№ 49
гр. Асеновград , 25.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – АСЕНОВГРАД, ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ в публично заседание на тридесети юни, през две хиляди двадесет
и първа година в следния състав:
Председател:Стефка Т. Пашова
при участието на секретаря Юрия Ив. Кискинова
като разгледа докладваното от Стефка Т. Пашова Административно
наказателно дело № 20215310200323 по описа за 2021 година
Производство по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е НП № 9/2021г. на Директора на ТД „Тракийска“, упълномощен със Заповед №
ЗАМ – 43 / 32- 8734 от 07.01.2019г. на Директора на Агенция „Митници“, с което на
„КУМИНЯНО ФРУТ“ООД, ЕИК: ********** със седалище и адрес на управление:
с.Катуница, община Садово, обл. Пловдивска, ПК 4120, ул.***, с управители с начин на
представляване заедно или поотделно Микеле С. с ДР 761103-МС от Италия, Пиетро С. с ДР
№ 780605 – ДС от Италия и Р. С. с ДР 810508 – РС от Италия, са наложени
административни наказания както следва:
1. Имуществена санкция в размер на 500 лева - петстотин лева, за нарушение по чл. 52,
ал.1т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1, ал.2 и ал.4 и чл. 75, ал.1 и ал.2 от ППЗАДС.
2. Имуществена санкция в размер на 500 лева - петстотин лева, за нарушение по чл.52,
ал.1т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1, ал.2 и ал.4, чл. 75, ал.1 и ал.2 от ППЗАДС
3. Имуществена санкция в размер на 500 лева - петстотин лева, за нарушение по чл. 52,
ал.1т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1, ал.2 и ал.4 и чл. 75, ал.1 и ал.2 от ППЗАДС
1
4. Имуществена санкция в размер на 500 лева – петстотин лева, за нарушение по чл. 52,
ал.1т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1 и ал.2 и ал.4 и чл. 75, ал.1 и ал.2 от
ППЗАДС
5. Имуществена санкция в размер на 500 лева – петстотин лева, за нарушение по чл. 52,
ал.1 т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1, ал.2 и ал.4, чл. 75, ал.1 и ал.2 от ППЗАДС
6. Имуществена санкция в размер на 500 лева- петстотин лева, за нарушение по чл. 52,
ал.1 т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1, ал.2 и ал.4 и чл. 75, ал.1 и ал.2 от ППЗАДС
7. Имуществена санкция в размер на 500 лева - петстотин лева, за нарушение по чл. 52,
ал.1т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1 и ал.2 и ал.4 и чл. 75, ал.1 и ал.2 от
ППЗАДС.
По същество:
Дружеството – жалбоподател, представлявано от адвокат А. П., пледира за отмяна на
обжалваното НП по съображения, изложени подробно в жалбата и поддържани в съдебно
заседание.
Въззиваемата страна, представлявана от ЮК Готева, пледира за потвърждаване на
обжалваното НП като постановено при спазване на административно – производствените
правила и като законосъобразно.
По процедурата:
Спазени са сроковете по чл.34 от ЗАНН предвид на това, че АУАН е съставен на
11.12.2020г. за нарушение, сочено за извършено на …, а НП за него е издадено на
06.04.2021г.
АУАН и НП са съставени от компетентни органи, съгласно чл.128, ал.2 от ЗАДС и
Заповед № ЗАМ – 43 / 32 -8734 от 07.01.2019г. на Директора на агенция „Митници“.
2
АУАН е съставен в присъствието на свидетел по установяване на нарушението и на
представител на дружеството – нарушител, екземпляр от него му е надлежно връчен, с
разяснени права на възражения.
АУАН съдържа изискуемите от чл.42 от ЗАНН реквизити, а НП – тези по чл.57, ал.1 от
ЗАНН.
По повод наведеното в жалбата възражение за допуснати съществени процесуални
нарушения, изводимо от довода, че за едно и също нарушение са наложени седем отделни
имуществени санкции, то този въпрос може да бъде разгледан и правно решен след
разглеждане на делото по същество, изследване на фактите и приложимия към тях закон, за
да се приеме дали има нарушение и ако да, колко на брой са те.
По фактите:
Дружеството притежава данъчен склад, който се намира в ******. В него като експедитор
работи свидетелката П.С. която води отчетност в програмата АЪД. В тази програма
отчетността се води като приход и разход на акцизен продукт – спирт. Този данъчен склад е
разположен на територията на фабриката. В производството на дружеството влиза заливане
на череши с алкохол. През 2019г./ 2020г. в базата „Куминяно фрут“оод имаше обособено
помещение за данъчен склад.В него при получаване на алкохол, той се карва в програмата и
се заприхождава като акцизна стока в данъчния склад, като се вписват дата на получаване,
номер на акцизен документ, доставчик, градус на акцизния продукт и количеството.
Производството на череши с алкохол е организирано последния начин:
Получава се алкохола, който се вкарва в данъчния склад и се заприхождава. Получават
се черешите и се вкарват и заприхождават в друг склад. Смесването на алкохол с череши
става извън данъчния склад. Така, за нуждите на производството на череши в спирт, от
данъчен склад изкарват документално и де факто 50 бидона, заприхождават ги в цех
производство. Там се заливат черешите с тях. Връщат се обратно в данъчен склад като
череши с алкохол, където се заприхождават като череши с алкохол и от данъчния склад,
вече като череши с алкохол, ги експедират за Италия.
На този принцип се работи за Италия, тъй като спирта е собственост на фирмата.
Когато се произвеждат череши с алкохол за „Агри България“, спиртът е собственост на
„Агри България“, като транспортът също е за тяхна сметка. Тогава внесеният в данъчен
склад чист спирт се заприхождава, изважда се в цех производство документално и де факто,
внася се в производствен цех, слагат се череши и се връща в данъчен склад като чист спирт,
който се експедира обратно за „Агри България“. Реално, като продажба се оформят само
черешите, които са сложени в спирта на „Агри България“.
3
Смесването на череши и алкохол се извършва в помещение извън данъчния склад, но
в близост до него.
Работата на данъчния склад е от края на месец май до средата на месец юли, когато има
череши, като само в този период данъчния склад работи със спирт.
В данъчния склад няма поточна линия, няма линия за почистване, няма линия за измиване
на плодовете. Това всичко е в производствения цех, който се намира в близост до данъчния
склад.
При извършена ревизия, проверяващите митнически органи са изискали документите –
материална отчетност АСО, която следва да се води по чл.52, ал.1 т.5 от ЗАДС. От същата
проверяващите установили, че при представената Автоматизирана система за отчетност
/АСО/ , се вижда на входа етилов алкохол и на изхода също етилов алкохол. Не е отразено
влизането на плодове череши в данъчната отчетност на данъчния склад. В Тази АСО не се
виждат череши да са заприходени като влезли и излезли от данъчния склад.Те са отразени
единствено в единният административен документ – ПАД, с който продукта или суровината
е дошла в дружеството.
Дружеството има лиценз за производство, но извършва смесването на етилов алкохол с
череши извън данъчния склад, а не вътре в него, поради което и не отразява в АСО, водена
за данъчния склад, череши, тъй като такива нито влизат, нито излизат от него.
Проверката е извършена само по документи, като проверяващите не са били на място и
не са извършили инвентаризация, за да установяват реално, дали документите отговарят на
действителното съдържание на стоки в данъчния склад.
Проверяващите са приели, че щом дружеството притежава лиценз, за производство на
череши и алкохол, то прави това смесване именно в данъчния склад, което обаче не
отговаря на действителната технология и организация на производството.
За това, че в АСО се води и се заприходява и отписва само етилов алкохол, както и за това,
че производството на череши в етилов алкохол с код по КН 2008 60 39, от спирта, получен
от „Агри България“ еоод, не се отразява само спирта като приход и разход. Същото е
констатирано и по отношение на „ВП Брандс Интернешънъл“АД.
Проверяващите са приели, че щом лицензът позволява в данъчния склад да се
извършва производство, то реално същото се извършва там, което се доказа, че не е така и
въз основа на това си съждение, те са приели, че има осъществено административно
нарушение, тъй като в материалната отчетност /АСО/ не е вписана всяка операция, свързана
със стоките – пресни череши – калибриране, сортиране, добавянето им към бидоните със
спирт, която се извършва в данъчния склад при производството на акцизна стока „череши в
етилов алкохол“ и не може да се проследи за целите на контрола количеството череши и в
4
колко бидона със спирт са вложени във всеки един момент. Приели са, че няма данни за
съхраняваните в данъчния склад добавени череши в бидоните с етиловия алкохол, като е
прието, че така не се изпълняват изискванията на чл. 74, ал.1, ал.2 и ал.4 от ППЗАДС.
Проверяващите само въз основа на документи са приели, че представените от АСО
справки не дават информация за извършените дейности със суровината пресни череши –
калибриране, сортиране, смесване с етиловия алкохол, както за произведената, складирана и
изведената от данъчния склад акцизна стока „Череши в етилов алкохол“ с код КН 2008 60
39, което не позволява извършване в реално време на контрол на суровините – спирт и
пресни череши. Приели са, че данните от АСО не са обвързани с материалните сметки.
Тези констатации те са направили въз основа на документите за следните данъчни
периоди:
За данъчен период от 01.05.2019г. до 31.05.2019г.
За данъчен период от 01.06.2019г. до 30.06.2019г.
За данъчен период от 01.07.2019г. до 31.07.2019г.
За данъчен период от 01.08.2019г. до 31.08.2019г.
За данъчен период от 01.05.2020г. до 31.05.2020г.
За данъчен период от 01.06.2020г. до 30.06.2020г.
За данъчен период от 01.07.2020г. до 31.07.2020г.
За което е съставен акт за установяване на административно нарушение за всеки един
данъчен период, въз основа на който е издадено и обжалваното НП, с което е наложена
имуществена санкция за всеки един от горепосочените данъчни периоди.
По доказателствата:
Така приетите за установени факти по делото, съдът намери за доказани от показанията на
свидетелите М. Й. Г., Ив. Б. М., П. К. К. и П.Д.С., които са логични, последователни,
непротиворечиви и подкрепени и от писмените доказателства по делото. Между
показанията на свидетелите няма противоречие, както и такова няма между тях и писмените
доказателства по делото. Последните като надлежно приобщени и достоверни, се
кредитират от съда, а именно:
Заповед № ЗАМ – 43 /32-8734 от 07.01.2019г. на директора на Агенция „Митници“, справка
за състоянието на „Куминяно фрут“оод към 02.06.2019г., извлечение от регистъра за
задължения към митническата администрация, възражение, становище от държавен
инспектор в ТД „Тракийска“, Доклад от началник сектор „Проверки и ревизии“, обяснение
от Роберто Санторели, Лиценз за управление на данъчен склад № 319, Искане за допълнение
5
към Лиценз № 319 от 10.06.2014г., писмо рег. № ЗАДС/11/07 от 11.07.2014г., Решение №
332 от 11.07.2014г., Писмо от 30.07.2020г., Извлечение от АСО, Протокол № BG003000-
РК11- 1533 /02.12.2020г..
От правна страна:
Съгласно чл. 1 от ЗАДС, Този закон урежда облагането с акциз, както и контрола върху
производството, употребата, складирането, движението и обезпечаването на стоките,
подлежащи на облагане с акциз.
Съгласно чл. 2 от ЗАДС, на облагане с акциз подлежат:
1. алкохолът и алкохолните напитки;
2. тютюневите изделия;
3. енергийните продукти и електрическата енергия;
По смисъла на Чл. 3. Данъчнозадължени лица са:
1. лицензираните складодържатели и регистрираните по този закон лица;
Съгласно чл. 4 по смисъла на този закон:
1. "Акцизни стоки" са стоките, посочени в чл. 2.
2. (изм. - ДВ, бр. 92 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г.) "Лицензиран складодържател" е лице,
което в съответствие с разпоредбите на този закон е получило лиценз да произвежда и/или
складира, да получава и изпраща акцизни стоки под режим отложено плащане на акциз.
3. "Данъчен склад" е място, където се произвеждат, складират, получават и изпращат
акцизни стоки под режим отложено плащане на акциз от лицензиран складодържател
в съответствие с разпоредбите на този закон.
Видно от горните разпоредби, черешите не са акцизна стока по смисъла на чл.2 от ЗАДС и
същите не могат да бъдат заприхождавани в данъчен склад, тъй като съгласно чл.4,т.3 от
ЗАДС, в него се произвеждат, складират, получават и изпращат единствено акцизни стоки
под режим на отложено плащане. Черешите не са такава акцизна стока, поради което и
същата няма място сама по себе си, в данъчния склад.
6
Съгласно чл. 20, ал. (1) Задължението за заплащане на акциз възниква от датата на
освобождаване на акцизните стоки за потребление.
(2) Освобождаване за потребление е:
1. (доп. - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.12.2009 г., изм. - ДВ, бр. 54 от 2012 г., в сила от
17.07.2012 г.) извеждането на акцизни стоки от данъчен склад, освен когато при условията и
по реда на този закон от момента на извеждането стоките се движат под режим отложено
плащане на акциз;
По силата на чл. 46 от ЗАДС, при режим отложено плащане на акциз по смисъла на този
закон временно се отлага облагането с акциз на стоки при тяхното производство, въвеждане
или внасяне на територията на страната.
(2) Режим отложено плащане на акциз се прилага от лицензиран складодържател при:
1. производството на акцизни стоки в данъчен склад;
2. складирането на акцизни стоки в данъчен склад;
3. движението на акцизни стоки.
(3) Отложеното плащане на акциз не се отнася до другите данъчни задължения на
данъчнозадълженото лице.
Съгласно чл. 51 от ЗАДС, Лицензът съдържа:
1. наименованието на органа, който го издава;
2. идентификационния номер на лицензирания складодържател;
3. идентификационния номер на данъчния склад;
4. фактическите и правните основания за издаването му;
5. (изм. - ДВ, бр. 34 от 2006 г., в сила от 01.01.2008 г., изм. - ДВ, бр. 63 от 2006 г., в сила от
04.08.2006 г.) фирмата, седалището и адреса на управление, единния идентификационен код
на лицензирания складодържател;
6. адреса на данъчния склад;
7
7. (доп. - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.12.2009 г.) описание на дейностите, които ще се
осъществяват в данъчния склад, и вида на акцизните стоки с код по КН;
8. вида и размера на обезпечението;
9. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2011 г., в сила от 08.03.2011 г., изм. - ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от
01.01.2019 г.) трите имена и единния граждански номер на лицата, представляващи
лицензирания складодържател;
10. датата на издаване и подпис на лицето, издало лиценза;
11. (нова - ДВ, бр. 55 от 2010 г., в сила от 20.07.2010 г.) точния адрес на мястото на директна
доставка.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 105 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) Лицензът за управление на данъчен
склад се връчва след представяне на обезпечението.
(3) Правото за прилагане на режим отложено плащане на акциз възниква от датата на
връчването на лиценза.
Съгласно Чл. 65. (1) от ЗАДС, (Изм. - ДВ, бр. 109 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.)
Складирането на акцизни стоки включва съхраняването на акцизни стоки под режим
отложено плащане на акциз в данъчен склад за складиране или в данъчен склад за
производство и складиране.
(2) В данъчен склад могат да бъдат складирани акцизни стоки, които са:
1. произведени в същия данъчен склад;
2. (изм. - ДВ, бр. 63 от 2006 г., в сила от 04.08.2006 г.) допуснати за свободно обращение с
едновременно поставяне под режим с отложено плащане на акциз;
3. (доп. - ДВ, бр. 105 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) транспортирани под режим
отложено плащане на акциз от друг данъчен склад на територията на страната или от
данъчен склад на територията на друга държава членка;
4. (нова - ДВ, бр. 109 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) въведени на територията на страната
по реда на чл. 76в.
(3) Складиране се допуска само за акцизни стоки, собственост на:
1. лицензиран складодържател, или
2. (доп. - ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) лице - вложител, регистрирано
8
по Закона за данък върху добавената стойност или лице по чл. 45ж.
3. (нова - ДВ, бр. 101 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) централни структури за управление
на запасите на други държави - членки на Европейския съюз, съгласно Закона за запасите от
нефт и нефтопродукти;
Следователно, складиране на череши в данъчен склад, по тази норма, не може изобщо от
правна гледна точка да съществува.
В случая, когато говорим за износ за Италия, където се връщат залетите череши с алкохол
в данъчния склад, където и се заприходяват, като череши с алкохол, то това е в изпълнение
на нормата на Чл. 66. (1) Лицензираният складодържател е длъжен да складира стоките,
като ги разграничава по видове и вложители.
(2) В случаите по ал. 1, когато поради спецификата на стоките не е възможно физическото
им разграничение, разграничаването на стоките се извършва само в материалната
отчетност.
Именно в материалната отчетност са заведени черешите, но не и в данъчен склад, тъй
като поз акон няма правно възможност докато не са залети с алкохол, да бъдат заприходени
в данъчен склад. Те са отразени в материалната отчетност, което са констатирали и самите
проверяващи.
Спазени са всички изисквания на ППЗАДС относно отчетността на влизащите и
излизащите от данъчния склад акцизни стоки, а именно:
Чл. 74. (1) (Доп. - ДВ, бр. 78 от 2010 г., в сила от 05.10.2010 г.) Материалната отчетност
на лицензираните складодържатели съдържа конкретна информация за всички поставени,
произведени и съхранявани в данъчния склад стоки, както и за всички стоки, които се
извеждат от склада, включително получени при условията на директна доставка.
(2) В материалната отчетност се вписва и всяка операция, която се извършва в данъчния
склад.
(3) Материалната отчетност трябва да бъде на разположение в помещенията на данъчния
склад.
(4) (Доп. - ДВ, бр. 78 от 2010 г., в сила от 05.10.2010 г.) Вписванията на данните за стоките и
операциите в материалната отчетност се извършват веднага след поставянето на стоките в
9
данъчния склад, извършването на операциите и извеждането на стоките от данъчния склад,
включително получени при условията на директна доставка.
(5) (Нова - ДВ, бр. 49 от 2015 г., в сила от 30.06.2015 г.) Стоките, обезпечени като
доказателство по реда на чл. 103, ал. 2 от закона или оставени на отговорно пазене от
митническите или други органи, се вписват отделно в материалната отчетност.
(6) (Нова - ДВ, бр. 2 от 2016 г., в сила от 08.01.2016 г.) На датата на прехвърляне на
собствеността на акцизната стока в данъчния склад лицензираният складодържател отразява
в автоматизираната система за отчетност съответните данни за стоката и за новия и
собственик.
Чл. 75. (1) (Изм. - ДВ, бр. 24 от 2010 г., в сила от 26.03.2010 г.) Материалната отчетност се
води за всеки данъчен склад отделно, по видове дейности и видове стоки.
(2) В данъчен склад за производство и складиране на акцизни стоки материалната отчетност
за складираните стоки е обособена от материалната отчетност, свързана с производствения
процес.
(3) Акцизните стоки, съхранявани в данъчен склад, за които акцизът е заплатен, се посочват
в материалната отчетност отделно от другите стоки, за които не е заплатен акциз.
(4) Акцизни стоки, облепени с бандерол, се посочват в материалната отчетност отделно от
тези, които не са облепени с бандерол или са облепени с чуждестранен бандерол.
(5) (Нова - ДВ, бр. 24 от 2010 г., в сила от 26.03.2010 г.) Произведените неакцизни стоки на
територията на данъчния склад се посочват в материалната отчетност отделно от акцизните
стоки.
Чл. 76. (Изм. - ДВ, бр. 8 от 2007 г., изм. - ДВ, бр. 24 от 2010 г., в сила от 26.03.2010 г.) (1)
Лицензираните складодържатели задължително водят регистър "Дневник на складовата
наличност".
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2011 г., в сила от 22.02.2011 г.) Регистърът по ал. 1 съдържа най-
малко следната информация:
1. общи данни:
а) идентификационен номер на лицензирания складодържател;
10
б) идентификационен номер на данъчния склад;
в) единен идентификационен код на лицензирания складодържател;
2. (изм. - ДВ, бр. 25 от 2013 г., в сила от 01.04.2013 г.) данни за акцизните стоки, постъпили
и произведени в данъчния склад:
а) търговско наименование на стоката;
б) търговска марка;
в) код на акцизния продукт;
г) код по КН и допълнителен код на стоката, който съответства на търговското и
наименование;
д) (изм. - ДВ, бр. 49 от 2015 г., в сила от 30.06.2015 г.) алкохолен градус, градус плато,
вместимост на потребителската опаковка, брой потребителски опаковки, а за цигарите - и
продажна цена, и дължина на цигарите без филтъра или без мундщука;
е) мерна единица;
ж) количество на стоките, посочени в електронния административен документ/опростен
придружителен документ или друг документ, а в случаите, когато е разрешено постъпване в
данъчен склад на стоки с платен акциз - количеството на стоките, посочено в регистрирания
електронен акцизен данъчен документ, във фактурата или в друг документ;
з) (доп. - ДВ, бр. 49 от 2015 г., в сила от 30.06.2015 г.) вид, номер и дата на електронен
административен документ/опростен придружителен документ или друг документ, а в
случаите, когато е разрешено постъпване в данъчен склад на стоки с платен акциз -
количеството на стоките, посочено в регистрирания електронен акцизен данъчен документ,
във фактурата или в друг документ;
и) действително количество на постъпилите акцизни стоки, а в случаите, когато нормативно
е предвидено предаване на данни от средствата за измерване и контрол по електронен път за
постъпилите акцизни стоки към информационната система на Агенция "Митници", се
посочват номер на трансакция и уникален идентификатор на контролна точка;
к) начин на постъпване;
л) дата на постъпване на стоките в данъчния склад;
м) (изм. - ДВ, бр. 25 от 2019 г.) код за собственост на стоката - "0" - собственост на
лицензиран складодържател, "1" - собственост на вложител, или "2" - собственост на лице
по чл. 45ж от закона;
11
н) ЕИК на собственика на стоката.
3. (изм. - ДВ, бр. 25 от 2013 г., в сила от 01.04.2013 г.) данни за акцизни стоки, изведени от
данъчния склад, за изведени акцизни стоки, за които не са приключени движенията под
режим отложено плащане на акциз, за вложени акцизни стоки в производството в данъчния
склад и унищожени стоки под контрола на митническите органи:
а) търговско наименование на стоката;
б) търговска марка;
в) код на акцизния продукт;
г) код по КН и допълнителен код на стоката, който съответства на търговското и
наименование;
д) (изм. - ДВ, бр. 49 от 2015 г., в сила от 30.06.2015 г.) алкохолен градус, градус плато,
вместимост на потребителската опаковка, брой потребителски опаковки, а за цигарите - и
продажна цена, и дължина на цигарите без филтъра или без мундщука;
е) мерна единица;
ж) (доп. - ДВ, бр. 110 от 2013 г., в сила от 01.04.2014 г.) количество на стоките, посочени в
електронния административен документ или митническата декларация за износ, в случаите
по чл. 73б, ал. 12 от закона, или в регистрирания електронен акцизен данъчен документ, а в
случаите, когато нормативно е предвидено предаване на данни от средствата за измерване и
контрол по електронен път за изведените акцизни стоки към информационната система на
Агенция "Митници", се посочват номерът на трансакция и уникалният идентификатор на
контролна точка; когато стоките са вложени в производството в данъчния склад или се
извеждат стоки с платен акциз - количеството на стоките, посочено в друг документ;
з) (доп. - ДВ, бр. 110 от 2013 г., в сила от 01.04.2014 г., доп. - ДВ, бр. 49 от 2015 г., в сила от
30.06.2015 г.) вид, номер и дата на електронния административен документ или
митническата декларация за износ, в случаите по чл. 73б, ал. 12 от закона, или на
регистрирания електронен акцизен данъчен документ, а в случаите, когато стоките са
вложени в производството в данъчния склад или се извеждат стоки с платен акциз, или са
унищожени под контрола на митническите органи - номер и дата на друг документ;
и) предназначение на стоките;
к) дата на извеждане на стоките от данъчния склад;
л) (изм. - ДВ, бр. 25 от 2019 г.) код за собственост на стоката - "0" - собственост на
лицензиран складодържател, "1" - собственост на вложител, или "2" - собственост на лице
по чл. 45ж от закона;
12
м) ЕИК на собственика на стоката;
н) (доп. - ДВ, бр. 110 от 2013 г., в сила от 01.04.2014 г.) датата на регистриране в
компютърната система на съобщението за получаване или дата на съобщението "Резултати
при напускане", в случаите по чл. 73б, ал. 13;
о) (доп. - ДВ, бр. 110 от 2013 г., в сила от 01.04.2014 г.) количество на липсите или
излишъците, посочени в съобщението за получаване или дата на съобщението "Резултати
при напускане", в случаите по чл. 73б, ал. 13 от закона, като за разликата между посочените
липси и пределните размери на естествените фири при движение на акцизни стоки под
режим отложено плащане на акциз се вписва номер и дата на регистрирания електронен
акцизен данъчен документ;
п) номер и дата на регистрирания акцизен данъчен документ за количествата акцизни стоки,
за които не е получено съобщение в сроковете по чл. 74 от закона.
4. (доп. - ДВ, бр. 25 от 2013 г., в сила от 01.04.2013 г.) данни за количество на загубите от
естествени фири по време на съхранението и при транспортирането на изведените от
данъчния склад акцизни стоки и номер и дата на документа, удостоверяващ количеството на
загубите от естествени фири.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2011 г., в сила от 22.02.2011 г., изм. - ДВ, бр. 25 от 2013 г., в сила от
01.04.2013 г.) За целите на ал. 2, т. 2, буква "к" се използват следните кодове:
1. 01 - с електронен административен документ;
2. 02 - произведени в данъчния склад;
3. 03 - придобити по друг начин;
4. 04 - с платен акциз;
5. 05 - с опростен придружителен документ, с изключение на код "12";
6. 06 - с уведомлението по чл. 76в, с изключение на код "05" и "12";
7. 07 - с електронен административен документ при условията на директна доставка на
енергийни продукти;
8. 08 - с платен акциз, въведени от лица, получили енергийни продукти, освободени от
Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" с цел привеждането им в
съответствие с изискванията на Закона за енергията от възобновяеми източници;
9. 09 - с платен акциз, собственост на Държавна агенция "Държавен резерв и
военновременни запаси";
13
10. (изм. - ДВ, бр. 49 от 2015 г., в сила от 30.06.2015 г.) 10 - получен енергиен продукт в
данъчния склад в случаите на смесване на биогорива с горива от нефтен произход с платен
акциз, собственост на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси";
11. 11 - напълно денатуриран етилов алкохол, изпратен от друг данъчен склад на
територията на страната;
12. 12 - напълно денатуриран етилов алкохол, изпратен от друга държава членка;
13. 13 - произведени в данъчния склад тютюневи изделия, които са постъпили в
помещенията за съхранение;
14. (нова - ДВ, бр. 110 от 2013 г., в сила от 01.04.2014 г.) 14 - по реда на чл. 73б, ал. 10 от
закона;
15. (нова - ДВ, бр. 49 от 2015 г., в сила от 30.06.2015 г.) 15 - стоки, обезпечени като
доказателство по реда на чл. 103, ал. 2 от закона чрез запечатване на обекта или част от него
или оставени на отговорно пазене от митническите или други органи;
16. (нова - ДВ, бр. 49 от 2015 г., в сила от 30.06.2015 г.) 16 - стоки, за които е отпаднало
основанието за обезпечаване като доказателство и същите са върнати на лицето;
17. (нова - ДВ, бр. 2 от 2016 г., в сила от 08.01.2016 г.) 17 - с електронен административен
документ стоки, облепени с бандерол, изпратени от данъчен склад на същия лицензиран
складодържател;
18. (нова - ДВ, бр. 25 от 2019 г.) 19 - въвеждане на стока съгласно чл. 45ж от закона;
19. (нова - ДВ, бр. 25 от 2019 г.) 20 - въвеждане на стока съгласно чл. 53, ал. 5 от закона.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2011 г., в сила от 22.02.2011 г., отм. - ДВ, бр. 25 от 2013 г., в сила от
01.04.2013 г.)
Следователно, тази отчетност както това се каза по – горе, се води само за акцизна стока,
но не и за череши.
Така, от правна страна съдът намери, че дружеството – нарушител, е спазило всички
законови изисквания за водене на отчетност за акцизните стоки- алкохол и череши в
алкохол, поради което и от обективна страна, относно суровината плодове череши, то не е
извършило нито едно нарушение на нормативните изисквания за материална отчетност на
акцизните стоки, тяхното движение под отложено плащане и счетоводството и отчетността
на данъчния склад се води само за акцизните стоки, които имат право да са в него, но не и за
плодове като селскостопанска продукция, която за момента не е обложена от държавата с
14
акциз, като черешите в случая.
В случая изискването на чл. 52, ал.1т.5 от ЗАДС складодържателят да води отделна
документална отчетност за отделните акцизни стоки е спазено. Черешите както вече се каза,
не са акцизни стоки, поради което и за тях първо няма право да се води заприходявате и
извеждане и второ, изобщо да се вкарват в данъчния склад, тъй като не са акцизна стока.
Нарушение няма.
Като е ангажирал административно – наказателната отговорност за нарушение, което
от обективна страна не е извършено, административно – наказващият орган е нарушил
материалния закон и издаденото от него наказателно постановление, като противоречащо на
закона, подлежи на отмяна.
По разноските:
На основание чл. 63д, ал.1 от ЗАНН вр.чл. 143, ал.1 от АПК, заплатеният хонорар за
защитник в размер на 800 лева - осемстотин лева, се явява много над минимално
предвидения такъв от 300 лева, за общо пет 7 вменени адм.нарушения с наложена
имуществена санкция за всяко едно от тях в размер на 500 лева, поради което и не могат да
приемат възражения за прекомерност, а същият следва да бъде присъден в цялост, като бъде
осъдена въззиваемата страна, като разпоредител с бюджетни средства, да го заплати.
С оглед горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,
Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА НП № 9/2021г. на Директора на ТД „Тракийска“, упълномощен със Заповед
№ ЗАМ – 43 / 32- 8734 от 07.01.2019г. на Директора на Агенция „Митници“, с което на
„КУМИНЯНО ФРУТ“ООД, ЕИК: ********** със седалище и адрес на управление:
с.Катуница, община Садово, обл. Пловдивска, ПК 4120, ул.***, с управители с начин на
представляване заедно или поотделно Микеле С. с ДР 761103-МС от Италия, Пиетро С. с ДР
№ 780605 – ДС от Италия и Р. С. с ДР 810508 – РС от Италия, са наложени
административни наказания както следва:
1. Имуществена санкция в размер на 500 лева - петстотин лева, за нарушение по чл. 52,
ал.1т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1, ал.2 и ал.4 и чл. 75, ал.1 и ал.2 от ППЗАДС.
15
2. Имуществена санкция в размер на 500 лева - петстотин лева, за нарушение по чл.52,
ал.1т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1, ал.2 и ал.4, чл. 75, ал.1 и ал.2 от ППЗАДС
3. Имуществена санкция в размер на 500 лева - петстотин лева, за нарушение по чл. 52,
ал.1т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1, ал.2 и ал.4 и чл. 75, ал.1 и ал.2 от ППЗАДС
4. Имуществена санкция в размер на 500 лева – петстотин лева, за нарушение по чл. 52,
ал.1т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1 и ал.2 и ал.4 и чл. 75, ал.1 и ал.2 от
ППЗАДС
5. Имуществена санкция в размер на 500 лева – петстотин лева, за нарушение по чл. 52,
ал.1 т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1, ал.2 и ал.4, чл. 75, ал.1 и ал.2 от ППЗАДС
6. Имуществена санкция в размер на 500 лева- петстотин лева, за нарушение по чл. 52,
ал.1 т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1, ал.2 и ал.4 и чл. 75, ал.1 и ал.2 от ППЗАДС
7. Имуществена санкция в размер на 500 лева - петстотин лева, за нарушение по чл.52,
ал.1т.5 от ЗАДС вр.чл. 73, ал.2, чл. 74, ал.1 и ал.2 и ал.4 и чл. 75, ал.1 и ал.2 от
ППЗАДС.
НА ОСНОВАНИЕ чл. 63д, ал.1 от ЗАНН вр.чл. 143, ал.1 от АПК ОСЪЖДА ТД
„Тракийска“, При Агенция „Митници“, ДА ЗАПЛАТИ на „Куминяно Фрут“оод, ЕИК:
********* със седалище и адрес на управление: с.Катуница, община Садово, пк 4120,
ул.***, сумата от 800 лева - осемстотин лева, възнаграждение за адвокат.
Решението да се връчи на страните.
Същото подлежи на обжалване пред Административен съд Пловдив, чрез районен съд
16
Асеновград, в 14 – дневен срок от неговото съобщаване на страните, по реда на АПК.
Съдия при Районен съд – Асеновград: _______________________
17