Р Е Ш Е Н И Е
№………… 23.10.2019 г. ГР. П Л Е В Е Н
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ПЛЕВЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД І възз. наказателен
състав на петнадесети октомври две хиляди и
деветнадесета година
В открито
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
АЛЕКСАНДЪР ГРИГОРОВ
ЧЛЕНОВЕ:
ЕМИЛ БАНКОВ
КРИСТИНА ЛАЛЕВА
Секретар:
Дафинка Борисова, Прокурор: ………………………, като разгледа докладваното от съдията
Григоров ВНАХД №644 по описа за 2019
година, за да се произнесе взе предвид следното:
С решение №543/25.07.2019г. ПРС по НАХД№1560/2019г.
е постановил: ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ Й.С.А. за
извършено на 02.08.2018 г. престъпление по чл. 343,
ал. 1, б.“б“ вр. чл. 342, ал. 1 вр. чл. 129, ал. 2 от НК
във вр. с чл. 5, ал. 2, т. 1, чл.25, ал. 1 и ал. 2 и чл. 37, ал. 1 от Закона за
движение по пътищата, като на основание
чл. 78A, ал. І от НК
му НАЛАГА АДМИНИСТРАТИВНО
НАКАЗАНИЕ – ГЛОБА в размер на 1000.00 (хиляда) лева. На основание чл. 78а
ал. 4 от НК вр. чл.
ОСЪЖДА на
основание чл. 189, ал. ІІІ от НПК обвиняемия Й.С.А. ДА ЗАПЛАТИ
направените деловодни разноски в размер на 649.65 лева, които да се преведат по
сметка на ОД на МВР – Плевен.
Недоволен
от постановеното решение е останал Й.С.А., като излага съображения за
несправедливост на наказанието лишаване от право да управлява МПС и иска да
бъде отменено в тази му част. В съдебно заседание се поддържа жалбата.
Представител
на ПОП не се е явил по делото и не е постъпвало писмено становище.
Съдът,
след като обсъди доказателствата по делото, доводите на страните и правилността
на атакувания съдебен акт, намира за установено следното:
За да
постанови решението си ПРС е изложил следните съображения, които се приемат и
от настоящата инстанция: Обвиняемият Й.С.А. е роден на *** ***, живее в същия
град, българин, български гражданин, с висше образование, разведен, работи,
неосъждан. По случая било образувано досъдебно
производство срещу Й.С.А. за извършено престъпление по чл. 343, ал. 1, б.“б“
вр. чл. 342, ал. 1 вр. чл. 129, ал. 2
от НК във вр. с чл. 5, ал. 2, т.
1, чл.25, ал. 1 и ал. 2 и чл. 37, ал. 1 от Закона за движение по пътищата за
това, че на 02.08.2018 г. в гр. Плевен,
на кръстовище образувано от ул.“***“ и ул.“***“
при управление на моторно превозно средство - лек автомобил марка
„Опел”, модел “Вектра“, с регистрационен № ЕН *** АК, нарушил правилата за
движение по пътищата, както следва: - чл.5, ал.2, т.1 от Закона за движение по
пътищата „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и
предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците и
водачите на двуколесни пътни превозни средства“; - чл.25, ал.1 от Закона за
движение по пътищата „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме
каквато и да е маневра, като например да завие наляво за навлизане по друг път,
преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за
участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават
покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение,
посока и скорост на движение“; - чл.25, ал.2
от Закона за движение по пътищата „При извършване на маневра, която е свързана
изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните
превозни средства, които се движат по нея“;
- чл.37, ал.1 от Закона за
движение по пътищата „При завиване наляво за навлизане в друг път водачът на
завиващото нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно
движещите се пътни превозни средства“, като с деянието по непредпазливост
причинил средна телесна повреда на В.Г.Г.,
изразяваща се в счупване на лявата ключица и счупване на първо, трето,
четвърто и десето ребро в ляво, което довело до трайно затрудняване движението
на лявата ръка и на снагата. Обвиняемият Й.С.А. е правоспособен водач, като
притежава валидни категории за управление на МПС: “С“, “В“, „М“, „АМ“, и „ТКТ“.
Обвиняемият Й.А. по силата на нотариално заверено пълномощно от 25.08.2004 г.
управлявал лек автомобил марка „Опел Вектра“ с рег. № ЕН *** АК, собственост на
леля му - Б.Й.А.. На 02.08.2018 г. около
10:00 часа Й.С.А. управлявал лекия автомобил марка „Опел Вектра“ в гр.Плевен.
Времето било слънчево и топло. Около 10:30 часа обвиняемият Й.А. се движил с
управлявания от него лек автомобил в гр.Плевен по ул.“***“, от север към юг. Обвиняемият
се движил в западната лента за пътни превозни средства завиващи наляво към ул.“***“.
На кръстовището с ул. “***“ Й.А.
предприел маневра завой наляво по посока изток, към ул.“***“. В това
време в лентата за насрещно движение по ул.“***“ от юг към север, в права посока се движил велосипед
„Килиманджаро“ с бяла рамка, управляван от пострадалия В.Г.Г.. Последният
управлявал велосипеда в дясната лента на пътното платно за посоката си на
движение /права посока от юг към север/. Двете превозни средства се движили на
зелен светлинен сигнал на светофарната уредба. Обвиняемият Й.А. и пострадалият В.Г.,
с управляваните от тях пътни превозни средства, не са спирали на сигнали на светофарната
уредба. Обвиняемият с управлявания от него лек автомобил не е спирал преди
началото на маневрата - завой наляво, а само е изменил посоката на движение на
автомобила наляво. Обвиняемият Й.А. с управлявания от него лек автомобил,
предприел маневра завой наляво по посока изток, към ул. “***“ и продължил
движението си /на зелен светлинен сигнал/ с маневра завой наляво, като навлязъл
в лентата за движение на велосипедиста В.Г., както и не се съобразил с
движението на велосипедиста Г., който бил с предимство като движещ се направо и
вече бил навлязъл в зоната на кръстовището.
Въпреки
наличието на неограничена видимост към велосипедиста, траекториите на движение
на управлявания от обвиняемия Й.А. лек автомобил и на велосипедиста -
пострадалия В.Г.Г. се пресекли, като двете превозни средства се срещнали,
сблъскали на североизточния ъгъл на кръстовището. Ударът между управлявания от
обвиняемия А. автомобил и велосипеда, управляван от пострадалия Г. е настъпил
на ул.“***“ в лентата за движение на велосипедиста на прехода от ул.“***“ към
ул. “***“, в източната страна на ул.“***“.
Обвиняемият
Й.А., който имал техническата възможност да предотврати настъпването на пътното
транспортно произшествие, а именно - като при управлението на автомобила /със
скорост = 36,12 km/h/ обвиняемият следвало при навлизане в кръстовището и
започване на маневра завой наляво, когато се е намирал на не по-малко от ~
Контактът
настъпил между предна лява част на автомобила и предна част на велосипеда,
предното колело, от лявата му страна. В
резултат на контакта и след удара автомобила е спрял в началото на платното на
ул.“***“, а велосипеда и велосипедиста В.Г. са отхвърлени на пешеходната пътека
на същата улица.
В
резултат на контакта и удара на велосипеда, в предната част на лекия автомобил са
останали следи от ожулване на боята на предната броня от двете страни на
регистрационната табела, останали са следи от обтриване по предната лява ъглова
част по предната броня, предното обзорно стъкло е счупено, а за велосипеда
„Килиманджаро“ – предната капла е деформирана, усукана и курбела на левия педал
е изкривен навътре, като опира в задната гума.
На
пострадалия В.Г.Г. били причинени следните увреждания: счупване на лявата
ключица и счупване на първо, трето, четвърто и десето ребро в ляво, което довело до трайно затрудняване движението на
лявата ръка и на снагата.
Съгласно съдебна
автотехническата експертиза и допълнителна такава: 1.Произшествието е настъпило
на кръстовището на ул.“***“ и ул.“***“. В кръстовището участниците са се
движили две превозни средства по ул.“***“
в противоположни посоки. Лекият автомобил е управляван от Й.С.А. се е движил в
западната лента за пътни превозни средства завиващи наляво към ул.“***“. Лекият
автомобил се е движил от север на юг и маневра завой наляво към ул.“***“.
Другият участник - велосипед „Килиманджаро“ управляван от В.Г.Г. се движил в
противоположна посока, от юг към север. Двамата водачи са се движили на зелен
сигнал на светофарната уредба. Преди произшествието водачите не са спирали на
сигнали на светофарната уредба. Автомобилът не е спирал преди началото на
маневрата, а само е изменил посоката на движение на автомобила наляво. Велосипедиста
се е движил по ул.“***“ в дясната лента в права посока от юг към север. При
продължаващото движение двете превозни средства са се срещнали, сблъскали на
североизточния ъгъл на кръстовището. Настъпил
е удар между предната лява част на автомобила и предната част на велосипеда,
предното колело. След удара автомобила е спрял в началото на платното на ул.“***“.
Велосипедът и велосипедистът са отхвърлени на пешеходната пътека на същата
улица.
2. Скоростта на движение на лекия
автомобил „Опел Вектра“ с рег. №ЕН *** АК е =
Видно от гореизложеното е, че обвиняемият Й.С.А. е осъществил състава на чл. 343, ал. 1, б.“б“ вр. чл. 342, ал. 1
вр. чл. 129, ал. 2 от НК във вр. с чл. 5, ал. 2, т. 1, чл.25, ал. 1
и ал. 2 и чл. 37, ал. 1 от Закона за движение по пътищата.
От
субективна страна деянието е извършено при пряк
умисъл като форма на вината. За така извършеното от страна на обвиняемия Й.С.А.
по чл. 343, ал. 1, б.“б“ вр. чл. 342, ал. 1 вр. чл. 129, ал. 2 от НК
престъпление законът предвижда наказание „лишаване от свобода“ до 3 година или
„пробация“. От деянието не са причинени имуществени щети. Й.С.А. не е осъждан
за престъпление от общ характер и не е освобождаван от наказателна отговорност
по реда на глава VІІІ, раздел ІV от НК към момента на деянието. Ето защо съдът
счита, че са налице всички законови предпоставки за приложението на чл. 78а от НК, поради което обвиняемия А. следва да бъде освободен от наказателна
отговорност и му бъде наложено административно наказание – глоба.
При
определяне размера на административната санкция, която следва да бъде наложена
на обвиняемия Й.С.А. съдът съобрази разпоредбата на чл. 78а, ал. І от НК,
сравнително невисоката степен на обществена опасност на деянието и дееца
доброто процесуално поведение на обвиняемия. Ето защо съдът счита, че на
обвиняемия А. следва да бъде наложено административно наказание – глоба в
минимално предвидения от законодателя размер, а именно 1000.00 лв. На основание
чл. 78а ал. 4 от НК вр. чл.
Както се
посочи и по-горе настоящия съд приема в общ план приетото от ПРС само с едно
уточнение: В мотивите си ПРС е приел, че деянието е извършено при пряк умисъл,
което очевидно е грешка тъй както нито има такова обвинение/нито фактическо,
нито юридическо/, нито има данни или твърдения в тази насока. Ето защо е
достатъчно само да се посочи, за да стане ясно, че деянието е непредпазливо, а
не умишлено.
Относно
оплакването, което е свързано само с наказанието лишаване от право да се
управлява МПС беше разпитан свидетел в настоящата инстанция. От показанията на
този свидетел се установява, че обвиняемия се грижи за майка си и леля си,
което налага използване на МПС. Казано по друг начин нуждата на подсъдимия от
МПС се сочи като смекчаващо вината обстоятелство. В тази насока на първо място
следва да се отбележи, че ПРС е приел за установено, че действително
обвиняемият се грижи за двете възрастни жени, които са с висок процент на
инвалидност. Следователно ПРС е обсъдил, което се вижда и от мотивите му, тази
необходимост на обвиняемия и настоящата инстанция не приема нещо ново след
проведеното съдебно следствие. На второ място следва да се има предвид, че ПРС
е наложил в общи линии минимално по размер наказание, което е дори много по
кратко от предвиденото лишаване от право да се управлява МПС по ЗДП в случаи на
административно нарушение/размера на наказанието стига до година/. Следва да се
има предвид, че на пострадалия са причинени две средни телесни повреди, което
сочи за по-висока степен на обществена опасност. Освен това, от данните за
допуснатите нарушения от обвиняемия по ЗДП, които са констатирани по съответния
ред, е видно, че същият е наказван многократно, включително и през 2018г. няколко
месеца преди деянието. На фона на всичко изложено крайният извод на ПРС относно
необходимостта да се наложи наказанието лишаване от права е обоснован.
Воден от
горното съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
на основание чл.338 вр. чл.378 ал.5 от НПК решение №543/25.07.2019г. на ПРС,
постановено по НАХД№1560/2019г. по описа на същия съд.
Решението
не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1. 2.