /тридесет хиляди/ лева.

ОСЪЖДА Дирекция за национален строителен контрол гр.***, бул.„****” № 47, да заплати на „Строителна компания - А.” ЕООД, гр.Ямбол, ЕИК: ****, разноски за двете съдебни инстанции общо в размер на 2250(две хиляди двеста и петдесет) лева.

Решението е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/не се чете               ЧЛЕНОВЕ: 1./п/не се чете

 

 

                                                                                2./п/не се чете